Hardlooptopic #2

Ik ook! Zin in!

1 like

Deze temperatuur is echt perfect om te gaan hardlopen, sowieso 's ochtends vroeg is fijn.
Gewoon in korte broek en shirt en dan is het de eerdte paar minuten koud, maar daarna precies warm genoeg om het niet bloedheet te hebben :sweat_smile:

7 likes

Ik heb me zojuist ingeschreven voor de kwart marathon in Egmond. Vooral om gemotiveerd te blijven om in de koude maanden te blijven trainen, maar niet té lang. Hopelijk wordt het niet te koud en nat hahaha. Ik ben normaal wel echt een mooi weer loper en stop na de Dam tot Damloop meestal en dan in mei weer opbouwen voor de DtD. Ben heel benieuwd!

7 likes

Ik ga me inschrijven voor de cpc in maart denk ik! Ik ben juist echt een koud weer loper dus deze timing is perfect voor mij. Mn vader zn favoriet is Groot uit Schoorl een maand ervoor dus wellicht dat ik daar de 10 loop, en dan voor die naar een goeie tijd toewerk en voor de cpc alleen comfortabel uitlopen haha
Zou ook mijn eerste halve marathon worden, vind het helemaal leuk dat zo veel in dit topic zo’n zelfde doel hebben :star_struck:

3 likes

Lekker bezig @DaintyDream en @Brum! Door jullie berichten ga ik me ook maar voor een van beiden inschrijven, inderdaad goed om iets te hebben in de koudere maanden. Heb toevallig gisteren ook een legging en wat shirts met lange mouwen besteld dus ik ben er klaar voor.

Egmond was dit jaar nat en koud helaas! Ik had voor mijn vriend een hesje geknipt van een vuilniszak voor in het startvak, zodat hij niet zo nat zou starten en die heeft hij nog tot 10km aan gehad haha (hij deed de halve). Ik denk dat ik voor de Groet uit Schoorl run ga! Die zag er wel gezellig uit.

Zaterdag had ik in ieder geval nog heerlijk weer!

10 likes

Sinds ik bevallen ben probeer ik het hardlopen weer op te bouwen naar 10 km. Maar elke keer als ik lekker bezig ben en er lekker in zit word ik weer verkouden inclusief hoestaanvallen. En ik heb echt wel op een rustig tempo hardgelopen tussendoor maar ik merk dat het me niet perse goed doet. Ik wil zo graag en al tig keer op het punt gestaan van ah zit er weer lekker in en elke keer werd ik weer ziek. Echt zo demotiverend. Moest dit even ergens ventileren haha :sob:

Ik heb de afgelopen 4-5 weken een beetje een hardloopdip :frowning: het lukt niet goed mij aan mn schema van drie keer per week te houden en ga nu met moeite twee keer. Terwijl ik wel echt zin had om dit schema te volgen voor een snellere 10k! “Moest” net 8km en ben na 4km chagrijnig gestopt :smiling_face_with_tear:

Het dipje begon met dat ik weer last had van mn schenen, en misschien ben ik overall een beetje vermoeid, en ik heb nieuwe medicatie waar ik ook weg mee moet vinden

Ik weet niet zo goed hoe ik hier uit moet komen. Vorige week heb ik het expres rustig aan gedaan en een training geskipt met het idee om deze week (wat toevallig een deload week is dus ook wat minder km’s) weer braaf mn 3 trainingen te doen. Maar ik heb net pas voor het eerst gelopen deze week (en mn easy run op maandag overgeslagen/moet ik nog doen) en dus niet eens die 8km volgemaakt. Ik weet niet of ik meer rust nodig heb of juist een schop onder mn kont?

M’n trainingschema nu loopt tot 30 november voor een snellere 10k, en ik wilde vanaf half december dan voor mn eerste halve marathon gaan trainen.

Wat doen jullie als je een dipje hebt? In motivatie/energie(/discipline?)?

Meestal robeer ik gewoon te gaan, maar als ik merl dat ik het niet leukvind wordt het lastiger.
Voor mij werkt ochtend vaak het beste dan, want anders ga ik ertegen op zitten hikken.
Verder eens andere routes, speciaal naar het bos etc
En even afstappen van een schema werkt voor mij omdat het anders echt een druk en een moeten is in plaats van voor de lol

2 likes

@boonie ja inderdaad compleet nieuwe routes e.d. werken bij mij vaak goed. Ga bijv. met de bus/trein/fiets ergens heen en ren dan terug. Dan heb je ook echt een doel in plaats van dat het ‘suf’ een rondje is.

