haha zo lief. hier zijn aapie en schaapie hetzelfde dus telkens als ze een schaap ziet maakt ze aap-geluiden. ![]()
Wij hadden net een van die natuurdocuâs aan staan. Ondertussen lekker spelen, maar vind het wel relaxed op de achtergrond.
Is de peuter van 2,5 even goed aan het kijken tijdens het drinken, vraagt ze welk dier er te zien is. Dat was dus een condor jong (wat zijn die al groot
) die probeert te vliegen. Ik leg haar dat uit. Zegt ze op de meest schattige manier;
Toe maar codor, toe maar. Je kan het. đ„č
Dat doet mijn dochter ook met oranje, die vind dat ik dan gewoon vol gas op de rem moet. Als we dan thuis komen zegt ze: pap, mam heeft weeeerrrrrr door rood gereden.
Awww
Hebben jullie veel Coco kan het gelezen toevallig?
Haha ja, nu je het zegt. Het enige boekje die we dubbel hebben gekregen dus hij ligt zowel boven als beneden. Totaal niet bij nagedacht maar dat zou ze best eens haar van kunnen hebben onthouden!
Mijn kind die blijkbaar iets van het nieuws heeft opgevangen;
âIk wil echt niet dat de probleemwolf komtâ
âWaarom niet dan?â
âDan krijg ik allemaal problemenâ
Mijn kind combineert heel schattig woorden: hij zegt soms âvoorzichtjes met de baby!â (we zeggen soms voorzichtig en soms zachtjes met de baby) en heeft het over een âstreepbraâ (zebra) ![]()
![]()
Mn kind van 2 is half belg half NL: en we leren hem ik zie u graagđ„č. En als ik dat tegen hem zeg, dan zegt hij terug: u gaag!!!
En zn zachte G begint ook al door te klinken haha!
ik denk wel dat hij me later goed na kan doen als Nederlander.
Als hij gaat slapen zeggen we: slaapwel schattebol, en dan zegt hij: sattebol!
Mijn zoontje van 2,5 is half Duits en Nederlands is eigenlijk zijn tweede taal. Het gebeurt niet zo vaak, maar af en toe mixt hij ook de twee talen. Zo noemt hij een paraplu vaak paraschirm - van paraplu en regenschirm. Vind dat eigenlijk wel heel schattig. ![]()
Aaaw zo lief. Mijn dochter spreekt voornamelijk Duits maar sommige woorden consequent in het Nederlands: woonkamer, meisje, paraplu, friet ![]()
Wat grappig!
Bij mijn zoontje is het zo dat hij alles begrijpt in het Nederlands en zeker wel 90% van alle woorden die hij in het Duits kent ook wel in het Nederlands kan zeggen als ik er naar vraag, maar intuĂŻtief begint hij altijd in het Duits. Ook wel logisch natuurlijk, want we wonen in Oostenrijk.
Had niet gedacht dat het zo moeilijk zou zijn hem Nederlands bij te brengen; iedereen gaat er altijd maar vanuit dat een kind zo jong automatisch de taal leert als je in je eigen taal blijft praten. Maar ik moet er de hele tijd achteraan blijven gaan, consequent alles in het Nederlands herhalen als hij wat in het Duits zegt en blijven vragen âhoe zeg je dat in mamaâs taal?â.
Hoe oud is jouw dochter en hoe loopt dat zo met het leren van de Nederlandse taal?
Ik ben zelf half Duits met een Duitse moeder (tweetalig opgevoed) dus Duits is voor mij heel natuurlijk en ik betrap me erop dat ik meer Duits dan Nederlands met haar praat. Ik probeer het wel zoveel mogelijk. We kijken Nederlandse programmaâs (Nijntje, Bing, Dikkie Dik) en ik zing Nederlandse liedjes met haar, lees Nederlandse boeken maar eigenlijk praat ze hoofdzakelijk Duits. Ze verstaat wel alles als ik het in het Nederlands zeg. Maar eigenlijk zijn het hier en daar een paar Nederlandse woorden en meer niet helaas.
