Hardlooptopic #2

Ik loop vandaag de halve marathon van Amsterdam! Andere mensen hier ook? :rocket:

28 likes

Succes en veel plezier! Ik loop de maliebaanloop in Utrecht (10km)

7 likes

Ja ik loop hem ook! Ik heb er zin in. Veel succes!:four_leaf_clover:

5 likes

Ik zou hem eigenlijk lopen, maar ben geblesseerd. Ga wel rond het 9 km punt staan om aan te moedigen. Veel succes!

4 likes

Ik ben in de zomer gestart met hardlopen en gebruik Apple Workouts via mijn horloge en Strava via mijn tel. Strava telt altijd +10% van de afstand en nu ik lange afstanden kan scheelt het dus soms 1 of zelfs 1,5 kilometer.

Nu heb ik het probleem wel ontdekt want kijk mijn Strava routes. Echt super schokkerig, de hele route lang. Zo maak ik wel extra km :joy:
Weet iemand hoe ik dit probleem op kan lossen? Als ik Strava via mijn horloge aanzet loopt het wel in rechte lijnen, maar ik wil graag beide apps gebruiken (vind de statistieken van Apple Workouts ook fijn), dus ik zou gewoon willen dat de GPS van mijn telefoon fatsoenlijk werkt.

Wel jammer dat ik nu allemaal onrealistische PR’s gezet heb :joy: onder de 6 minuut per km en zelfs een keer onder de 5 minuut per km op een 5k run, dat haal ik nooit.
Gelukkig train ik niet voor een race ofzo dus op zich maakt het niet uit maar ik zou het gewoon graag willen fixen.

Zonet 7,5 km gelopen en mijn ā€˜easy tempo’ gaat weer lekker omlaag. Zo fijn dat die intervallen z’n vruchten afwerpen. En ondanks de wind ook zo genoten van de herfstkleuren en blaadjes :fallen_leaf:

5 likes

Heeft er iemand ook ervaring met zo’n loopanalyse? Ik zie verschillende bedrijven die er eentje aanbieden. Gewone of met een Arionhub. Heeft de ene nog toevoeging boven de ander?

1 like

Ik ken arionhub niet, heb toevallig gisteren nieuwe hardloopschoenen gekocht bij runnersworld en zie nu dat ze het daar ook hebben voor 25 euro. Mij hebben ze dat überhaupt niet aangeboden terwijl ik wel een afspraak had gemaakt voor loopanalyse, dus misschien is dat echt voor professionele hardlopers? Anyway ik vind het wel heel fijn als iemand meekijkt en filmpjes maakt omdat je daarop altijd goed ziet hoe ik met bepaalde schoenen loop (en heb wel snel blessures met hardlopen). En als het dan toch niet goed is na paar keer hardlopen kan je gewoon terugkomen! Dus ik koop eigenlijk überhaupt geen nieuwe schoenen zonder loopanalyse.

1 like

@Carbon.monoxide @Nashville Hoe is het gegaan vandaag? :smile:

Ik wilde hem onder de twee uur lopen en is het gelukt! Mijn tijd was 1:57:37 :tada: dus ik ben heel tevreden.

23 likes

Ik heb daar soms last van als ik mijn telefoon heel lang niet opnieuw heb opgestart… Wanneer ik mijn telefoon opnieuw opgestart hebt kloppen de lijnen weer!

1 like

Mooie tijd en ruim onder je doel! Heel knapšŸ‘šŸ»

Ging eigenlijk wel goed! Had eigenlijk 2 minuten sneller willen lopen, maar dat zat er helaas niet in. Op 17km had ik het zwaar, waarom geen idee en uiteindelijk wel weer kunnen versnellen. Maar dus niet mijn gewenste tijd, maar wel heel tevreden en blij dat ik er weer een heb gerend! Krijg er zoveel energie van en ben nu al aan het kijken naar een volgende evenement voor komende periode. Dus als iemand nog tips heeft?

@Zeester zo’n loopanalyse is niet alleen voor professionele hardlopers. Juist recreanten zijn erbij gebaat, omdat die veel minder bewust zijn van welke schoenen goed zijn voor hun loophouding en de afstanden die ze rennen. Misschien dat ze het niet automatisch doen, maar alleen als je er specifiek om vraagt?

