Succes!!
Oh wel benieuwd welke oefeningen dan. Mijn fysio heeft ze wel laten zien maar heb echt geen idee meer. En denk inderdaad dat als je rustig begint en rennen met wandelen afwisselend het prima kan. Al helemaal als je voor de zwangerschap ook al liep. Dankjewel!
Leuk!! Succes!
Vraag voor degene die vaker lange (ultra)trails lopen of gelijksoortige afstanden (marathons) over de weg: hebben jullie ook dat na een bepaalde duur/afstand het lopen oncomfortabel aanvoelt? Ik heb de afgelopen periode 2 trails gedaan (en dus ook vaker lange afstanden getraind). Tot 25km is er niets aan de hand, maar bij beide kreeg ik na 26/27 km (ongeveer 2,5 uur) wel een oncomfortabel gevoel en wil mijn lichaam liever dat de finish er is. Een loopster in de buurt gaf aan dat ze dat ook voelde (ânu begint het wel pijn te doenâ). Ik zou het zelf niet als pijn omschrijven maar wel zware benen (vooral bovenbenen) en het gevoel dat je lichaam zegt ânu is het wel genoegâ. Toen ik ooit een marathon heb gedaan was het ook tot 30km ongeveer okĂ© en daarna dat gevoel.
Gaat dat punt opschuiven als je vaker (nog) langere afstanden loopt of loopt iedereen die 30+km trails en marathons doet gewoon mentaal heel sterk door die discomfort heen?
Nee, ik herken het niet eigenlijk. Sterker nog, vaak kom ik er juist rond de helft er lekker in of kan ik de laatste 50km nog heel veel gaan versnellen.
Het klinkt een beetje als de man met de hamer, die zware benen die je omschrijft, en die kan je wel voor zijn door je koolhydraten te blijven aanvullen
Het kan misschien aan meerdere dingen liggen om naar te kijken:
ligt je tempo te hoog voor je doel (een trail is anders dan een wegmarathon)
krijg je genoeg koolhydraten binnen tijdens het lopen
drink je genoeg water en vul je je elektrolyten aan tijdens het lopen (bijvoorbeeld Tailwind nutrition ga ik heel goed op)
Verder
hoe zijn je omvangsweken? Ik train voor vrij hoge afstanden dus loop ook heel veel omvang in de week zodat het lichaam die belasting aankan (ter voorbeeld: ik train voor 200km ultraâs momenteel en loop 130-150km per week zonder uitzondering en dan nog piekweken van 200km en nog wandelkilometers)
meer lopen is in dit geval echt belangrijk
train je genoeg op duurtijd en minder op kilometers> time on your feet is heel belangrijk, belangrijker dan het tempo als je lange afstanden maakt
Dus of dat punt schuift op, wat ik denk, en comfort is a lie. Een ultra gaat hoe dan ook op een moment pijn doen hoor.
Gewenning door het meer te doen speelt hier denk wel een rol in dus
Thanks! Ik vind het echt interessant hoe dit werkt. Ik denk wel dat ik nog meer zou kunnen eten/drinken onderweg (deed nu elke 40min een gel en verder continu kleine slokjes drinken, ik denk gedurende 4 uur trail ook minstens 1,5 L water/elektrolyten binnengekregen. Maar qua energie had ik niet het gevoel dat dat de beperkende factor was, ik voelde me gedurende de hele trails wel gewoon âfrisâ, ging niet kapot ofzo. Alleen mân benen wilde gewoon eigenlijk stoppen.
Het is denk ik dan vooral de belasting die âbeterâ zou kunnen, en idd duurtijd ipv focus op kilometers. Als ik me in de toekomst nog eens voor een lange trail inschrijf ga ik er een beter plan voor maken om ruim van te voren te beginnen met structureel meer omvang (want heb eerder ook wel eens gehad dat dat dan teveel werd en tot blessures leidde)
Naast wat Lariks zegt is het fysiek wel trainbaar natuurlijk, maar duursport is ook echt heel erg mentaal. Hoe ik in de wedstrijd zit zegt echt ook hoe ik me voel. Na een hele dag (triathlon) of halve dag lopen ben ik ook moe en zuur maar hoe mân mentale staat is, is hoe mn lichaam dan reageert ook. Eentonig trainen heeft daarbij gewerkt (ik vind mentaal afzien wel geinig om te oefenen ook) om niet te gaan nadenken over hoe ik me voel maar om dus gewoon te doen. Heeft mn races een stuk leuker gemaakt! Je weet dat je het kan dus als je het plan volgt komt het goed. Vooral de âhet is nog zoveel km dus nog zo lang en op dit tempo is dit mn eindtijdâ gedachten probeer ik te vermijden. Het punt komt ook altijd op een ander moment, waarschijnlijk als je 5km all out gaat heb je het ook op 75% van de race.
