Hardlooptopic #2

Haha waar komt deze arbitraire grens van 32 minuten vandaan? Om je motivatie niet te verliezen zou ik zsm proberen je niet te meten aan de hand van een willekeurige tijd :smile:

Ik zou er in elk geval niet je plezier van laten afhangen. Runs with Emily heeft marathons en ultramarathons gelopen maar kon tot voor komt geen 5k onder de 30 minuten (weet niet zeker of het haar uiteindelijk nou wel of niet gelukt is)

Het leuke van rennen vind ik dat het eigenlijk alleen maar interessant is om je met jezelf te vergelijken. Kon je eerst geen km rennen en nu 5? Super goed! Ook als dat in 45 minuten is. Net zo knap als van 10 naar 21km en elk ander soort PB

6 likes

Ik heb sinds mijn zwangerschap/ bevalling voor het eerst weer 5kmgerend! (opgebouwd met het gratis schema van Runna). Daarvoor heb ik de halve marathon in Eindhoven gerend; maar dat is dus ook al 2023 geweest. (Met een verhaal met buikgriep en een vriend in de seh tent :sweat_smile: toen uiteindelijk gefinished in 2:40).

Heb me nu opnieuw ingeschreven voor de halve in Eindhoven! Ik ga niet voor een bepaalde tijd trainen. Ben een stuk zwaarder dan 2 jaar geleden en dat merk ik wel echt; maakt het rennen ook een stuk zwaarder. Bovendien zijn 22(?) weken ook niet meer zo lang om echt en top tijd neer te zetten. @Waterflesje die prijzen waren echt flink zeg, geloof niet dat ik toen zoveel betaald heb om mee te doen?

Ik vind het wel leuk om op insta de wat langzamere lopers te volgen (zoals jenny fit); en idd wat @boonie zegt, niet vergelijken met anderen maar met jezelf. Ik vind altijd dat het echt heel snel vooruit gaat! En ik heb totaal geen sportieve aanleg of bouw :sweat_smile:

9 likes

Ja bizar he?! De halve marathon was 17 euro gestegen tov van vorig jaar. Tof dat je wel weer mee gaat lopen! Eindhoven is een hele leuke, gezellige (halve) marathon.

1 like

Hier nog even op inhaken: met meer loopervaring (dus meer loopuren en meer kilometers) is het veel leuker (en verstandiger) om te beginnen aan (een schema) naar een ultra-afstand toe.

‘‘Vroeger’’ was het advies loop eerst maar 12 halve marathons voor je überhaupt gaat denken aan een hele marathon. In mijn mening is het door de ‘‘hype’’ die nu op hardlopen ligt het veel lastiger om verstandig te lopen en goed om te gaan met opbouwen en je lichaam gereed maken voor de vele belasting die meer lopen brengt. (en om kracht-training goed toe te voegen!).

Als je pas net (ongeveer) regelmatig loopt en pas 1x een halve marathon hebt gelopen, is het eigenlijk voor je lichaam veel te belastend gelijk in dat jaar een marathon of meer te willen lopen.

Het is veel leuker namelijk om dat blessure-vrij te kunnen doen en na een ultra snel te kunnen herstellen (en dat kan makkelijker als je de belasting goed hebt opgebouwd).

Persoonlijk: ik heb na een ultra (of het nu 50km of 100km is of meer) de dag erna nauwelijks ergens last van; je ziet altijd mensen die de trap op/af strompelen na een marathon maar ik loop dan gewoon soepel de trap op hoor. En dat is gewoon omdat het lichaam gewend is aan de belasting en dus ‘‘de klap’’ heel makkelijk kan oppakken. (ook als ik op pr tempo loop)
In mijn ervaring zijn ultra’s het leukst met gedegen opbouw en ervaring en niet als ‘‘ik moet dit maar gedaan hebben want anders blabla’’ vertrouw het proces. Er zijn zoveel evenementen tegenwoordig.

