Ik ben dan fan van een bodywarmer
Ik heb eigenlijk gewoon een dikke trui/sweater aan die toch in de was moet en meestal doe ik die na een paar minuten uit omdat het te warm is, dan knoop ik hem om mijn middel. Over een sportshirt (lange mouw) of een wollen topje. Weet niet hoe lang jij rent? Zeker als ik niet te lang ren heb ik niet echt last van miezer en in stortregen blijft ik liever thuis. En ook in het begin vind ik zo’n skihaarband wel fijn, die kan ik dan ook halverwege de loop afdoen en om mijn arm wikkelen.
Ik ren niet zo heel lang, mijn max is 7 km en ben aan het trainen voor 10 km. Heb alleen nog maar met miezer gelopen, nooit met harde regen. Een hoofdband en handschoentjes lijken mij wel heel fijn voor als het echt koud is.
Ik heb zelf geen regenkleding aan, nat word je toch en zo’n jasje vind ik niet zo fijn. Heb het best snel warm namelijk. Ik heb groepstraining, dus dan ga ik ook gewoon in de stortregen, dat is de eerste vijf minuten een beetje balen en daarna prima haha.
Ik heb een heel dun windjack van nike, die vind ik wel fijn. En omdat ie zo klein is kun je 'm ook heel makkelijk opvouwen en ergens in doen. Wat ik trouwens verder ook een heel groot verschil vind maken: longsleeves met een kraag (die je open kunt ritsen). M’n nek is namelijk heel vaak waar ik koud word als het waait
Hiervoor vind ik zo’n nekwarmer echt heel fijn, als het echt koud is of bij felle wind kun je 'm ook nog over je gezicht trekken.
Ik heb ooit ook nog een hele mooie van Adidas x Stella Mccartney gekocht ![]()
En een hoofdband voor je oren en voorhoofd ![]()
Ik heb twee trainingsjasjes van Nike die ik nu veel draag! Ik heb ze in de kringloop gevonden maar volgens reverse image search heet de ene Nike Element (hier een foto van een soortgelijke op internet) en de andere Nike Shield.
Er zit bij allebei een uitneembare balaclava in de capuchon, en van die ingebouwde handschoentjes, dus ik vermoed dat dit een standaard feature is van Nike running jasjes? Het fijne daaraan is dat je makkelijk wat uit kan doen als het te warm wordt (nekwarmer terugduwen, duimen uit de handschoengaatjes) zonder dat je een kledingstuk mee hoeft te sjouwen. En als ik het koud krijg of het regent dan zet ik de capuchon op.
Toen het eventjes vroor heb ik er een fleece bodywarmertje overheen gedaan, maar dat was al snel echt veel te warm.
Mijn favorieten om heel de winter mee te rouleren:
- een base layer met korte mouwen
- ook een met lange mouwen
- een dunne long sleeve (niet te strak kopen, dan kun je daar de base layers onder dragen)
- een warme long sleeve met fleece voering
- een bodywarmer (eentje die een beetje padded/gevoerd is op de voorkant)
- een windjasje
Al eerder gezegd maar ik zou als eerste een strak, lange mouwen thermoshirt kopen. Ik heb zelf deze, ooit gekocht voor wielrennen maar ik ren er ook graag in: FUTURUM Thermoshirt Lange Mouwen Wit Dames (maar zie nu dat ze alleen S en L/XL hebben dus dat moet je net passen. Een thermoshirt moet je goede maat zijn, het is belangrijk dat het aansluit). Het chille van een thermoshirt is dat het zweet afvoert en je temperatuur reguleert, dus in tegenstelling tot een jasje ofzo is het minder snel te heet. Ik draag daar dan meestal een t shirt of een dunne longsleeve over.
Zo’n buff zoals @Keroppi zegt vind ik ook chill, en handschoentjes vind ik ook een must. Die doe ik altijd vrij snel uit maar het helpt gewoon echt voor dat eerste ijskoude stukje als je nog niet bent opgewarmd.
Ik heb ook een dun jasje, Asics Core Jacket, twee jaar geleden in de sale gekocht. Dat vind ik wel chill als het echt hard en koud waait of als ik een lange easy run moet rennen met lichte regen en wind ofzo - ben er echt blij mee, maar vind het geen must. Zeker niet als je niet extreem lang de deur uit bent doorgaans, dan is een beetje nat worden niet erg en je warmt wel op.
Ik heb zelf voor deze winter een bodywarmer gekocht, ben benieuwd wat ik daar van vind, lijkt mij wel een fijne tussenweg!
