Gierige acties

Sorry, ik snap dat gratis tussen haakjes staat maar hier zit echt een hele grote nuance aan. Dingen die je voor je onderneming koopt zijn nooit ‘gratis’. Dat geld had je deels aan jezelf kunnen uitkeren. Je mag als zzper niet al je eten en drinken klakkeloos aftrekken. Er geldt een bepaalde drempel vanaf waar je dat mag doen en daarnaast wordt er onderscheid gemaakt tussen of je het in een restaurant eet of bijv. afhaalt.

Jouw voorbeeld van die gast die het kon declareren is ook echt een totaal andere situatie. Die was geen zzper en kon het helemaal declareren bij zijn werkgever. Dat is voor hem gratis ja.

Sorry als ik een beetje salty ben, maar het is niet zo zwart-wit. Ondanks dat ik het met je eens ben dat ik het geen nette manier vind.

1 like

Ik vind dat hier door sommigen echt super gemakkelijk wordt gedacht over belastingfraude. Ik zou daar persoonlijk dus absoluut geen onderdeel van willen zijn en dus niet willen dat die vriendin het opvoert als bedrijfskosten.

Uit eindelijk lijden we er allemaal onder als mensen met de belasting/toeslagen/hun uitkering/etc. frauderen en worden eerlijke mensen daar dus de dupe van. Ik zou daar dus gewoon niets mee te maken willen hebben en heel boos om worden als een vriendin ons etentje daar voor gebruikt.

Wat mij betreft kun je het best vrij interpreteren. Een koffie met een vriendin waar je ervaringen deelt over het werk dat je doet is misschien wel een werk-koffie, maar het etentje waar het om ging was duidelijk niet gerelateerd aan de onderneming.

@Merel
Je vergelijking snap ik gewoon niet want over de grens tanken omdat het goedkoper is, is niet illegaal. Kosten als bedrijfskosten aanmerken die geen bedrijfskosten zijn wel.

Ik vind het overigens niet gierig maar wel schofterig.

36 likes

Het is een lastige kwestie want de tafelgenoten worden er inderdaad niet minder van. Ze hadden het niet eens hoeven weten dat de ZZP’er het bonnetje inboekt in zijn/haar bedrijf.

Stel iemand geeft mij een cadeau, iets wat ik toevallig voor mijn werk kan gebruiken, betaalt daar btw over, en geeft mij de bon voor de garantie. En ik boek die bon dan in zodat ik die btw kan aftrekken zonder dat dat de bedoeling is, ook al mag ik die bon gewoon inboeken omdat het om iets werkgerelateerds gaat. Dat is toch ook sneaky?

Dat vind ik wel echt totaal anders. Dan heb je het geld niet eens zelf uitgegeven.

Over het eten kan hij iig geen btw terugvragen

Maar van een deel van de rekening van dat etentje ook niet toch?

Als zij van haar vrienden méér geld terugontvangt dan dat het eten haar daadwerkelijk gekost heeft (en het kost haar minder want ze drukt haar winst ermee en betaalt daardoor minder belasting, waardoor ze onder de streep meer netto inkomsten overhoudt) dan heeft zij op deze manier van vrienden ‘gratis geld’ ontvangen waarmee ze de kosten van haar eigen deel van de maaltijd dekt. Of maak ik nu een denkfout?

1 like

In het geval van de zzp’er: ik ben het met je eens dat het niet netjes is, maar zij betalen aan hem de hoeveelheid die ze anders ook kwijt waren. Voor hen maakt het dus niet uit (niet netjes, maar ook niet heel gierig vind ik). Daarnaast bedoelde ik dat hij niet het volledige bedrag af mag trekken van de belasting en al helemaal geen btw voordeel heeft. Als die 250 excl. btw was, mag hij niet zomaar die 250 euro aftrekken. Dat is te zwart wit. Je mag pas boven een bepaald bedrag deze kosten aftrekken, volgens mij van vanaf 4000 (zoiets) exclusief. Best een behoorlijk bedrag voor eten/drinken buiten de deur. Dus ja: je kan iets aftrekken, maar nooit de volle 100%. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen.

