Hardlooptopic #2

Aanstaande zondag staat mijn eerste halve marathon op de planning. Ben wel een beetje zenuwachtig, heb tijdens het trainen een kleine blessure opgelopen. Dus daardoor de laatste maand niet zoveel kunnen trainen als ik wilde. Ik ren in ieder geval wel weer zonder pijn en ben wel met mijn krachttraining doorgegaan, maar ik had meer kilometers in de benen willen hebben. Ach, ik ga mijn best doen en als het niet lukt wandel ik gewoon tussendoor. We gaan het meemaken, ik heb er alsnog veel zin in!

9 likes

Ik loop niet super fanatiek (max 5 km), maar doe 4x per week krachttraining en probeer 2 a 3 keer te gaan hardlopen. Ik heb een bovenlichaam/onderlichaam splitsschema en loop of op dagen dat ik niet krachttrain, of als ik genoeg energie heb na een bovenlichaam-dag.

Als ik weet dat het hardlopen intensief gaat zijn (als ik sprintjes ga doen bijvoorbeeld) doe ik het op een niet-krachtdag, als ik rustig ga lopen combineer ik het met een krachtdag. En ik probeer 1 dag pw “leeg” te houden voor active rest (rustige wandeling en/of stretchen).

Meestal is het praktisch:
ma bovenlichaam
di hardlopen
wo onderlichaam
do bovenlichaam + hardlopen
vr onderlichaam
za active rest
zo hardlopen

3 likes

Ik doe 3x krachttraining en loop 1x hard per week. Vaak loop ik dan tussen de 8-15 km. Heb dit wel over lange tijd opgebouwd want met 1x per week hardlopen duurt het natuurlijk lang voordat je probleemloos lange afstanden kan lopen maar ik vind krachttraining belangrijker voor m’n doelen, dus dit werkt prima voor mij.

2 likes

De dagen waarop ik krachttraining doe en welke oefeningen ik doe, hangen voor mij af van de intensiteit van mijn hardlooptrainingen. Over het algemeen loop ik op dinsdag (interval), donderdag (tempo-/duurloop) en een dag in het weekend (duurloop). De krachttraining doe ik nooit op maandag, gezien ik op dinsdag de intervallen doe. Meestal doe ik op woensdag, vrijdag en/of in het weekend krachttraining (meestal twee keer per week). Wanneer ik dit in het weekend doe, doe ik het vaak na de lange duurloop of de dag ervoor of erna. Bij mij is het hardlopen mijn prioriteit en is de krachttraining ter ondersteuning van het hardlopen.

Qua krachttraining doe ik unilaterale oefeningen, oefeningen voor balans, oefeningen met zwaardere gewichten en minder herhalingen zoals barbell squats maar ook oefeningen met mijn eigen lichaamsgewicht en een weerstandsband. Ik wissel af tussen de sportschool en oefeningen thuis. Ik doe ook minimaal 1x per week gericht core oefeningen en daarnaast nog yoga en mobiliteitsoefeningen. Naast standaard oefeningen die je op de meeste hardloopwebsites kan vinden, vind ik Running Yana, Julia Reppel en Meghan Takacs goede tips hebben voor zowel kracht als mobiliteit. Wellicht dat je daar ook iets aan hebt. :smiling_face:

1 like

Oeh thanks! Ik ben maandag uiteindelijk gewoon naar de sportschool gedaan en heb week 1 training 1 van Natacha Oceane haar Hybrid programma gedaan. Dat was lower body + wat run specific oefeningen, en ik kan nog steeds niet normaal lopen :joy: Deze week zit het het hardlopen wel in de weg. :sweat_smile: Maar dat wordt vast minder als ik het vaker doe.

Ik zit vooral een beetje te worstelen met hoe ik het in de week combineer met rennen. Ik deed meestal op dinsdag interval/tempo, dan heb ik 's ochtends ook een chill tijdblok waarin ik het altijd kan doen. Dus als dat zo blijft dan wil ik op maandag inderdaad niet zwaar en zeker niet benen trainen, maar eigenlijk is maandag sporten wel een chille dag voor mij, chiller dan alles in de rest van de week moeten proppen. En ik wil ook niet met zware benen m’n long run in het weekend doen.

misschien zoiets:
maandag easy run + upperbody?
dinsdag interval/tempo
woensdag benen?
donderdag rust
vrijdag of zaterdag long run
en dan kan ik eventueel nog een extra easy run doen op vrijdag, zaterdag of zondag. OF ik moet een krachtsessie juist op zondag doen. En dan inderdaad nog pilates en mobility tussendoor :joy:

Nouja, ik moet het ook gewoon gaan ervaren. Bedenk mij nu ook dat ik nu rekening houd met die upper/lower split, maar er zitten ook heel leuke full body dagen in die ik denk ik wel wil doen dus dan slaat deze hele verdeling weer nergens op.

Ook nog bedankt @hummus en @zaatar trouwens, maar jullie focus ligt zo te horen inderdaad bij kracht en voor mij is m’n focus wel meer rennen denk ik. DENK ik

Ik liep gisteren een 100+km (103), en het was 51km droog en fun en daarna 52km regen regen regen en dat was challenge! Love lopen in de regen, dus was ergens wel blij maar zeker blij met mijn goede regenjas. :grin:

22 likes

Succes vandaag!! Waar ga je lopen?

