De dagen waarop ik krachttraining doe en welke oefeningen ik doe, hangen voor mij af van de intensiteit van mijn hardlooptrainingen. Over het algemeen loop ik op dinsdag (interval), donderdag (tempo-/duurloop) en een dag in het weekend (duurloop). De krachttraining doe ik nooit op maandag, gezien ik op dinsdag de intervallen doe. Meestal doe ik op woensdag, vrijdag en/of in het weekend krachttraining (meestal twee keer per week). Wanneer ik dit in het weekend doe, doe ik het vaak na de lange duurloop of de dag ervoor of erna. Bij mij is het hardlopen mijn prioriteit en is de krachttraining ter ondersteuning van het hardlopen.
Qua krachttraining doe ik unilaterale oefeningen, oefeningen voor balans, oefeningen met zwaardere gewichten en minder herhalingen zoals barbell squats maar ook oefeningen met mijn eigen lichaamsgewicht en een weerstandsband. Ik wissel af tussen de sportschool en oefeningen thuis. Ik doe ook minimaal 1x per week gericht core oefeningen en daarnaast nog yoga en mobiliteitsoefeningen. Naast standaard oefeningen die je op de meeste hardloopwebsites kan vinden, vind ik Running Yana, Julia Reppel en Meghan Takacs goede tips hebben voor zowel kracht als mobiliteit. Wellicht dat je daar ook iets aan hebt.