Hardlooptopic #2

Ongevraagd advies, maar ik zou die lange loop van 32 kilometer iets later inplannen. Je hebt nog tijd he? Als je nu zes weken hebt voor je eerste marathon, hoef je nu echt nog niet een afstand van 32 km te lopen.

2 likes

Ja wat @lix zegt, van 32km moet je, als je dat voor het eerst doet vooral, echt ook wel een tijdje herstellen. Dat gaat nog minder snel als je net beter bent, dus ik zou echt nog rustig aan doen. Je kan eigenlijk gewoon niet je trainingsbelasting oppakken waar je gestopt bent als je ziek bent geweest. Als je nu goed naar je lichaam luistert en wel nog wat rustiger aan doet is die marathon straks veel leuker :slight_smile:

3 likes

@lix & @Aardbeitje
Bedankt voor het advies! Mijn lichaam voelt wel hersteld en de cijfers laten het ook zien van de afgelope trainingen. Maar het is inderdaad misschien beter om de 32km op een later moment in te plannen en nog even rustig aan te doen :blush:

3 likes

Ik heb me ingeschreven voor de Bruggenloop (Rotterdam). Een goede uitdaging want ik heb nog nooit veel verder gelopen dan een 10k.

Maar nu moet ik dus wel :grin:

7 likes

Ik ben wel benieuwd wat jullie van het nieuwe systeem voor marathon Rotterdam vinden?

:rofl: :rofl:

Hahah ik snap dat ze het doen, maar baal zelf wel omdat ik had verwacht dat ik me wel snel na het opengaan zou kunnen inschrijven. Dus heb dan minder kans. Maar dat je dat geld niet terugkrijgt vind ik wel apart hoor. Hopelijk schrikt het mensen af/denken mensen er beter over na voor ze inschrijven, maar het is wel een beetje raar

Ja, vooral dat geld niet terugkrijgen vind ik heel bijzonder, goed verdienmodel. ik bedoel (aantal?) major marathons hebben loting maar die is gratisssss.

2 likes

Loting is prima, maar ik vind het zo’n onzin dat je 5 euro moet betalen voor preregistratie. Als je bijv. Londen of Berlijn wil lopen, hoef je niks te betalen voor de loting. Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat ze uit principe zich niet gaan inschrijven. Genoeg andere leuke opties, klinkt het. Zelf twijfel ik nog of ik mij ga inschrijven.

4 likes

Ja en volgens mij krijg je het als korting op een andere voorjaarsmarathon maar dat is er maar 1 of zo? Of ik weet niet precies hoe dat zat maar het is iig raar

1 like

Gisteren heb ik hardgelopen in de stortregen en ik voelde me zo’n held haha. Ook leuk om dan andere hardlopers tegen te komen vind ik.

Trouwens, ik weet niet meer wie me hier The Running Channel podcast had aangeraden, maar bedankt in ieder geval! Ik vind 'm heel leuk, lekker Brits.

8 likes

Ik ben na een half jaar beetje random 4km per keer hardlopen wat serieuzer aan het trainen (met een schema via runna) en ik krijg gewoon meteen last van mijn schenen en knieƫn. Ook heb ik steeds last van een steek (maar dat had ik al eerder), hoe langzaam ik ook ga. Dit is dus waarom ik telkens denk, hardlopen is niet voor mij, pffft. Ik train maandag weer bij mijn fysio dus dan ga ik meteen ook wat extra oefeningen vragen hiervoor!

Moest gisteren sprints doen en ging stuk :melting_face:

1 like

Ja heel raar verdienmodel. En ik heb dat denk wel vaker gepost hier maar ik heb voor Rotterdam en Amsterdam marathon echt nog nooit het volledige inschrijfgeld betaald. Er zijn altijd miljard mensen geblesseerd of die onderschatten 42km dus (last minute) een startbewijs overkopen is me altijd gelukt.

3 likes

Dit is slim inderdaad, last minute is iemand denk ik blij als ze er 100 euro voor kunnen krijgen ipv 150.

Ik zag dat in het doorverkoopsysteem van Amsterdam er meer dan 600(!) startbewijzen voor de hele worden aangeboden. En in de groepen/chats zoeken mensen alleen voor de halve. :smiling_face_with_tear:

Runna is ook best blessure gevoelig lees ik op veel plekken op het internet. Veel te snelle opbouw, te harde tempo’s etc. Als je pas net bent begonnen en nu al super harde sprints moet doen… Ik zou daar mee kappen. Eerst rustig opbouwen zodat je een goede basis hebt en dan eerst beginnen met strides ipv voluit sprinten. Of misschien zijn die sprints ook bedoeld als strides en is het niet de bedoeling dat je helemaal stuk gaat. Sowieso als recreant/beginnend hardloper is het bijna nooit een goed idee om helemaal stuk te gaan van een hardlooptraining.

2 likes

Ah okee! Nou het ligt ook aan mijzelf hoor, ik ben sowieso te gierig om een abonnement te nemen dus die sprints heb ik naar eigen inzicht gedaan en ik wil altijd te hard met alles. Maar ik loop nu sinds november rond de 2x per week 4km (per keer) hard, dus ik begin niet vanaf 0 zeg maar. Ik doe nu ook een schema naar een snellere 5k. Maar ik herinner me dit van jaren geleden ook al, dat ik dit gewoon heel snel heb. Ik ga het er binnenkort eens met mijn fysio over hebben ook! Mijn eigen valkuil met alles is dat ik te snel te veel wil, dus dat is ongetwijfeld ook gaande. Kijken of hij nog tips heeft qua oefeningen!

3 likes

Mijn favo hardloop app voor mijn apple watch heeft een grote update gehad en werkt nu niet meer goed :smiling_face_with_tear: voorheen kon ik workouts plannen per dag en ze dan selecteren als ik ging lopen, maar dat kan nu niet meer! Vet jammer. Hoop dat ze deze bug snel fixen :upside_down_face:

1 like

Oeh welke app is dit als ik vragen mag?

Ik kreeg vandaag echt een tintelende voet tijdens het hardlopen. Ik heb dus nieuwe schoenen en de eerste keer kreeg ik bij deze voet een vreselijke blaar, toen hielpen andere sokken… nou heb ik ook wel gelopen met te strakke schoenen omdat ik bang was dat het weer ging schuiven, maar vandaag had ik 'm expres al meteen zo los mogelijk gedaan :smiling_face_with_tear: Nog iets wat ik kan vragen aan mijn fysio :joy: Denk dat ik binnenkort weer eens een rondje probeer op mijn oude schoenen, want heb toch best wel wat klachten sinds mijn nieuwe schoenen. Kan natuurlijk niks met elkaar te maken hebben, maar toch.

Wacht, je betaalt 43 euro voor Bruggenloop tegenwoordig???
Bijna 3euro per kilometer :money_with_wings:

Bizar he!

Watchlethic! Hopelijk dus binnenkort weer goed te gebruiken :broken_heart:

1 like