Hardlooptopic #2

Ik vind dit echt zooooo zuur, er zijn hordes mensen die nooit een 5km in 30 minuten gaan lopen en die wel plezier halen uit grotere afstanden. Bah ik vind dit ook echt een zure verheven toon.

30 likes

Hmmm ja en nee. Ik bedoel niet per se dat je geen marathon mag lopen als je geen 5km in 30 minuten kan lopen maar ik bedoel dat tegenwoordig iedereen maar meteen voor de marathon gaat terwijl als ze eerst 1-2 jaar verder trainen dat het dan een veel verstandigere keuze is.

Ik denk dat er heel veel lopers zijn die met een paar trainingsjaren wel die 5km sneller kunnen lopen omdat dat dan een natuurlijk gevolg is, niet omdat het moet. En hopelijk hebben ze dan ook een betere basis om te trainen voor een marathon. Namelijk een paar jaar week in, week uit hardlopen en blessurevrij proberen te blijven. En die natuurlijk vergaarde snelheid gaat ze ook helpen op de langere afstanden.

Wat het ook vaak is, de snelheid wordt naarmate de afstand toeneemt ook steeds langzamer. Er is ook een verschil tussen 5km in meer dan 35min lopen en dit tempo ook kunnen doortrekken naar een halve marathon zonder dat je per se die 5 onder de 30 kan. Dan is iemand gewoon heel eenzijdig getraind, maar het kan. Iemand die met hangen en wurgen een 5km in 40 minuten loopt omdat ze pas net zijn begonnen met hardlopen zal een 10 kilometer in 1,5 uur doen, een halve marathon in 3,5 uur en een hele marathon in 8 uur. Ik vind dat ze het dan gewoon niet moeten doen.

Aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die wel een 5km in 30min lopen waarbij ik marathonlopen alsnog zou afraden. En ik zie ook wel eens slow runners met een pace van 8min die het juist wel met gemak kunnen. Lastig om precies uit te leggen wat ik bedoel.

Het is een verschil tussen ongetraind zijn en de afstand niet aankunnen en wel getraind zijn maar gewoon langzaam. Die eerste categorie daar heb ik een mening over.

Maar waarschijnlijk wat ik ook zeg zul je me toch een elitaire marathonsnob vinden die neerkijkt op iedereen die geen 5km in 30 min loopt. :smiley:

1 like

Het gaat ook niet om je argumentatie, maar de toon die uit je eerdere posts komt. Daarin kom je inderdaad elitair over. Dan kan je een heel epistel schrijven maar dat verandert daar niets aan.

2 likes

Ulgh ik wilde net voor de tweede keer een 2 mile (3.22km) time trial doen, maar mijn god wat is dat (mentaal) zwaar :cry: ik heb het weer niet uitgelopen. Ik wilde proberen 4:30-4:40 te lopen en was iets te snel gestart (4:25), dus dat was onhandig, maar verder ging het eigenlijk super goed, ik voelde mij sterk en het ging maar ik had een gekke route keuze gemaakt en toen ik mij realiseerde dat ik mijn huis voorbij moest lopen werd ik heel negatief in m’n hoofd verloor ik al mijn vertrouwen en ben ik na 1,9km plotseling gestopt. :-1: Die kilometers met een tempo van 4:30 gelopen en ik dénk dat ik het fysiek wel had gekund om het uit te lopen maarja als het koppie niet meewerkt dan kan ik het dus simpelweg niet!!

Je denkt met die korte afstanden dat het makkelijker is omdat het relatief kort is, maar als je vanaf het begin op een voor jezelf hoog tempo moet rennen is het zoooooo lang. Zelfde met een 5k PR proberen te halen.

1 like

Hahaha ik wist het.

Ik ben met een 5-10 km schema bezig en heb gisteren voor het eerst sinds tijden weer 60 minuten achter elkaar hardgelopen! Zo lekker! Het was ook zo’n perfecte herfstochtend waarbij ik in de dichte mist begon en uiteindelijk in het zonnetje eindigde. Morgen weer 60 minuten, maar dan op een iets hoger tempo. Nu al zin in!

