Goede voornemens en doelen

Ik heb hier in 2024 geen lijst gepost maar die had ik wel……:

:white_check_mark: 100 km per maand hardlopen
:white_check_mark: gemiddeld 8.500 stappen per dag
:white_check_mark: Gewicht tussen X kg krijgen en houden
:white_check_mark: € xxx verdienen
:white_check_mark: Spaarbedrag excl. gezamenlijk boven xxxx
:white_check_mark: Pensioenruimte storten
:x: Kledingkast opruimen en uitzoeken
:x: Nieuwe basic items kopen
:x: 2x per week een klusje in huis doen
:white_check_mark: Elke dag taal leren mbt Duolingo
:x: Museumkaart er dubbel uit halen: €34/€138 (ik weet niet meer of dit de uiteindelijke score was maar heb het er bij lange na niet uitgehaald)

Ben nu nog aan het broeden voor 2025 :blush:

10 likes

Ik heb altijd hele kleine, concrete gewoonten als voornemens in gedachten. Zo had ik vijf jaar terug bijvoorbeeld het voornemen om elke avond te flossen (en ben ik ècht van nooit naar elke avond gegaan :cowboy_hat_face:), twee jaar geleden om na elke douche bodylotion te smeren (en dat is ook gelukt), etc.

Dit jaar wil ik heel graag mijn slaap een prioriteit maken, en dus om 22 uur lekker slapen als ik om 6 uur opsta om te werken, om 23 uur als dat opstaan niet hoeft en ik 's avonds gewoon thuis ben. Ik ben een makkelijke slaper, dus het is echt kwestie van er vroeger in gaan liggen, in plaats van even dit of dat.

Ook wil ik dit jaar leren om met mijn haar om te gaan. Ik kan niet eens een vlecht maken! Ik wil elke week een moment vinden om iets te oefenen. Mijn eerste experiment wordt heatless curls.

Mijn laatste voornemen is om elke maand iets te kopen bij mijn lokale, onafhankelijke boekhandel. Ik ben dol op die plek en ik lees veel, maar omdat ik niet zo van spullen houd lees ik altijd op mijn ereader en kom ik er nauwelijks, dat vind ik echt stom van mezelf.

21 likes

Voor 2024 had ik als voornemen dat ik meer wilde gaan sporten en dat gaat goed!

Voor 2025:

• 3x per week sporten volhouden
  • met een app dit jaar 5km kunnen hardlopen
  • altijd wel in een boek bezig zijn (geen minimum aan boeken dat ik wil lezen, maar wel dat ik altijd iets lees)
  • 200 euro per maand sparen
  • minder geld aan sushi uitgeven (eindstand 2024 is 982 euro :grimacing: )
  • streefgewicht halen (loop nu al bij een diëtiste maar door antidepressiva gaat het allemaal erg traag)
13 likes

In 2025 wil ik voornamelijk doorgaan met de dingen die ik nu al doe, en een paar nieuwe dingen oppakken.

• slaapritme behouden (nu van 22:00 tot 7:30, en dat bevalt me goed)
  • gezonder vegan eten (minder pakjes, zakjes en kant en klare vleesvervangers)
  • blijven bewegen (1x per dag wandelen, ongeveer 5000 stappen per dag als streven. Verder wil ik hier nog sporten aan toevoegen)
  • 75 boeken lezen
  • 100 tekeningen uploaden op RedBubble
  • huidige vriendschappen verdiepen en nieuwe vriendschappen opdoen
  • piano spelen (3x per week doe ik nu en wil ik volhouden)
  • bepaald bedrag sparen
  • taal leren (ben begonnen met Noors en wil dit volhouden)
  • daten (geen doel an sich maar lijkt me wel leuk om volgend jaar weer iemand te ontmoeten en wie weet een relatie)
11 likes

Mijn enige doel voor 2025 is m’n proefschrift afmaken (en daar niet al te veel aan onderdoor gaan haha)

34 likes

Ja gek hè, is voor mij een veel grotere drempel!! En dat terwijl ik wel begonnen was en de helft had uitgezocht. (En nu niet denken dat ik een grote kast heb, ik vind het gewoon een verschrikkelijke klus)

Maar nu je het zo zegt “moet” dit in januari zo gepiept zijn…. :blush:

Ik wil in de komende 365 dagen naar het Rijksmuseum (voor het eerst omg) en zuurkool eten.

Dat was het.

26 likes

Dit zou je in 1 dag kunnen fixen.

5 likes

Hahahahhaha

Jij misschien; ik heb dit over 5 jaar waarschijnlijk nog niet gedaan. Wilde eigenlijk ook naar de Apenheul of Beekse Bergen maar dacht ff tranquilo!!!

4 likes

Kwam dit net tegen en vond het hier wel passen. Niet mijn persoonlijke doel.

22 likes

Leuk! Ik doe dat ook al een paar jaar en ik doe meestal lang niet alles van de ‘to do lijst’ maar het geeft ook inspiratie. Een weekendje alleen weg lijkt me ook fantastisch!