En wat voor mij ook werkt is juĂ­st de easyruns blijven doen. Geen doelen qua tijd/intervallen e.d. maar gewoon echt lekker rennen en daarvan proberen te genieten

2 likes

Ik heb dat ook wel eens. Wat mij helpt is om me in te schrijven voor een wedstrijd zodat ik wel moeten blijven trainen. Af en toe een training overslaan doe ik ook echt wel, met 2 keer per week ben ik toch ook wel blij. En soms zit er wel eens een week thuis dat ik helemaal niet loop, geeft ook niet.

Andere route helpt inderdaad ook. En de instelling van dat iedere training oke is, dus ook die training van 4 km van vandaag die je hebt gedaan.

2 likes

Wat kan helpen:

• inschrijven voor een wedstrijd of evenement of doe mee aan een (gratis) parkrun (elk weekend in heel veel plaatsen); een doel om naartoe te trainen
  • verander eens van omgeving en van route; ga bijvoorbeeld naar het bos, het strand of de duinen, loop van station naar station, laat je ergens droppen (of ga met openbaar vervoer) en loop naar huis. Ga op je route opzoek naar paddenstoelen, zonsopkomsten, zonsondergangen, vogels, bruggetjes, molens alles wat leuk kan zijn; ga sightseeing onderweg.
  • ga met andere mensen lopen, een social run
  • blij zijn met de afstanden die je wel lukt; 8km lukt niet maar 4km wel, dikke prima want toch wezen bewegen. Liever consequent frequent lopen (dat is de basis van discipline uiteindelijk) dan niet lopen.
  • soms helpt nieuwe hardloopkleding maar ben geen voorstander van dit als tip want verre van duurzaam en dat zou hardlopen wel moeten zijn.
15 likes

En verder; hardlopen is een cadeau. Je mag bewegen, een zweefmoment creëren in je passen. Hardlopen is niet iets wat je moet maar iets wat je kan. Niet zomaar een gegeven om de deur uit te kunnen en het tempo op te voeren tot je aan het hijgen bent. Zwoegende benen en hardwerkende longen en hart. Je beweegt, je leeft. Hardlopen is iets zo vertrouwds dat het zonde is om te stoppen door emoties. Je loopt met je lichaam maar rent met je hoofd. Gedachten vervagen als je zonder nadenken kan rennen. Je bent vrij tussen een sprint en cruise control tempo te kiezen zelfs even wandelen tussendoor is oke. Je mag uitpuffen en denken aan hoe lastig het is, de keer erna is het wat soepeler. Misschien regent het want het is ten slotte herfst, heb je dat al geroken in het bos? Of toen je langs die berken liep, zag je de gele bladeren liggen op de grond? Het geritsel dempt jouw loopgeluiden

Andere tip is hardloopboeken of tijdschriften lezen ter inspiratie.

42 likes

Wauw @anon81378386 door jouw omschrijving kijk ik er zo hard naar uit om terug te kunnen lopen! Sinds mei shin splints en nu eindelijk een beetje ervan af aan het geraken, weer rustig opbouwen, maar wat mis ik het gevoel dat jij hier beschrijft!

1 like

Ah dit vind ik echt mooi omschreven! Ik zou het iedereen gunnen om er op deze manier van te kunnen genieten

2 likes

Wat mooi :two_hearts:

1 like

Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik sta al ingeschreven voor een 10k trailrun half november, maar blijkbaar is dat niet genoeg motivatie :sweat_smile: waarschijnlijk omdat ik toch niet verwacht een snelle tijd neer te zetten omdat het trail is, en ik wel weet dat ik de afstand kan lopen. En ik ben ook ingeschreven voor een halve marathon in maart, maar dat is dan weer zo ver weg dat het ook niet genoeg motiveert om echt braaf drie trainingen per week te doen nu.

