Ik ben die nu ook aan het luisteren, en bewaar hem voor tijdens het lopen. Echt heel leuk! Handig om nu alvast nieuwe aanbevelingen te krijgen voor als deze straks ‘op’ is.
Ik luister vaak the runner’s world UK podcast! The running Chanel lijkt me ook leuk, maar nog niet geluisterd. Luister liever Engelse podcasts dan Nederlandse…
Ik heb me net weer ingeschreven voor de Singelloop 10 km in Utrecht. Drie weken later doe ik de halve marathon van Amsterdam!
Ik wil gaan trainen voor de 10 km. Hoe vaak is dan verstandig om te trainen? 2x per week of 3x per week? Ik ben bang dat 3x per week niet lukt dus vroeg me af of het met 2x trainen ook haalbaar is. Ik wil rond oktober de 10km gehaald hebben. 5 km lukt al wel dus ik start niet helemaal vanaf 0.
In het verleden heb ik dit met 2 keer per week gedaan. Nu ben ik met 3 keer per week naar de 10 km toe aan het trainen. Ik denk dat het allebei wel kan eigenlijk! Als het je niet alleen om de afstand gaat, maar je ook een bepaalde tijd wilt lopen, kun je misschien wel beter 3 keer doen.
Ja hoor, lijkt mij dat dit prima kan, zeker als je doel is om het uit te lopen en niet perse een “snelle” tijd. Als je googled op “5k to 10k twice a week” vind je ook wel voorbeeld schema’s.
Ik denk dat het met drie keer in de week over het algemeen makkelijker/beter is, omdat je dan ook wat meer variatie in je loopjes kan brengen, maar als je dat qua tijd gewoon niet redt of als je misschien juist snel geblesseerd raakt door drie keer in de week te gaan, kan het met twee keer ook.
Ik had mn krachttrainingsrondje een beetje versloft, en oef wat was mn rug weer slap echt niet goed, moet het echt beter bijhouden. Hoe verwerken jullie krachtoefeningen in je trainingen?
Niet echt haha. Ik doe wel met enige regelmaat Pilates na het hardlopen. Ik denk dat dat ook wel helpt.
Gewoon doen eigenlijk haha, klinkt echt heel stom, maar vind er zelf ook niks leuks aan. Zelfde met warming-up en loopscholing, vind ik ook niet per se leuk. Weet alleen dat als ik het niet doe dat ik dan waarschijnlijk wel een keer een blessure krijg en dat is nog minder leuk want dan kan ik niet meer trainen. Ik plan het wel elke week, net als reguliere trainingen. Dat is een net iets betere stok achter de deur dan denken ‘ohh ik doe dat morgen wel’.
Mij lukt het nog niet zo goed Ik was een paar weken geleden heel enthousiast twee keer naar de sportschool gegaan, en ik vond het ook super leuk (heb vroeger ook wel krachttraining gedaan), maar toch ben ik sindsdien niet meer geweest. Ik doe wel biiiijna elke week een half uur pilates en een half uur mobility/yoga en sinds kort soms ook een half uur strecht & stability (allemaal via Runna), maar het liefst zou ik (ook?) gewoon 2 keer in de week krachttraining willen doen met zware gewichten in de sportschool.
Maar ik weet niet hoe ik dat moet doen qua tijd?? Ik loop 3-4 keer per week, dat lukt prima, maar als ik daar ook nog 2 keer sportschool bij in moet voegen weet ik gewoon niet echt hoe dat qua tijd moet werken? Los van op welk moment in de week ten opzichte van m’n andere trainingen, bedoel ik ook dat ik niet weet hoe het gewoon in een dag zou moeten passen? Ik wandel ook drie keer per dag met m’n hond, in totaal 1,5-2 uur.
En dan werk ik op dit moment niet eens “echt”
Ik blok het er gewoon in in de agenda, hier volgt 3x per week na hardlopen (loop 7x lol) een krachttraining (van 60min) (gewoon thuis; ik heb gewichten/etc) Dus dan is het lopen, wat eten/drinken, naar sportmatje. Werkt prima, geen smoesjes te vinden ook. Niet te hard over nadenken, het effect merk je namelijk wel bij constant op komen dagen.
