Ik vond de Nederandse BYU wel leuk om te volgen vorige week. Niet via de livestream maar af en toe wat insta updates van mensen die meededen en de organisatie zelf. Super leuk!
Jaa interval 8x 2:00 lopen en 1:30 wandelen. (Dat is een half uur en 3 km ongeveer). Met cadans van 160 (ik heb een playlist van 160 bpm) zonder muziek ben ik helemaal verloren. En houd op mijn garmin die tijden bij. Ben nogal een sucker voor statistieken en die laat ik dan analyseren in ChatGPT ook om meer te leren over hardlopen en techniek.
Ik ben dan wel op de hardlooptempo van 8:00 naar 7:20 gegaan in 10 x, maar hartslag wordt niet perse lager. Heb ook weinig geduld en dan lees ik overal over een âeasy runâ van 5 km etc. Heb nooit een goede conditie gehad in mijn leven.
Merk wel dat ik het laagdrempeliger vind dan naar de sportschool omdat je maar 30 min bezig bent en meteen vanaf de oprit zeg maar start.
(Daarnaast heb ik nog enige bekkenbodem issues zoals urineverlies, op bepaalde dagen in cyclus of als ik te intensief doe)
Het is niet gek dat je na 10x hardlopen nog geen verschil ziet in je hartslag hoor, dus laat je daar niet door demotiveren. Als je alles gaat over analyseren raak je misschien wel een beetje gedemotiveerd omdat progressie echt iets meer tijd kost dan 10 trainingen. Doe je altijd dezelfde training en wil je wel naar die 5km? Dan zou ik echt aanraden om een beginnersschema tot 5km te gaan doen, daar zit wat variatie in en dus ook de opbouw. Het is logisch dat het zwaar is, want je hebt dat uithoudingsvermogen nog niet! Ik loop al heel lang maar ben nu weer vanaf nul begonnen want net een baby en train in 12 weken weer naar 30 minuten onafgebroken hardlopen. Dat gaat dus ook niet snel en ik heb al heeeeel wat kilometers gelopen in mijn leven haha. Youâll get there!
@Tubing ik ben zeker geen expert, maar ik heb altijd gehoord dat je als beginner in het begin best focust op steeds langer achter elkaar kunnen lopen. Je tempo en en de afstand volgen later wel. Ik heb in het begin ook echt moeten leren om véél rustiger te lopen, om het steeds langer vol te kunnen houden.
Nou, ik heb hem gelopen. 10 k in iets van 56 minuten.
Ik moest er even in komen. Het was best druk, het regende, ik had geen idee wat ik met die tag moest doen (aan mn schoen dus) en ik moest even in mân ritme komen.
Maar uiteindelijk heb ik super lekker gerend en voor mij best een goede tijd neergezet. Ik was wel door en door nat en in de auto had ik het zoooo koud. Maar goed, risico van lopen in de herfst
Ik zou me zeker in het begin (waar je nu nog bent met 10x hardlopen) niet bezighouden met snelheid. Eerst zorgen dat je fijn kan hardlopen, tempo komt later wel. En met 8:00 of 7:30 is echt niks mis mee hoor. Het leuke aan hardlopen is dat iedereen zijn eigen tempo loopt! Laat je echt niet gek maken hoor. En mocht je nog niet met een schema lopen, dan zou ik dat wel doen. En helpt het misschien qua motivatie als je kan meedoen aan een beginnersgroep voor hardlopen? Als dat een optie is, kan dat wel leuk én gezellig zijn. O en ik zou mij eigenlijk in deze fase nog niet bezig houden met dingen zoals cadans en easy runs. Focus op lekker lopen en de rest komt later ![]()
Het lukt de laatste paar maanden minder goed om 2-3x per week te lopen en ik loop vaak ook korter dus ik zit echt tussen de 5 en 15km per week, met mân langste loop de afgelopen maanden 8km. Prima want ik ben allang heel trots dat ik toch blijf lopen en niet helemaal gestopt ben omdat het niet perfect gaat. En net was ik klaar met werken en ik heb nog helemaal niet in het donker gelopen en net dacht ik fak it ik ga gewoon en ik heb ZO lekker gelopen! Mân sporthorloge is ook al even kapot dus ik moet op gevoel lopen en kan niet kijken naar hartslag/cadans etc, ik heb ruim 12km gelopen en het voelde alsof ik nog uren door kon gaan
alleen mân knieĂ«n zijn het niet helemaal meer gewend haha
Ik heb vandaag voor het eerst ooit een 5km loopje meegedaan. Was mega zenuwachtig en had als enige doel uitlopen en dat is gelukt! Ik heb een paar keer gewandeld want ik wilde het als training benaderen en dacht dat er wel meer zouden wandelen, maar dat viel wel wat tegen. Maargoed, heb hem uitgelopen dus doel behaald!
Super goed! Vond je het leuk?
Als om 6 uur de wekker gaat en het is donker buiten, denk ik âwaar ben ik eigenlijk mee bezig?â.
