Als je echt net begonnen bent moeten je spieren hier nog aan wennen. Hardlopen is wel iets om heel rustig op te bouwen.
Ja dat doe ik inderdaad, via dit schema https://cdn.bluenotion.nl/fe8497c558bcb893b3356bdef37f31c5c8d0ee3e8185c07e6fc6f68bdbbab414.pdf
Maar zelfs dat is al teveel
In weet niet of je dit precies volgt (ook de data), maar ik vind dit wel snel opbouwen als je nooit gelopen hebt. In twee weken naar 2x10 minuten.
Zou zelf voor een nog rustigere opbouw kiezen.
Heb het schema inderdaad ook zelf aangepast en ben ook nog lang niet bij 2x 10. Vorige week lukte 5x 3 min hardlopen op 7 km/u en 1 min wandelen op 5 km/u. Toen moest ik echt even rekken en is het me nog 1x gelukt om 3 min te hardlopen en 1 min te wandelen. Toen ben ik even gaan rusten en was ik teleurgesteld in mezelf en heb ik nog 2x 2 min 8 km/u gedaan en 1 min 5,5km/u. Merkte dat ik de 8km/u wel een fijner tempo vond. Dus dacht doe volgende keer proberen om wat harder te lopen, maar dat hield ik niet lang vol.
Ronde 1 en 2: 2 min 8,5km/u 1 min 6,5km/u
Toen 2 min pauze en gerekt
Ronde 3: 2 min 8km/u en 2 min 5,5km/u
Ronde 4 en 5: 1 min 8km/u en 1 min 5km/u
En toen ben ik maar gestopt met hardlopen, dit was op de loopband dus ben toen maar op een helling gaan wandelen en daarna de cooling down gedaan.
Vandaag dus voor het eerst buiten, maar dat was al helemaal prut.
Ik zou inderdaad een ander schema pakken en minder bezig zijn met hoe hard je gaat etc., maar meer met wat goed voelt (alhoewel dat op de loopband denk ik wel moeilijker is omdat je het dan natuurlijk instelt. Dus lekker naar buiten gaan zou ik zeggen). En niet forceren!! Te snel gaan en een blessure krijgen is zoo vervelend
Ik wil de zevenheuvelennacht van 7km half November lopen, daarom had ik dit schema erbij gepakt en zelf een beetje aangepast. Maar denk inderdaad dat het beter is om gewoon buiten te gaan trainen, de loop is immers ook buiten. Maar ik krijg dus al bijna direct pijn in mijn kuiten, ook als ik langzaam en maar een a twee min loop. Dus als iemand daar tips voor heeft, zou dat heel fijn zijn!
Even een weekje rust nemen? Mss zijn je kuiten wat overbelast.
Ik ben ooit begonnen met de trainingen van hardlopen met Evy. Die vond ik heel fijn omdaf er niet echt focus is op afstand (en de gps klopt niet helemaal) maar de nadruk ligt op tijd en dat je überhaupt gaat. Dus hoe belabberd ik me ook voelde, ik deed de training wel en na afloop was Evy altijd “Fier” op mij.
Even rust nemen en dan rustig opbouwen.
Je zou evt ook nog kunnen kijken naar compressie sokken .
Stox bijvoorbeelde
@Opheliac Ik ga inderdaad even rusten en proberen mijn kuiten elke dag te rekken en strekken en niet alleen voor en tijdens het hardlopen.
Die stox sokken klinken goed, heb jij er zelf ervaring mee?
Maar in principe zou het toch ook niet nodig moeten zijn om tijdens het rennen steeds te moeten strekken? Snap dat je de race wilt lopen maar zou wel gewoon kijken wat je lichaam aan kan en rustig blijven opbouwen
Klopt, doe ik ook niet. Maar vandaag had ik al zoveel pijn bij de 2e set (set was 2 min hardlopen 2 min wandelen) dat ik echt moest stoppen met hardlopen en dat gewoon lopen ook pijn deed. Ik kan echt wel veel pijn hebben, ben helaas veel pijn gewend want heb constante zenuwpijn, maar toch moest ik nu al even rusten en rekken en toen ging het weer even.
Eerlijk gezegd lijkt mij dit geen haalbaar doel, zeker gezien alle fysieke ongemakken die je ervaart. Ik ben ook begonnen met Evy, en liep na een maand of 3 de 5 KM vrij soepel, zonder tijdsdoel. Dat kan misschien wel iets sneller, maar 7 km met allerlei fysieke klachten binnen 2 maanden lijkt me vrij veel vragen van je lichaam eerlijk gezegd
Ahh ja ik zou dan eerlijk gezegd de volgende keer rust nemen! Want zoveel pijn moet echt niet nodig zijn en ook al gaat het dan soms wel even weer, forceer je het dan waarschijnlijk waardoor het later juist erger wordt.
Ik heb gelukkig niet allerlei fysieke klachten, maar ik vraag mij inderdaad ook af of het wel haalbaar is.
Zenuwpijn heeft niks met hardlopen te maken, zit in mijn pols, door meerdere operaties.
Ja ik loop altijd met compressie sokken.
Sindsdien geen blessures en geen kramp meer!
Ik heb ook bedacht om weer te beginnen met hardlopen. Ik liep vroeger met gemak een kilometer of 10 hard, maar ik denk dat ik nu de straat niet eens meer uitkom. Eens kijken hoe ver ik kom vandaag.
Ben nu een aantal weken bij een fysiotherapeut, want ik had steeds pijnklachten aan de buitenzijde van m’n linkerknie na het hardlopen. Is een overbelasting van de iliotibiale band en hypertonie van een van de buitenste bovenbeenspieren, komt omdat ik schijnbaar mn linkerheupspieren te weinig gebruik en dan compenseer met mn romp en knie/kuit, tijdens het hardlopen maar ook gewoon in het dagelijks leven. Afgelopen weken combinatie van oefeningen en langzaam opbouwen van hardlopen met intervaloefeningen gedaan. Nu toch weer veel pijn en advies gekregen om (weer) tijdelijk te stoppen met hardlopen en te richten op die oefeningen. Doei Dam tot damloop en halve van Amsterdam. Doei uitlaatklep. Baal echt enorm ):
Ik zit na een lange loop (ruim 15 km) nu met een kop koffie te genieten in de tuin. Heerlijk
Ik was vanochtend naar een natuurgebied gegaan met de bus en toen 16 km terug naar huis gelopen! Echt zooo fijn. Dit weer ook 🫶🏼🫶🏼