Hardlooptopic #2

Ik heb zo’n hardloopvest voor als ik eten en drinken mee wil. Als ik alleen gelletjes mee zou willen nemen zou ik het gewoon in m’n legging met zakken doen. Maar als ik gelletjes mee wil/moet, dan wil/moet ik eigenlijk ook water mee.

2 likes

En @Keroppi en @Lovepink. Thanks voor de reacties! Ik ga een halve marathon lopen, dus wellicht moet ik inderdaad wel kijken naar een oplossing waarbij ik ook water mee kan nemen. Ik gebruik verder nooit gelletjes oid, maar ik las online wel iets over iedere 5km iets eten. Zou in theorie natuurlijk 4 zakjes in mijn zakken kunnen stoppen, maar dat lijkt me ook een beetje veel haha.

1 like

Ik heb net tijdens m’n laatste tempo training voor m’n eerste halve marathon een sub 25 min 5k gelopen! Was eigenlijk m’n volgende doel om voor te trainen :laughing:

Maar ondanks dat leuke succesje kan ik mij echt niet voorstellen dat ik volgende week zondag de halve marathon onder de twee uur kan lopen. M’n laatste trainingen, vooral de duurlopen, gingen niet echt lekker of voelde echt HEEL zwaar. Runna schat in dat ik het kan doen in 1:49-1:55, en op een 19km progressieve duurloop na heb ik alle trainingen voltooid met de juiste tempo’s, dus onder de 2 uur zou denk ik moeten kunnen? Maar door die laatste duurlopen die heel zwaar voelden geloof ik het gewoon niet en ik weet ook niet of ik er dan voor durf te gaan of dat ik het toch rustig aan ga doen.

5 likes

Je hebt straks ook de adrenaline, dus ik denk dat dat wel goed moet komen! Als je het wil kan je ook bij de 2:00 pacers (als die er zijn dan) aansluiten, dat geeft dan wat rust in je hoofd omdat je zelf niet na hoeft te denken over een tempo en je niet uit enthousiasme veel te hard start. Voel je na de helft dat je kan versnellen, dan doe je dat! Zo niet is het natuurlijk ook goed. Verder ook van genieten, zo’n eerste halve doe je nooit meer over!

1 like

Eens met Aardbeitje. Bij een hardloopevenement heb je altijd net iets meer power, dus ik zou mij niet al te veel zorgen maken over die laatste trainingen (dat zijn niet voor niets trainingen). Mocht je 1:49-1:55 niet aandurven, dan kan je iets langzamer maar alsnog voor een sub2 gaan. Misschien helpt het als je voor jezelf je doelen op een andere manier opstelt? Bijv. meerdere doelen en dan zoiets: doel 1) genieten van het event en dus een leuke hardloopdag hebben, 2) je eerste (!!!) halve marathon uitlopen, 3) halve marathon binnen 2 uur

2 likes

Rugzak of vestje met een camelbak misschien? Zag zaterdag ook mensen die gels in hun hoge sokken hadden zitten.

1 like

En vergeet niet: je hebt sowieso een PR op de halve marathon!!

2 likes

Ja er zijn pacers! Weet jij toevallig of die doorgaans de hele race hetzelfde tempo lopen, of beginnen zij ook rustiger om later wat te versnellen? Ik vind het idee van starten op +/- 5:40 en dat heel de race volhouden zo heftig en dacht zelf om de eerste 5-10km echt rustig te lopen op maximaal 5:50 en dan daarna inderdaad te versnellen als dat goed voelt. Maar het lijkt mij ook wel fijn om met een groep mee te lopen. Twijfel nog een beetje daarover.

@lix ja ik vind sub 2 sowieso al onvoorstelbaar, maar het zou in theorie helemaal niet een té ambitieus doel moeten zijn. Zoals je die doelen hebt was inderdaad wel precies wat ik een beetje voor ogen heb! Het allerbelangrijkste vind ik een leuke dag en 'm uitlopen, want ik ben heel erg trots op de training die er in zit en in die zin maakt het “resultaat” niet zo heel veel uit. Alleen ik denk niet dat ik “per ongeluk” sub 2 loop als ik helemaal ontspannen loop, dus als ik dat wil moet ik mij daar wel echt voor inzetten op race day ennn gegeven de training ook op tempo vind ik het ergens ook jammer om niet voor dat doel te gaan.