4 likes

Niet iedereen kan die analyse uitvoeren of interpreteren dus denk dat je dat van tevoren moet bespreken (of ze hadden daar de technologie niet).

Daarnaast voor @punaise. Loopanalyses zijn voor iedereen die loopt nuttig, je verkleint je kans op blessures enorm door een schoen te dragen die bij je voet en loopstijl past, dus al is het maar een standaard analyse, echt aan te raden!

Ik heb twee keer een mega uitgebreide analyse laten uitvoeren bij een sportlab. Heeft me veel opgeleverd en ben nooit geblesseerd (al komt dat natuurlijk niet alleen door mn schoenen) :slight_smile:

2 likes

Telefoon opnieuw opstarten en opnieuw laten synchroniseren
Daarnaast kun je afwijkingen hebben als er juist daar GPS spoofing is / Vele hoge gewbouwen / Vele gebouwen met metaal / Omgeving met veel GPS signalen.

Ik heb dit ook wel eens dat ik een random streep ergens heen krijg als ik naast een hangaar (vele metalen) loop.

1 like

Hoe was deze?

Ik heb gister weer lekker gelopen, dus de zevenheuvelennacht (7km) over een maandje komt zeker goed. Alleen heb de laatste tijd wel af en toe last van mn linkerheup en het doet ook pijn tijdens het rennen… ik dacht dat ik snapping hip syndrome had, maar dat is door overbelasting, en ik heb dit gewoon altijd al? Ook als ik op de grond lig en buikspieroefeningen doe en met m’n linkerbeen omhoog en naar beneden ga hoor je zo’n harde knak en dan voel ik iets verschieten en het doet pijn.

Een vriend van mij heeft dit ook, die zei dat het een bug is bij sommige Apple modellen. Hij is toen overgestapt naar Runkeeper, wat hij kon koppelen aan Strava. Hierdoor werden zijn loopjes alsnog naar Strava geüpload. Vond het omslachtig, maar ja voor hem werkt het, haha

Je kunt je Apple Watch ook aan strava koppelen, dat is misschien minder omslachtig?
Verder zou ik idd je telefoon eens herstarten en alle instellingen mbt strava/gps controleren!

En @monkeyslut het was een heel leuk sfeertje en kleine wedstrijd! Ik had veel meer deelnemers verwacht in ieder geval.
Verder qua parcours vond ik het wel zwaar, je moest 1x een kleine ronde en 4 grotere en dan de hele tijd heen en weer over die maliebaan (die liep wel lekker) en een parallelweg daarvan met scheve stenen en verkeersdrempels (die liep dus echt niet lekker) en het keerpunt was om een kleine rotonde (ook niet zo lekker).

Ik had het erg warm en net gehaald wat ik wilde lopen (50min), had toch heeeel stiekem gehoopt dat het makkelijker zou gaan :stuck_out_tongue:

3 likes

Ik heb een PR gelopen op de marathon, ik wilde net onder de 4, maar heb gewoon 12 min sneller gelopen. Nog steeds zo aan nagenieten :star_struck:

37 likes

Zitten er hier ook mensen die lopen met medicatie als dexamfetamine? :sweat_smile: ik gebruik dat sinds drie weken maar als ik dan ga rennen gaat mn hartslag echt door het plafond. Ik heb net 1,5 uur gelopen met een gemiddelde hartslag van 186 :sweat_smile: het voelt dus niet alsof ik met zó’n hoge hartslag loop, want dan zou ik het niet zo lang volhouden, maar ik heb wel het idee dat mn lichaam er lang van moet herstellen/vraag mij af of het gezond is.

Ik ga sowieso even met mn huisarts/psychiater contact opnemen om te vragen of dit veilig is, maar ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben en of het misschien minder extreem wordt met de tijd?

Ga ook proberen vaker ā€˜s ochtends te rennen voordat ik die medicatie neem, maar dat is niet altijd haalbaar.

Ik heb net heerlijk gelopen maar natuurlijk ver in het bos begin mijn spijsvertering op te spelen. 3 km mater kon ik eindelijk naar de wc. Moest erna nog 2, maar door her zweet krijg ik mijn broek dan niet goed aan.
Was geen fijne ervaring.