Allemaal heel erg bedankt! Ik heb voor nu 2 extra longsleeves gekocht die iets losser vallen en 1 winddicht jasje van under armour. Alles via sellpy, extra fijn.
@appelflauwte de Nike jasjes kon ik helaas niet vinden met ingebouwde balaclava en handschoentjes, klinkt ideaal.
@boonie aan een thermoshirt had ik helemaal niet gedacht en die heb ik al in de kast liggen dat scheelt weer.
Er stond gister een 5k time trial op mn programma, Runna zei dat ik die met een tempo van 4:40 zou moeten kunnen lopen maar ik had absoluut niet het idee dat ik dat kon omdat ik de afgelopen maanden helemaal niet zo consistent gelopen heb als ik zou willen én ik was net een week ziek geweest (wel redelijk frisse benen dus
). M’n PB stond op iets van 24:30 (tempo 4:53) vorig jaar.
Ik had de verwachting bijgesteld naar 5:00-5:05, dacht als ik alles eruit pers dan lukt dat MISSCHIEN wel.
Ik heb het in 23:43 gedaan
(tempo 4:44) echt crazy voor mij, had twee jaar geleden nooit gedacht dat ik zulke tempo’s zou kunnen lopen voor langer dan een kilometer. Vind het echt heel leuk
Wauw wat knap zeg! Goed gedaan! Kun je nagaan wat er nog voor je in het verschiet ligt als je weer wat consistenter gaat lopen.
Wooow wat gaaf! Heel knap gedaan, ik kan alleen maar dromen over zo’n tijd.
Dankje! Ik denk dat m’n hardlooptechniek heel veel uitmaakt, want toen ik rond m’n 20e objectief gezien veel fitter was, veel krachttraining en HIIT deed, was m’n 5k PB met een tempo van 5:30 geloof ik. Ik kon mij daarom ook echt niet voorstellen dat ik ooit onder de 25 minuten zou lopen. Maar door pijntjes eerder ben ik vorig jaar naar een hardloopfysio gegaan en moest ik m’n pasfrequentie ophogen, en daarmee lukt het veel beter om sowieso een goeie houding te hebben en ik denk dat dat het véél makkelijker maakt om sneller te rennen.
Vandaag de Bruggenloop gedaan en ik vond het echt een leuke wedstrijd. Ben gestart in wave 4 en dus groot deel van de wedstrijd in het donker gelopen en dat was wel echt magisch met die hele stroom aan groene lampjes voor je.
Hoopte op een gemiddelde tijd ergens tussen de 6.00 en 6.10 maar werd 5.55
Nooit gedacht dat ik 15km onder de 6.00 zou kunnen lopen.
En niet voor niets van te voren die Brienenoord getraind
.
Het was ook echt heerlijk weer vandaag! Lekker fris, maar niet te koud. Mijn eerste kilometer ging voor mijn doen snel (5:46), maar ik liep heel lekker. Dus ik dacht ik zie wel hoe ver ik kom. Uiteindelijk een kleine 10km op dat tempo gedaan. Heel blij mee!
Altijd lekker lopen hier in het bos
Heeft iemand hier weleens een Parkrun gelopen in Nederland? Zo ja, hoe was dat? Een welke?
Ja ik, bijna iedere week. Het is heel laagdrempelig, er doen mensen mee van alle niveaus. Van snelle mensen die 5 km. in 17 minuten rennen en het echt zien als een wedstrijd tot opa’s van 85 die er een uur over wandelen en alles ertussenin.
Ik heb het één keer gedaan en vond het heel leuk, was van plan veel vaker te gaan maar het is tot nu toe bij deze ene keer ergens in de zomer gebleven haha. Zaterdagochtend 9u past in praktijk blijkbaar toch te vaak niet in m’n planning. Heb nog steeds wel het voornemen om vaker te gaan! Gewoon voor de leuk, om een 5k time trial te doen of om het te gebruiken als blokje in een langere duurloop.
Het was erg laagdrempelig, vriendelijke mensen en ik herken ook het verschil in niveau van deelnemers (en ook dat dat dus niets uitmaakt), en ik kreeg de indruk dat sommige mensen vrijwel iedere week gaan en anderen sporadisch. Die ene keer dat ik er was was er ook een stel uit Engeland dat op vakantie was in NL en dan dus ook een parkrun doet, dat vond ik leuk! Want “mijn” parkrun is vrij klein en random (Beatrixpark, in Almere).
Ja, in het Kralingse bos, was heel leuk en laagdrempelig, leuke vrijwilligers en je kan idd helemaal zelf bedenken hoe je het wil doen. Doe wel eens als onderdeel van duurloop maar ook een keer snelle 5 gedaan. Leuk begin van de zaterdag!