Hardlooptopic #2

Ik ben Myron (Koops) gaan volgen omdat zij nu aan het trainen is voor een marathon (NYC in november) maar ze is echt niet slim bezig!

TLDR: een analyse van de trainingsopbouw van een influencer sorrynotsorry :joy:

Sowieso heeft ze geen enorme basis qua hardlopen, ze is wel heel fit en heeft een goede conditie maar dat komt door Hyrox. Nu heeft ze een heupblessure opgelopen terwijl ze nog niet eens echt veel liep (voor een marathonvoorbereiding), 2-3 per week ongeveer 35 kilometer per week en volgens mij allemaal wel snelle en intensieve trainingen. In combinatie met nog veel krachttraining.

Ergens begin van de maand heeft ze de blessure opgelopen, heeft 2 weken niet hardlopen en toen een testrondje gedaan met niet al teveel succes. Maar 5 dagen later mocht ze van haar fysio wel ineens met de Damloop meedoen (16 kilometer) terwijl ze dus die maand bijna niet heeft hardgelopen. (Snap ik echt niet) Daarna weer erg veel last en heeft de hele week rust genomen tot gisteren toen ze haar benefietevenement had voor het Spierfonds waarvoor ze geld inzamelt/doneert voor de marathon (plus de verkoop van haar nieuwe collectie) en heeft ze ineens weer 26 kilometer gelopen, hoe dan? Waarom? Haar fysio was zelfs aanwezig daar! Op allemaal filmpjes roept ze steeds dat ze geen pijn heeft maar vandaag strompelt ze weer op haar stories en zegt ze weer 10 dagen niet te mogen hardlopen.

De marathon is over ongeveer één maand en ik ben heel benieuwd of ze het wel gaat redden. Ik hoop het wel voor haar natuurlijk, lijkt me een super leuke vlog om te kunnen kijken. :laughing: Als ze niet strompelt van de pijn dat parcours hoeft af te leggen natuurlijk.

Ik ga nu even verder zoeken of er nog meer mensen in haar kring de NYC marathon gaan lopen, ze had bij de DTD wel ook een van haar KP Active medewerkers / vriendin mee en ook die vriend van Enzo, Lars. Misschien gaan zij ook naar NYC?

5 likes

Poeh, dat klinkt nou niet als een goede voorbereiding voor NYC… :sweat_smile: Moet zeggen dat ik de afgelopen tijd toevallig meerdere influencers heb zien langskomen die met zeer beperkte trainingen een marathon liepen. Dat ging ze niet echt goed af. Eentje deed er bijv. anderhalf langer over dan gepland. En het doel was iets van 4 uur 45 of zo (waar niks mis mee is overigens)? Vraag mij echt af waarom mensen dat zichzelf aandoen. Leek er namelijk niet op dat ze het naar hun zin hadden.

4 likes

Ik vind sowieso best dom, zeker als je een voorbeeld probeert te stellen. Al zal het vooral een “kijk mij nou, ik loop een marathon”
En dan denkt iedereen dat je met te weinig basis (sorry maar 35km per week is toch echt niks?) zoiets te doen, het is gewoon slecht voor je lichaam.

Ik mis echt de tijd dat je een basis leerde bouwen in uithoudingsvermogen en duurvermogen en eerst maar eens X (minimaal 12) halve marathons liep voor je na ging denken over een marathon.

Ipv alles voor content of bucketlist.

7 likes

Eens hoor. Ik ben ervan overtuigd dan bijna alle hardlopers in staat kunnen zijn om een marathon te lopen, maar dan wel met de goede voorbereiding.

Ik heb zelf relatief vroeg mijn eerste marathon gelopen. Wel met een goede voorbereiding, mede doordat ik makkelijk lange afstanden loop. Ik vertel eigenlijk nooit meer uit mezelf hoeveel tijd er tussen mijn eerste keer hardlopen en mijn eerste marathon zat, omdat het blijkbaar toch mensen beïnvloedt. Een kennis van mij heeft ‘mijn schema’ overgenomen en is dat met heel veel tegenslag en pijntjes gaan uitvoeren. Met als resultaat een uitgelopen marathon die voor hem totaal niet te genieten was. Dan voel je je ergens toch schuldig of zo? En dan ben ik gewoon een nobody en geen influencer.

2 likes

Ja, dat denk ik ook wel hoor.

Het is denk in deze tijd heel lastig om te weten wat een goede voorbereiding is en een goede basis. Want elke influencer verkoopt zonder zelf een achtergrond in atletiek te hebben. Iedereen is opeens trainer of schema-maker etc en dat word gelooft omdat iemand eenmaling 1x een marathon-evenement heeft voltooid.
Of via een app die ook geen rekening houdt met dingen als stress/slaaptekort/sportachtergrond dus te weinig flexibiliteit kent (en vaak te snelle tempo’s vraagt of te snel opbouwt).

Ik vind het heel leuk als mensen hardlopen ontdekken maar vind het minder leuk als iedereen maar denkt dat je binnen 1 jaar een marathon gelopen moet willen hebben.

2 likes

Nou ik weet het niet. Ik heb een collega die een paar keer een 5k run heeft gedaan maar zich toch had ingeschreven voor de marathon van Rotterdam.

(Uitgeloot overigens)

2 likes

Ik heb ook soortgelijke verhalen. Maar toch wel vooral mensen die er wel klaar voor zijn. Vrijwel iedereen is uitgeloot.

