Hardlooptopic #2

Ja je weet waarschijnlijk niet wat je mist, totdat je nieuwe aantrekt. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 likes

Ik liep op mijn 10 jaar oude schoenen (ik had echt geen idee haha) en laatst nieuwe gekocht. De verkoper zei dat je eigenlijk wel ieder jaar nieuwe moet kopen, inderdaad in verband met uitdroging van het materiaal

Dat zou ik ook zeggen als verkoper :grin:

9 likes

True

Ik heb mijn vorige paar echt bijna 10 jaar gehad dus was zeker toe aan nieuwe. Ik ben teruggegaan naar dezelfde speciaalzaak en daar moet je dus ook even op je oude schoenen lopen om te zien hoe je daar op loopt. Demping was natuurlijk zo goed als weg, maar hij zei wel dat ik er nog wel goed op liep.

1 like

Ik denk ook wel dat het uitmaakt wat voor soort iemand je bent qua gewicht, blessuregevoeligheid, hardlooptechniek etc en met wat voor reden je je schoenen hebt gekocht, hoe erg het is als je schoenen oud zijn haha. Misschien als je zwaarder bent dat demping belangrijker is (?) of als je blessuregevoelig bent zoals ik, of als je je schoenen speciaal hebt gekocht om de demping of de reponsiviteit oid dan is het wel goed te weten dat zo’n schoen een houdbaarheidsdatum heeft (in km’s en/of tijd).

Maar als dat allemaal niet zo relevant voor je is of je hebt eenvoudige schoenen dan maakt het misschien minder uit?

1 like

Ik vind mijn afgetrapte schoenen vaak heel lekker lopen juist haha. Maar op een gegeven moment vallen de gaten erin en dan moet ik wel nieuwe. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet heel blessuregevoelig ben.

Whoehoe! Ik ben ingeloot voor de halve marathon van Berlijn op 29 maart 2026. Leuk, heb ik toch nog een ā€œbijzondereā€ race in het vooruitzicht! En ik vind het leuk een langer termijn doel te hebben om naar toe te werken, om mij aan het rennen te houden en om de winter door te komen :grin:

Zijn er nog anderen die zich hadden ingeschreven voor de loting?

17 likes

Leuk, ik heb die vorig jaar gelopen! Ik ben zelf ingeloot voor Kopenhagen volgend jaar, erg benieuwd naar. :sparkles:

4 likes

Wat een leuke vooruitzichten! @boonie @macklemore

3 likes

Oh leuk! Ik sta langs de kant om mijn vriend aan te moedigen, die is ook ingeloot :smiley:(zelf kom ik nog niet zo ver, maar binnenkort haal ik hopelijk 5 zonder tussendoor wandelen)

4 likes

Leuk @boonie , de hele staat nog een keer op mijn wensenlijstje.

Ik heb me gister ingeschreven voor de zeven heuvelenloop, ben benieuwd! Duurt nog even.

1 like

@macklemore Leuk!! Doe je ook mee aan de superhalfs, of gewoon toevallig twee halve die daaraan mee doen? :grin: lijkt mij ook heel vet kopenhagen! Is dat in het voorjaar of het najaar?

Berlijn lijkt mij een fijne eerste in een ander land omdat die stad mij wel bekend en vertrouwd is.

3 likes

Ja klopt! Ik heb Berlijn en Lissabon nu gerend, in oktober naar Cardiff, en dan volgend jaar Kopenhagen en hopelijk Praag en/of Valencia. :smile: Echt een super goed excuus voor een weekendje weg haha mijn man rent ze ook, dus dat is mega leuk.

2 likes

Ooh wat vet! Ik ben daar ook in geĆÆnteresseerd :grin: Kopenhagen en Cardiff lijken mij heeeeel leuk ook in elk geval, en de rest neem ik dan ook graag mee :grimacing: super leuk dat jij en je partner dat samen doen! Ik heb niet echt iemand om het samen mee te doen helaas, maar ik zie dus ook wel voor mij dat het een goed excuus is om in m’n eentje een lang weekend weg te gaan 1 a 2 keer per jaar.

Hoe doen jullie het meestal qua planning?

2 likes

Ik heb niet echt bewust gepland. Berlijn heb ik in april 2024 gelopen, Lissabon maart 2025 en tussendoor nog de halve marathon van Amsterdam, dat lag allemaal ver genoeg uit elkaar dat ik met Runna een halve marathon schema aan kon houden. En dan als die niet helemaal op elkaar aansloten, volgde ik tussendoor met Runna hun ā€œkeep fitā€ plan oid (of even een weekje rust, ook fijn). :thinking:

Toevallig ben ik deze week begonnen met mijn training schema voor de hele marathon van Amsterdam halverwege oktober. Cardiff is begin oktober dus die kon ik mooi als B-race toevoegen in Runna, dan bouwt ie daar je schema omheen, vet handig. Maar verder plan ik niet heel bewust :sweat_smile:

Wacht even, je kunt een B-race toevoegen in Runna? Dit is heel fijn nieuws haha

1 like

Wowowow haha ik bedoelde eigenlijk hoe je die weekendjes dan plant, hoe ver van te voren je aankomt en hoe lang je blijft en wat je dan chill vindt, maar ik ben nu heel benieuwd naar hoe je een b race toevoegt??? Want ik struggle daar echt mee

@Waterflesje ik heb het even uitgezocht en je moet in je profiel bij Runna Labs aanzetten dat je experimental features wil. Wow dit is echt zo’n fijne update

@macklemore als het toch over je trainingsschema gaat, hoeveel weken trek jij uit voor je halve marathon trainingsblok? En hoe ā€œzwaarā€ is je trainingsblok dan in termen van kilometers en verhouding moeilijk/zware runs en easy? Ik ben ergens geneigd om heel veel tijd uit te trekken voor die halve in Berlijn, nu ik weet dat ik die ga doen, maar ik vraag mij af of dat productief is eigenlijk. En of relatieve rust niet ook belangrijk is (maar dan wel kilometers blijven maken).

1 like

@Waterflesje @boonie ja dit heb ik ook pas deze week ontdekt hahaha

Qua planning van de weekendjes, voor Berlijn en Lissabon kwamen we aan op zaterdag en dan zondag de race. Wel oppassen dat je zaterdag niet veel gaat lopen hahaha dat deden we in Berlijn en dat merkten we wel op zondag :joy: dus gewoon lekker chillen die dag. Ik heb het even opgezocht, voor Berlijn heb ik 12 weken aangehouden, met 3 keer in de week trainen, waarvan 1 easy run, 1 interval/zware training, en 1 langere sessie. En ja rust is zeker ook belangrijk!! Probeer ook wel tussen die blokken minimaal een week niks te doen. Of nu met dit schema ben ik ook tussendoor op vakantie, dat hoort er ook gewoon bij.

Ja mega fijn dit. Ik zou eigenlijk 15 juni halve marathon lopen, die is verplaatst naar september. In oktober loop ik een hele marathon, en nu kan ik mooi m’n training om die halve in september heen plannen. Zat al helemaal te puzzelen hoe ik dat kan doen (wil eerst mn huidige schema afmaken voor ik m’n marathon schema erin zet haha), maar dit is top.

2 likes