Voor 2025 heb ik een ‘vaker doen’ lijstje gemaakt. Paar dingen die ik vaker wil doen:

• Non fictie lezen, deed ik eerder heel graag dus wil ik weer eens oppakken.
  • In een restaurant eten met mijn kind
  • Museum, filmhuis of theater bezoeken
  • Yogalessen
  • Fietsen naar werk
  • Nieuwe recepten proberen, ik wil specifiek beter Indiaas leren koken
5 likes

Een creatieve workshop. Mis beetje een creatieve hobby.
Meer balans en vrjheid voor mezelf creëren, door bijvoorbeeld minder doelloos op de telefoon.
Doorgaan met sporten en nu ook eten letten.

3 likes

2025 staat voor mij in het teken van:

• Beter in mijn vel komen te zitten. Voornamelijk minder troep eten zodat ik wat gewicht verlies en daardoor meer energie krijg / minder suikerdips. En hopelijk ook minder stress.

• Besluiten of we wel of geen 2e kindje willen.

• Nog vaker leuke dingen ondernemen met mijn dochter.

• Het huis / spullen / administratie meer opgeruimd houden zodat mijn hoofd ook meer opgeruimd is.

4 likes

Leuk! Mijn goede doelen / voornemen:

• Mijn moeder mee nemen op vakantie.
  • Meer tijd met mijn vader besteden.
  • Gezonder eten en kijken naar vegan opties.
  • Blijven mealpreppen.
  • 7500 stappen per dag zetten.
  • Blijven investeren in koekjes bakken en maken.
6 likes

Het afgelopen jaar voelt alsof de tijd heeft stilgestaan omdat ik het hele jaar ziek was en verplicht heb thuis gezeten. Terwijl ik in feite ben verhuisd, een hond heb geadopteerd én op persoonlijk vlak echt heel grote stappen heb gezet (dmv therapie, bijvoorbeeld). Deze jaarwisseling voelt voor mij een beetje als een niemandsland dit jaar, maar ik heb toch even nagedacht over goede voornemens, doelen en wensen voor 2025!

Volhouden:

• Balans en plezier houden in sporten. Ik hou van sporten maar kan mijzelf er ook makkelijk in verliezen door obsessies en hoge eisen etc met blessures en vermoeidheid tot gevolg. Dit jaar heb ik beter naar mijn lichaam leren luisteren, en bijvoorbeeld ook rust genomen als ik dat nodig had. Daar wil ik graag mee verder! Plezier en balans op nummer 1, zodat het duurzaam is.
  • Gemiddeld 12.000 stappen per dag zetten (heel haalbaar, afgelopen jaar was het 13.000 zonder veel moeite).
  • Geen restricties rondom eten.
  • Milder zijn naar mijzelf.

Toevoegen:

• Consequent iets van krachttraining gaan doen - vroeger wel gedaan in verschillende vormen (bv. sportschool, kickboksen) maar op het moment doe ik alleen hardlopen en fietsen, en ik mis kracht (omdat het lekker voelt en om gezond oud te worden).
  • Ten minste twee keer in de week koken. Het is er dit jaar ingeslopen dat mijn vriend bijna altijd kookt, omdat hij dat leuk en ontspannen vindt en ik dit jaar veel moe was. Maar ik verval daarmee in een passiviteit die mij helemaal niet zint, en bovendien vind ik koken ook hartstikke leuk en fijn.
  • Ik wil wat dieper/kritischer over boeken gaan nadenken en leren mij daarover te uiten, dus ik ga over elk boek dat ik dit jaar lees een (korte) recensie schrijven. Het lijkt mij daarbij ook leuk om wat meer te leren over en oefenen met hoe je boeken “objectief” kan beoordelen, vanuit literair oogpunt ofzo. Maar dat is op zich bijzaak, ik zie wel of dat er van komt.
  • Nog beter met alcohol leren omgaan/gewoon minder (en minder vaak) drinken. Over het algemeen ging dit afgelopen jaar wel goed, maar ik ben in september met adhd medicatie gestart en ik merk dat m’n grenzen nogal vervagen daarmee in combinatie met alcohol; ik ben sindsdien te vaak wakker geworden met een kater waarvan ik dacht waar was dit voor nodig?? Af en toe uit de band springen vind ik prima en heb ik op een bepaalde manier soms nodig, maar dat hoeft echt maar een paar keer per jaar. En het laatste restje overblijfsel van corona mbt doordeweeks thuis drinken mag er ook wel uit (komt ook bijna niet meer voor, maar voor die coronaperiode deed ik het NOOIT en nu toch wel 3-4x per maand. Gewoon onnodig voor mij.).

Wensen:
Ik ga dit jaar als het goed is voor het eerst een halve marathon lopen, en het lijkt mij eigenlijk ook heel leuk om aan een lange trailrun mee te doen (20-50km, even kijken wat past en waar ik zin in heb). Verder hoop ik heel erg in eerste helft van dit jaar weer aan het werk te kunnen na langdurig ziekte, en dus een leuke functie te vinden die nu passend is maar wel uitdagend, want daar ben ik echt aan toe. En ik zou heel graag weer willen gaan pianospelen en dus eigenlijk les nemen, want in m’n eentje vind ik het moeilijk - maar wat dat betreft ga ik even kijken of ik daar dit jaar ruimte voor heb. En als laatste hoop ik dit jaar weer vooruitgang te boeken met m’n lieve reactieve hond.