Ik erger mij aan het gebrek aan transparantie en de onduidelijkheden vanuit de organisatie. Hoop dat na dit jaar alle kinderziektes eruit zijn. Misschien dat ik dan wel een keer wil meeloten.

3 likes

Ja ik vind het ook een bijzondere ontwikkeling. Vroeger (10-15 jaar terug) was de halve marathon DE uitdaging en waren er wel veel hardloopinfluencers maar de evenementen met merken etc. waren meestal zo’n 10 kilometer. Weinig bloggers die marathons deden. Nu gaan alle rungirlies en hybrid boys meteen voor marathons en ultra’s.

Ook de rise van de slow runner, wat ik aan de ene kant super vind maar aan de andere kant, is het niet ook gewoon omdat mensen niet meer korte afstanden lopen en op een natuurlijke manier sneller worden? Toen ik begon met hardlopen liep ik echt maandenlang 3-5 kilometer, soms achter elkaar, soms met wandelpauzes. Ik kwam echt niet verder. Hartslagzones was nog niet echt een ding, we deden allemaal maar wat en misschien liepen we allemaal wel “te snel” maar we liepen maar 20-40 minuten 2-3 keer per week! Nu moet het allemaal “zone 2” “langzaam” voor meer dan 60min, daarna een marathon terwijl ze nog amper een 5km in 30 minuten kunnen lopen.

1 like

Ingeschreven voor de loting dus. Maar het is dus niet met 100% zekerheid te zeggen of diegene zich echt had ingeschreven als die was ingeloot.

1 like

Haha, never forget dat ik tijdens een 50km een poosje achter twee heren hing en opving voor ik er voorbij ging “ja, hyrox-seizoen is over dus ik had 4 weken de tijd en 1x 30km gelopen dus dit leek me een goed idee”
Ik ze inhalen, krijg ik nog mee “zullen we weer gaan wandelen want dit is ZOOO zwaar”

Lol, je herkent de hyrox-mensen/content makers direct onderweg altijd trouwens

4 likes

Ik heb vandaag de kwart marathon van Texel voor de tweede keer gelopen en ik was een volle minuut de kilometer sneller dan vorig jaar :scream: heb ook veel bewuster gelopen het afgelopen jaar, veel specifieker getraind, dus ben blij dat dit zo’n resultaat heeft gegeven!

41 likes

Hahaha! Ja dat laatste ook, ik herken ze meteen aan de kledingstijl en de merken die ze dragen.

3 likes

Niet eens met je opmerking dat 35 km niets is. Ik heb 14 marathons gelopen met 3x per week lopen. 2x een uur doordeweeks en weekend ene keer wat langer dan de andere week. Ja op je max met een duurloop tussen 25/35 tikt dat wel aan. Maar mijn andere week loop ik dan zo’n beetje 35.

9 likes

Ook eens maar het gaat er meer om dat je al een sterke basis hebt. Je hebt die kms nodig. Als je lijf gewend is aan de belasting en je conditie goed op peil is, kun je met minder trainingsuren prima vooruit. Zonder die basis is het risico op blessures of terugval gewoon groter.

3 likes

Ja dit is dus hoe IRONMAN oa ook veel geld verdient. Met de slogan ‘anything is possible’, coole filmpjes en influencers die zich in een opwelling inschrijven voor een halve schiet het aantal inschrijvingen in recordtijd de lucht in. Tot mensen erachter komen dat een halve triathlon niet zo piece of cake is als men het doet voorkomen. En die zijn ook niet overdraagbaar of te annuleren dus zeg maar dag tegen je 400 euro :joy::joy:

2 likes

Ik erger me enorm aan dit snobby toontje hierboven. Toch leuk als mensen een sport ontdekken? Dan doen ze misschien soms domme dingen, heb je zelf schijnbaar ook gedaan. Hoef je niet zo denigrerend over te schrijven.

9 likes

Snobby waarover precies? Ik zie vooral het standpunt terugkomen dat je een marathon of langere afstand niet zomaar zou moeten willen lopen. Dat een goede basis en voorbereiding belangrijk is. Hoe dat eruit ziet, ziet er voor iedereen anders uit. En er wordt echt niet gezegd dat je 3 jaar loopevaring moet hebben of zo. Feit is nou eenmaal dat je van hardlopen vervelende blessures kan krijgen (die met wat pech nooit weggaan) en dat de kans daarop groter is als je urenlang gaat hardlopen terwijl je lichaam dat nog niet aankan. Dat heeft in mijn ogen niks te maken met niet ‘leuk vinden als mensen een sport ontdekken’. Juist leuk als meer mensen gaan hardlopen.

2 likes

De ‘zone 2’, belachelijk maken van mensen die een 50 km race zwaar vinden en zeggen dat je de Hyrox lui er zo uitpikt aan hun kleding.

2 likes

Over die zone 2 en hyrox heb ik geen mening. Maar eerlijk, over die 50 km… Het is toch belachelijk als je normaal traint voor 8 km hardlopen (wat volgens een snelle Google search bij Hyrox hoort) en vervolgens 1 keer 30 km loopt en daarna meteen door naar een 50 km en je dan te verbazen over hoe zwaar die afstand is? Zelfs met goede voorbereiding zal zo’n afstand fucking zwaar zijn. Het is niet een 10 km die loopt of zo met beperkte loopevaring. Niet te vergelijken.

2 likes

Het gaat mij om het toontje.
De hardloopwereldje kan intimiderend zijn voor mensen die niet kneitersnel zijn. Dan vind ik het zonde om met zo’n toontje te praten in een topic dat anders best toegankelijk is.

17 likes