Dan heb je het over een deel van een rekening, en niet over een volledig aftrekbaar bedrag (wat je niet eens betaald hebt). Vind ik wel een verschil.

Het enige wat ik van deze discussie mee heb gekregen is dat ik echt geen verstand van dit alles heb :no_mouth:

66 likes

Wat zijn er toch sneaky mensen zeg die dat doen. Frauderen echt niet oke

6 likes

Het probleem is dat heel veel mensen het doen en dat er door veel mensen gedaan wordt alsof je een dief van je eigen portemonnee bent als je er niet aan mee doet. Ik heb zelfs regelmatig op van die ‘business’ cursussen gehoord dat de cursusgever het aanraadt.

Het gaat mij wel aan het hart omdat ik denk dat uit eindelijk minder bedeelde mensen de dupe zijn als er minder belastinggeld is.

10 likes

Ik weet dat het technisch gezien fraude is, maar ik vind de reacties hier wel een beetje overdreven. Een betere wereld begint bij jezelf, maar in dit geval zou ik zeggen: krijg anders eerst even de Belastingdienst op orde en ga grote bedrijven beter controleren. Daarmee kan je de staatskas veel beter helpen dan individuele zzp’ers die een etentje declareren.

6 likes

Dus omdat de belastingdienst bepaalde dingen niet op orde zou hebben, is het oké om te frauderen. Dat is toch een gekke redenatie.

Alsof je kleding jat bij de H&M want ze doen nog steeds aan kinderarbeid.

62 likes

Nou Dit vind ik een vreemde redenatie, als we alle overtredingen (of is frauderen zelfs een misdrijf?) zo omdraaien… :woozy_face:

2 likes

Ik bedoel meer te zeggen dat zulke etentjes zo’n kleine druppel op een gloeiende plaat zijn dat het niet uitmaakt zolang je de Starbucksen van deze wereld niet aanpakt.

Mijn vergelijking zou dus meer zijn: het heeft geen nut als 1 iemand in Europa een duurzaam shirt koopt als heel China en Afrika in hun groeiende welvaart tonnen slecht geproduceerde kleding importeren.

Wat betreft het etentje: die jongen krijgt die 250€ niet teruggestort op zijn rekening ofzo. Die rekening landt op een stapel bonnen, je bent sowieso wel es een bon kwijt die wél helemaal terecht was, en zo maak je dat goed. Ik vind het gewoon niet zo dramatisch allemaal.

6 likes

Wat betreft de bonnetjes-discussie: ik vind wel dat veel mensen hier het braafste jongetje van de klas lijken te zijn. Ik ben geen ondernemer of ZZP’er maar als ik dat was zou ik ook echt weleens iets aftrekken van de belasting wat misschien eigenlijk niet werkgerelateerd is maar tegenover de Belastingdienst zo opgevoerd kan worden.

Weet dat het illegaal is maar ik heb zelf het idee dat 90% van de ondernemers/ZZP’ers dit niet kan weerstaan. Heb zelf een beetje het idee dat veel mensen hier roepen dat ze dit nooit zouden doen maar dat als ze zelf in die positie zaten ze dit wel zouden doen. Ik snap de verleiding wel, je schaadt er niemand direct mee (wel indirect ‘de maatschappij’ natuurlijk) en het levert jezelf voordeel op.

8 likes

Ik ben liever het braafste jongetje van de klas dan dat ik fraudeer. Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat het oké is omdat anderen het ook doen. Dat zeg jij niet specifiek @Sundance, maar anderen lijken dit te suggereren. Ik vind dat je vanuit je eigen moraal moet handelen en niet die van een ander. Als je gebruik wil maken van illegale constructie moet je dat doen omdat je zelf vind dat het oké is om de wet de overtreden, niet dat het oké is omdat anderen het ook doen.

23 likes

Deze discussie doet me beseffen dat mijn baas ook heel creatief boekhoudt…

1 like

Ik ben wel ondernemer en ben liever wél het braafste jongetje van de klas. Ik heb dus echt geen zin in boetes of extra controle omdat ik toevallig te gierig was om een etentje uit eigen zak te betalen. Ik vind dit ook niet “op het randje” het mag gewoon niet.

21 likes