2 likes

Veel plezier!!

1 like

@Fredje en @boonie Thanks! :smiling_face: Ik heb de halve van Edinburgh gedaan. Was echt super leuk! Heel veel mensen langs de kant en een mooie route langs het water. Heb echt lekker gelopen, alleen bij 17km had ik het even zwaar, maar daar hielp mijn muziek me weer doorheen. Ik ben blij!

15 likes

Voelt een beetje als een domme vraag maar als ik na een paar kilometer even wil wandelen om mijn hartslag naar beneden te krijgen, is het dan handig om mijn Garmin op pauze te zetten of juist niet?
Ik deed altijd van wel, ging dan vaak om 10/20 seconden maar bedacht mij ineens dat de tijden en snelheden eigenlijk niet meer kloppen dan?! En jaaa ik ga tijd/snelheid iets meer los laten maar hou ook van een goede uitdaging en heb daardoor ook meer discipline.

Nou ja wat handig is bepaal je natuurlijk zelf. Maar als je 'm pauzeert ben je voor jezelf eigenlijk ook geen eerlijke concurrentie. Want als je een stuk aan een stuk zou lopen, zou je die snelheid van intervallen waarschijnlijk niet aan kunnen houden. En je kunt achteraf ook je snelheid op momenten zien dus daar kun je dan toch ook naar kijken ipv totale snelheid?

Ik lees nu trouwens wel dat je een paar kilometer zegt. Is dat echt nodig om je hartslag naar beneden te krijgen? Want is wel veel, lijkt me. Snap dat je je horloge dan wel pauzeert. Maar het is aan jezelf!

Jaa goed punt, heb het mezelf een beetje aangeleerd of misschien ook wel aangepraat omdat ik niet langzaam wil zijn. Maar dat zouden we loslaten.
Ik bedoelde overigens na een paar kilometer rennen, 10/20 seconden wandelen en weer door.

1 like

Ik snap niet echt waarom je hem zou pauzeren, want als het om je eindtijd/snelheid gaat dan klopt dat inderdaad niet meer dus ben je jezelf beetje voor de gek aan het houden haha. Maar, als je je rondetijden wil zien kan je gewoon de ‘lap’ knop indrukken, dan krijg je gewoon een mini wandel interval. Dan kan je wel gewoon je gemiddelde tempo tijdens het hardlopen zien achteraf.

4 likes

Ooh lol ja ik las alsnog verkeerd haha! Maar ik wilde inderdaad nog hetzelfde zeggen als @Aardbeitje , je kunt ook met rondes werken

1 like

Hebben jullie tips? Ik heb nieuwe hardloopschoenen en ik vind ze super fijn, geen pijntjes, maar heb een probleem: krijg er blaren van. :unamused:

Heb er eerst paar keer mee gewandeld, toen paar korte runs (3km en 4km), na eerste langere run (7,5km) blaren gekregen. Daarna een 5km met pleisters en tape zonder problemen en vandaag na 8,5km met tape weer blaren op dezelfde plekken.

Echt zo irritant, haha, want ben er verder zo blij mee, maar dit verpest de lol een beetje.

Advies? Ik draag “gewone” sportsokken en de schoenen zijn niet te klein.

De blaren zitten hier ongeveer (niet mijn foto):

1 like

Je zou nog eens andere sokken kunnen proberen? Of een andere veter techniek? Ik heb dit zelf ook gehad met 1 paar schoenen en die lopen nu echt heerlijk en nooit meer een blaar gehad. Had dat ook op die plek die je beschrijft en ik proneer, dus misschien dat jij dat ook hebt?

3 likes

Heb je ze gekocht bij een winkel waar je advies hebt gekregen adhv een voet/loopanalyse of gewoon zelf uitgezocht?

In het eerste geval zou ik teruggaan en je probleem voorleggen. Mogelijk hebben zij goede tips voor je.

1 like

Ik kreeg vroeger ook altijd blaren op die plek en uiteindelijk bleek dat mijn voeten te breed waren voor de schoen. Heb op zich geen brede voeten, maar met het hardlopen land ik kennelijk op een bepaalde manier waardoor de voet wat breder terecht komt. Ik zou teruggaan naar de winkel waar je ze hebt gekocht want ik denk niet dat je dit met andere sokken of pleisters of crème kunt oplossen.

1 like

Wat ook nog kan helpen is ze een klein beetje laten oprekken op die plek.

1 like

Overproneer je en zijn het schoenen tegen overpronatie? Het kan dat je door te overproneren op die plek extra druk hebt en die schoen misschien niet genoeg corrigeert oid

En welke schoenen zijn het? :sweat_smile: Ik had dit met de Brooks Adrenaline GTS 24, op zich ook de goede maat maar kreeg er toch mega blauwe tenen van en blaren op die plek die jij hebt en m’n grote teen. Las op internet meer mensen met die ervaring, dus dan is er misschien iets in de vorm van die schoen die gewoon niet werkt met mijn voet.

2 likes