Hardlooptopic #2

Na een ( voornamelijk) haat en liefde relatie met hardlopen en middenin een burn-out heb ik besloten om toch het hardlopen weer op te pakken. Ik heb eerder wedstrijdjes gedaan van 10-15 km, waaronder ook de Dam tot Dam. Uiteindelijk wegens te weinig motivatie het hardlopen weer aan de kant gezet.

Waar ik ook lees en kijk: hardlopen schijnt het medicijn te zijn voor mijn huidige probleem. Mijn grote droom en bucket list dingentje is toch wel een marathon lopen en ik zal toch ergens een keer moeten beginnen.

Ik neig er naar om voor nu maar ‘gewoon’ te gaan beginnen met hardlopen en zo weer wat uit te bouwen naar ontspannen 5 km te kunnen lopen.
Ook overweeg ik bij een loopgroep te gaan, ook voor wat sociale contacten, die ik sinds de verhuizing weinig heb.
Heeft iemand hier ervaring met loopgroepen in het algemeen? Ik twijfel een beetje.

7 likes

Ja, ik! Ben trainer bij een atletiekvereniging met heel veel verschillende niveaus (van start to run tot wedstrijdgroepen). Vind het zelf heel leuk en gezellig en motiverend om in een groepje te lopen. Op welke punten twijfel je?

Edit: Snap overigens echt dat het een stap is om te zetten hoor, zeker gezien je omstandigheden. Vaak mag je best een aantal keren proefdraaien (evt in verschillende groepjes) als je contact opneemt in ieder geval, om te ervaren of het iets voor je is.

1 like

Ik train in een loopgroep (athletiektrainer die niet meer aan een vereniging verbonden is maar voor zichzelf begonnen is) en ik kan het zeker aanraden.

Als ik zelf loop dan doe ik toch steeds een beetje hetzelfde rondje, nu is er elke week een andere training. Plus je werkt ook aan je techniek wat sowieso bij lange afstanden in je voordeel werkt. En ik word op deze manier wel echt uitgedaagd :slight_smile:

De groep is heel divers qua snelheden maar inlopen doen we in verschillende groepjes en de rest van de training is zo ontworpen dat iedereen op eigen niveau meekan.

1 like

En @Carbon.monoxide ah thanks! Dit klinkt positief. Bij een atletiekvereniging is ook wel een idee! Die zit hier ook in de stad inderdaad.
Ik heb m’n loopje nu gehad, 5 k op heel rustig tempo en dit ging prima. Ik wil dit even een paar weken aanhouden en dan eens op zoek gaan naar een clubje om een proefles mee te draaien. Dank voor jullie advies!

4 likes

Ninepine heeft nu Blackfriday sale!

3 likes

In woon zelf in een grote stad en ben een paar keer met zo’n gratis run club meegegaan. Als je ook in een stad woont kun je die makkelijk via insta vinden. Erg gezellig en makkelijk snel nieuwe mensen ontmoeten! Daarnaast verschillende paces en afstanden dus ook vast iets wat bij jou past.

2 likes

HĂ© wat leuk! Ik heb inderdaad die van ‘mijn’ stad gevonden. Dankje! :grin:

1 like

Wat was bij jou de oplossing destijds?

1 like

Probleem zat in gespannen kuiten bleek. En dat is opgelost met een aantal behandelingen (massage) bij de fysio en het aanpassen van mn looptechniek (wat wel moeilijk was haha maar gaat nu vanzelf).

2 likes

Net Lage Vuursche 10k trailrun gedaan. Super leuk en mooi en goed georganiseerd maar ben wel vol op m’n plaat gegaan :joy: :joy: lig helemaal open en m’n kaak doet pijn :cry:

Echt dom want ik was gewoon aan het opletten en juist over allemaal wortels heen aan het stappen maar toen haakte ik toch achter eentje

2 likes

10-15 kilometer wedstrijdjes noemen :sweat_smile:

5 likes

Loopjes, hardloopevenementen, weet ik veel, je snapt wat ik bedoel toch?

