Mijn trainingen worden steeds langer en ik merkte dat ik daarna steeds langer moest herstellen dus adviseerde mijn trainer om elektrolyten te gebruiken na de training. Nu heb ik ze in huis en staat er op dat het niet geconsumeerd mag worden als je op dezelfde dag groene thee drinkt. Weet iemand waarom dat is? Ik drink namelijk graag groene thee en heb nu een hele rol in huis maar als het echt veel kwaad kan dan lijkt het me niet handig natuurlijk.
Zit er iets van cafeĆÆne in? Misschien om daar een overload van te voorkomen?
Ik kan zo gauw niets vinden. Enige dat ik vind is dat groene thee ook kalium en natrium (2 electrolyten) bevat. Dus misschien om het risico op hyperkalemie/natremie te voorkomen?
Aan de andere kant is er een case report waarbij bij excessieve hoeveelheden groene thee consumptie een hypokalemie had veroorzaakt. Maar dat zou dus geen probleem geven met electrolyten. Overigens was de oplossing om minder groene thee te drinken .
Overigens ben ik altijd een beetje sceptisch over mensen die dit soort adviezen geven, maar geen idee hebben wat het RAAS systeem (voor de mierenneukers, ik weet dat de S nu dubbel is ) is.
Over het algemeen zijn je o.a. je nieren prima in staat om je electrolyten huishouding te regelen. Zolang je maar geen gekke dingen doet, zoals absurd veel groene thee drinkenā¦
Ik zat ook te zoeken en las dat mineralen in thee dienen als elektrolyten.
Dus zou denken dubbelop wellicht en de volgende gedachte/vraag was, is groene thee dan al voldoende? Kan niet echt iets vinden over dosering
Wat ik wel weet is dat teveel groene thee leverproblemen kan veroorzaken. Dit kan met de elektrolyten te maken hebben omdat sommige supplementen groene thee extract bevatten, hierdoor is de dosering al veel hoger omdat het een hoge concentratie heeft waardoor je sneller het limiet overschreid
Bedoel je hiermee mijn trainer?
Ik ben echt bleu op het gebied van voeding en drinken rondom sport. Heb vroeger atletiek wedstrijden op dextro, aa-drink en mars-repen gedaan maar dat lijken me niet de gezondste keuzes.
Ik drink overigens 2-3 koppen groene thee per dag, niet een schandalige hoeveelheid. Maar begrijp ik nou goed dat ik net zo goed groene thee kan drinken in plaats van speciale elektrolyten?
Ja de trainer. In praktisch alle gevallen zijn dit soort drankjes namelijk onnodig en zorgt mogelijk voor een veel te hoge zoutinname. Tenzij jouw trainingen uren duren is dit echt niet nodig.
Ah, bedankt voor de info! Ik heb dus tot nu toe eigenlijk altijd gesport zonder aanvulling op voeding of iets en ben daar best terughoudend in. Ik had ook niet verwacht dat mijn trainer dit in mijn geval zou aanraden gezien zijn opleidingen en ervaringen. Ik zal het artikel ook eens aan hem laten lezen, ben wel benieuwd hoe hij er naar kijkt.
Geldt dit trouwens ook voor al die gelletjes? Echt alle hardlopers op tiktok nemen die al vanaf 5km en ik snap dat niet zo, zie dat in mijn dagelijks leven echt nooit.
Jouw trainer gaat natuurlijk net als de gemiddelde hardloop influencer zeggen dat dit echt heel anders is/hij iets anders geleerd heeft en het bij zoveel mensen echt waanzinnig werkt. Dus tenzij jouw trainer ook professor is zou ik daar dit soort adviezen niet van aannemen en wel van een bron als dit maar dat moet je zelf weten.
Dit viel mij laatst ook op bij de Bruggenloop. Die is 15 km maar ik zag zo veel (met name jonge vrouwelijke) lopers bepakt en bezakt met zoān hesje volgeladen met gelletjes etc. Vond het ook behoorlijk overdreven voor niet zoān super lange afstand maar maak hier uit op dat het wellicht een social media inspired ding is? Verbaast me ook eigenlijk niks
Ik ben aan het trainen voor de cpc begin maart maar heb nu noodgedwongen een pauze omdat ik op mn nieuwe schoenen wacht š«„ had de laatste paar keren lopen behoorlijk pijn achteraf en besefte me vrij laat dat t hoogstwaarschijnlijk aan mn schoenen ligt. Dus heb nu dezelfde opnieuw besteld, hopelijk komen ze nog voor het weekend!!
Dan nog hopen dat het idd aan de schoenen lag en ik weer pijnloos kan lopen⦠achteraf ook wel te veel kilometers op gelopen denk ik
Ooo ja meerdere? Ik zou op een 15km wedstrijd er hoogstens eentje pakken. En die elektrolyten enzo dat hoeft idd echt niet behalve als je echt heeeel lang sport en/of extreem veel zweet volgens mij.
