Zegt jouw kindje “u” tegen jou ? Geen oordeel maar gewoon een vraag
Ja is wel de bedoeling. Merk dat hij sinds hij in groep 2 zit “ jou” ook steeds vaker hoor maar vind “u “ meer passen in onze opvoeding.
Ah ok !
Dochter vervoegt Nederlandse werkwoorden de laatste tijd minder goed (de schooltaal krijgt steeds meer invloed merk ik). Vanochtend: mama, toen ik slaapde… waarop ik verbeterde ‘sliep’
Dochter: o ja, toen ik sliep, toen had papa ook gesliept!
Gesliept klinkt wel heel schattig Zo leuk hoe dat werkt bij kinderen. Ze denkt er duidelijk over na.
Ja je hoorde haar hersenen bij wijze van spreken echt even kraken en toen dat hele gezichtje oplichten: ‘gesliept!’
Het regent flink hier en in de badkamer hebben we een schuin dakraam waarop het dan extra hard klinkt en het dus net leek alsof het hagelt.
“Mama kijk, buiten hagelslag!”
“Wajoooo”
Mijn nichtje (3) tegen mijn moeder: ik ga een ei eten straks.
Mijn moeder: oh wat lekker, ik heb vanmorgen een eitje gegeten.
Nichtje: nee Omi het gaat nu over mijn ei.
E zingt liedjes mee, ze vult zegmaar aan.
Maar ze zingt poesje mauw zo grappig , en ze weet dat t niet klopt want ze gaat heel hard lachen elke keer
Ik: poesje …
zij: mauw
Ik: kom eens
Zij: gauw
Ik: ik heb lekkere melk voor?
Zij: MIJ!
Ik heb zelf nog geen kinderen, maar pas wel vaak op mijn nichtje (mijn leen/oefenbaby ) Die is 3 januari 2 geworden. Begint al echt te brabbelen en korte zinnen te zeggen, zo aandoenlijk. Maar wat ik nog het leukste vind, is hoe ze mij en mijn andere zusje noemt.
Ik ben Tanti, en mn zusje is Sissy. Ik denk dat ze van ´Tante Tammy´(Tamara) en ´Lisje´/´Zussie´ (Melissa) haar eigen versie gemaakt heeft.
Als je haar vraagt ´welk geluid maakt…´ doet ze dat ook na. ´Welk geluid maakt Opa´, dan maakt ze snurkgeluidjes, en ´Welk geluid maakt Oma´, dan doet ze haar hand voor de mond en hoest ze. Zo grappig (Opa snurkt in z’n slaap, Oma heeft COPD).
Ik vind het ook bewonderingswaardig hoe goed ze al opdrachtjes snapt, terwijl ze zelf nog niet zo goed kan praten. Kleine taakjes als helpen met het dekken van de tafel (´breng dit maar naar de tafel) hoef je niet eens 2 keer te zeggen, dat doet ze gewoon, al sinds ze 1,5 is.
Ze is mijn enige ervaring met kinderen, dus ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal. Al mijn andere (achter)nichtjes en neefjes zie ik hooguit eens per jaar, als het dat al is.
Sorry ik reageerde eerst op hierboven maar moest losse reactie zijn!
Tijdens ontbijt:
M: opvang toe?
Ik: Nee vandaag is het mama dag! Mag je de hele dag samen met mama zijn
M schud nee met haar hoofd
M: hoeffe nie
Je krijgt er zoveel voor terug!
Op elke vraag die ik aan hem vraag is het:
“Weet je toch”
“Nee toch”
Of “Ja”
Z (net 2) telt vandaag voor het eerst.
Twee autos.
“Één, tien!”
Opzich, binair klopt het
Haha ja precies
K. komt met haar pop tegen zich aangedrukt bij mij op de bank zitten.
Ik vraag aan haar krijgt de pop melk? K. zucht, rolt met haar ogen “nee mama. Mijn tietie is op” zucht nog een keer “alleen savonds in bed nog melk in tiet!”. Okeee
(Haar zusje drinkt alleen nog savonds en ik heb overdag een paar keer gezegd melk is op overdag).
M. (2) roept buiten boos tegen de wind: “NIET DUWEN!”
Wij leren ons kind (2 jaar) dat hij op de stoep moet blijven en lopen.
Toen liep ik op de straat, want het was een rustige straat en zo kon ik er beter langs met de buggy.
Zegt mijn kind: nee mama niet op straat, op de stoep blijven!!!