Hardlooptopic #2

Ik heb me aangemeld voor de halve marathon van Amsterdam volgend jaar :cowboy_hat_face:

18 likes

Ik heb me ook net ingeschreven!

6 likes

Ik heb mij ook ingeschreven! :smile:

5 likes

Ik ook!

4 likes

Haha oeps ik heb me aangemeld voor een hardloopwedstrijd hier volgende week in de buurt 5km en kan wel 5km rennen inmiddels maar niet mega comfortabel. Zat ik net even naar de uitslagen van vorig jaar te kijken, zie ik dat zelfs de sloomste mensen nog 1 minuut sneller rennen dan ik nu den :skull:

2 likes

Leuk!!

2 likes

Komt goed joh
Je kan het ook anders bekijken en denken aan al die mensen die niet mee doen :joy:
Werkt voor mij

5 likes

Ik ook! Zin in!

1 like

Deze temperatuur is echt perfect om te gaan hardlopen, sowieso 's ochtends vroeg is fijn.
Gewoon in korte broek en shirt en dan is het de eerdte paar minuten koud, maar daarna precies warm genoeg om het niet bloedheet te hebben :sweat_smile:

7 likes

Ik heb me zojuist ingeschreven voor de kwart marathon in Egmond. Vooral om gemotiveerd te blijven om in de koude maanden te blijven trainen, maar niet té lang. Hopelijk wordt het niet te koud en nat hahaha. Ik ben normaal wel echt een mooi weer loper en stop na de Dam tot Damloop meestal en dan in mei weer opbouwen voor de DtD. Ben heel benieuwd!

6 likes

Ik ga me inschrijven voor de cpc in maart denk ik! Ik ben juist echt een koud weer loper dus deze timing is perfect voor mij. Mn vader zn favoriet is Groot uit Schoorl een maand ervoor dus wellicht dat ik daar de 10 loop, en dan voor die naar een goeie tijd toewerk en voor de cpc alleen comfortabel uitlopen haha
Zou ook mijn eerste halve marathon worden, vind het helemaal leuk dat zo veel in dit topic zo’n zelfde doel hebben :star_struck:

3 likes

Lekker bezig @DaintyDream en @Brum! Door jullie berichten ga ik me ook maar voor een van beiden inschrijven, inderdaad goed om iets te hebben in de koudere maanden. Heb toevallig gisteren ook een legging en wat shirts met lange mouwen besteld dus ik ben er klaar voor.

Egmond was dit jaar nat en koud helaas! Ik had voor mijn vriend een hesje geknipt van een vuilniszak voor in het startvak, zodat hij niet zo nat zou starten en die heeft hij nog tot 10km aan gehad haha (hij deed de halve). Ik denk dat ik voor de Groet uit Schoorl run ga! Die zag er wel gezellig uit.

Zaterdag had ik in ieder geval nog heerlijk weer!

10 likes

Sinds ik bevallen ben probeer ik het hardlopen weer op te bouwen naar 10 km. Maar elke keer als ik lekker bezig ben en er lekker in zit word ik weer verkouden inclusief hoestaanvallen. En ik heb echt wel op een rustig tempo hardgelopen tussendoor maar ik merk dat het me niet perse goed doet. Ik wil zo graag en al tig keer op het punt gestaan van ah zit er weer lekker in en elke keer werd ik weer ziek. Echt zo demotiverend. Moest dit even ergens ventileren haha :sob:

Ik heb de afgelopen 4-5 weken een beetje een hardloopdip :frowning: het lukt niet goed mij aan mn schema van drie keer per week te houden en ga nu met moeite twee keer. Terwijl ik wel echt zin had om dit schema te volgen voor een snellere 10k! “Moest” net 8km en ben na 4km chagrijnig gestopt :smiling_face_with_tear:

Het dipje begon met dat ik weer last had van mn schenen, en misschien ben ik overall een beetje vermoeid, en ik heb nieuwe medicatie waar ik ook weg mee moet vinden

Ik weet niet zo goed hoe ik hier uit moet komen. Vorige week heb ik het expres rustig aan gedaan en een training geskipt met het idee om deze week (wat toevallig een deload week is dus ook wat minder km’s) weer braaf mn 3 trainingen te doen. Maar ik heb net pas voor het eerst gelopen deze week (en mn easy run op maandag overgeslagen/moet ik nog doen) en dus niet eens die 8km volgemaakt. Ik weet niet of ik meer rust nodig heb of juist een schop onder mn kont?