17 likes

En hierbij ook mijn lijst voor 2025!

1. 3x per week sporten - Ja, ik weet dat het vorig jaar niet eens gelukt is om 2x per week te sporten, maar ik heb er vertrouwen in dat het (door het plan wat ik heb) nu wel gaat lukken.
  2. 6 boeken lezen - 6 boeken zoals in 2023, dus 1 per 2 maanden, lijkt me een goed genoeg doel.
  3. Fotoboeken kind afmaken - die van 2023 en 2024.
  4. Jaarfilm kind 2023 afmaken - planning voor mezelf; dit in Q1 doen, zodat dit doel meteen van de lijst kan.
  5. X kg afvallen - heel erg blij dat dit doel vorig jaar is gelukt. Er is nu nog een klein restgewicht wat ik kwijt zou willen, en daarna hoop ik dit de komende jaren niet meer op de lijst te willen zien.
  6. X euro sparen - vanwege de verhuizing zit er vrij weinig in m’n emergency fund, dus die wil ik weer aanvullen tot een basisniveau.
  7. Zolder opruimen - en om het ook haalbaar te maken deze uitgesplitst:
    • Te kleine kinderkleding op Vinted zetten en/of doneren
    • Onnodige spullen weggooien
    • Te bewaren spullen in goed afsluitbare bakken sorteren.
  8. Afval uit schuur naar de stort brengen - echt zo’n klusje waar ik geen zin in heb. Er staan vieze oude dozen, een oud matras, oude tuinmeubelen en dat soort meuk.
  9. Medicatie en vitaminepillen dagelijks nemen - ik heb een nieuw herinneringssysteem, dus dit is echt een harde must. Vooral die vitaminepillen, echt dom als ik voor het einde van volgend jaar m’n tekorten niet heb opgelost.
  10. Eerder opstaan op werkdagen - en dus niet zo hoeven haasten.
  11. Maaltijden meer plannen - om gevarieerder te eten, en niet teveel in herhaling te vallen.
  12. Kasboekje wekelijks bijhouden - opzich heb ik m’n uitgaven nu wel redelijk inzichtelijk, maar ik weet dat er meer uit te halen is.
  13. 100 films kijken - en dan vooral de films zoeken die ik écht wil zien, i.p.v. gedachtenloos wat op te zetten.
  14. Sidehustle weer oppakken - om een extra zakcentje te verdienen.
  15. Een tweemaandelijks self-care moment inplannen - zoals een massage of dagje sauna.
  16. Dagelijks 1,5 liter water drinken - want ik drink echt te weinig water.
  17. Woonkamer gezelliger maken - ik heb tot nu toe geen keuzes kunnen maken wat betreft kleuren en indeling, maar ik wil niet nog een jaar in een saaie witte woonkamer zitten.
  18. Stoppen met roken - spreekt voor zich
  19. 2x per dag tandenpoetsen en stokeren - spreekt ook voor zich
  20. Visionwall maken met motivatiequotes en foto’s - omdat ik de motivatie wel kan gebruiken, en ik het nodig heb om dit dagelijks te zien. Gewoon in een mapje op m’n telefoon is niet genoeg merk ik.
  21. Verder verdiepen in fotografie en een camera kopen - omdat ik fotograferen heel leuk vind en hier meer een hobby van wil maken.
  22. Wekelijks reflecteren op goede voornemens - want uit het oog, uit het hart.
10 likes

Het lijkt net alsof je een lijst gemaakt heb van elk denkbaar doel :joy: Alle categorieën komen voorbij.

19 likes

Ik vind het heel knap van mensen die dit kunnen hoor, maar ik zou meer dan een jaar nodig hebben om dit allemaal te realiseren :joy:

Mijn doelen zijn eigenlijk meer (en consequenter) sporten, meer in het moment leven (minder telefoon, meer wandelen lezen enz) en beginnen met het aflossen van mijn studieschuld.

Met dat laatste ben ik net meteen begonnen door een eerste aflossing te doen, woohooo

7 likes

Ik denk vooral bij de meeste lijstjes, zet er toch eens wat leuke dingen op omg dit is toch geen doen :melting_face: why so serious

32 likes

Klopt, dat is ook de bedoeling. En @babushkababy ik vind het zonde om weer een jaar voorbij te laten gaan zonder ergens aan te werken, dus dit geeft mij voldoening en invulling.

En waarom zou er iets leuks op zo’n lijst moeten staan? Ik zie die als dingen die ik wil verbeteren, en mijn leven is op het gebied van “leuk” al goed genoeg. Ik heb geen goede voornemens lijst nodig om m’n vrienden te zien of uit eten te gaan :woman_shrugging:t3:

2 likes