Haha ja die fomo is wel herkenbaar!
Ik heb voor veel ultralopen wel fomo hoor, er is ook gewoon veel keus en heel veel is mooi en leuk.
En naar sommige wil je gewoon terug, ik heb nu al tig weekenden geblokt volgend jaar voor ultraâs (die ik ook dit jaar of vorig jaar heb gelopen) echt verslavend.
Nu eindelijk op weg naar eerste 100 miler eind dit jaar, nu met een trainer erbij voor het gewenste resultaat (als in finishen/heel blijven/leuke eindtijd).
weet iemand nog ongeveer de starttijden van de dam tot damloop van vorig jaar? ik lees dat het om 10.19 begint, maar zie ook starttijden van 14:45 dus ik snap het ff niet
Er doen zĂł veel mensen mee dat er tussen 10 en 15 volgens mij elk half uur een wave start. Vaak wedstrijdlopers en dan business eerst en daarna recreanten, die zijn bijna altijd pas in de middag. Ik zou met mijn werk meelopen en onze starttijd is 12:00.
Hoe bouwen jullie weer op nadat je ziek bent geweest? Ik volg een hardloopschema. Pakken jullie dat weer op waar je was gebleven? Of doen jullie eerst een aantal rustige loopjes? Zo ja, hoeveel?
Ligt denk ik een beetje aan welke afstanden je gewend bent en hoe lang je al rent. Ik ren sinds 1 jaar met hele rustige opbouw en kwam voor de zomer tot iets meer dan 7 km (ruim 45 min lopen) maar heb in de vakantie amper gelopen dus bouw nu weer rustig op; 1x 25 min, paar x 30, dan 35, etc
Ligt eraan hoe lang je ziek bent geweest ook denk ik! Meestal doe ik wel een aantal (2 of 3) rustigere trainingen voor ik weer door ga. Ook met wandelen tussendoor, zodat ik even kan voelen hoe mân hartslag en spieren voelen. Geen intervallen/vaartspel/lange duurlopen in de week na ik ziek geweest ben in elk geval, je spieren kunnen dan ook gewoon wat minder hebben.
Meh in verband met de hitte a.s zaterdag zijn er aanpassingen gemaakt in die Veluwse trailrun die ik ga lopen. Routes zoveel mogelijk door het bos ipv ook over heide, meer waterposten en alle afstanden zijn ingekort (de 70km is afgelast). Voor mij betekent het dat ik 13km ipv 15km loop. Ik snap het wel maar vind het ook heel jammer, keek er naar uit mân langste afstand ooit te lopen!
Het begint altijd met de wedstrijdlopers, vanaf dan start er ongeveer elk kwartier een nieuwe groep. Je eigen starttijd hangt af van je ingevulde eindtijd bij de aanmelding. Hoe sneller je eindtijd, hoe eerder je mag beginnen. Hier kun je alle starttijden voor dit jaar vinden: https://do.occdn.net/p/75/f/242694-le-champion-dtd-starttijden10emc-digi.pdf
top, dankjewel! ik zie nu pas dat ik ook gewoon mijn eigen starttijd (13:30) al kan vinden in het dashboard!
Vandaag speciaal gewacht op de regenbui voor het hardlopen en sindsdien voel ik me eigenlijk heel rozig/gelukzalig van hoe erg genieten het was. Hou zo van hoe hardlopen spanning omzet in iets positiefs.
Ik had precies hetzelfde vandaag, echt fijn.
Ahahaha en dit leverde mij mijn eerste blessure op (shin splints)
Nu weer rustig oppakken.
Vandaag 3 km en elke km versnellen.
Rustdagen zijn dus (voor mij) wel belangrijk voor herstel
Jeeeetje wat een onzin vind ik soms die warmte protocollen zeg. Sorry, heb jij geen boodschap aan maar ik wil ff klagen haha (En jij en de andere lopers zijn de dupe!)
We zitten in september, om 10u 's ochtends is het nog geen 20 graden. Het warmst van de dag is pas na 14u tot een uurtje of 16-17. Die wedstrijd is in de ochtend, en de 70 kilometer zijn allemaal getrainde lopers die echt wel weten wat ze moeten doen als het een paar uurtjes een beetje warm is met 25 gaden. (Het is geen 30+!!) Man man man wat is er snel paniek bij die organisaties. Extra waterposten onderweg is al meer dan voldoende en instrueer alle vrijwilligers dat de lopers zichzelf moeten koelen met water over hun hoofd bij de posten. Klaar.
