Hardlooptopic #2

Wil je dat doen om je zones te bepalen? Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar als ik het zou doen zou ik erop letten dat de test ook echt op een loopband is en niet op een fiets.

1 like

Ja! En daar had ik over nagedacht inderdaad, moest laatst voor een inspanningstest voor mn hart op een fiets en dan is mijn beleving van inspanning/vermoeidheid in combinatie met mijn hartslag echt zo anders dan met rennen.

Ik ben inderdaad benieuwd naar m’n zones, want nu na een jaar echt regelmatig hardlopen heb ik het idee dat ik vrijwel geen zone 2 heb :laughing: het lijkt mij leuk om uit te zoeken wat m’n zone 2 precies is en dan een paar maanden, minstens drie, echt toegewijd proberen in die zone te trainen om te kijken of het beter wordt (nu is het letterlijk 30 seconden heeeeeel langzaam joggen en dan moet ik alweer wandelen als ik m’n hartslag onder de 160 wil houden :smiling_face_with_tear:). En misschien dan weer testen.

Ik loop er tegenaan dat al m’n loopjes eigenlijk in zone 4 en 5 zijn… ook al probeer ik de afgelopen maanden regelmatig ecccchhhhttttttttt heeeeeeellllll langzaam te rennen. En ik heb ook echt het idee dat ik niet goed herstel daardoor - en ik vind langere afstanden lopen heel leuk maar dat kan nu dus nooit echt ontspannen.

Nouja zo’n ademgasanalyse is natuurlijk echt nergens voor nodig voor mij als middelmatige recreatieve loper maar ik vind dat dan gewoon leuk en motiverend

1 like

oh dit is voor mij heel herkenbaar! Ik loop volgens mijn Apple Watch ook consequent na een minuut ofzo in 4 en daarna al heel snel in 5. Zo moeilijk om dan bewust te trainen in lagere zone’s. Twijfel nu inderdaad ook om zo’n test te doen, had wel ergens gevonden dat dat particulier kan voor 150 euro ofzo. Ook wel weer duur, maar geeft misschien wel meer helderheid…

Ik zou sowieso niet een test gaan doen voordat je met een hartslagband o.i.d. hebt gelopen. Doe ik zelf ook niet hoor, maar horloges zijn echt niet zó accuraat en zonde om dan gelijk veel geld uit te geven aan zo’n test. En het is de vraag hoeveel duidelijkheid het geeft als je zelf niet heel accuraat meet

1 like

Die zones zijn imo ook helemaal niet zo belangrijk als je aan het opbouwen bent of rent voor de lol. Je kan het ook omdraaien en indelen in bijvoorbeeld ā€˜comfortabel tempo’ waarin je zou kunnen kletsen, ā€˜moderate tempo’ waarin je wel je best moet doen maar wat je wel nog een tijd kunt volhouden en ā€˜hard’, waarin je merkt dat je zwaarder gaat ademen en je echt inspanning moet leveren, bij langere stukken tegen oncomfortabel aan. Als je later je hartslagdata gaat analyseren dan zie je dat dat over tijd verandert.

Die testen zijn leuk, nuttig en interessant, dus vooral doen als je daar iets mee wil, maar als je niet op een lage hartslag kan lopen dan gaat dat frustratie opleveren als je dat krampachtig gaat proberen. Progressie kost tijd :smiley: . Als je je zones goed kan aanvoelen is het overigens ook heel waardevol, want dan kan je later je tempoprogressie bekijken.

3 likes

Ja als je iets met je hartslag wil doen zou ik ook met een hartslagband gaan lopen. Want ook als je dan zo’n test doet heb je er eigenlijk niets aan als je je zones weet, want als je echt op hartslag wil trainen is je horloge niet accuraat genoeg.

