Hardlooptopic #2

Ik heb de app en speel muziek af via spotify en hoor Evy tussendoor af en toe babbelen.
Je kan dat dus gewoon combineren.

1 like

Dat stuk bij Duivendrecht en over de Van der Madenweg was inderdaad zwaar.

Ik had helaas vanaf km 2 steken in mijn zij en die zijn ook niet meer weggegaan. Heb mijn tijdsdoel echt helemaal los moeten laten en flink langer erover gedaan dan ik had gedacht, maar dankzij mn goede voorbereiding (denk ikl) is het me alsnog gelukt om het af te maken!

6 likes

Jaaa dankjewel!!!

En jij ook bedankt @praline! Goed om te weten. Als het downloaden niet lukt ga ik de app gewoon doen.

1 like

Ik heb vandaag voor het eerst in een half jaar weer hardgelopen. Ik had een blessure, maar daarvoor was ik sowieso al niet lekker bezig.

Maar het ging niet per se goed, maar ik vond het wel “fijn” om te doen. Ik hoop het echt weer vol te houden.

Hoevaak rennen jullie per week? En ben je goed erin of een beginner/nog niet waar je wil zijn.

4 likes

Pfoe! Ik vond het ook zwaar. Die heuvels ook af en toe??? Het was mijn eerste halve ooit, had getraind tot 18K en die trainingen gingen echt prima maar deze halve vond ik echt zwaar. Aan mijn training lag het niet, ik denk dat ik gewoon moeilijk om kan gaan met spanning van zo’n dag. Heb vanaf km 11 echt mezelf moeten pushen om niet in te zakken qua tempo (dat is gelukt) en kon de laatste 1,5KM nog een klein sprintje trekken. Maar heb niet echt genoten door die spanning (die ook op m’n buik sloeg) en constante mentale strijd waardoor ik niet fijn liep. Wel blij met m’n tijd hoor.

Heb Egmond in januari (en tussendoor nog een Hyrox) maar heb echt buikpijn als ik daar aan denk eerlijk gezegd

Goed gedaan jij en @TantePollewop !

4 likes

Ah wat jammer dat je er niet echt van hebt kunnen genieten! Wel heel knap dat je je tempo desondanks hebt weten vol te houden.

En ook zonde dat je nu een beetje opkijkt tegen Egmond, misschien helpt het ook juist voor de spanning dat je de afstand al een keer gelopen hebt en iets beter weet wat je kan verwachten? Ik ben ook vaak wel zenuwachtig aan het begin, maar meestal slaat dat om in adrenaline als ik alle mensen langs de kant zie supporten (al vond ik dat in Amsterdam dus nu een beetje tegenvallen). Ik word ook altijd gemotiveerd door andere mensen die rennen, ik probeerde zondag ook in de buurt van twee vrouwen te blijven die elkaar aan het motiveren waren en in m’n hoofd deed ik alsof ik erbij hoorde en ze mij ook motiveerden haha - misschien helpt zoiets?! You can do it!

1 like

Iemand die deze stream ook volgt? Het is weer leuk en bizar aan het worden:

Backyard Ultra WK 2025

1 like

Ik ben op zoek naar ‘doelen’/ideeĂ«n voor het hardlopen. Het belangrijkste voor mij is dat het niet om een PR draait, want juist dat is wegens omstandigheden niet mogelijk. Denk eerder aan dingen zoals van werk naar huis hardlopen, hardlopen naar mijn ouders, etc. Hebben jullie leuke suggesties? Ik ben een beetje inspiratieloos. Ik loop nu vooral in mijn woonplaats, soms met een groep.

1 like

Er is een site (of app?) daar kan je in bijhouden hoeveel % van je gemeente(straten) je gelopen hebt, sommige mensen hebben dus als doel alles te lopen. (citystrides heet dat dacht ik)

Van A naar B lopen (neem de trein/bus/laat je droppen door iemand die je kan rijden) en loop naar huis of naar een ander station - nstrails of ns-wandelingen lenen zich hier ook goed voor maar je kan ook prima een eigen route maken, dan zie je eens wat anders
Variant hierop is van je eigen woonplaats lopen naar een andere woonplaats en met openbaar vervoer terug, of met openbaar vervoer naar woonplaats X en dan teruglopen naar huis

Variaties: loop langs een sloot/kanaal/rivier tot je deze kan oversteken en draai dan terug oid, loop langs een molen/dijk, loop om een meer/plas/grote vijver heen, loop over een brug, die lijst van dingen in landschap is eindeloos

Ga proberen X hoogtemeters per week te maken, extra uitdagend als je lekker in plat gebied woont/loopt, pak de viaducten/bruggen/dijken hiervoor

Loop je vaste rondje eens de andere kant op.

Maak je eigen backyard, probeer eens hoe vaak je een rondje van 6,7-7km kan lopen als je elk heel uur start

Doe op het eind net zoveel push-ups (of squats, whatever) als kilometers die je gemaakt hebt

Als je altijd met muziek loopt: ga eens zonder muziek lopen.
Of als je nooit met muziek loopt, ga eens met muziek lopen ?

Als je altijd in de ochtend loopt, ga eens in de middag lopen (of avond)? En omgekeerd: word een ochtendloper als je altijd een avondloper was, zet die wekker op een lekker vroeg tijdstip enjoy

Probeer eens te lopen als je net gegeten hebt als je dat normaal nooit doet.