9 likes

Hebben jullie aanbevelingen voor trailcups? Ik doe volgend weekend mijn eerste trailrun en wil een trailcup meenemen voor de verzorgingsposten. Welke vinden jullie prettig en waarom?

Ik heb de opvouwbare trailbeker liggen die ik kreeg bij m’n trailrun, alleen loop ik altijd zelfvoorzienend en stop nooit :stuck_out_tongue: wil ‘m zo naar je opsturen als je dat wilt…
Geen idee of ‘ie fijn is dus :stuck_out_tongue:

1 like

Nouja dat gaat zelfs zo snel dat je er niet eens meer over kunt twijfelen! Friesland is al uitverkocht voor volgend jaar.

2 likes

Gelukkig zijn er ook nog een hoop andere leuke halve die niet zooo duur zijn en niet zo snel helemaal vol! Mocht je het zelf overwegen haha. Maar klopt inderdaad, voor een hele die ik ging doen was het binnen no time ook vol. Was dan niet van IM maar van Challenge, zelfde verhaal. Ik ben actief bij de bond en kom daardoor vaak bij races en vind het aantal lege plekken in de wisselzone bij IM altijd opvallend hoog. Zonde eigenlijk maar ja

Lopers van de Kustmarathon: veel plezier en succes.
Geniet van het weer die het met recht de zwaarste zal maken.

2 likes

Nog meer mensen die vandaag de Singelloop hebben gedaan?

Ik deed de 10K en heb echt genoten! Veel fijner gelopen dan vorig jaar.

Alleen de uitgang was ellende. Er was echt een dikke opstopping omdat familie en vrienden letterlijk voor de ingang iedereen ging opwachten en dat in dikke regen. Ben op een gegeven moment maar over een hek heen geklommen.

9 likes

Ik heb deze sessie gedaan vandaag! Best zwaar maar erg leuk en afwisselend. Van die intervalsessies die steeds hetzelfde zijn vind ik saai.

2 likes

De 5k! Vond het best zwaar maar het ging beter dan vorig jaar. Was toen mijn eerste keer en heb nu meer kunnen genieten. Gelukkig geen regen of opstoppingen gehad.

3 likes

Hier ook de 5K gelopen! Was top, en heel blij dat we het droog hebben gehouden

4 likes

Ik kan niet lopen door een blessure, al wel een hele tijd niet dus ik ga komende zondag de halve marathon van Eindhoven niet kunnen lopen.

Is er hier iemand die mijn startnummer wil overnemen? Ik heb alleen “bezorgen per post” gekozen dus ik weet niet of het makkelijk gaat zijn dat over te nemen :sweat_smile: (heb het nog niet ontvangen).

@S.onrisa volgens mij was je benieuwd naar m’n ervaring met m’n compressiekousen. Ik heb ze binnen en vanochtend voor het eerst mee hardgelopen. Ze zitten lekker strak en zakken niet af. Ze zijn wel glad en ik verwachtte dat ik misschien uit m’n schoenen zou flippen, maar dat gebeurde niet.
Disclaimer: ik heb er nog maar 1x mee gelopen (en heb ze nu ook weer aan) dus weet niet wat het voor mn herstel doet. En ik heb ze nog niet gewassen dus weet niet wat dat nog doet.

3 likes

Dankje! Ik ga ze ook gewoon proberen denk ik.

Oktober is altijd zo fijn loopweer! Zoveel moois om te zien in het bos, qua zonlicht en paddenstoelen en bomen die verkleuren en dieren.

12 likes

Vandaag m’n eerste rondje post partum en het was zoooo fijn! Wel echt weer vanaf nul beginnen imo maar heb elke minuut genoten. Kan echt niet wachten tot er weer wat tempo en afstand terugkomt maar elke meter is er eentje meer dan nul :smiley:

9 likes