Ze is overigens 3.
Edit: ok, net zong ze Zeg Roodkapje waar ga je hene ![]()
Ik vond tussen 2.5 en 3.5 jaar zoân groot verschil zitten! Vorig jaar waren we 3 weken in Nederland en maakte mn kind een mega sprong met Nederlands (vooral dat ik echt merkte dat ze ineens actief woorden begon te gebruiken waarvan ik niet wist dat ze ze kende), maar dat verzandde weer toen we thuis waren. Dit jaar 5 weken in NL geweest in de zomer en nu een ruime maand weer thuis en ze switcht nu consequent naar het Nederlands als ze met mij praat, ook na een dag op school etc.
Wij lezen veel Nederlandse boekjes, hebben een Toniebox met NL verhaaltjes en zet ook geregeld Nederlandse luisterboeken op. En mijn moeder komt een paar keer per jaar en week langs en in de zomer zijn we in NL, dus paar keer per jaar is er ook extra veel Nederlandse input. Maar ik merk echt super groot verschil tussen 2,5 en 3,5 jaar - vorig jaar was het veel passiever de taal leren/tot zich nemen en nu uit ze zich veel actiever in het Nederlands.
Mijn vriend doet heel vaak Philippe Geubels na met âik zie niks nie meer!â als het ergens donker is (uit dit filmpje rond 0:30)
En nu doet ons kind van bijna 2 dit ook
Gaat hij in de keuken op zijn leertoren met het lichtknopje staan spelen en âik zieee niks nie meeerrrâ staan roepen
Ik moet zo lachen om hem haha
Gisterenavond kon mijn dochter (5 jaar) niet slapen dus ik had haar maar gewoon mee naar beneden genomen en we gingen tegelijkertijd in mijn bed slapen 's avonds laat (het is toch vakantie hĂš). Maar ze was echt heel wakker en bleef maar kletsen.
Ik: âNu je mond dicht en gaan slapen.â
Zij: âOkĂ©.â EĂ©n minuut later begint ze weer een verhaal te vertellen.
Ik: âKom, we doen je mond op slot zodat je niet meer kan praten en dan gaan we lekker slapen.â doen alsof we mond op slot doen
Ik: âWelterusten liefje.â
Zij: âWelterusten mama.â
Zij: (âŠ)
Zij: âGodverdomme, ging mijn mond weer per ongeluk open.â
Ik moest zo hard lachen. Probeer echt op mijn taalgebruik te letten als ik met mijn kinderen ben maar schijnbaar is dat niet helemaal gelukt en heeft ze weer een woord opgevangen. ![]()
Kind van 2: is ziek en spuugt alles onder
Haar zus van 4: âkun je nu alsjeblieft ergens anders kotsen? Anders mag je hier niet meer wonen hoorâ
Mijn dochter van 3 vandaag âWil je even ergens anders gaan zitten? Anders sla ik je dood hoor.â
(Ik hoop maar dat ze dit heeft onthouden van een muggenjacht ofzo
)
Ik had het met mijn kinderen over de verkiezingen en mijn zoon van 8 die op scouting zit:
Ik: De PVV wil ook minder of kleinere natuurgebieden.
Zoon: Minder natuur? Wow, dan krijgt Geert Wilders echt ruzie met de scouting.
Mijn dochter had het aan de stok gehad met een jongetje op de bso en vertelt dat tijdens het avondeten. Andere dochter (3): volgende keer moet je hem gewoon doodslaan
Ik ben wel blij om hier over andere peuters te horen die het over doodslaan hebben, want mijn zoontje (bijna 3) zat gister heel zoet onder de tafel te zingen âalle mensen moeten dood, alle mensen moeten doodâ
Ik probeer het niet te groot te maken, zeg alleen dat ik dat niet leuk vind/dat dood niet leuk is. Op mijn vraag waar hij dit geleerd heeft zei hij âvan de juffenâ (op de opvang) met een ondeugende grijns