Hardlooptopic #2

Ja ik vind mijne ook heel fijn!

2 likes

Ik ben geïnfluenced door Instagram en heb nu sinds een week of 5 de Runna app en ~surprise surprise~ door een regelmatig en gevarieerd trainingsprogramma ben ik nu ineens allemaal PR’s aan het rennen. Ik merk ook gewoon echt dat ik hardlopen nu zoveel leuker vind nu ik niet zelf hoef te bedenken wat ik wil doen, maar gewoon chill m’n training voor de dag kan aanzetten. Ben nu stiekem aan het nadenken of ik eind volgend jaar de halve marathon van Terschelling wil rennen, who am I.

15 likes

Dat is fijn zeg! Ik heb ook getwijfeld over de app maar vind het wel echt prijzig.

Vond het ook chill dat je de trainingen met je Garmin kan synchroniseren (ik had een proefperiode geprobeerd!)

1 like

Ja, ik vind het niet goedkoop, maar ik vergelijk het met een sportschool abonnement en dan valt het me weer heel erg mee. En dit gebruik ik ook echt, haha.

2 likes

Runna is echt mijn favoriete app!

3 likes

Ik ben bezig met mijn cadans wat op te hogen en net met een metronoom app 6,5 k gelopen, wat qua afstand voor mij prima is maar lieve hemel wat lastig dat op te bouwen! Ben helemaal kapot nu hahaha. Meer ook van het ‘nadenken’.

Ik had een gemiddelde cadans van 165 en wil hem echt wel richting de 180 hebben.
Iemand nog de tip?

1 like

Ja gewoon volhouden! Ik heb mijn cadans ook verhoogd op advies van de fysio en in het begin werd ik echt gek. Zooo frustrerend vond ik het. Maar nu gaat het eigenlijk automatisch (bij laag tempo nu rond 174, en als ik voor mijn doen wat sneller ga dan inderdaad 176-180).

Ik ben op een gegeven moment wel gekapt met die metronoom omdat ik daar helemaal van in de war raakte omdat ik dan nét niet op het juiste tempo zat en dan ging aanpassen etc etc. Dus toen ben ik overgestapt op gewoon beetje uptempo muziek en concentreren op kleine/snelle pasjes zetten.

2 likes

Ja echt na 3 km metronoom dacht ik al: dit ga ik de hele nacht nog horen :rofl:

Ik heb op spotify gezocht naar playlists met 170-180 bpm, maar daar zitten dan echt nummers tussen dat ik denk; ik voel ‘m niet.

Mijn man adviseerde drum n bass maar dat is echt niet mijn muziek.

Maar dankje voor je reactie, ik blijf volhouden!

2 likes

Het heeft niet zoveel zin om al je trainingen nu (geforceerd) in een hogere cadans te lopen eigenlijk, net als met snelheid moet je dat gefaseerd veranderen, in intervallen dus. Maakt het naast een stuk relaxter, ook een stuk leuker (elke km de eerste 200m of elke 2 km een halve km om maar iets te noemen) en de kans op blessures is kleiner.

3 likes

ik heb evt een hele spotify playlist op 180 bpm voor de liefhebber, zit echt van alles tussen in alle genres. ben er weken mee bezig geweest haha. maar tegenwoordig ren ik niet meer zoveel met muziek en zet ik altijd een metronoom op 90 zodat ik alleen rechts hoef te letten op de piep. mijn nr 1 van spotify wrapped was dan ook ‘90 bpm metronome’ haha echt kut

edit: stuur maar een pb als je die lijst wil!

6 likes

Wat is de gedachte erachter dan om op 180 bpm te lopen, door uiteindelijk sneller te worden?

je rent dan automatisch op je voorvoet omdat je kleinere pasjes zet. dus je looptechniek verbetert en dat zorgt voor minder blessures (ik heb er 0 meer gehad sinds ik dit doe). wel op advies van fysio dus

4 likes

Oh zo! Dus niet per se om sneller te worden maar om je techniek te verbeteren!

5 likes

Ik heb nieuwe schoenen gekocht, ben benieuwd of m’n rondje dan ook beter gaat. Ik merkte dat m’n sneakers meer demping hadden dan m’n hardloopschoenen dus het was wel tijd

2 likes

Ja dit is inderdaad de reden waarom ik dit wil doen! Mijn cadans was echt 148, dus heb het al wel wat gefaseerd uitgebouwd.

Maar @Aardbeitje wat jij zegt heb ik inderdaad ook al gelezen, ik ben alleen een beetje zo’n alles of niets type; dus ben dan bang als ik het in intervallen doe dat dan alsnog de helft van mijn loopje ‘ niet goed’ was.

Ik ga het wel proberen! Thanks :blush:

@ezw heb je een dm gestuurd!

1 like

Nou ja er is niet per se iets goed of niet goed. Mijn man loopt al jaren met een cadans rond de 160/165 en loopt daar heel hard en blessurevrij mee.

Niet iedereen is nou eenmaal gemaakt voor een voorvoetslanding (heel weinig mensen zijn dit, minst belastend is nog altijd landen op de middenvoet) en kleine passen. Als je het vaker doet gaat het vanzelf makkelijker en langer goed :slight_smile:. Maar ik snap wel wat je zegt hoor, je moet alleen oppassen dat je dan niet heel krampachtig gaat lopen om die pasfrequentie dan te kunnen halen terwijl dat onnatuurlijk voelt.

4 likes

180 is ooit bedacht als heilige graal nadat ze elite lopers op een wereldtoernooi op de 10.000m hadden geanalyseerd. Die liepen allemaal met gemiddeld 180 passen per minuut. (10km in minder dan 30min)

Ik geloof dat niet iedereen op deze cadans moet lopen. Veel krijgen dan juist een veel te korte pas en wordt het echt een shuffle waarbij ze 0,0 knie-inzet hebben haha.

3 likes

Heerlijk gelopen met je lijstje! :slight_smile:

1 like

En @macklemore Ik heb toch maar ook Runna afgesloten :joy: Ik heb ook geen sportschool abonnement (trainingsruimte op zolder) dus vind dat inderdaad een goed excuus! En met de halve marathon in maart vond ik het wel een goed plan. Ik maakte nu m’n eigen schema’s (combineerde verschillende schema’s online haha)

3 likes

Running is a (christmas) gift!

En ik ben ergens in Duitsland met wel wat hoogtemeters dus extra leuk, en ik zag twee reegeiten en ik was helemaal alleen. Wat een cadeaus vanmorgen.

15 likes