Hier nog even op inhaken: met meer loopervaring (dus meer loopuren en meer kilometers) is het veel leuker (en verstandiger) om te beginnen aan (een schema) naar een ultra-afstand toe.
‘‘Vroeger’’ was het advies loop eerst maar 12 halve marathons voor je überhaupt gaat denken aan een hele marathon. In mijn mening is het door de ‘‘hype’’ die nu op hardlopen ligt het veel lastiger om verstandig te lopen en goed om te gaan met opbouwen en je lichaam gereed maken voor de vele belasting die meer lopen brengt. (en om kracht-training goed toe te voegen!).
Als je pas net (ongeveer) regelmatig loopt en pas 1x een halve marathon hebt gelopen, is het eigenlijk voor je lichaam veel te belastend gelijk in dat jaar een marathon of meer te willen lopen.
Het is veel leuker namelijk om dat blessure-vrij te kunnen doen en na een ultra snel te kunnen herstellen (en dat kan makkelijker als je de belasting goed hebt opgebouwd).
Persoonlijk: ik heb na een ultra (of het nu 50km of 100km is of meer) de dag erna nauwelijks ergens last van; je ziet altijd mensen die de trap op/af strompelen na een marathon maar ik loop dan gewoon soepel de trap op hoor. En dat is gewoon omdat het lichaam gewend is aan de belasting en dus ‘‘de klap’’ heel makkelijk kan oppakken. (ook als ik op pr tempo loop)
In mijn ervaring zijn ultra’s het leukst met gedegen opbouw en ervaring en niet als ‘‘ik moet dit maar gedaan hebben want anders blabla’’ vertrouw het proces. Er zijn zoveel evenementen tegenwoordig.