@Mette12 de ochtend is voor mij meestal ook het beste moment, en ivm medicatie nog beter want dan kan ik die medicatie na het rennen nemen, alleen voor langere afstanden/interval vind ik het wel chill om iets substantieels te eten en dat is dan weer moeilijk in te passen met genoeg tijd met wachten tot het gezakt is. :sweat_smile: of ik moet echt om half zes opstaan
 maar ik weet niet of dat op dit moment gaat helpen met de motivatie/plezier :joy:

Ik merk grappig genoeg dat ik juist meer plezier heb in die interval sessies of (voor mij) heel lange afstanden van 12-13-14km, de easy runs heb ik het minst plezier in op het moment. Maar die doe ik dan wel omdat die eerder in de week in m’n schema zit. Maar ik denk dat het inderdaad goed is voorlopig prioriteit te geven aan de runs die ik leuk vind.

Ik heb wel m’n twee vrienden waarmee ik de laatste maanden vaker ben gaan rennen gevraagd of we weer samen kunnen gaan deze week, en we gaan morgenavond samen rennen! Ik vond dat echt heel gezellig dus ik ga proberen gewoon weer 1x per week met hen af te spreken voor m’n easy run :slight_smile: en ik denk ook dat jullie gelijk hebben dat ik een beetje ben uitgekeken op m’n standaard route. Omdat ik nu voor die snellere 10km train liep ik gewoon een standaard rondje wel door het bos maar op asfalt - maar ik ga weer wat vaker naar een natuurgebied rijden en misschien ook gewoon andere routes/op de bonnefooi door de wijk rennen! Nu plan ik m’n route altijd (op min of meer hetzelfde stuk), maar ik denk dat het wel leuk is om rennend dit stadsdeel te verkennen, ook al betekend dat waarschijnlijk wat vaker stil staan voor een stoplicht ofzo.

@anon81378386 mooi gezegd! Dankje. Ik voel mij mentaal en lichamelijk best vermoeid de laatste tijd dus ik denk dat rennen daardoor ook minder lekker voelde, omdat ik het moeilijk vind dat dat dan óók zwaar/niet soepel voelt. Maar eigenlijk is het super fijn dat ik kan rennen en ik weet dat ik er ook erg van kån genieten.

Ik denk erover misschien mijn schema even los te laten tot ik ga trainen voor de halve marathon. Dan kan ik wat meer “spelen” ipv trainingen afkruisen. Oh en ik wil nu eens echt werk gaan maken van met krachttraining beginnen. Misschien dat de afwisseling ook helpt haha.

2 likes

Hardlopen met vrienden was in elk geval weer een groot succes, zo gezellig

6 likes

Hoe rennen jullie langzaam?

Ik ben nu zo’n 4 weken terug begonnen met hardlopen. Mijn conditie is echt niet goed, maar ik verbeter snel en kon plots 5km rennen twee weken terug (6.16 pace). Al ging dit mij echt zwaar af en dat gaat het eigenlijk elke run. Ik blijf huffen en puffen, na paar honderd meter al. Dus ik moet langzamer. Sinds deze week ben ik begonnen met een schema van Runna. En ik moet dus langzamer rennen. Conversatie snelheid noemen ze het. Regelmatig boven de 7m/km rennen, dit vind ik dus echt ontzettend moeilijk. Vandaag moest ik een rolling training doen. Vandaag ging het beter om rustiger te rennen, maar als ik wat sneller ga kom ik in een flow na een tijdje. Nu dus niet en kost het veel moeite door te gaan en conversatie pace lukt ook nog altijd niet. Snel wandelen en praten is al niet al te makkelijk voor mij gok ik.

Gewoon eigen tempo op gevoel rennen, ben ik bang voor blessures, ben nog zo’n rookie + ik heb mij erg optimistisch ingeschreven voor een halve marathon in mei. Om dit haalbaar te maken denk ik toch echt een schema te moeten volgen

TL/DR
Echt langzaam rennen lukt mij gewoon echt niet goed. Iemand tips?

Denk niet te veel na over je tempo. Je kan ook met 7min/km in een flow komen. En houd er rekening mee dat je pas bent begonnen. Binnen twee weken 5km lopen en het heel zwaar hebben klinkt als te pittig voor jou. Zorg dat je basis goed is en goed wordt opgebouwd, dat maakt het hardlopen niet alleen makkelijker maar voorkomt ook blessures. :slight_smile:

1 like

In plaats van huffen en puffen focussen op een goede ademhaling? als ik dat doe past mijn pace zich vanzelf aan.

Hebben jullie tips voor fijne thermo Leggings? Ik merk dat mijn bovenbenen snel koud worden en dat dit heel onaangenaam is.

3 likes