@Aardbeitje tja, misschien niet zo belangrijk en tegelijkertijd merk ik dat ik niet genoeg herstel en dat m’n easy runs niet easy zijn, óók niet als ik Ć©cht heel langzaam probeer te lopen (naast dat ik het idee heb dat m’n houding en techniek dan inzakt en dat is helemaal niet efficient) of als ik run-walk. Het is gewoon, zodra ik ga rennen is m’n hartslag boven de 160 en al snel rond de 175. Dan maakt het niet uit of ik 5:40 of 6:40 ren. Als ik 6:40 loop blijft het wel rond 175 hangen, en als ik 5:40 loop rond de 185 de eerste zoveel km tot het verder klimt.

Ik ren nu een jaar echt consequent, gemiddeld 3 keer per week. En ik doe intervaltrainingen, tempotrainingen, duurlopen, "herstel"lopen etc. M’n conditie en snelheid gaat wel vooruit in die hoge hartslag, maar met een lage hartslag lopen lukt gewoon niet. Wat ik begrijp van het lezen van allerlei bronnen kan dat kloppen, omdat ik jarenlang allerlei intensieve sporten heb gedaan (hardlopen, squash, kickboksen), en nooit echt duursport. Wat ik begrijp is dat je dus een goede conditie kan hebben in die hogere range, en tegelijkertijd ongetraind zijn in die lagere range. En dat de enige manier om dat te verbeteren is dat je in die range gaat trainen.

Ik wil graag trainen voor langere afstanden en ik denk dat dat een stuk duurzamer qua energie, herstel, blessurevrij etc kan als ik efficient in zone 2 kan lopen. En dan ja, progressie kost tijd maar dan moet ik daar wel in trainen anders schiet het niet op.

Ik wil het experiment in elk geval wel aangaan :grimacing: mijn plan is om ergens na m’n halve marathon 16 maart dan zo’n test te doen om m’n zones goed te bepalen en dan 3 maanden echt dedicated die zone trainen (3 uur per week minimaal), kijken of er verbetering is. Zo niet laat ik het los :joy:

3 likes

Ik denk toch dat je echt nog consequenter langzaam moet trainen en nog veel meer geduld moet hebben voordat je hartslag zakt. Niet denken van oh, mijn hartslag is toch al 175+ dan loop ik wel harder, het maakt niet uit.

Wat ik vaak deed is alleen kijken naar mijn totale gemiddelde hartslag, dus stel die is 175 en je hebt het gevoel ontspannen te lopen, dan ga je de volgende keer proberen gemiddeld onder de 174 te blijven, dan 173-172-171-170 enz. Op een gegeven moment wordt het makkelijker met minder wandelen. Ook een tempo van 6’40" kan nog wel trager, gewoon blijven oefenen!

1 like

Ja dat oefenen is dus precies m’n plan!

1 like

Ik ben bezig met marathontraining en merk dat ik nu al (eerder dan voorgaande keren bij mij) een soort onstilbare honger heb. Ik eet meer, bijv vezels, dus je zou denken dat het zich hiermee zou moeten oplossen. Ik vroeg mij af of anderen hier ook mee te maken hebben door veel hardlopen en hoe jullie ermee omgaan. Ben mij er momenteel over aan het inlezen, maar alle tips en tricks zijn welkom :sweat_smile:

Ja. Ik loop ā€˜gewoon’ veel per week, eigenlijk doe ik gezond/gevarieerd (proberen) te eten. Ik eet vaak ā€˜dubbel’ dus restje avondeten van dag ervoor als lunch (dus kook eigenlijk altijd extra portie) en daarna nog een lunch. Ik ben tegenwoordig ook creatief met soepen, merk dat bijvoorbeeld linzensoep of soep met kikkererwten echt goed vullen (en extra lekker zijn bij de lunch de dag erna). Extra eiwitbronnen dus, zijn heel handig tegen dat hongergevoel. Eiwitten combineren met fruit of groente is ook top combinatie.
Maar ik heb nog dat ik sommige dagen alleen maar aan eten aan het denken ben dus dan eet ik nog maar extra :sweat_smile:

2 likes

Ja ik herken dit ook wel! Maar wat ik probeer is inderdaad ook een beetje te letten op eiwitten in elke maaltijd, en ik zorg ervoor dat ik altijd gezonde snacks bij me heb voor als het me overvalt, om te voorkomen dat ik (ongezonde) dingen ga/moet kopen. Omdat ik ook wel merk dat het vaak niet om lekkere trek gaat maar ik dan ook wel echt moet eten.

