Hardlooptopic #2

Hier trouwens iemand (ik) die na 10 jaar niet te hebben hardgelopen, weer is begonnen, net als de vorige keer met Evy (toen nog met mp3-rips op een iPod, nu met de app).

Vlak nadat ik bedacht had dat ik eventueel zou moeten beginnen vond ik twee supergoede hardloopjasjes in de kringloop, en dat voelde als een teken dat ik er echt voor moest gaan :crystal_ball:

Mijn doel is een 5km run in februari. Eerlijk gezegd vind ik de eerste twee weken aan sessies met Evy’s ‘in 10 weken naar 5km’ veel te makkelijk, maar ik neem aan dat dit is omdat je het super rustig moet opbouwen? Of kan ik gewoon skippen naar een paar weken verder?

5 likes

Ik heb geen ervaring met Evy (dus ik weet ook niet hĂłe conservatief het opbouwt) maar het ding met hardlopen is een beetje dat je het soms conditioneel wel aankan maar dat je gewrichten er nog niet helemaal klaar voor zijn :stuck_out_tongue: maar het is een moeilijk in te schatten voor een ander. Het hangt waarschijnlijk af van een combinatie van hoeveel je ĂŒberhaupt beweegt (loopt/sport), je leeftijd, gewicht, etc
 Beter safe than sorry denk ik maar als je je echt verveelt kun je misschien twee weken vooruit oid en kijken hoe dat gaat?

Er zijn al wat tips gedeeld maar wat mij helpt is bijvoorbeeld het rennen met een groep; met vrienden of bij een hardloopclub. Dan loop je misschien ook sneller andere routes en ben je niet alleen. Podcasts of luisterboeken luisteren tijdens een duurloop en bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je dat alleen tijdens het hardlopen mag luisteren. Dat motiveert mij om te lopen omdat ik dan nieuwsgierig ben naar het boek of de podcast. Verder kunnen faxlek-trainingen helpen om het een beetje speels en niet te monotoon te houden. En tot slot kan het helpen om een ‘beloning’ met jezelf af te spreken voor als je terug bent, zoals een warm bad, of je favoriete thee of een beker chocomelk als je terug bent. Sowieso voel je je vaak beter wanneer je wel bent geweest, ook al voelt de stap om naar buiten te gaan groot. Dat probeer ik mezelf dan ook voor te houden. :sweat_smile:

3 likes

Aah ja mijn gewrichten wil ik wel zuinig op zijn inderdaad! Maar ik doe wel veel krachttraining ook. Al zijn dat vast weer andere bewegingen (ik ben een beetje een sportnoob)

Ik denk inderdaad dat ik gewoon even kijk wat er gebeurt als ik 2 weken verder ga in het programma, en als dat heel zwaar is dan ga ik weer braaf terug.

1 like

M’n Forerunner 165 is al een tijdje kapot omdat 'ie niet meer oplaadt, valt binnen de garantie dus ik krijg een “nieuwe” (mogelijk soort refurbished one) van Garmin. Heb een tijdje getwijfeld maar nu besloten dat ik die “nieuwe” Forerunner 165 ga verkopen en ik heb een Forerunner 265s gekocht - ik wilde vooral graag muziek via m’n horloge kunnen luisteren zodat ik niet altijd een telefoon mee hoef, maar ik ben ook wel een sucker voor de upgrade qua functionaliteiten/foefjes zoals training readiness en training status enzo, zeker nu ik bijna weer een trainingblok inga voor de halve marathon van berlijn :sunglasses:

Ik was heel blij met die Forerunner 165 maar nu ik al bijna twee jaar hardloop mocht dit van mezelf.

