Hardlooptopic #2

Ik weet niet van wanneer die comments zijn, maar je kan nu best veel instellen in Runna qua intensiteit en hoe snel je wil gaan in je training, dus het is beter aanpasbaar dan een paar maanden geleden.

2 likes

Oh nee ik wil ook zeker niet te hard gaan. Het gaat me bij Evy niet om de intensiteit, maar om het gebrek aan afwisseling. Training 1, 2 en 3 zijn hetzelfde. Training 4, 5 en 6 zijn hetzelfde. En dat 9 weken lang. Rustig en verstandig opbouwen hoeft echt niet zo saai te zijn.

@macklemore die comments zijn van 6 maanden tot een jaar geleden, dus misschien is dat dan nog van voordat die instellingen aangepast konden worden. Fijn om te lezen dat dat nu dus blijkbaar kan!

Ik herken dat wel ja. Braaf Runna gevolgd en zit nu met een blessure. De fysio vond de sprongen in het schema van Runna ook erg groot.

1 like

Hoe doen jullie dat met geplande dingen en extreem weer?

Ik zou eigenlijk zaterdag een 1/4 triathlon hebben maar het gaat zo warm worden
 mijn omgeving wilt eigenlijk niet dat ik het ga doen ivm gezondheid. Twijfel er zelf ook heel erg over omdat ik niet in zulke omstandigheden heb getraind en een van mijn zwaktes (voldoende drinken en kh binnenkrijgen) is dan juist het belangrijkste. Vorige keer veel last gehad van kramp tijdens het hardlopen.

Gewoon aanpassen, niet veel van jezelf verwachten, geen tijdsdoel en wel extra op vochtinname letten. Luister naar je lichaam (ik ben een keer uitgestapt bij een marathon vanwege een hitteberoertr)

2 likes

Wel gaan maar als doel ‘De finish halen’ stellen. Waarschijnlijk is de watertemperatuur dusdanig dat je toch geen wetsuit aan mag. En bij de transities kun je jezelf ook ook gewoon een minuutje extra de tijd geven om even te drinken en iets te eten.

Ik vond de fiets de beste plek om goed te drinken en wat te eten. (Had ook met schilderstape wat van die fruitreepjes op mijn stuur geplakt).

2 likes

Ja zonder wetsuit vind ik dus helemaal kut! :sob::sob: Ben sneller en meer comfortabel met wetsuit. En fietsen is dus mijn minste onderdeel waardoor het voor mij moeilijk is om dan genoeg te drinken en te eten :smiling_face_with_tear::joy: en dat is zaterdag wel belangrijk

1 like

Ja klopt, standaard staat hij ook vrij heftig vind ik! Maar je kunt het dus aanpassen. Weet niet of dat voor het gratis 6-weken programma ook zo is trouwens.
@Bubbless Ik heb beide gedaan, 3 jaar geleden met Evy (toen kwam ik van jaren niet hardlopen) - inderdaad vrij saaie trainingen (en volgens mij ook alleen maar rennen-lopen-rennen? geen intervaltraining ofzo? maar dat weet ik niet meer zeker) maar het werkt wel goed. Daarna uitgebouwd naar een halve marathon.

Nu recent met Runna naar 5km in 6 weken (na 1 jaar niet hardlopen vanwege zwangerschap). Runna bouwt dus inderdaad veel sneller op. Voordelig vond ik dat je meer feedback krijgt tijdens het lopen (langzamer, sneller) en dat het programma zich aanpast aan je tempo.

Ik denk dat beiden goed zijn en dat je gewoon moet kiezen wat het beste bij jou past/ wat je fijn vindt.

@Karl_Lagerfeld Ik weet dat bij sommige (hardloop)wedstrijden bij warm weer ook soms de tijdsklokken werden afgeplakt en de focus idd niet meer op tijd kwam te liggen. Veel water drinken en langzame starten ipv je in het begin stuklopen op de hitte. Is de wedstrijd in de ochtend?

1 like

Ik heb een keer 1/8e triathlon gedaan met 28 graden, dus wel korter en iets minder heet, maar wel met hardlopen over de dijk in de volle zon :dizzy_face:

Mjn ervaring is dat ik bij het zwemmen en fietsen nul last had van de warmte en bij het lopen iets meer, maar niet zodanig dat ik achteraf denk dat ik had moeten stoppen oid.
Denk dat het ook heel erg ervan afhangt of je goed tegen hitte kan, of er schaduw is op het parcours en hoeveel drinkposten er zijn.
Bij 1/8e is het niet zo van toepassing, maar ik vond bij langere afstanden eten en drinken ook lastig en deed dan gewoon iets langer over de wissels.
Ben je lid van een triathlonvereniging? Ik deed mee aan onze thuistriathlon en bij ons stonden letterlijk leden van de club bij de uitgang van de wisselzone met sportdrank en bananen te vragen of we wel genoeg gegeten en gedronken hadden :joy: Maar je kan daar natuurlijk ook altijd vrienden of familie neerzetten om je te helpen.

1 like

Ik ben net al om zes uur gaan hardlopen om de warmte voor te zijn! Voel me echt superwoman nu. Met m’n nieuwe Shokz trouwens, werkte perfect!

12 likes

Als fietsen je minste onderdeel is, betekent dat dat het heel intensief is en je moet pushen om een bepaalde snelheid te halen? Ik kan me er niks bij voorstellen dat je met comfortabel lostrappen in 30 graden niet genoeg kan drinken. Dan ga je toch gewoon te hard?

Yes!
Ik was vanmorgen om 05.25 de deur uit, ruim 31km gemaakt voor 08.40 en voor de hitte :woman_cartwheeling:

17 likes

Wat heerlijk! En wat een afstand! Ik was ook om 5:45 de deur weer uit :sunglasses: 5 km maar hahaha. Maar alle meters tellen.

8 likes

Heerlijk zo vroeg!

2 likes

Hoe doe je dat eigenlijk met eten zo vroeg met zo’n lange afstand? Die 5 km lukt me wel op een lege maag, maar sta jij dan nog veel eerder op om te ontbijten?

2 likes

Hoe is het gegaan?

2 likes

Ben niet gegaan. Had contact gezocht met de organisatie en toen zou het waarschijnlijk een duathlon worden. Toen besloten dat ik dan niet mee zou doen. Kreeg vrijdagavond laat een mail dat ze de afstanden hadden aangepast; als ik die mail eerder had gekregen had ik wel mee gedaan. Maar had de hele vrijdag niks meer van voorbereidingen gedaan qua eten oid, dus toen kon ik niet meer meedoen.

1 like

Oh echt balen zeg! Ook jammer van de onhandige communicatie. Heb je nu iets anders in het vooruitzicht?

Jammer van die communicatie zeg. Heb je al een andere op de planning staan?

Ik had -als stok achter de deur- mezelf ingeschreven voor een lokale 10k loop. Maar nu is het al zaterdag terwijl het in mijn hoofd nog heel ver weg was. En het wordt warm

Gelukkig is het al een uur vervroegd (10 ipv 11 uur) en zijn er extra drinkposten. Ik kan prima 10km lopen dus dat is het probleem niet, maar denk dat ik gewoon relaxed ga lopen en niet voor een goede tijd ga strijden.