@Chicago ik stuur je wel een priveberichtje met de oefeningen! Vast niet heel relevant voor de rest haha maar als iemand anders ook benieuwd is kan ik het wel sturen.
Persoonlijk denk ik dat het er altijd wel bij hoort als de afstand of het tempo een uitdaging is. Heb je geen zware benen / vermoeidheid de laatste kilometers, dan had je sneller of verder gekund. Moet je op dat punt je snelheid drastisch laten zakken dan ben je te snel gestart en is dat een leermoment voor de volgende keer. Ook inderdaad meer volume trainen kan je helpen makkelijker verder te komen, maar als je dan sneller kan/wil lopen zul je wellicht weer tegen het eind er klaar mee zijn. Maar het is ook vaak mentaal, de afstand waar je je op instelt daarna zegt je brein: ik wil stoppen. Dus of je nou 25, 45, of 75km doet, je zal altijd het moment hebben dat je er klaar mee bent. Dit is ook te trainen uiteraard.
Ja, het is denk ik 80% mentaal.
Maar dat mentale is ook te trainen, dus dat is ook leuk.
Ik merk wel dat de combinatie van goede omvangsweken, dus dat je uithoudingsvermogen er gewoon is (dan hoef je er niet aan te twijfelen dat je het fysiek kan), en het mentale de combinatie is.
Ik doe nu namelijk wel dingen die ik begon met ultralopen echt niet kon mentaal en/of fysiek. Dus toch ook stukje ervaring erin.
Ja precies dat! Het vertrouwen hebben dat je het kan doordat je goed getraind hebt is het halve werk! Sowieso het hele proces zien als 1 ding en niet alleen het einddoel. Dat is het laatste stukje naar de finish, maar het échte werk zit er dan al op. Vind dat altijd een leuke mantra, als je bedenkt hoe kort het dan nog is in verhouding tot de trainingsuren
Er is ook dat boek dat heet: 'How bad do you want it, Mastering the Psychology of Mind Over Muscle (door Matt Fitzgerald)
Heel interessant is dit soort materie.
Een lichaam kan echt heel veel en die grens rek je eigenlijk gewoon op. Je begint op de bank, dan loop je opeens een 5km en daarna een 10km en dat is gewoon toch bijzonder! Je brengt jezelf ergens.
Ofzo zoals Jan Knippenberg schreef: " Lopen is geen sport maar een manier van reizen , waarbij geest en lichaam zich voortdurend verplaatsen. Lopen is daarom kunst en geen middel ter bestrijding van welvaartskwaaltjes".
Hij had een mooie kijk op hardlopen en ultralopen (door hem bestaat de 60 van Texel, hij is de grondlegger)
Zijn er nog meer mensen die morgen in Amsterdam lopen? Ik doe de halve en ik ben zo.enorm.zenuwachtig! Maar ik heb gelukkig ook zin in. Zit wel met die starttijd van de halve tegen 14.00 aan. Twijfel hoe ik dat met eten moet doen. Ik zit te denken aan vroeg ontbijten en vroeg lunchen.
Jaa ik ook! Vind het ook megaspannend maar heb ook zoân zin. Ik neem bolletjes mee en lunch om 12:00 uur in de trein en dan stop ik om 13:15 (halfuur voordat ik moet starten) er nog een banaan in. Heel veel succes en plezier jij. Geniet! En bedenk; het harde werk zat in al die trainingen. Je hoeft morgen alleen nog maar een ereronde te redden en je medaille te halen.
Ik kwam hier kijken om te checken of er mensen meedoen vandaag, zet 'm op @Mrsyess en @TantePollewop
![]()
Weet iemand of de originele podcasts van de 5km met Evy Gruyaert nog ergens te downloaden zijn? Ik weet dat er ook een app van is, maar dan heb je niet tegelijk de muziek + Evy die tegen je praat als ik het goed heb begrepen.
Ik wil er prima voor betalen, maar zelfs dat kan ik nergens vinden.
Misschien heb ik ze nog op mijn Ipod Nano uit de zeroes staan ![]()
Maar Evi heeft mij wel naar de eerste 5k run geleid. Echt nostalgie met haar âIk ben fier op u!â.
Hoe is het gegaan? @Mrsyess
Ik deed ook de halve, mân tweede ooit, maar vond het erg pittig! Vooral dat stuk bij Duivendrecht vond ik echt heel saai dus had het daar mentaal zwaar. Had sowieso meer aanmoediging langs de kant verwacht, had ik ook goed kunnen gebruiken
maar wel 5 min sneller gelopen dan mn vorige halve dus zeker niet ontevreden