Ben benieuwd hoe het met m’n snelheid zit, want de laatste tijd hield ik m’n loopjes bij via m’n telefoon/Runna, en ik vermoed dat die wat optimistischer zijn qua snelheden dan m’n horloge. Ik voelde mij heel lekker over de tempo’s die ik liep, maar we gaan komende week zien wat daar van over is :sweat_smile:

(O ja, mocht iemand interesse hebben in een zwarte “nieuwe” Forerunner 165 hoor ik het graag! Heb die nog niet binnen, zal het tzt ook in het verkooptopic plaatsen)

6 likes

M’n vriend en ik willen volgend voorjaar (eind mei/begin juni) naar groot britannie, en ik dacht ineens: misschien wel leuk om te kijken of ik daar aan een trailrun kan meedoen! Ik heb dit gevonden dat qua datum goed valt op 30 mei en er mooi en leuk uit ziet: https://www.maverick-race.com/products/the-maverick-peak-district-trail-run-2026, m’n opties zijn in feite 10k met 271 hoogtemeters, of de “halve marathon afstand” van 28k met 600 hoogtemeters.

Waarschijnlijk kan ik dan het beste gewon 10k doen he? M’n “trailrun”-ervaring so far is gewoon rennen op onverharde maar overwegend vlakke bospaden in Nederland, en ik wil/ga ook niet speciaal trainen voor die 28k met hoogtemeters want ik ga trainen voor de halve marathon in Berlijn half maart. Maar 10k voelt zo kort, lijkt mij jammer als ik dan in 1,5 uur al terug ben ofzo en ook zoveel moois dan mis. Wat denken jullie/zouden jullie doen?

2 likes

Ik ga altijd voor de langste afstand, omdat ik het puur genieten vind! Dan is het idd jammer als je finished en nog langer had kunnen & willen lopen. Is er geen optie dat mocht je toch die lange afstand niet zien zitten je nog kan wisselen naar kortere afstand? Vaak is het toch ook zonder tijdsregistratie, dus lager tempo waardoor langere afstand haalbaar moet zijn?
Veel plezier iig! Klinkt fantastisch :smiley:

1 like

Bij mij lubberen deze leggings echt nooit! Alleen slijten ze na een paar jaar tussen mijn benen in het kruis, maar de elasticiteit blijft echt goed. Ik heb ook wel dat 'ie in mijn vet snijdt maar niet oncomfortabel, bij mij precies op de goede plek en daardoor blijft het goed zitten. Ik zie soms wel eens foto’s dat je dan duidelijk de contouren van mijn buik ziet en dan denk ik wel oei maar dat moet ik loslaten. Ik heb juist met die unisex dat die onder mijn navel uit komt en ik wil gewoon mijn buikje erin hebben zitten, maar die zakt dan af en dan hangt mijn buik erover haha. En dat vind ik al helemaal niet fijn zitten en krijg ik sensorisch een error van. Ik trek zelf altijd de pijpen wat meer aan omhoog in mijn liezen (net zoals veel meiden doen met zo’n scrunch legging) en dan blijft het goed zitten!

1 like

100% de lange afstand kiezen. De uphills wandel je waarschijnlijk wel, dus het voelt dan sowieso niet als een 28km hardlopen. En bereid je voor op 3,5-4 uur rennen/joggen/hiken, neem genoeg eten en drinken mee, check wat ze hebben aan verzorgingsposten en dan komt het helemaal goed!

3 likes

Ik zou persoonlijk voor de kortere afstand gaan. Veel relaxter als je toch niet ervoor wil trainen en bovendien zie en doe je waarschijnlijk meer dan genoeg leuks op vakantie. Dat sneller klaar zijn is ook niet vervelend als het slecht weer is. Mijn plan zou zijn: relaxt de korte afstand lopen (route zal vast ook leuk genoeg zijn) en daarna gezellig ergens samen lunchen. :grin:

1 like

@Leonie @oliverqueen @lix ja misschien dat ik toch die langere afstand dan een leuke uitdaging vind, en inderdaad, gewoon rustig aan hier en daar wandelen, dan weet ik zeker dat ik die afstand wel kan. M’n vriend en ik gaan dit weekend zitten om die vakantie te plannen/bedenken wat we willen, kijken of het een beetje in ons plan past!!

@oliverqueen bij mij zakt 'ie wel een beetje af die fusion legging :cry: ik kan 'm prima dragen maar ga er geen tweede van kopen.

