Hardlooptopic #2

Is het goed gegaan? :smiley:

1 like

Mijne is pas volgende week zondag! :grimacing:

Ohh lol sorry!! Ik dacht dat alles dit weekend was hahaha scheef gelezen denk ik

2 likes

Geeft niet!! Wel benieuwd hoe het bij de mensen die dit weekend hebben gelopen is gegaan? @Nebula was het te doen met de warmte? En @oliverqueen liep jij dit weekend nou ook?

Ik heb vorige week een hyrox gedaan en ik dacht daar nu wel van hersteld te zijn. Maar vrijdag wilde ik gaan rennen na krachttraining en dat deed eigenlijk meteen heel erg pijn. Nu wilde ik net gewoon rustig gaan rennen maar heb het met pijn en moeite 1 km vol kunnen houden. Ik krijg eigenlijk meteen pijn aan mijn kuiten, scheenbeen en enkel. En toen ik stopte met rennen ook iets van kramp.

En heb komende zaterdag een loop waar ik aan mee doe.

Wat is wijsheid voor deze week? Niet meer proberen te rennen en rust houden of toch wat proberen?

Ik zou inderdaad even niets doen. Misschien dag van te voren een mini langzaam losloop rondje voor je eigen gemoedsrust

1 like

ik heb vandaag de cpc gelopen en de warmte viel me zo ontzettend zwaar. ik ben sowieso een koud weer loper (0-5 graden is mn favoriet) en dit was ook nogal een abrupte overgang qua weer, normaliter heb je wel iets meer tijd eraan te wennen.
Ik heb daardoor wat stukken gewandeld terwijl ik dat eigenlijk niet wou doen, maar daardoor alsnog wel in redelijk oke staat de finish gehaald :blush: wel ver over m’n gehoopte eindtijd maar die had ik na 5 km al los gelaten. ik zei meteen ‘dit doe ik nooit meer’ (het was mn eerste halve marathon) maar zit nu natuurlijk alweer naar de volgende te kijken
positieve aan het mooie weer was dan weer dat er veel publiek stond langs het parcours

13 likes

Ik heb de CPC ook gedaan en vond het zooo lekker! Echt een fijn parcours en superveel publiek. Ben ook echt blij met m’n tijd en heb enorm genoten

12 likes

Ik voel me altijd een ontzettende n00b hier haha maar ik heb gisteren m’n snelste rondje ooit gelopen. 6,35 km met een avg van 5’50’’.
Ben best wel trots op mezelf. Een jaar geleden was ik nog zwanger en liep ik nooit hard en nu ben ik hier en loop ik al een half jaar heel trouw 2x per week m’n rondje

36 likes

Nou ook super goed toch, zo zijn wij ook allemaal begonnen! En toen ik begon vond ik dit topic ook fijn voor inspiratie en tips

2 likes

Super goed en leuk dat je al een half jaar consequent loopt en sneller bent geworden! Het leuke van (recreatief) hardlopen vind ik dat het zo iets individueels is, in de zin dat het echt nul interessant is om jezelf met anderen te vergelijken. Ik ben daar zelf pas sinds een jaar achter, vroeger vond ik hardlopen kut omdat ik veel langzamer was dan iedereen om mij heen dus ik dacht dat ik er “niet goed” in was. En sinds ik gewoon op mezelf focus vind ik het 10x leuker, hou ik het vol én zie ik mega verbetering in hoe ver en snel ik ga en hoe het voelt. :smiley: Consequent zijn is het echte werk haha.

5 likes

Voel je vooral geen noob hoor! Mijn PB op 5km zit ergens in de 36 minuten en ik heb nog nooit verder hardgelopen dan 7 km. Het feit dat je je lichaam beweegt, dat je het leuk vindt en dat je merkt dat daar progressie in zit zijn allemaal dingen waar iedereen 100% trots op mag zijn. Ook al loop je rondjes van 2km, dat is al 2km meer dan niks :grin:

En in mijn geval zit ik momenteel op niks, maar ik heb me weer opgegeven voor een run in juni dus het is hoog tijd om weer te beginnen.

5 likes

Wat een lieve reacties, dankjulliewel!
Ik probeer de lat ook laag te leggen. Gewoon gaan, rennen en voor de rest maakt het niet uit. Ik merk dat het me mentaal heel erg goed doet, dat is ook een goede stok achter de deur.

4 likes

Ik had zo’n 3 weken niet gelopen en m’n opstart rondje afgelopen week was zo zwaar. Vandaag ook weer gegaan, interval deze keer, en het ging een stuk beter gelukkig. Ik doe in mei mee met een 10 km loop dus wil m’n schema weer netjes gaan aanhouden.

