Hardlooptopic #2

Ik ben wel benieuwd welk evenement dat is, als je dat wil delen? Klinkt als een hele uitdaging die moeilijker en zwaarder is dan een marathon onder de 4 uur lopen als dat de vereiste is! Heel cool! Heb je al eens eerder een marathon onder de 4 uur gelopen?

Let wel op dat vaak zulk soort evenementen die een kwalificatie vragen, dat je echt een officieel gecertificeerde wedstrijd moet lopen. Stel je wil voor een Boston Qualifier gaan dan telt de Ronde Venen marathon niet.

1 like

Iemand tips voor een waterdichte licht jasje? Vandaag helemaal doorweekt door de regen gelopen. Ik heb al online gekeken, maar de meeste hardloop jassen zijn enkel voor lichte regen.

Als je echt kwaliteit wilt: Dual Dry Performance Knit waterdicht geĆÆsoleerd hardloopjack >> ODLO :sweat_smile:

2 likes

Goeie! Ik moet dat echt nog even goed uitzoeken. Het gaat om de Polar night marathon in Tromso. Je moet aantonen dat je binnen de afgelopen 2 jaar een marathon onder de 4 uur hebt gerend. Dat wil ik gaan doen in het najaar. In 2026 heb ik al iets anders gepland (een ultra) en dan in januari 2027 wil ik graag de Polar night gaan doen. Lijkt mij ontzettend gaaf!

Nee nog niet eerder onder de 4 uur gerend. Nu 2 keer een marathon gerend (1x 50 km en 1 keer echt de marathon afstand). Maar nooit echt gefocused op tijd. Wel een keer een halve marathon onder de 2 uur gerend. En de marathon was in 4:15, het moet wel haalbaar zijn😊

Zin in, leuke plannen iig!

Dit jaar dus een marathon ergens en in mei ga ik waarschijnlijk meedoen met een Hyrox met een vriendin, weer eens iets anders. Hebben jullie nog leuke plannen of doelen in 2025?

9 likes

Ah klinkt heel gaaf! Heel bizar als je midden op de dag in het pikkedonker loopt alsof het 's avonds is. En met een beetje geluk onder het Noorderlicht zie ik op de website. :star_struck: Maar wat een strenge eis voor zo’n marathon. :open_mouth:

5 likes

Mijn doel is om scheenpijnvrij te lopen! En dus überhaupt te lopen haha. Heb wel 1/4 marathon van Rotterdam staan in april en 1/2 marathon van Amsterdam in oktober. Behoorlijk ambitieus wel voor wat ik nu kan (vrij weinig), maar nieuw jaar nieuwe moed!

6 likes

Ik heb de afgelopen twee keer met m’n vriend gelopen! Hij zeurt al maanden dat hij wil sporten en nu komt ie eindelijk mee :grin: ik ben ook blij want zonder hem was ik zeker niet gegaan vanmorgen om 7:30

@Sambal mijn doel is boven alles om blessurevrij en met plezier te blijven lopen! Maar daarnaast ga ik in maart voor het eerst een halve marathon lopen en ik overweeg om er misschien nog een in het najaar te doen? In het buitenland, Cardiff of Copenhagen. Ɠf een lange trailrun in het najaar (30+ km). Nog even over nadenken.

Oh en eigenlijk lijkt het mij ook wel heel erg leuk om ergens dit jaar 5km in 25 minuten te rennen :running_woman:

1 like

Wat een vet doel!!

Bij mij staat dit op de planning voor 2025

• Laage Vuursche trailrun 10K in maart
  • Hyrox BelgiĆ« doubles in april
  • Halve marathon van Amsterdam in oktober
4 likes

Lekker hoor, 15km! En ik zou toch denken dat je dan te weinig hebt gegeten? In ieder geval ook voldoende carbs?

Dan wordt het tijd om tussendoor energie aan te vullen! Zeker als je er minstens 90 minuten over doet. Elk half uur een gelletje nemen helpt echt om geen moe/brak gevoel na afloop te hebben.

1 like

Ik was dus ā€˜gewoon’ 3-4 weken wezen trainen met een longontsteking, inmiddels antibioticakuur gehad en lopen gaat opeens weer soepel (alles gaat soepel). Wat een toestand.

5 likes

Heb gisteren voor het eerst sinds jaren 10km gelopen. Het was heel fijn en het weer was zo mooi!

Vind het echt heel interessant hoe snel je kan opbouwen. In juli kon ich nog geen 5 minuten achter elkaar lopen en gister opeens 10km.

11 likes

Mijn trainingen worden steeds langer en ik merkte dat ik daarna steeds langer moest herstellen dus adviseerde mijn trainer om elektrolyten te gebruiken na de training. Nu heb ik ze in huis en staat er op dat het niet geconsumeerd mag worden als je op dezelfde dag groene thee drinkt. Weet iemand waarom dat is? Ik drink namelijk graag groene thee en heb nu een hele rol in huis maar als het echt veel kwaad kan dan lijkt het me niet handig natuurlijk.

1 like

Zit er iets van cafeĆÆne in? Misschien om daar een overload van te voorkomen?

Ik kan zo gauw niets vinden. Enige dat ik vind is dat groene thee ook kalium en natrium (2 electrolyten) bevat. Dus misschien om het risico op hyperkalemie/natremie te voorkomen?

Aan de andere kant is er een case report waarbij bij excessieve hoeveelheden groene thee consumptie een hypokalemie had veroorzaakt. Maar dat zou dus geen probleem geven met electrolyten. Overigens was de oplossing om minder groene thee te drinken :smile:.

Overigens ben ik altijd een beetje sceptisch over mensen die dit soort adviezen geven, maar geen idee hebben wat het RAAS systeem (voor de mierenneukers, ik weet dat de S nu dubbel is :stuck_out_tongue:) is.

Over het algemeen zijn je o.a. je nieren prima in staat om je electrolyten huishouding te regelen. Zolang je maar geen gekke dingen doet, zoals absurd veel groene thee drinken…

4 likes

Ik zat ook te zoeken en las dat mineralen in thee dienen als elektrolyten.

Dus zou denken dubbelop wellicht en de volgende gedachte/vraag was, is groene thee dan al voldoende? Kan niet echt iets vinden over dosering

1 like

Maar dat zegt nog niets over de (verhoogde) behoefte die je zou kunnen hebben.

1 like

Wat ik wel weet is dat teveel groene thee leverproblemen kan veroorzaken. Dit kan met de elektrolyten te maken hebben omdat sommige supplementen groene thee extract bevatten, hierdoor is de dosering al veel hoger omdat het een hoge concentratie heeft waardoor je sneller het limiet overschreid

1 like

Bedoel je hiermee mijn trainer?

Ik ben echt bleu op het gebied van voeding en drinken rondom sport. Heb vroeger atletiek wedstrijden op dextro, aa-drink en mars-repen gedaan maar dat lijken me niet de gezondste keuzes.

Ik drink overigens 2-3 koppen groene thee per dag, niet een schandalige hoeveelheid. Maar begrijp ik nou goed dat ik net zo goed groene thee kan drinken in plaats van speciale elektrolyten?

Ja de trainer. In praktisch alle gevallen zijn dit soort drankjes namelijk onnodig en zorgt mogelijk voor een veel te hoge zoutinname. Tenzij jouw trainingen uren duren is dit echt niet nodig.

4 likes