M’n trainingschema nu loopt tot 30 november voor een snellere 10k, en ik wilde vanaf half december dan voor mn eerste halve marathon gaan trainen.

Wat doen jullie als je een dipje hebt? In motivatie/energie(/discipline?)?

Meestal robeer ik gewoon te gaan, maar als ik merl dat ik het niet leukvind wordt het lastiger.
Voor mij werkt ochtend vaak het beste dan, want anders ga ik ertegen op zitten hikken.
Verder eens andere routes, speciaal naar het bos etc
En even afstappen van een schema werkt voor mij omdat het anders echt een druk en een moeten is in plaats van voor de lol

2 likes

@boonie ja inderdaad compleet nieuwe routes e.d. werken bij mij vaak goed. Ga bijv. met de bus/trein/fiets ergens heen en ren dan terug. Dan heb je ook echt een doel in plaats van dat het ‘suf’ een rondje is.

En wat voor mij ook werkt is juĂ­st de easyruns blijven doen. Geen doelen qua tijd/intervallen e.d. maar gewoon echt lekker rennen en daarvan proberen te genieten

2 likes

Ik heb dat ook wel eens. Wat mij helpt is om me in te schrijven voor een wedstrijd zodat ik wel moeten blijven trainen. Af en toe een training overslaan doe ik ook echt wel, met 2 keer per week ben ik toch ook wel blij. En soms zit er wel eens een week thuis dat ik helemaal niet loop, geeft ook niet.

Andere route helpt inderdaad ook. En de instelling van dat iedere training oke is, dus ook die training van 4 km van vandaag die je hebt gedaan.

2 likes

Wat kan helpen:

• inschrijven voor een wedstrijd of evenement of doe mee aan een (gratis) parkrun (elk weekend in heel veel plaatsen); een doel om naartoe te trainen
  • verander eens van omgeving en van route; ga bijvoorbeeld naar het bos, het strand of de duinen, loop van station naar station, laat je ergens droppen (of ga met openbaar vervoer) en loop naar huis. Ga op je route opzoek naar paddenstoelen, zonsopkomsten, zonsondergangen, vogels, bruggetjes, molens alles wat leuk kan zijn; ga sightseeing onderweg.
  • ga met andere mensen lopen, een social run
  • blij zijn met de afstanden die je wel lukt; 8km lukt niet maar 4km wel, dikke prima want toch wezen bewegen. Liever consequent frequent lopen (dat is de basis van discipline uiteindelijk) dan niet lopen.
  • soms helpt nieuwe hardloopkleding maar ben geen voorstander van dit als tip want verre van duurzaam en dat zou hardlopen wel moeten zijn.
15 likes

En verder; hardlopen is een cadeau. Je mag bewegen, een zweefmoment creëren in je passen. Hardlopen is niet iets wat je moet maar iets wat je kan. Niet zomaar een gegeven om de deur uit te kunnen en het tempo op te voeren tot je aan het hijgen bent. Zwoegende benen en hardwerkende longen en hart. Je beweegt, je leeft. Hardlopen is iets zo vertrouwds dat het zonde is om te stoppen door emoties. Je loopt met je lichaam maar rent met je hoofd. Gedachten vervagen als je zonder nadenken kan rennen. Je bent vrij tussen een sprint en cruise control tempo te kiezen zelfs even wandelen tussendoor is oke. Je mag uitpuffen en denken aan hoe lastig het is, de keer erna is het wat soepeler. Misschien regent het want het is ten slotte herfst, heb je dat al geroken in het bos? Of toen je langs die berken liep, zag je de gele bladeren liggen op de grond? Het geritsel dempt jouw loopgeluiden

Andere tip is hardloopboeken of tijdschriften lezen ter inspiratie.

42 likes

Wauw @anon81378386 door jouw omschrijving kijk ik er zo hard naar uit om terug te kunnen lopen! Sinds mei shin splints en nu eindelijk een beetje ervan af aan het geraken, weer rustig opbouwen, maar wat mis ik het gevoel dat jij hier beschrijft!

1 like