Doe een voedingstest (indien van toepassing): moet je altijd gels gebruiken of kan je ook over op pannenkoeken/dadels/bananenbrood/tucs/etc ga ermee experimenteren als je dat niet hebt gedaan al.

Ga elke oneven kilometer versnellen.

9 likes

Ik heb een heel stuk meegelezen en wil hardlopen gaan oppakken, maar voel me met 35 jaar wel een beetje late to the party :sweat_smile:
Heb vorige week de 7.5km in 49 minuten gerend in Amsterdam en dat vond ik een hele prestatie van mezelf, maar met hardlopen voor de lol vind ik de 5km al ontzettend zwaar.

Wat dragen jullie in de herfst/winter qua bovenkleding?

6 likes

Neuh, goed op tijd hoor, en beter laat dan niet.
Super leuk!

:clap: :clap:

Vaker doen maakt het lichter, werkt echt, uiteindelijk.

2 likes

Heel fijn, thanks! :heart_eyes:

@Marsepein Je hoeft je zeker niet oud te voelen. Zat mensen die op die leeftijd of later beginnen met hardlopen. Wat bovenkleding betreft
 Ik draag nu t-shirts en meestal pas aan het einde van de herfst shirts met lange mouwen. Ik draag mijn hardloopjasje soms met regen of als het echt koud is. Mijn voorkeur gaat uit naar laagjes, omdat ik het met een jas snel heel warm krijg.

3 likes

Ik loop in korte broek en tshirt Inc stox sokken. Ik probeer altijd zo lang mogelijk met kort door te lopen want ik vind lange broeken niet lekker zitten

1 like

Ja, ik ben team korte broek, ik loop eigenlijk altijd in korte broek, vind ik ook juist heerlijk als het vriest.

1 like

Heeft iemand wel eens een blessure gehad waarbij je na het hardlopen veel pijn hebt in je heup en bovenkant van je gluteus? Ik heb het alleen na hardlopen, niet bij wielrennen of krachttraining. Heb al steunzolen gekregen en de fysio weet het verder ook niet.

1 like

Ik heb zelf met runners knee last van de pees die in m’n heup eindigt.

Met vrienden/kennissen (forum?) een run yahtzee wedstrijd doen!
Inspiratie

Waarbij allemaal runs een aantal punten is en je zoveel mogelijk moet halen in een maand (een uur rennen, voor 7 uur 's ochtends, na 20u 's avonds, een streak van 3 en 5 dagen, in 3 provincies rennen, een event meedoen etc.)

Je kunt het zo groot of kleinschalig maken als je wilt. Of als meerdere mensen dit leuk vinden kunnen we hier een beginners en gevorderdenversie doen in november, voor wie geen rennetwerk heeft.

2 likes

Hoe zijn jullie begonnen en na hoeveel tijd kon je “gewoon” 5 km lopen? Ik ben na 2 minuten helemaal kapot met een hartslag van 180 ofzo. Ren iets van 8:00 of 7:30 tempo dan. Ben nu 10 x geweest en merk nog niet zoveel verschil. Kan ietsjes sneller misschien. Motivatie is nu ook weg want kom nooit in die flow

Dit is misschien niet motiverend, maar ik loop echt al sinds 2010 af en aan hard (met vaak een periode van een jaar o.i.d.) en heb nog maar 1x in mijn leven 5km achter elkaar kunnen lopen zonder wandelen :rofl: Mijn tempo is op z’n snelst 7:30 tegenwoordig maar dat was eerst 8:30
 ik ga dus ook niet persĂ© heel snel. Als ik heeeeeel langzaam ga kan ik wel langer volhouden, maar heb zelf een beetje opgegeven om persĂ© alles te moeten ‘lopen’. Ik ben nu denk ik een jaar weer aan het hardlopen, waarvan een half jaar echt standaard 2x per week en wat bewuster (met een soort van plan).
Er zijn ook mensen die na een half jaar een halve marathon lopen maar ik ben niet die persoon :sweat_smile:

Mijn hartslag is ook altijd hoog trouwens! En na een half jaar merkte ik wel echt dat 'ie minder snel omhoog ging en niet meer de 180 raakte (of helemaal pas aan het einde) terwijl ik dat in het begin ook snel had. Dat is alleen wel echt een kwestie van doorzetten en regelmatig trainen. Ik zag ook een reels van iemand die een halve marathon loopt maar wel een hartslag heeft van 215 O_O Bij sommige mensen blijft het gewoon wat hoger.

Sorry hele rant!! Ik wil je niet demotiveren want het heeft mij ook een tijd gekost om weer plezier te vinden in hardlopen maar nu ik heb geaccepteerd dat het bij mij allemaal 10x langer gaat duren dan de gemiddelde persoon heb ik er weer lol in. Duurde wel even :sweat_smile:

2 likes

Volg je een interval schema? Ik volg zelf de app hardlopen met evy en daar start je ook met 2min maar bouw je het heel rustig op. En word je ook begeleid (wanneer pauze, hoeveel min rennen etc) dus hoef je zelf daar niet overna te denken.
3 maanden geleden gestart (vanuit een slechte conditie) en ben nu bijna bij het einddoel van 5 km rennen.

5 likes