Het afgelopen jaar voelt alsof de tijd heeft stilgestaan omdat ik het hele jaar ziek was en verplicht heb thuis gezeten. Terwijl ik in feite ben verhuisd, een hond heb geadopteerd én op persoonlijk vlak echt heel grote stappen heb gezet (dmv therapie, bijvoorbeeld). Deze jaarwisseling voelt voor mij een beetje als een niemandsland dit jaar, maar ik heb toch even nagedacht over goede voornemens, doelen en wensen voor 2025!
Volhouden:
-
Balans en plezier houden in sporten. Ik hou van sporten maar kan mijzelf er ook makkelijk in verliezen door obsessies en hoge eisen etc met blessures en vermoeidheid tot gevolg. Dit jaar heb ik beter naar mijn lichaam leren luisteren, en bijvoorbeeld ook rust genomen als ik dat nodig had. Daar wil ik graag mee verder! Plezier en balans op nummer 1, zodat het duurzaam is.
-
Gemiddeld 12.000 stappen per dag zetten (heel haalbaar, afgelopen jaar was het 13.000 zonder veel moeite).
-
Geen restricties rondom eten.
- Milder zijn naar mijzelf.
Toevoegen:
-
Consequent iets van krachttraining gaan doen - vroeger wel gedaan in verschillende vormen (bv. sportschool, kickboksen) maar op het moment doe ik alleen hardlopen en fietsen, en ik mis kracht (omdat het lekker voelt en om gezond oud te worden).
-
Ten minste twee keer in de week koken. Het is er dit jaar ingeslopen dat mijn vriend bijna altijd kookt, omdat hij dat leuk en ontspannen vindt en ik dit jaar veel moe was. Maar ik verval daarmee in een passiviteit die mij helemaal niet zint, en bovendien vind ik koken ook hartstikke leuk en fijn.
-
Ik wil wat dieper/kritischer over boeken gaan nadenken en leren mij daarover te uiten, dus ik ga over elk boek dat ik dit jaar lees een (korte) recensie schrijven. Het lijkt mij daarbij ook leuk om wat meer te leren over en oefenen met hoe je boeken âobjectiefâ kan beoordelen, vanuit literair oogpunt ofzo. Maar dat is op zich bijzaak, ik zie wel of dat er van komt.
-
Nog beter met alcohol leren omgaan/gewoon minder (en minder vaak) drinken. Over het algemeen ging dit afgelopen jaar wel goed, maar ik ben in september met adhd medicatie gestart en ik merk dat mân grenzen nogal vervagen daarmee in combinatie met alcohol; ik ben sindsdien te vaak wakker geworden met een kater waarvan ik dacht waar was dit voor nodig?? Af en toe uit de band springen vind ik prima en heb ik op een bepaalde manier soms nodig, maar dat hoeft echt maar een paar keer per jaar. En het laatste restje overblijfsel van corona mbt doordeweeks thuis drinken mag er ook wel uit (komt ook bijna niet meer voor, maar voor die coronaperiode deed ik het NOOIT en nu toch wel 3-4x per maand. Gewoon onnodig voor mij.).
Wensen:
Ik ga dit jaar als het goed is voor het eerst een halve marathon lopen, en het lijkt mij eigenlijk ook heel leuk om aan een lange trailrun mee te doen (20-50km, even kijken wat past en waar ik zin in heb). Verder hoop ik heel erg in eerste helft van dit jaar weer aan het werk te kunnen na langdurig ziekte, en dus een leuke functie te vinden die nu passend is maar wel uitdagend, want daar ben ik echt aan toe. En ik zou heel graag weer willen gaan pianospelen en dus eigenlijk les nemen, want in mân eentje vind ik het moeilijk - maar wat dat betreft ga ik even kijken of ik daar dit jaar ruimte voor heb. En als laatste hoop ik dit jaar weer vooruitgang te boeken met mân lieve reactieve hond.