Ah dit klinkt inderdaad wel ook als een betere aanpak dan af en toe wat YouTube filmpjes . Maar inderdaad vergelijken moet je niet doen, al doe je het vaak stiekem toch haha. Ik ben benieuwd hoe het opbouwen weer gaat na je zwangerschap. Lijkt me ook wel een uitdaging, maar zal vast ook wel bij iedereen verschillend zijn.
Trail ja, en ik heb inderdaad net voor het eerst een halve gelopen! En ik denk ook niet dat ik de trails in Nederland saai vind hoor, ik ben gek op veel Nederlandse natuurgebieden <3 het is meer dat ik niet perse denk dat ik heel de tijd ultraās ga lopen en het leek mij dan ook een leuke kans en gelegenheid om bijvoorbeeld naar Engeland te gaan en er echt iets bijzonders van te maken. En de ultra die ik het liefst wil doen heeft weinig hoogtemeters 255 meter op 50kilometer.
Ik heb op 15 juni een 10k race waar ik wel een beetje voor aan het trainen ben (en loop dit blok dan ook t/m 17km), en ik denk dat ik daarna gewoon een trainingsprogramma start voor die 50k en dat ik de komende tijd sowieso mān long runs meer op trails ga lopen. En ik heb mij net ingeschreven voor een 21k trailrun in juli. Misschien dat ik rond die tijd dan bepaal of ik mij wil inschrijven voor die 50k in oktober. En even kijken of het financieel haalbaar is
Ik denk als je het anders benadert dat het een ander verhaal wordt.
Het gaat jou volgens mij meer om het evenement en om naar Engeland te gaan dan dat het een trail van 50 kilometer is toch? Als die 35 was, had je hem ook gedaan? Of als je niet naar Engeland zou gaan, zou je dan alsnog een 50km in Nederland doen?
Ik zou zeggen, besluit of je naar Engeland wil en dat leuke evenement wil doen en dan komt de afstand er gewoon bij.
Zo komt het hier ook over & dit klinkt dan als het juiste advies! En ook rekening houdend met mogelijk slecht weer in oktober, zou ik persoonlijk in dit scenario eerder voor een 35 of andere afstand kiezen.
Maarre is het niet een optie om sowieso een last minute reis te plannen? Aangezien een HM onlangs je langste afstand tot nu toe is, is het nog maar de vraag hoe je lichaam gaat reageren op van 21 in juli naar 50 in oktober. Dat is toch wel echt anders dan van 10 naar 21 of zo. De een bouwt probleemloos op, de ander krijgt last en weer iemand anders heeft meer tijd nodig.
@lix Nou ik wilde ook wel echt graag die 50km doen hoor! Het leek mij heel vet om zoān doel te stellen en ik had ook wel zin om daar voor te trainen etc! Dus het is niet alleen het naar Engeland gaan, het is wel de combinatie van dat die specifieke ultra mij leuk en geschikt leek, op die plek, en de afstand en het trainen etc. Ik vond trainen voor de halve marathon ook heel bevredigend omdat ik echt nooit gedacht had dat ik zoān afstand zou kunnen lopen, en dan die ervaring van het werk gewoon doen en het dan kunnen vond ik heel vet (en helend om eerlijk te zijn ). Dus ik dacht tja, als ik dat kan dan kan ik dit ook.
Maar ik zal toegeven dat ik gisteren nog eens even goed kritisch en realistisch gekeken heb hoe het trainingsblok er dan uit ziet en ik moet toegeven dat ik ook wel āschrokā toen ik echt even nadacht hoe het moet zijn en wat het eigenlijk betekent om een paar weken achter elkaar een 34, 36, 38, 40 long run in het wekend te rennen en daarnaast nog 30km per week bij elkaar opgeteld aan easy runs en tempo/interval. Dus ik realiseer mij nu dat het misschien niet het leukste is om nĆŗ voor die 50k te gaan en het toch nog wat op te breken.
Ik denk dat ik mij ga inschrijven voor een 34k trail in Nederland half augustus, en kijken hoe ik dat vind. En misschien dan volgend jaar naar Engeland
(Alleen ik heb ook een heel sterk nu of nooit gevoel, weet niet waarom dat is)
Edit: en nog een toevoeging, āalles of nietsā zit heel erg in mān aard en daarom raakte ik vroeger ook altijd geblesseerd met sport. De laatste anderhalf jaar heeft hardlopen expliciet mij ook heel erg geholpen om te ervaren dat het beter is om voldoende rust te nemen, langzaam op te bouwen, ook langzaam te lopen, dat het niet altijd sneller of verder of beter moet, etc. Was dat denk ik even uit het oog verloren met dit plan dus bedankt om mij er even aan te herinneren
Oef, ik moet echt weer wennen aan deze temperaturen tijdens hardlopen: net een run van 9k afgerond maar merk dat ik altijd āmoeiteā heb met mān warmte kwijt te raken. Ben heel luchtig gekleed ( hemd en korte broek), draag bewust geen hoge kousen / sokken. Neem water mee, zoek echt de routes uit met afwisselend zon/ schaduw, maar toch blijf ik echt na een km of 5 te denken mennnn.