2 likes

Ik heb dus een beetje last van mn knie sinds begin november, maar mn fysio heeft pas in januari tijd :smiling_face_with_tear: ik wilde vanaf begin november tot januari eigenlijk een beetje consistenter lopen en wat meer kilometers maken zodat ik in januari een beetje fit aan mn halve marathon trainingsblok begin.

Hoe bepalen jullie of een pijntje duidt op echt rust nemen of dat je er wel mee door kan lopen?

Heeft de praktijk geen andere fysio? Of anders een keer naar een andere fysio. Ik zou echt niet zo lang wachten en “aanmodderen”

3 likes

Als de pijn consequent aanwezig is met lopen, niet weggaat in rust en je dus ook anders gaat lopen (want compensatie door andere spieren) zou ik er niet mee doorlopen.

Ik ben daarin vrij consequent, pijn = een signaal dat er iets niet goed gaat, dus actie benodigd.

6 likes

Ik probeer het rennen weer op te pakken, maar ik merk dat mijn teen ofzo is gegroeid en de schoenen die ik vorig jaar gebruikte passen niet goed meer. Misschien ben ik door het rennen vorig jaar wel uitgezakt haha

Anyway, ik ben geen doorzetter en wol daarom niet al schoenen laten aanmeten. De kans dat ik het weer niet doorzet is te groot. Welke schoenen/merken zijn aan te raden voor een prima prijsje?

Ik snap dat aanmeten echt het beste is, maar dat is voor nu even niet handig.

Is de pijn de hele dag aanwezig? Of alleen eerste x aantal minuten bij het hardlopen?

Dit is voor mij een afweging om wel of niet te gaan trainen.
Bij wel trainen pas ik mijn training aan.

1 like

Ik zou dan kijken naar wel een kwalitatief goed merk en niet de allergoedkoopste modellen maar een middenklasse schoen met neutrale afwikkeling (omdat je niet weet of je wel of geen support nodig hebt) en dan eentje van vorig seizoen in de aanbieding.

Bijvoorbeeld: Brooks Ghost 16, New Balance 880v14, Hoka Clifton 9

Maar ik zie ook wel goede aanbiedingen van de Asics Cumulus 27 en de Saucony Ride 18.

1 like

Er zijn wel andere fysio’s in die praktijk, en ook zijn er andere praktijken veel meer in de buurt (:joy:) maar ik ben wel gehecht aan deze fysio en heb het idee dat hij goed is als het op hardloopblessures aankomt (maarja weet ik veel)

Maar ik had dus een afspraak geboekt in januari maar ook even gemaild of het klopt dat hij pas in het nieuwe jaar plek heeft, en ik heb net een mailtje gekregen dat ik vandaag terecht kan. Toch wel fijn!

Want de pijn is niet zo heftig dat ik tijdens het rennen steeds “moet” stoppen, maar het ging over het algemeen ook niet weg na een tijdje (eerder dat het juist opkwam als ik even aan het rennen was) en ik heb/had er dan de rest van de dag/opvolgende dagen ook “last” van. Dusja beter om toch even langs te gaan inderdaad (@Aardbeitje @Frietmetmayo), wilde liever horen dat het geen kwaad kon maar ik wist zelf natuurlijk eigenlijk ook wel beter

1 like

Nou chill, hij denkt inderdaad een beetje te snel gegaan en een beetje overbelast, niet perse m’n knie maar iets in m’n bovenbeen/aansluiting bij knie I dunno hij heeft mij weer eens flink pijn gedaan en verwacht dat het nu wel weg is of weggaat en ik mag gewoon blijven rennen maar rustig opbouwen :muscle:

chillllll

Ik ben deze lente begonnen met hardlopen en nu loop ik vast met wat ik aantrek nu het kouder wordt. Ik draag nu een lange of korte legging met compressie sokken, topje met een longsleeve er overheen. Had het een paar weken geleden wel wat koud door de wind. Vandaag met het zonnetje had ik het weer heel warm. Ik ben eigenlijk opzoek naar iets voor er overheen maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil ook niet meteen al te veel kopen. Ik heb een patagonia torrentshell waterdichte jas die ik aan zou kunnen doen als het regent, maar lijkt mij niet heel lekker lopen.

Hebben jullie tips, of favorieten?

1 like