Snel ben ik ook niet echt, maar vind het wel altijd leuk om de professie te zien en ik vind een wedstrijd loop heel leuk om te doen zo af en toen. Dan heb ik een doel en daardoor vind ik het trainen wel echt leuker

6 likes

Ja uiteindelijk vond ik het te doen met de warmte! De eerste 16km gingen het beste, niet het beoogde tempo maar ik wilde mezelf ook niet oververhit rennen. Laatste 5km werd het toch zwaarder en bij 19km nog kramp in mijn kuit (dat heb ik nooit) maar de finish gehaald! Uiteindelijk tempo van 6’38 met eindtijd 2:21 en m’n beoogde tempo was eigenlijk wel rond de 6’25 (wat ik in trainingen zelfs kon lopen) maar goed, ik ben tevreden en trots! :slight_smile:

Hopelijk kan ik dit jaar nog eentje rennen en dan geoefend in de warmte! Vlak voor de finish op 20km lag nog een meid op de grond in elkaar gezakt, helemaal bleek, EHBO was er al bij gelukkig maar goed dat kan snel gebeuren met zulke warmte.

8 likes

Goed gedaan!! Wat kut van die kramp :smiling_face_with_tear: en ja met die temperatuurwisseling als je al je training in de kou hebt gedaan lijkt het mij niet meer dan logisch/verstandig om dat doeltempo een beetje los te laten. Super prestatie!! En leuk gehad dus?

Ik heb net m’n laatste loopje gedaan voor mijn halve marathon zondag. M’n lichaam is echt helemaal aan gort :joy: pijn in mn schenen, mn lies, mn voeten helemaal kapot van blaren (had te kleine schoenen gekocht kortgeleden, daar loop ik natuurlijk niet meer op maar toch nog last van die blaren), overall vermoeid lijf :smiling_face_with_tear: afgelopen week/weekend ook wel nog veel gedaan, mn laatste taperloopjes maar ook veel gewandeld. Vanaf nu alleen nog stretchen, foamrollen en beetje core trainen misschien en nog 1 laatste fysio bezoek en hopen dat ik dan fit op de start sta zondag :star_struck:

1 like

Ik ben al een tijdje begonnen met hardlopen (begon op nul, want ik had vroeger veel blessures) en ren nu rondjes tussen de 2 en 3 kilometer, of langer als ik tussendoor wandel. Ik zou het best wel willen uitbreiden, maar vind het zo saai! Hoe maken jullie het hardlopen leuker?

3 likes

Muziek/podcast/luisterboek! En steeds andere rondjes proberen, lekker om je heen kijken

2 likes

@Plum Ik vind het 10 keer leuker sinds ik verschillende type trainingen doe. Ik gebruik nu Runna en loop 3 keer per week, en dan heb ik altijd 1 easy run, die moet echt langzaam, 1 tempo of interval training en een lange loop, die is soms ontspannen soms uitdagender met aangegeven tempo’s. Ik vind die interval/tempo trainingen eigenlijk het leukst, ook al lijken ze het kutst omdat ze het meest intensief zijn. Wat ik er leuk aan vind is dat een training wordt opgebroken in kortere blokken, waardoor het enerzijds mentaal makkelijker is voor mij, anderzijds ik fysiek juist dingen doe waarvan ik vooraf denk dat ik het niet ga kunnen.

Runna is wel best wel duur (20 euro per maand als je per maand betaalt). Je hebt natuurlijk ook veel gratis schema’s waar verschillende type trainingen inzitten en je kan ook zelf wat verzinnen. Ik heb vroeger ook wel (gratis) met Nike Run Club gelopen; chille van NRC of Runna vind ik dat iets gewoon tegen mij zegt wat ik moet doen en ook aangeeft wanneer zodat ik daar verder niet over hoef na te denken en achteraf heb ik wel het gevoel dat ik iets heb bereikt. Maar je kan zelf ook minder gestructureerd wel proberen om bijvoorbeeld 1x in de week iets met snelheid te doen, je kan wat over fartlek opzoeken, dat is eigenlijk ongestructureerd snelheidsspel, kijken of je dat leuk vindt.

En verder motiveerde het mij wel dat ik leukere rondjes kon gaan lopen bij het uitbreiden van m’n afstand, en trainen naar een doel toe maakt het voor mij ook leuker (dus voor jou misschien met een schema trainen naar 5k?). Of de afstand vergroten maar inderdaad lopen tussendoor.

Verder: muziek of podcasts luisteren, met (een) vriend(en) rennen, in een andere of leuke omgeving rennen, naar een koffietent of lunchplek rennen,

1 like

Ik loop met een Garmin horloge, dus gebruik het trainingsprogramma daarvan van coach Greg. Volgens dat schema moet je 4 keer per week lopen maar ik skip er altijd eentje (en soms 2 haha). Ik vind het wel prettig, ik hoef minder na te denken over wat ik ga doen, zeker bij interval trainingen vind ik dat fijn.

@Plum , mij helpt een schema sowieso want ik wil een training wel echt afmaken. Dus het voorkomt dat ik al snel denk ik ga weer naar huis. En nieuwe routes vind ik leuk. Toen ik nog niet zo lang ging, ging ik wel eens op de fiets naar het bos en vanaf daar hardlopen.

2 likes