Een gelletje bij 5km is wel overdreven. De adviezen die ik overal tegenkom, is dat een gelletje eigenlijk pas in beeld komt bij ongeveer 60 tot 90 minuten sporten. Maar vooral 90 minuten. Overigens zijn gelletjes niet de enige voeding die je tot je kan nemen. Genoeg andere, goedkopere alternatieven. Zo ken ik bijvoorbeeld iemand die een halve marathon binnen 90 minuten loopt met onderweg ontbijtkoek, snoep en fruit.
Ja, social media staat vol met hardloopvloggers die zichzelf de hele tijd volproppen met gelletjes en allerlei poedertjes. Het is een beetje net noals de fitness hype met alle shakes en proteinedingen.
Lol precies hierdoor ontstaat ook die verwarring he.
Het ene moment post iemand dat diegene duurlopen doet van 15km en daarna volledig uitgeteld is. Ik adviseer haar om energie aan te gaan vullen als haar runs langer dan 90 minuten duren omdat dit het brakke/vermoeide gevoel tegen gaat. Elk half uur bijvullen is prima. (Dit betekent niet dat elk half uur een gelletje nemen ook nodig is als je een half of heel uur gaat lopen)
Het volgende moment worden andere meiden belachelijk gemaakt dat ze bij een 15km evenement met een hardloopvestje lopen met gelletjes enzo mee nemen. Misschien doen ze er wel bijna 2 uur over??
Altijd maar die shaming over het gebruik van sportvoeding is ook echt dieetcultuur waar we vanaf moeten. Ja, je kan 90-120 minuten of langer hardlopen zonder aan te vullen, maar is het echt verstandig? Nee. Relatieve ondervoeding kan ervoor zorgen dat je slechter herstelt, slechter presteert, de rest van de dag kapot moe en lamlendig bent, het kan zelfs het risico op blessures vergroten.
Wie traint voor langere afstanden zal soms ook op kortere afstanden sportvoeding moeten nemen om het lichaam eraan te laten wennen. Soms is het ook gewoon een makkelijke keuze als je qua maaltijden/tussendoortjes net niet lekker uit komt voor je hardlooptraining dat je dan een gelletje neemt om het te overbruggen. Natuurlijk is goed blijven eten het aller belangrijkst en zijn supplementen/sportvoeding geen vervanging daarvan.
Elektrolyten kunnen ook geen kwaad als je veel sport en zweet (dan bedoel ik niet 30min bewegen). Je moet wel heeeel veel nemen wil je hypernatriemie krijgen. Natuurlijk altijd voldoende water in zān geheel blijven drinken. Vooral belangrijk in de zomer als je nog meer vocht verliest met intensief trainen.
Er zijn inderdaad ook andere manieren aanvullen. Direct een banaan voor het lopen voor evenveel koolhydraten als een gelletje. En 5-6 dadels hebben ook ongeveer zoveel koolhydraten.
Persoonlijk neem ik al veel eerder gelletjes als ik bijv. wedstrijden ga lopen, dan is mijn hartslag gauw 20-30 slagen hoger en kan ik de snelle energie uit een gelletje goed gebruiken. Ik neem zelfs 20min voor de start van een 10km wedstrijd een gelletje met hoge hoeveelheid caffeine. Ik voel me er goed bij en ik geloof graag dat ik er constanter door kan blijven lopen. In de laatste 3-4 kilometer haal ik altijd nog mensen in die erg vervallen terwijl mijn tempo gelijk blijft.
Ik denk dat je je überhaupt moet afvragen of je advies, dus ook deze post, moet willen aannemen van onbekenden op een forum waarvan je niet weet waar ze hun kennis vandaan halen. Of dat is omdat ze hier serieus kennis van hebben, het alleen aanraden omdat ze het zelf doen of het van de Instagram van Arie Boomsma hebben maar het hier verkondigen als absolute wetenschap.
Vind het overigens wel heel gezond om alles wat je op social media voorbij ziet komen aan wat je nodig zou hebben aan supplementen, poeders en andere extraatjes kritisch te bekijken en niet alles klakkeloos ook te gaan doen. We weten inmiddels ook wel dat dat allemaal niet per definitie ongevaarlijk is. En daarnaast heb je een hele grote hap niet gevaarlijk maar wel onnodig.
Klopt, niemand weet wie wel echt verstand ergens van heeft. Uit privacy overwegingen vertel ik ook niet wat exact mijn kennis en ervaring is.
Dan nog blijft mijn punt staan dat het belachelijk dat er meiden geshamed worden dat ze sportvoeding gebruiken, of je nou vindt dat ze het nodig hebben of niet. Valt voor mij onder dezelfde noemer als opmerkingen van collegaās bij de lunchpauze āeet jij zoveel?!ā.
Mijn post was ook niet bedoelt als reactie over jouw punt mbt het shamen. Dat vind ik inderdaad een heel losstaand onderwerp van het onderwerp waar haal je je informatie vandaan.
Heeft iemand wel eens een metabole efficiƫntie test gedaan?
Ja ik (ik moest even zoeken want wij noemen dat ademgasanalyse haha), dat is onderdeel van sportmedisch onderzoek dat ik vaker heb gedaan. Mn coach had daar veel aan, ik zelf heb er nooit heel uitgebreid naar gekeken.