9 likes

@Wezel ik weet niet of je gewoon pas twee weken aan het rennen bent, of dat je een “slow runner” bent en vind dat je er dus niet goed genoeg in bent ofzo, maar zag dat Runs with Emily toevallig net deze video heeft geupload en misschien helpt het je in je motivatie: https://www.youtube.com/watch?v=vMf05E8J2rc

Ja ik geloof er eigenlijk ook sterk in dat het dat het vooral belangrijk is om echt kilometers te maken over een langere tijd, en ik denk ook dat ik mij liet/laat meeslepen door wat ik online zie (bijvoorbeeld door Runs with Emily die dus wel na 1,5 jaar ofzo haar eerste 50k ultra heeft gedaan). Ik vond het gewoon heel erg bevredigend om te trainen voor die halve marathon en iets te doen waarvan ik echt niet dacht dat ik het ooit zou kunnen, en ook nog in een tijd waar ik al helemaal nooit van had durven dromen, dat ik heel erg zin heb om een volgend doel te stellen dat buiten bereik lijkt haha. En wat ik daarvan heb geleerd is juist dat ik als ik genoeg tijd neem, en dan het werk gewoon doe, dus het proces vertrouw, ik uiteindelijk iets heel vets kan. Maar voor nu is het voor mij denk ik juist heel goed en leerzaam (voor mij) om even pas op de plaatst te houden en niet meteen een volgend “groot” doel te stellen. Ik heb mij sowieso wel ingeschreven voor de Amerongse Berg Trail, 21km in juli, maar ik twijfel nog over die 34km, of dat ik dat misschien ook heel even moet laten. Die Amerongse Berg Trail wordt sowieso ook een uitdaging want ik ben helemaal geen hoogtemeters gewend haha, dus daar wil ik de komende tijd wel meer mee gaan oefenen.

4 likes

Ja zoals mijn coach altijd zegt: een hele is niet twee keer een halve.

3 likes

Heel goed!
Dat is denk wel het nadeel van sociaal media omtrent lopen vind ik, iedereen die runfluencer is en dit aan je ‘verkoopt’ van ‘als ik dit doe, waarom doe jij het niet?’
Het word dan heel lastig om kaf van koren te scheiden en kennis en ervaring te splitsen. Het lijkt altijd alsof iedereen maar een marathon+ (moet) lopen en het liefst nog binnen 1 jaar en het liefst al zeggen ‘ik haat hardlopen’. Lol.

Ik ga al best wat jaren mee, ook in de ultra-scene ondertussen, en ik merk dat de mensen die een goed plan blijven volgen en goed weten wat ze doen (en dat dus niet van een random iemand van insta proberen te leren/na te doen) gewoon de ‘‘betere’’ lopers zijn. Niet omdat ze records lopen of podiums maar ze lopen met heel veel plezier, hebben geen blessures en laten ze zich niet gek maken door ‘‘de hype’’ of marketing trucs.

Amerongse berg is een leuk gebied, goed idee om daar nieuwe grenzen te zoeken in hoogtemeters.

4 likes

Jaa het is ook niet dat ik denk dat het moet of dat ik anderen moet volgen daarin hoor, maar meer dat ik bij haar zag dat ze het kon door gewoon te trainen en dat ik mede daardoor dacht: dan kan ik het waarschijnlijk ook. Het trekt mij meer dan een marathon (op de weg) bijvoorbeeld. En ik ben wel iemand die meestal doelen nodig heeft om gemotiveerd te blijven, maar ik werk daar aan :laughing: en ik ben heel blij met m’n opgebouwde conditie en de belasting die ik nu aan kan mbt rennen, dus daar kan ik ook gewoon even van genieten.

Ik vind zelf wel dat ik tot nu toe redelijk verstandig ben geweest :laughing: heb ongeveer een jaar rustig opgebouwd met hardlopen, gezorgd voor voldoende rust etc en in dat jaar ongeveer m’n max afstand uitgebreid tot 16km. Dat had veel sneller gekund maar heb ik expres rustig aangedaan, omdat ik in elk geval blessurevrij wilde blijven, en toen ben ik pas gaan trainen voor de halve marathon in een trainingsblok van 10 weken geloof ik? Dat ging supergoed en inderdaad geen spierpijn daarna haha

Nu loop ik gemakkelijk, met plezier en blessurevrij tussen de 30-40km per week :grin:, giga verschil met vorig jaar. En ik wil vooral heel graag blijven lopen

1 like

Je kan het waarschijnlijk ook, en het is een prima doel om een (trail)-ultra te willen kunnen lopen.

