Loopjes, hardloopevenementen, weet ik veel, je snapt wat ik bedoel toch?
Zeker. Maar ik vind 15k best een flink stuk dus ik zou het niet wedstrijdjé noemen.
Goed toch juist met frisse benen die loop in
Ik heb even jullie advies nodig! Ik ben aan het trainen om op te bouwen naar een halve marathon en mijn Garmin heeft hiervoor een schema aangemaakt.
Nu moet ik volgens het schema 6x per week lopen, dat vind ik sowieso al erg veel, ik loop nu 2x per week en ik ga daarnaast ook nog naar de sportschool. Zou het prima vinden om 3 à 4x per week te gaan lopen en 1x naar de sportschool. Heeft iemand misschien een schema die daarvan uitgaat? Ik heb nog 27 weken tot de halve, dus dat lijkt me haalbaar (mijn verste tot nu toe is 10k).
Daarnaast geeft mijn Garmin tempo’s mee voor de workout en de herstelloopjes zijn 7:40 terwijl ik normaal 6:13 loop. Ik ben van de week anderhalve kilometer bezig geweest en ik zat nog niet in het goede tempo, heeft iemand daar tips voor? Vind het heel lastig om op die manier te lopen.
Schema’s van runnersworld / run2day hebben allemaal wel eentje met 3x per week trainen. Run2day heb ik meerdere malen gedaan lang geleden, beviel prima!
Is 6:13 je herstel tempo, (beoogd) wedstrijdtempo of loop je dit gewoon omdat het comfortabel aanvoelt? Alle trainingen hebben in principe een ander tempo, dus als dat je 10km tempo oid zou zijn dan klinkt het voorgestelde herstelloop tempo niet heel gek. Als het écht te langzaam voor comfortabel voelt dan ga je krampachtig lopen en daar herstel je helemaal niet van, dus dan moet je dat tempo wat omhoog doen.
Daarnaast (maar negeer vooral als je het wel prettig vindt) vind ik herstelloopjes voor minder getrainde lopers nooit zo’n strak plan, omdat de meeste mensen te hard/gespannen lopen en er ipv van herstellen, een grotere trainingsbelasting creëren.
Voor 3x in de week is het vaak: een intervaltraining, een kortere training met een wat hoger stabiel tempo en een langzame duurloop. Als herstel kan je dan ook prima wandelen of fietsen. Sorry lang verhaal, hopelijk heb je er wat aan!
Kun je in Garmin niet aangeven dat je 2-3 keer per week loopt als je een schema aanmaakt?
Ik ben van m’n schema van garmin afgestapt, ik begon net weer en moest meteen ziek lang achter mekaar. Heb nu online een schema gevonden dat ik volg
Geen ervaring met marathontraining maar 6x per week is wel fors hoor.
Ik weet niet of je ook krachttraining doet, maar 2 vrouwen uit mijn loopgroep hebben afgelopen jaar voor het eerst een marathon gelopen en zeiden dat ze bij een volgende keer er in ieder geval 1x krachttraining bij zouden doen, ook ter preventie van blesssures.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik heb een schema van Run2Day gedownload en dat ziet er wel haalbaar uit, fijn ook dat het 3 trainingen per week zijn. Inderdaad met de opbouw zoals jij beschrijft (kort, interval en duurloop).
6:13 is inderdaad mijn huidige tempo, daar loop ik een prettige 10km mee. Kan me voorstellen dat ik voor herstel wat langzamer zou moeten lopen, maar ik vond het echt lastig om op die specifieke 7:40 te komen en mijn Garmin bleef maar protesteren toen ik dat niet deed haha.
@Ovenwant Haha nee dat kan dus niet, je moet minimaal 5x per week lopen, minder dan dat kun je niet opslaan. Heel irritant!
Is er een app die je route tracked en upload bij strava, maar die tijdens het rennen tegen je praat? Hoever bent en je pace bijv. Gebruik nu een belt en vond het fijn dat af en toe te bekijken, maar met die belt is dat erg onhandig. Ik heb geen horloge.
De app Runna vind ik erg fijn, die deed dit, ook voor het schema. Alleen vind ik 20 eu pm iets te veel voor nu!
Heel irritant zeg, voelt bijna als een soort boze Duolingo-uil die je elke dag wil bezighouden
@zmic Runkeeper heb ik hiervoor gebruikt
Nike Run Club doet dit. Je kunt bijv. instellen dat die elke zoveel minuten een update geeft, of bijv. bij elke km. En dan zegt ie bijv. je tempo en de verstreken tijd
(En er zijn ook begeleide runs o.b.v. tijd/afstand)
En Runkeeper inderdaad ook! Viel me toen ik dat gebruikte alleen wel op dat die steeds aangaf dat ik veeel langzamer rende dan ik deed
Voor het uitbreiden van je afstand is het wel aan te raden om te oefenen met een langzamere pace. Prettig een 10km in 6:15 lopen is dat ook haalbaar op een halve marathon? Misschien wel als wedstrijdtempo, dus om dat prettig te laten aanvoelen moet je in je trainingen rustiger lopen.
Maar dat zou ik gewoon in stapjes doen zodat je lijf kan wennen aan een kortere paslengte terwijl je wel probeert je cadans hetzelfde te houden. Als dat lukt voelt een rustiger tempo niet oncomfortabel, vaak gaan mensen dan met een te trage cadans lopen en dan is lopen heel zwaar en moeizaam. Denk trippelen als een hertje i.p.v. stampen als een olifant.
Begin bijvoorbeeld eerst met 6:20 oefenen, daarna 6:30 - 6:35 - 6:40 etc. tot 7:00. Het is een kwestie van oefenen net als een sneller tempo! Het voordeel is dat je hartslag lager gaat zijn en je een veel beter uithoudingsvermogen krijgt. Ook op een hoger tempo.
ik zit naar de live stream te kijken van 3fm dj Wijnand die vandaag 86 km hardloopt voor het volgende glazen huis ik weet niet hoeveel hardloopervaring hij heeft, heus wel flink natuurlijk, maar wow 86 km en ook op een dag als vandaag, kou, wind en sneeuw. Ik vind het zo stoer, hij loopt al 12 uur
Ik zit de twijfelen om weer de 1/4 marathon (Rotterdam) te lopen, ben niet echt aan het trainen, heb wel genoeg tijd denk ik om hem in ieder geval uit te lopen, maar ben waarschijnlijk bijna heel maart op vakantie (realistisch gezien ga ik dan denk ik niet veel hardlopen). Maar het is altijd zo’n fijne stok achter de deur, en de voorgaande zin zijn alleen maar smoesjes om het te laten gaan, dus ik denk dat ik het toch ga doen.
Oké fuck it ik heb het vijf minuten na deze post gedaan en gelijk een rondje hardgelopen heb er weer helemaal zin in
Ik ben net gaan hardlopen. Was best lekker met dit weer. Alleen kan ik nu ineens niet meer met mijn neus ademen? Was niet verkouden of zo
Echt lekker loopweekend, vanochtend 32km in het bos (en ik zag reeën en er lag nog sneeuw) en morgen staat 60km door de duinen op programma
Ik weet dat ik er wel eens over gelezen heb, maar is er een app die een route voor je kan uitstippelen? Ik wil een kleine afstand meten binnen een bepaalde tijd en ik kan dat in principe zelf uitzoeken maar als het via een app makkelijker is
Komoot!