Rond welke trainingen plan je het dan? Korte langzame loopjes, herstelloopjes, zware temp/interval sessies?
Ik heb thuis ook voldoende materiaal om een kort circuitje te doen, juist om excuses weg te nemen. Ik vind het gewoon icm 4x per week hardlopen en werken pittig.
Ik doe het zelf nooit op dezelfde dag als een zware intervaltraining of lange duurloop! Soms voordat ik ga zwemmen, soms ook wat lariks zegt, een half uurtje na het lopen (of fietsen). Ligt er ook maar net aan hoe m’n dagen eruit zien. Gewoon thuis (of in het zwembad naast het bad haha) idd, op een matje. Het is ook pittig hoor, vooral met onregelmatig werk, dat komt je herstel natuurlijk ook niet ten goede. Als je 2x pw na een korte loop of herstelloop 10min/kwartiertje doet is het echt zat ter ondersteuning!
Meestal loop ik woensdag, vrijdag en zondag
Woensdag en vrijdag korte loopjes ( 5-8 km)
Zondag duurloop.
Fitness dinsdag, donderdag en zaterdag.
Allemaal voor werktijd.
Ben net even na mijn loopje met sportkleding en al onder de tuinsproeier gaan staan haha. Was echt heeeerlijk!
Hoe doen jullie het eigenlijk met hardlopen en vakantie? Ik ga vanaf volgende week bijna vier weken weg. Naar verschillende locaties en ik weet niet of hardlopen echt een optie zal zijn. Sommige plekken zijn behoorlijk bergachtig en andere vooral heel heet. Zouden jullie dan af en toe korte loopjes zonder echt trainingsdoel doen? Of gewoon ff helemaal niet en dan thuis weer rustig aan oppakken?
Ik neem altijd mijn hardloopspullen mee en houd iig hetzelfde aantal trainingen als thuis aan. Inhoud en duur van de training laat ik afhangen van tijd, weer, omgeving.
Ik had m’n een setje hardloopkleren en m’n hardloopschoenen mee en heb 2x gelopen in mn week vakantie in Griekenland, en het waren met zekerheid de allerleukste, allerlekkerste, allerfijnste twee loopjes die ik ooit gedaan heb met een plons in zee om af te sluiten
Ik ging inderdaad vroeg (zowel ivm de hitte als om de rest van mn gezelschap niet te dwarsbomen) en zonder doel (dus geen workout zoals tempo/interval of een bepaalde afstand of juist easy zone 2, gewoon waar ik zin in had). Het ging daar ook behoorlijk op en af, en vond het zó leuk en lekker. Heb een paar keer omhoog gewoon gewandeld, en ben soms ook gestopt om van het uitzicht te genieten. Heb een keer iets van 8km gedaan en een keer iets van 12km geloof ik.
M’n doel was echt genieten en ik vond dat heel leuk en neem de volgende keer zeker weer m’n hardloopkleren mee! Heel anders dan thuis
Ik neem het ook altijd mee, maar ik ben (nu) alleen met 2 kinderen en dat wordt wel wat lastiger. Vorig jaar heb ik m’n kettlebells meegenomen en dat gedaan ipv rennen. Dus dat zou je evt ook kunnen doen! Als je met de auto gaat dan, beetje zwaar in je koffer anders haha!
Dit is goed gelukt zo te lezen haha! Leuke insteek voor tijdens de vakantie inderdaad.
Ik ben net terug, was een weekje weg in Noord Italië. Was bloedheet en heb twee keer gelopen, loop normaal vaker. Een keer gewoon easy loopje van 5 km, de twee een trail van 10 km om een meer. Was heel leuk, wel echt heel zwaar met voor mijn doen veel hoogtemeters. Train je echt naar iets toe? Omdat het een week was, maakte het niet zoveel uit, maar kan me wel voorstellen dat vier weken wel uitmaakt als je ergens naartoe wil werken.