Ik weet dat vroeger gaan hardlopen wel beter is, alleen lukt dat logistiek hier niet altijd.
Heeft iemand nog tips?
Twijfel over een petje / cap want dan lijkt me dat juist weer zoān warm ding op je hoofd
Wat ik heel fijn vind is om op het laatste stuk wind te voelen om nog wat af te koelen. Ik woon hier bij een grote vaart en maak mijn rondje zo dat ik eindig met wind van het water af en een bijkomend voordeel is voor mij dat er daar veel bomen zijn
Ik ben helemaal tevreden met mijn zonneklep met ingebouwde zweetband ziet er wel dorky uit maar gelukkig ben ik de rest van de tijd al heel hip
Heb je een linkje.
Langzamer lopen en eventueel af en toe wandelen. Is het enige wat je nog kunt doen. En verder in de warmte blijven trainen want dan raak je eraan gewend en gaat je lichaam leren beter af te koelen
De inschrijving voor de marathon van Eindhoven is net open gegaan, eentje die ik vorig jaar al wilde doen (mān hometown). Door mentale klachten toen het trainen gestopt. Nu wilde ik me dus weer inschrijven voor dit jaar, maar de prijs is ineens omhoog naar 110 euro. Vorig jaar 75. Is ook al veel, maar 35 euro inflatie vind ik serieus veel. (heb me overigens wel ingeschreven haha)
Ik loop al jaren hard, meestal drie keer per week, maar periodes ook vaker. Ik loop nu al maanden minimaal een keer per week 8-15 km, maar nu heb ik gisteren 10km gelopen en ik heb echt oooveral pijn. Beide schenen doen zeer en vreselijke spierpijn in mān bovenbenen, liezen en rug. Ik had het gister wel zwaar, maar kon het gewoon volhouden. Is het dan de warmte, of word ik ziek ofzo? Snap er echt niks van. Ik moest vandaag paracetamol/ibu slikken om het een beetje okĆ© te houden.
Kunnen wij hier weinig zinnigs over zeggen. Als het aanhoudt naar de huisarts/fysio, afhankelijk van de klachten.
Als je normaal nergens last van hebt en nu ineens wel en er verder niets veranderd is zou ik inderdaad denken dat je misschien ziek wordt? Overal spierpijn is voor mij in elk geval altijd een voorteken van griep
Maar moeilijk te zeggen verder
Hoelang duurde het voordat je een goede 5 km kon rennen? Dus rond de 32 minuten of lager. Na hoeveel maanden trainen? Ik heb even aanmoedigingen nodig want wil natuurlijk te snel maar wil ook niet opgeven en alles voor niets hebben gedaan.
Ik heb nog nooit een 5km onder de 33 minuten gelopen haha denk ook niet dat ik dat ooit ga halen. Vind ik dat erg? Nee.
Ik zou er minimaal 3-4 maanden voor uittrekken.
Ik ben sinds januari aan het opbouwen, maar mijn 5km tijd ligt ver boven de 32 minuten. De meesten in mijn groepje liepen rond de 36 minuten toen de cursus voorbij was in april en ik nog wat langzamer . Ik zie nu wel dat ik ongemerkt wat sneller loop nu ik wat langere afstanden loop inmiddels.
Ja het ligt eraan waar je vandaan komt idd, als je eerste 5km in 33 minuten was ben je daar sneller dan als het voor het eerst in 40 minuten was natuurlijk. Er bestaat trouwens niet zoiets als een āgoedeā tijd, die is voor iedereen anders en ik zou me daar zeker niet op stuk bijten. Lekker blijven lopen, intervalletjes doen en rustig afstanden/tempoās opbouwen, dan lukt het vanzelf! Je hebt ook schemaās om sneller te worden op de kortere afstanden (ipv die gericht zijn op afstanden uitbouwen), die zijn meestal rond de 12 weken.
Mijn laatste rondje zit er voorlopig op denk ik met bijna 32 weken zwangerschap gisteren voor het eerst last van mn bilspier na afloop. Wel echt lang door kunnen lopen op nog redelijk tempo maar toch sad.
Tja ligt ook wel aan hoe je conditie hiervoor was, sport je vaker, etc. De meeste opstart programmas gaan uit van na 3 a 4 maanden 30 minuten aansluitend hardlopen.
Je kunt ook eens meedoen aan een 5 km loop in de buurt. Ik kan me bij zoān wedstrijd loop wel wat meer pushen en je loopt ook wat meer mee met de flow, dus ben je vaak een stuk sneller dan in trainingen