Ulgh haha. Denk dat ik ook gewoon een beetje moet kijken hoe het die dag voelt.

In principe moeten pacers een stabiel tempo lopen. Die zouden dus strak rond de 5:40 moeten zitten, maar je kunt het ze voor de zekerheid nog even vragen! Ik doe het zelf ook wel eens voor een organisatie, maar ook voor mensen alleen en merk soms dat je door het enthousiasme van je groep/individu aan het einde versnelt. Dat is eigenlijk niet echt de bedoeling natuurlijk omdat je je instelt op dat tempo en ook gefrustreerd kan raken als ze structureel te hard lopen.

Het is verder voor je hoofd ook rustig, volgen is imo echt heel veel makkelijker dan het zelf moeten aanvoelen met alle adrenaline. Als t echt niet haalbaar blijkt dan merk je dat ook snel genoeg. Verder is 5:50 starten en daarna versnellen een prima plan natuurlijk, ik weet niet hoe goed je je tempos aanvoelt maar houd er rekening mee dat op je horloge kijken en rekenen ook energie kost, dus dan is met minder ervaring is meelopen met een groep misschien relaxter. Snap wel dat het spannend is hoor, inzetten op een tijd voor je eerste halve. Maar het komt vast helemaal goed!

1 like

Voor mij werkt zo’n pacer volgen juist echt niet, ik krijg heel erg stress dat ik erbij MOET blijven en als het dan een stukje zwaar aanvoelt heb ik heel snel de neiging op te geven. Ik loop op baantrainingen ook liever op kop dan dat ik anderen moet volgen.

Mijn tactiek voor zenuwachtige wedstrijden is om juist gewoon niet op mn horloge kijken (ik stop dan m’n telefoon in mijn zak en neem geen horloge mee) en dan loop ik gewoon mijn eigen tempo, wat lekker aanvoelt zonder met tijden of snelheden bezig te zijn. Meestal geeft een evenement dan toch een beetje vleugels en zo loop ik hem het meest ontspannen en soms ook PR’s of tijden die ik echt niet verwacht had.

4 likes

Wat @Aardbeitje zegt inderdaad, de pacers moeten een constant tempo lopen! Al is dat wel een kunst en ik zou niet direct iedereen blind vertrouwen. Ik heb vaak genoeg in pace-groepjes gelopen waar ze echt te snel gingen. En niet een paar seconden maar echt meer dan 10, dat is niet fijn.

Ik zou er wel rekening mee houden dat je voor een sub2 echt wel gemiddeld 5:35 moet lopen (de afstand op je GPS komt altijd iets hoger uit) en als je in het begin 6 kilometer op 5:50 loopt moet je daarna anderhalve minuut inhalen, en dat is veel! Dan moet je de rest van de afstand eerder richting 5:30 lopen om het in te halen om gemiddeld goed uit te komen. Het beste is altijd om zo vlak mogelijk te lopen. Ik zou in het begin je tempo op gevoel proberen te zoeken, dus wat voelt comfortabel-hard wat je kan volhouden en dan na 2km checken of je een beetje goed zit. En een stuk achter de pace-groep blijven zodat je niet in de massa zit. Mocht je je heel goed voelen kun je ze inhalen en dan weet je helemaal zeker dat je binnen jouw tijd loopt.

Gaan er nog meer mensen meedoen? Ik doe ook mee! Het wordt zoooo lekker weer!

3 likes

Ja ik kan mij voorstellen dat dit voor mij ook geldt, als ik met mensen loop en ik loop 30cm achter dan voelt het al 100x zwaarder dan als ik 10 centimeter voorop loop. Vind dat dus ook moeilijk mbt pacers, of het mij helpt of dat ik inderdaad vooral druk voel om erbij te blijven en het mentaal heel zwaar krijg als dat (even) niet lukt.

@oliverqueen ja volgens Runna is m’n target pace 5:20 maar daarvan kan ik mij gewoon echt niet voorstellen dat ik het twee uur lang volhoud, dus daar ga ik zeker niet op mikken. Ik wil mikken op 5:35-5:40 gemiddeld, maar ook daarvan ben ik onzeker over of ik het 21km kan. Ik heb een paar weken geleden een long run gedaan waarbij ik de eerste 7,5km 5:56 liep en de tweede 7,5km 5:25 (15km in totaal dus, 5:40 gemiddeld), en ik heb laatst een heel ontspannen 17km gedaan op 5:52, en weer een heel zware 16km op 5:37. In die trainingen is m’n langste aantal km’s rond targetpace volgens mij 7,5 geweest, dus ik weet gewoon echt niet of ik dat ook zo lang kan volhouden. Verder is het bijna altijd progressief en dat vind ik mentaal in elk geval makkelijker vol te houden dan in één keer 1 vast tempo rennen voor een lange afstand.