2 likes

Zeker. Maar ik vind 15k best een flink stuk dus ik zou het niet wedstrijdjé noemen.

3 likes

Goed toch juist met frisse benen die loop in :slight_smile:

1 like

Ik heb even jullie advies nodig! Ik ben aan het trainen om op te bouwen naar een halve marathon en mijn Garmin heeft hiervoor een schema aangemaakt.

Nu moet ik volgens het schema 6x per week lopen, dat vind ik sowieso al erg veel, ik loop nu 2x per week en ik ga daarnaast ook nog naar de sportschool. Zou het prima vinden om 3 Ă  4x per week te gaan lopen en 1x naar de sportschool. Heeft iemand misschien een schema die daarvan uitgaat? Ik heb nog 27 weken tot de halve, dus dat lijkt me haalbaar (mijn verste tot nu toe is 10k).

Daarnaast geeft mijn Garmin tempo’s mee voor de workout en de herstelloopjes zijn 7:40 terwijl ik normaal 6:13 loop. Ik ben van de week anderhalve kilometer bezig geweest en ik zat nog niet in het goede tempo, heeft iemand daar tips voor? Vind het heel lastig om op die manier te lopen.

1 like

Schema’s van runnersworld / run2day hebben allemaal wel eentje met 3x per week trainen. Run2day heb ik meerdere malen gedaan lang geleden, beviel prima!

Is 6:13 je herstel tempo, (beoogd) wedstrijdtempo of loop je dit gewoon omdat het comfortabel aanvoelt? Alle trainingen hebben in principe een ander tempo, dus als dat je 10km tempo oid zou zijn dan klinkt het voorgestelde herstelloop tempo niet heel gek. Als het écht te langzaam voor comfortabel voelt dan ga je krampachtig lopen en daar herstel je helemaal niet van, dus dan moet je dat tempo wat omhoog doen.

Daarnaast (maar negeer vooral als je het wel prettig vindt) vind ik herstelloopjes voor minder getrainde lopers nooit zo’n strak plan, omdat de meeste mensen te hard/gespannen lopen en er ipv van herstellen, een grotere trainingsbelasting creĂ«ren.

Voor 3x in de week is het vaak: een intervaltraining, een kortere training met een wat hoger stabiel tempo en een langzame duurloop. Als herstel kan je dan ook prima wandelen of fietsen. Sorry lang verhaal, hopelijk heb je er wat aan!

7 likes

Kun je in Garmin niet aangeven dat je 2-3 keer per week loopt als je een schema aanmaakt?

1 like

Ik ben van m’n schema van garmin afgestapt, ik begon net weer en moest meteen ziek lang achter mekaar. Heb nu online een schema gevonden dat ik volg

1 like

Geen ervaring met marathontraining maar 6x per week is wel fors hoor.

Ik weet niet of je ook krachttraining doet, maar 2 vrouwen uit mijn loopgroep hebben afgelopen jaar voor het eerst een marathon gelopen en zeiden dat ze bij een volgende keer er in ieder geval 1x krachttraining bij zouden doen, ook ter preventie van blesssures.

1 like

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik heb een schema van Run2Day gedownload en dat ziet er wel haalbaar uit, fijn ook dat het 3 trainingen per week zijn. Inderdaad met de opbouw zoals jij beschrijft (kort, interval en duurloop).

6:13 is inderdaad mijn huidige tempo, daar loop ik een prettige 10km mee. Kan me voorstellen dat ik voor herstel wat langzamer zou moeten lopen, maar ik vond het echt lastig om op die specifieke 7:40 te komen en mijn Garmin bleef maar protesteren toen ik dat niet deed haha.

@Ovenwant Haha nee dat kan dus niet, je moet minimaal 5x per week lopen, minder dan dat kun je niet opslaan. Heel irritant!

2 likes