Maar van de week was ik aan het rennen en toen keek ik opzij en zat er een uil naast me. En die vloog zo mooi weg, het donker weer in. Wel een beetje magisch. En toen dacht ik âo ja daarom blijf ik buiten rennenâ
Ik ben mân liefde voor hardlopen helemaal aan het herontdekken! Vind het echt heel lekker om aan het einde van mân thuiswerkdag (in het donker!) een rondje te gaan rennen. Was vandaag helemaal nog niet buiten geweest en had er ook geen zin in toen het al donker was, maar zodra ik dan buiten ben vind ik het zo lekker! En ik vind het ook heel leuk om door mân wijk/stadsdeel te rennen, het lijkt op de een of andere manier juist levendiger en gezelliger 's avonds met al die lichtjes die binnen branden.
Mân garmin horloge is al een tijdje stuk dus ik âmisâ allerlei data die ik normaal wel heb (en ook bekijk), maar daardoor ervaar ik nu wel hoe lekker het rennen zelf is en ook dat ik ook kan rennen zonder hardloophorloge
ik wil wel een vervanger maar ik wil ook kijken hoe ik deze manier van lopen kan vasthouden als ik wel weer een horloge om heb!
Hoe gaat het hardlopen nu?
Wat doe je normaal gesproken tijdens de training met je horloge? Kijk je actief je snelheid/afstand?
Lange mouwen weer is voor mij top! De mouw gaat over het horloge heen, stuk minder aandrang om te kijken. Eenmaal terug kan ik dan wel de statistieken kijken, zonder veel oordeel. Gewoon het trotse gevoel dat ik gegaan ben ![]()
Ja toen ik de eerste paar keer zonder horloge ging lopen viel het mij op hoe veel ik er op wilde kijken
kijk dan naar snelheid en afstand ja, maar vooral ook naar hartslag en cadans denk ik
Ik ging vandaag lopen met het idee om een rustige 10 a 12 km te doen.
Maar ik ging echt lekker soepel van start (normaal is de eerste km altijd heel zwaar, alsof ik een diesel ben die moet warmdraaien). Dus toen dacht ik "Laten we kijken of ik 5 km lang onder de 6.00 min/km kan lopen. Dat ging vrij eenvoudig dus toen heb ik de hele 10k onder de 6.00 (gemiddeld 5.45) gelopen!
Voor mij is dat echt een behoorlijk goede tijd, ik heb wel eens sneller gelopen, maar dat is lang geleden.
Ik heb een tijdje terug van de trainer van onze hardloopgroep het advies gekregen om mijn voet niet te ver vóór mijn lichaam neer te zetten en dit lijkt echt zoân gamechanger te zijn.
Heel knap! Ik hoop dat zelf binnenkort ook te kunnen lopen.
â
Ik heb gisteren maar wat winterkleding besteld. Ik zie dat het zaterdagochtend tijdens mijn training 2 graden is, dus dan red ik het niet meer in een dunne legging en een topje haha. Ik vind dit frisse weer wel heerlijk lopen, alleen jammer dat mijn trainingen nu vaak gepaard gaan met ENORME regenbuien.
Wat voor kleding heb je dan besteld? Ik heb nog geen ervaring als beginner met hardlopen in de kou dus was ook even aan het kijken wat fijn loopt.
Een winterlegging, die hebben een geborsteld laagje aan de binnenkant, voelt een beetje fleece achtig. Dus die zijn lekker warm. Verder een hoofdband, ik vind zelf een muts niet fijn omdat ik mijn haar altijd in een hoge staart heb. Ik heb al voldoende shirts met lange mouwen, maar ik heb er nog wel een vest bij gekocht. Die kan ook uit als je het te warm krijgt, maar als het straks gaat vriezen vind ik dat wel lekker. Handschoentjes had ik al, ooit een keer bij Decathlon gehaald.
Ik ben zelf geen fan van jasjes, maar er zijn wel veel mensen in mijn loopgroep die dat dragen.
Pff ja ik ben het aan het uitstellen maar moet ook echt wat dingen gaan kopen. Zo geen zin in haha, ik zit nog even in de ontkenningsfase dat het winter wordt
Trouwens een tip voor mensen die het moeilijk vinden om te bedenken wat ze aan moeten: de site dressmyrun.com. Die geeft op basis van het weerbericht tips, je kunt ook aangeven of je het snel koud hebt of juist niet. Natuurlijk altijd zelf na blijven denken maar ik vind het soms wel een fijne richtlijn!
Ik vind een thermoshirt met lange mouwen onmisbaar! Gisteren was het volgens mij 4 graden toen ik ging rennen, en dan vind ik een dunne/normale legging, thermoshirt en korte mouwen sportshirt erover perfect!
Verder idd dunne handschoentjes die je ook makkelijk kan wegstoppen als je het warm hebt. En ik vind een pet chill tegen regen in mân gezicht. Ennn ik heb ook een keer in de aanbieding een soort wind/regenjack gekocht dat ik wel lekker vindt als er snijdende koude wind is bv, of als ik echt heel lang in de regen moet rennen (toen ik voor een halve marathon trainde en 90min onderweg was heb ik het ook wel tegen nat en daardoor koud worden gebruikt, maar ânormaalâ vind ik nat worden niet zo heel erg)