In ieder geval heel veel succes! En misschien kun je vooraf 2 kilometer inlopen zodat je wel aan je doel van 15km komt.
Ja ik vind het ook dubbel! De omstandigheden zijn ook weer niet zo extreem (het zou eerst 28-30 graden worden maar nu is de voorspelling 26), en het is ook niet zo dat het ineens een bloedhete dag is in april terwijl iedereen in de winter heeft getraind.
En ik vraag mij bij sommige afstanden wel af wat het verschil nou is (10km wordt 9,5 haha dat is toch kut als je dat loopt). En bij mij die 2km⊠Moet wel zeggen dat mijn starttijd voor de 15 (13) km wel om 14:15 is
dus wel midden op het heetst van de dag.
Ik kijk wel even wat ik doe. Misschien/waarschijnlijk gewoon 13km. Is ook geen ramp maar ik had het leuk gevonden mijn eigen 14km grens (jaren geleden toen ik meer liep was dat ook mn max) te doorbreken op een evenement. Maarja ik ben inmiddels ingeschreven voor de halve marathon van Amstelveen dus die kmâs ga ik wel maken!
Ongerelateerd maar, heeft iemand ervaring met de app Runna? Het is een app die volgens mij op basis van experts/coaches maar met behulp van AI voor jou een persoonlijk trainingsplan maakt, als je wil zelfs met krachttraining. Ik zie het steeds voorbijkomen bij The Running Channel (die hebben een samenwerking) en ook bij andere hardloopyoutubers zoals Runs with Emily. Ik vind het er wel nice uitzien en heb nu een gratis proefperiode. Wil vanaf volgende week gaan trainen voor een snellere 10k daarmee.
Het is wel echt duur, 20 euro per maand als je het maandelijks wil kunnen opzeggen.
Ik gebruik Runna sinds vorig jaar november volgens mij en ik ben er super tevreden over! Heb het gebruikt om te trainen voor mijn eerste halve marathon in april van dit jaar en daarna om mijn hardloop-niveau vast te houden, en nu gebruik ik een schema voor de dam tot dam (gebaseerd op mijn eerdere prestaties). Het is wel een dure app, maar ik vind het echt heel fijn, en ik merk echt dat ik snel progressie boek.
Helaas zijn dit soort dingen wel noodzakelijk. Niet iedereen past zich aan aan de warmte. Door de opkomende populariteit van extreme duursporten gebeurt het vaker dan eens dat er meerdere ambulances moeten uitrukken, ook bij 26 graden en ook bij relatief korte afstanden. Vaak worden parcoursen dan ingekort ook omdat sommige delen van het parcours slecht bereikbaar zijn voor de hulpdiensten. Organisaties beslissen dit meestal ook niet zelf.
Snap echt dat het jammer is, maar ik vind in het algemeen gezeur op veiligheidsmaatregelen echt een beetje naïef. Het kan iedereen overkomen dat je niet lekker wordt en dan ben je écht heel blij dat je adequaat geholpen kan worden. Ik heb zelf ook wel eens hard gebaald dat het looponderdeel van een triathlon met meer dan de helft werd ingekort (van 21 naar 10km) terwijl ik superfit voor een PR wilde gaan, maar een leuke dag hebben én veilig thuis komen is echt veel belangrijker.
Tot zover mijn epistel haha, ik hoop dat je ondanks het inkorten een leuke race hebt!!
Ooh wat goed! Als het bevalt wil ik het ook gebruiken voor mân eerste halve marathon. Ik ben benieuwd
@Aardbeitje ik zei zelf ook dat ik het wel begrijp en vooral jammer vind! En sowieso is het inderdaad âsamenâ met de gemeente besloten. Maar toen ik er langer over na ging denken dacht ik wel, tja, 26 graden in de (na)zomer in Nederland is niet zo extreem en die aanpassingen zijn ook weer zo klein dat ik mij afvraag wat het effect daarvan is. Maar goed, ik ben ook niet degene die de mensen moet verzorgen als ze inderdaad te hard van stapel lopen en last krijgen van de hitte. Ik heb verder geen kritiek op de veiligheidsmaatregelen, ik vind het wel jammer en vraag mij als leek af wat het in deze specifieke situatie voor verschil gaat maken, maar dat is het ook.
Ik krijg van de mailtjes van de organisatie wel het idee dat het echt een leuk, gezellig, gemoedelijk evenement is, dus heb er sowieso veel zin in!