Ik heb ze van Stox en ik ervaar echt een wereld van verschil. Minder vermoeide benen, minder stijfheid en minder spierpijn.
Nou dit dus!
Ik loop nooit meer zonder!
Zitten je schoenen nu wel goed? Geloof dat het tintelen ook daardoor kan komen
Ja! Ik had het ook aan mijn fysio gevraagd maar ik denk dat het nu echt door mijn stijfheid komt. Mijn enkels en kuiten zijn heel stijf en ik heb wat oefeningen daarvoor gekregen. Laatst ging mijn andere voet ook even tintelen en heb gewoon het idee dat door die stijfheid de doorbloeding niet zo lekker gaat. Heb mijn schoenen nu ook zo los zitten dat ik ze nauwelijks nog kan strikken omdat de veters zo kort zijn
Daarom dacht ik, misschien zijn die kousen ook nog een idee. En anders gebruik ik ze voor het vliegen Ik zal sowieso mijn kuiten en enkels los moeten blijven maken natuurlijk, maar ik heb gewoon altijd al echt heel korte beenspieren gehad dus dat gaat wel ff duren.
@hummus @frietmetmayo ohh interessant, ik ga er eens naar kijken, dank!
Tintelen heeft niks met doorbloeding te maken, het heeft met een zenuwprobleem te maken, meestal een beknelling van buitenaf, soms door spierspanning zelf (maar dan zou ik het meer continu verwachten). Ik zou dus kijken of er ergens niet toch iets te strak zit bij je schoen!
Mmmm okee. Het gekke is dat ik het dus niet had toen ik mijn schoenen veel strakker bond, maar pas later toen ik ze juist losser ben gaan dragen. De laatste paar keer had ik het weer niet, alleen links heel even. Ik houd het nog wel in de gaten, ben bang dat de schoenen wellicht gewoon te smal zijn
Ja dat kan, of dat je door een bepaalde manier van je schoen strakker/losser maken je voet anders afwikkelt en daardoor een drukpunt creëert. Waar zitten de tintelingen?
Bij mijn tenen en eigenlijk hele voet (maar meer de ‘voorkant’). Als ik ze strakker bind dan knelt het bovenop mijn wreef.
Waarschijnlijk hebben je middenvoetsbeentjes te weinig plek in de breedte zeg maar, ik denk dat een compressiekous dit erger gaat maken, omdat je voet dan nog meer een vorm “gewrongen” wordt. Ik zou naar je schoenen kijken!
Ja de compressiekous was meer voor de stijfheid in mijn kuiten en enkels (dat probleem heb ik al jaren, met andere schoenen ook). Ik heb alleen dus net nieuwe schoenen, maar al wel 2 maanden in gebruik dus ik wil het nog even aankijken omdat ik ze niet meer terug kan brengen maar niet weer 150 euro wil betalen voor nieuwe De laatste 2x had ik weer geen tintelingen (had de veters voor ook zo los mogelijk gedaan). Maar ik houd het sowieso in de gaten, ik vrees idd dat ze te smal zijn.
Als je je schoenen op advies heb gekocht moet je gewoon teruggaan! Ook na 2 maanden. Slecht advies (te smalle schoenen) is slecht advies.
Ja je hebt zeker gelijk! Ben ook al eens teruggeweest omdat ik er meteen een giga blaar van had… dus denk dat het gewoon niet mijn schoenen zijn
Nu de herfst er aan komt met alle regen wil ik kijken of ik niet toch een dunne regenjas kan aanschaffen. Hebben jullie tips? Eentje die zo goed mogelijk ventileert, en lichtgewicht is? Ik heb zo het vermoeden dat ik alsnog meer nat wordt van het zweet bij de gemiddelde jas die ik zie.
Ik heb maar één tip: koop geen goedkope jas.
Mijn favoriete merken zijn Odlo en Craft voor dunne ademende regenjasjes.
Of zoek iets met Gore-Tex
Geen goedkope jas inderdaad, je kan letten op aantal waterkolommen in combinatie met luchtigheid oid.
Ik draag wel een regenjas als ik heel lang ga lopen en er heel veel uur regen is onderweg, anders eigenlijk niet.
Ik heb jas van Rab (pfasvrij! Dus geen gore-tex wat je huid opneemt)en van Compressport (hurrican heet die dacht ik rond 150€) en een van Salomon. Die koersen allemaal rond 150-300euro ofzo maar komen ook in de sale… maar doen het voor ultra’s fantastisch
@oliverqueen en @lariks dank voor de info!
Vandaag een uur in lichte miezer gelopen en dat is niet erg maar als ik in het najaar trainingen van 2 uur moet doen in de regen dan is enig iets van bescherming toch wel fijn!
Als het bijna vriest en regent trek ik ook gewoon mijn normale dunne outdoor regenjas van Haglofs aan, ik loop dan wel heel rustig maar met die jas weet ik 100% zeker dat ik droog blijf, ook na 2-3 uur.
Iemand misschien nog tips?
Ik loop nu een half jaar trouw drie keer per week. 1 interval en de andere trainingen wisselen.
Ik liep gisteravond de Dam tot Dam by night met een vriendin die amper had getraind en alsnog loopt zij hem sneller uit en valt het mij tegen in welke tijd ik hem haal (57 min). Train ik niet goed? Moet ik het nog meer tijd geven? Weet wel dat ik niet moet vergelijken maar lijkt soms alsof ik voor niets train.
Je zegt het zelf ook, je moet niet vergelijken. Iedereen heeft een ander startpunt en de een heeft gewoon meer ‘talent’ dan de ander. Veel is trainbaar, maar ook hoe lang het duurt en wat voor training je nodig hebt voor je een bepaalde tijd kan lopen is afhankelijk van je bouw en aanleg. Je kan proberen een specifiek schema te volgen om sneller te worden op een bepaalde afstand, maar lijkt me belangrijker dat je er gewoon plezier in hebt! Het is natuurlijk leuk om jezelf een bepaald doel te stellen en daar naartoe te werken, maar dan moet je dus specifiek gaan trainen.
Iedereen is anders! Ik ben altijd heel langzaam geweest en dat frustreerde me enorm toen ik alle andere stats op Strava voorbij zag komen. Snapte het gewoon niet. Maar iedereen is echt anders. Ik vond laatst Runs With Emily op Youtube/Insta en dat vond ik ook wel echt een eyeopener! Zij laat zien dat je ook gewoon langzaam een marathon of wat dan ook mag lopen (ze loopt ook op mijn tempo, wat ik dus echt zag als een soort losertempo maar zij doet gewoon een 50k race dus waarom ook niet??)