Ik vond tussen 2.5 en 3.5 jaar zo’n groot verschil zitten! Vorig jaar waren we 3 weken in Nederland en maakte mn kind een mega sprong met Nederlands (vooral dat ik echt merkte dat ze ineens actief woorden begon te gebruiken waarvan ik niet wist dat ze ze kende), maar dat verzandde weer toen we thuis waren. Dit jaar 5 weken in NL geweest in de zomer en nu een ruime maand weer thuis en ze switcht nu consequent naar het Nederlands als ze met mij praat, ook na een dag op school etc.
Wij lezen veel Nederlandse boekjes, hebben een Toniebox met NL verhaaltjes en zet ook geregeld Nederlandse luisterboeken op. En mijn moeder komt een paar keer per jaar en week langs en in de zomer zijn we in NL, dus paar keer per jaar is er ook extra veel Nederlandse input. Maar ik merk echt super groot verschil tussen 2,5 en 3,5 jaar - vorig jaar was het veel passiever de taal leren/tot zich nemen en nu uit ze zich veel actiever in het Nederlands.