En dan heb je fysiek nu dus al een hele groei gemaakt en ben je een basis aan het leggen om ook op een leuke (blessure vrije) manier de stap naar een ultra te maken.

Super bezig hoor.

1 like

Ja, precies, maar ik ga er gewoon ruim de tijd voor nemen en er nog wat langer over doen :slight_smile:

1 like

Wordt wel blij van jullie reacties want ben gewoon te ambitieus. Ik ben 2,5 maanden terug begonnen en liep afgelopen weekend mijn eerste 5k run in 34 minuten dus wil nu graag onder de 32 minuten. Maar weet ook van mijzelf dat ik te snel wil en als dat dan niet lukt, denk ik direct dat het niets voor mij is en ik beter kan stoppen. Dus bij deze ga ik vooral zo door :+1:

8 likes

Zijn er meer mensen hier die vandaag meedoen aan De Bijlmerrun? Ik wel, ik doe de 10K. Ben benieuwd, het zag er vorig jaar zó gezellig uit op Insta met lekker eten en leuke muziek dat ik me meteen op wilde geven voor dit jaar.

4 likes

Ik ben mijn zusje aan het aanmoedigen. Succes en veel plezier!

1 like

Oh wat leuk, jullie ook veel plezier!

2 likes

Ik loop al sinds mijn tienerjaren hard (ben nu 31) en mijn kleine meisjesdroom zal dit jaar toch eens uitkomen; een marathon lopen. Ik heb altijd veel bewondering gehad voor mijn vader, die heeft lang in het ultra- en marathoncircuit gezeten, van daaruit is mijn kleine meisjesdroom tot stand gekomen. Ik heb me lang niet klaar gevoeld om een marathon te lopen, maar sinds 3 jaar kriebelde het toch wel heel erg.
Ik heb me ingeschreven voor Antwerpen op 19 oktober. Ik twijfelde nog tussen Eindhoven (want heb heel goede herinneringen aan de halve marathon daar), maar in Antwerpen kunnen familie & vrienden makkelijk komen supporteren en dat is altijd fijn :blush: Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Mijn basis zit heel goed (jarenlang blessurevrij, al enkele halve marathons gelopen, wekelijks 3-4x hardlopen en ik combineer het met wielrennen). Benieuwd wat de komende maanden gaan brengen. Ik volg een schema via Runna :blush:

19 likes

Doen jullie aan krachttraining (om je hardlopen te ondersteunen)? Ik wil al weeeeeken beginnen maar twijfel heel de tijd over het hoe en wat met als gevolg dat ik het dus niet doe. Ik doe nu wel bijna elke week een half uur pilates met Runna en soms ook een half uur yoga/mobility met Runna. Ik twijfel om naar de sportschool te gaan voor m’n krachttraining (en dus met gewichten) of om thuis wat te doen (en dus bodyweight), en ik twijfel over wat ik dan precies wil doen en vooral ook wanneer zodat het niet m’n rennen in de weg zit qua spierpijn, maar ik het wel echt structureel doe. Ik heb wel ervaring met krachttraining, en ik vond dat ook wel leuk, maar het is lang geleden en ik weet niet helemaal hoe ik het in m’n week kan stoppen dus de drempel is hoog.

Ik ben benieuwd: wat doen jullie, hoe vaak, waar, en wanneer in de week ten opzichte van de rest van je sporten?

3 likes

Of de tussenoplossing, voor thuis aantal gewichten aanschaffen?

1 like

Nog meer mensen meegedaan met de Utrecht marathon vandaag? :star_struck:

Ja heb ik overwogen maar eigenlijk vind ik thuis sporten kut. Ik heb ook wel een paar gewichtjes, tot 4kg haha, en een paar keer geprobeerd, maar dat gaat geen stand houden. Ik ga vandaag naar de sportschool, eens kijken hoe ik dat ook alweer vind!

En ik ben nog steeds benieuwd naar of en hoe mensen krachttraining combineren met hardlopen!

1 like