En, ik kan gewoon totaal niet inschatten hoe het gaat zijn, hoe die training (en taperweek) zich vertaalt naar zo’n evenement. Maar goed, nu ik jullie hierover hoor en er zelf wat over opschrijf denk ik dat ik die 2 uur gewoon los ga laten als doel. Ik ga de eerste twee kilometer gewoon rustig inkomen en dan een tempo zoeken dat oké voelt en dan zie ik wel of ik halverwege of voor de laatste 5-6km nog ga proberen te versnellen en wat m’n tijd dan is.

Het is m’n eerste halve, dus ik ga gewoon ervaren hoe het is en m’n tijd is sowieso een PR. :slight_smile: En ik ben heel trots op de training die er in zit, waardoor het “resultaat” eigenlijk niet meer zo belangrijk is.

@oliverqueen bedoel je de lentemarathon in Amstelveen (waar ik aan mee doe)? Of iets dit weekend?

1 like

ik had voor de halve allemaal precies dezelfde gedachtegangen haha. ik wilde eigenlijk onder de 1:45, had daar ook voor getraind enzo, maar op de dag zelf was ik toch zenuwachtiger en waren de omstandigheden anders en viel het parcours me zwaar en was het heel erg druk, waardoor ik die tijd bij lange na niet haalde. dat was ff moeilijk in het begin maar daarna heb ik het losgelaten, en achteraf had ik liever ook dat hele tijdsdoel niet gehad. je loopt een halve marathon! wajo! dit is de bekroning op maandenlang trainen! en echt cliché maar wel waar: probeer er vooral gewoon van te gEnIeTen dat je dit kan.

2 likes

Morgen is m’n halve marathon! Dit is niet m’n eerste, alleen de vorige is al 9 jaar geleden haha.

Zie er klein beetje tegenop vanwege de warmte. Zo lekker getraind in de kou, en zonder moeite de langere afstanden gedaan. Dus wordt erg pittig morgen.

Ik krijg ook altijd flink warme en opgezeten vingers als het warm is. Heeft iemand daar nog tips voor?

6 likes

Ik twijfelde of ik het hier kwijt moest of in het zw/k topic maar zijn er hier ervaringen met (hardloop) buggy’s? Mijn dochter van 4 heeft het er steeds over dat ze heel graag mee wilt rennen, en dat vind ik alleen maar leuk. Alleen het zou dan handig zijn als ze halverwege in de buggy zou kunnen. Daarnaast geeft het wat meer de vrijheid om te gaan wanneer ik wil zonder dat ik rekening hoef te houden met het rooster van mijn vriend. Ik heb nu gewoon een easywalker maar die lijken mij niet heel geschikt om mee te lopen :joy:

2 likes

Geen antwoord op je vraag maar ik nam de kinderen toendertijd op hun fietsje mee.

2 likes

Ja, doe ik ook @Vlek. Af en toe handje in de nek om even te duwen, maar verder gaat het prima. Zijn wel redelijk korte afstanden (6-8 km), langer lukt niet echt.

1 like

Mijn partner rent al jaren met kind (3,5) in de thule hardloop wagen. Kind vindt het tot nu toe fantastisch. Soms maken ze een tussenstop in de speeltuin.

Ik zie ook geregeld mensen met de fietskar(?) van o.a. thule hardlopen. Dan zitten de kinderen meer rechtop dan en lager, tov een kinderwagen.

3 likes

Ja, ik heb een fietskar (geen Thule) waar je ook mee kan wandelen / hardlopen. Maar na 3 jaar vond mijn kind dat echt niet leuk meer en wilde liever zelf lopen / mee fietsen.

1 like

Fiets heb ik geprobeerd maar was nog niet zo een succes. Ze vindt fietsen sowieso best spannend nog. Heb niet heel veel kunnen rennen, maar in ieder geval wel wat stappen kunnen zetten en zij heeft er ook van genoten dus alsnog een win-win :smiling_face_with_three_hearts:

1 like