Nou bedankt voor alle aanmoediging op nieuwe schoenen te bestellen, heb ze binnen en ik loop weer als op wolkjes
Ik ben opzoek naar tips & adviezen voor een hardloopvest. Ik heb me daar nooit zo mee bezig gehouden omdat ik toch niet verder liep dan 10k.
Maar nu wil ik opbouwen naar 15k (en in de toekomst misschien verder) en dan is een kleine snack, en bij warm weer evt water, wel handig. Ik gebruik nu een Flipbelt voor mijn telefoon en sleutels.
Toen mijn vriend járen geleden eenmalig de marathon liep had iedereen rugzakjes met zo’n waterreservoir. Nu lijkt iedereen naar de vestjes geswitched? Maar wat ik me afvroeg, werken die nou altijd met losse flesjes of ook met een waterreservoir en zo’n rietje? Want moet je bij die losse flesjes elke keer die flesjes er weer in en uit wurmen? Of werkt het anders?
En tips voor/ ervaringen met specifieke vestjes zij ook zeer welkom!
Ik gok dat mensen op vesten zijn overgestapt omdat die beter om je lichaam zitten. Bij rugzakken heb losse bandjes, terwijl een vest strak om je lichaam zit. Ik heb weleens een rugzak geprobeerd, maar niet gekocht omdat ik het niet comfortabel vond. En bang was voor schuurplekkken.
Het verschilt per vest of je flessen (met of zonder rietje) of een waterreservoir hebt. Soms heb je bij een vest beide opties. Mijn voorkeur gaat uit naar flesjes omdat die makkelijker bij te vullen zijn. Maar dat heeft er wel mee te maken dat ik soms niet genoeg heb aan 1 liter water. Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk als je niet meer dan 15 of misschien 20 kilometer gaat lopen.
Ik ben zelf erg tevreden over de Salomon Adv skin 5. Die gebruik voor afstanden vanaf ongeveer een halve marathon icm routes zonder watertappunten, anders heb ik genoeg aan een zacht flesje van 250ml (Decathlon) in mijn Flipbelt (icm telefoon, sleutels & eten). Ik heb mijn hardloopvest gekozen na het passen van verschillende modellen in verschillende winkels. Als ik iets als tip mag meegeven, is dat passen in winkels echt helpt. Een specifieke vest kan dan wel veel worden getipt, maar je hebt er niks aan als het niet bij jouw lichaam past.
Verder zie ik regelmatig mensen met hardloopvesten in een verkeerde maat. Of verkeerd afgesteld. Die gaan dan enorm schudden. Ik had in de winkel het model dat het beste zat gegoogled om de juiste maat op te zoeken.
Ik heb Kopenhagen dit jaar gedaan, was echt super!!
Hee wat leuk en @boonie! Ik heb na mijn halve in Edinburgh ook de smaak te pakken en ik wil de super halfs gaan doen, dus ik ga proberen om als eerstvolgende Praag te doen. Die is maart volgend jaar, heb dit jaar sowieso nog de Dam tot Dam op de planning staan. En dan hopelijk volgend jaar september de halve van Texel.
Je kan de flesjes gewoon laten zitten en gewoon je mond naar het tuitje brengen. Let er bijv. op dat de flesjes niet te laag geplaatst zijn op de vestjes. Sommigen zitten wel laag maar dan zijn er ook flesjes met een rietje. Veel vestjes kun je ook combineren met een waterzak,net wat je zelf prettig vindt. Flesjes zijn veel makkelijker om onderweg bij te vullen als ze leeg zijn en je kan beter controleren of je genoeg drinkt.
Je hebt ook vestjes waar plek is voor een camelbak!
Ik heb een hardloopvest van Evadict/Decathlon maar de waterzak in het rugvak klotst enorm tijdens het hardlopen. Geen idee of het user error is of dat het hoort, maar ik vind het schijtirritant.
Voor wandeltochten prima, maar voor het hardlopen dan liever van die kleine flesjes die je in de vakjes voorin doet.
Wat tegen het klotsen helpt: zak op zijn kop houden en dan aan het slangetje zuigen totdat hij vacuüm is. Klotst het bijna niet meer!!
Je hebt ook soft flasks met zo’n rietje, dan hoef je dat flesje niet te pakken
Mijn Shokz zijn binnengekomen vandaag! Zo gaaf hoe dat werkt. Ik heb er nog niet mee gelopen, alleen maar een beetje heen en weer gehupst in huis en toen bleven ze in ieder geval goed zitten haha. Eindelijk veilig muziek luisteren onderweg. Die koptelefoon werd wel een beetje te heet zo in de zomer haha. En onveilig dus vanwege het afdekken van je oren.
Iemand van jullie ook ervaring met Shokz?
Welk model heb je?
De openrun Mini!
Ik heb de open water bla bla variant; gebruik die ook met rennen en fietsen. Opzich wel tevreden mee, heb alleen zelf dat ik hem of niet goed uitzet of hij gaat heel makkelijk weer aan; waardoor hij snel leeg gaat.
En nadeel van mijn variant is is dat het met mp3 is waardoor je muziek moet downloaden en heb dat nu gedaan met een of andere website waardoor mijn hoofdtelefoon nu Japans is 🩷🩷🩷 om de 5 minuten hoor ik een vrouw allemaal dingen zeggen.
Hahaha zo grappig dat Japanse. Maar wel heel vet dat die dus ook met zwemmen kan! Ben eigenlijk benieuwd of die van mij wel tegen een beetje regen kan. Dat ga ik even uitzoeken.
Kan prima tegen regen hoor! Heb mijne echt al vaak in de zeikregen gebruikt met duurlopem of lange fietstochten haha en is nog steeds helemaal goed. Heb 'm denk ik alweer een jaar of 3.
O dat is echt top!!
Ik dacht dat je van die hoge sokken bedoelde maar dat zijn blijkbaar Stox. Dacht al waarom zou je rond gaan hupsen in huis
Ik heb de hardlopen met Evy app, maar vind die een beetje saai omdat je in het plan (je eerste 5 km) elke week 3 exact dezelfde trainingen doet.
Ik wilde overstappen naar Runna maar las op Reddit een aantal klagers die zeiden dat het schema veel te hard ging en dat er teveel snelheid en te weinig rustige duurlopen in zaten. Herkennen jullie dat?
Eerlijk: beginnen met hardlopen of met opbouwen van een 5km is nou eenmaal saai. Je kan beter te langzaam beginnen, zodat je lichaam goed aan de belasting kan wennen en daarna ‘makkelijk’ door kan, dan dat je te hard van stapel gaat en daardoor problemen krijgt.