Oh en ook echt voldoende eten voor en na trainingen. Gisteren was ik gegaan met echt een te weinig gevulde maag, waardoor ik daarna zo’n meeega hongerklop kreeg (en tijdens het lopen ook echt niet vooruit kwam) en maar bleef eten. Echt niet goed hahaha

2 likes

Thanks! Extra koken voor de lunch spreekt mij wel aan, dus dat ga ik maar eens proberen. Lekkere warm lunch, heb daar nu al zin in haha. En dat van gezonde snacks meenemen klinkt ook wel goed. Ik koop als ik op werk ben vaak snacks en dat zijn misschien niet altijd de allerbeste opties om honger te stillen.

1 like

Ik had echt een goeie intervaltraining vanmiddag dus ik wilde mij net inschrijven voor de halve marathon van cardiff maar het is al uitverkocht :frowning:

De 100miles die ik vorig jaar liep en dit jaar nog keer wil doen, heeft de afstand flink vergroot.
Maar ja, ik ben een gek en ga me ervoor inschrijven :sweat_smile:

9 likes

Welke is het?

Hoelang die je over 100miles? Neem je dan ook langere pauzes?

Ik vind het echt super knap van je!

Ik doe start to run met mijn hond samen; zijn er nog mensen die met hun hond rennen? Wat gebruiken jullie?

Heb nu een soort riem voor om mijn buik (zonder elastiek) en dat gaat goed, maar hij blijft niet altijd netjes naast me rennen (moet overal een plasje doen en nog leren dat dat niet mag) en als hij dan abrupt stopt is dat niet heel prettig. Ik wil geen cani cross achtig iets met hem doen maar echt dat hij netjes naast me leert rennen uiteindelijk.
Hem los laten rennen is absoluut geen optie want hij is heel reactief naar andere honden (en het mag hier niet).

Edit; het is een grote hond, >40kg zal hij zeker wel wegen

2 likes

Ja, ik loop met de hond.
Ik vind het geen probleem dat ie moet plassen/markeren? Haha, waarom zou dat niet mogen?

1 like

Omdat hij dan stopt en ik soort van gelanceerd wordt :sweat_smile:

Ik heb het een paar keer geprobeerd en wil dat ook vaker gaan doen, maar train nu voor een halve marathon en kon haar dus niet meteen meenemen op die afstanden en ook niet echt extra lopen om met haar op te bouwen. Dus heb het weer even uitgesteld!

Maar misschien sowieso een lijn met iets van elastiek aanschaffen, prettiger voor eventuele impact voor jou en je hond. En verder, ik denk dat het vooral leuk is als je het ziet als een gezamenlijke activiteit en dat je ook je hond daarin (een beetje) volgt? Je kan misschien eerst een kwartiertje gewoon wandelen en je hond laten plassen en snuffelen voordat je echt begint, misschien dat ā€˜ie dan minder de behoefte heeft als je rent, maar verder is het denk ik ook belangrijk om het echt ā€œsamenā€ te doen?

En ook even in de gaten houden of het voor jou en je hond werkt als ā€˜ie reactief is. Het is waarschijnlijk ook opwindend/stressvol en sommige honden worden dus een stuk reactiever tijdens of na hardlopen omdat hun ā€œstressemmertjeā€ dan voller is. Met mijn hond had ik dat nog niet zo gemerkt, maar heb het ook niet mega vaak gedaan.