Hardlooptopic #2

@boonie ik las dat jij wat had geschreven over Runna. Heb het ook gedownload en wat een relaxte app zeg! Alles is op mn Garmin gezet en werkt echt goed. Nu week 1 afgerond en ik vond het leuke trainingen.

1 like

Ik ben in november '25 begonnen en ik wil graag in nov '26 een halve marathon kunnen hardlopen aan een stuk.

Heb niet een speciaal evenement in mijn hoofd ofzo, gewoon meer leuk om naartoe te werken

2 likes

Heeft iemand een hardloopband thuis en zo ja, welk merk? Is het een aanrader? Ik kan niet vaak sporten omdat ik alleenstaande moeder ben, dus dit zou voor mij ideaal zijn. Ik woon in een appartementencomplex, maar onder mij zijn geen huizen (alleen bergingen). Hij moet inklapbaar zijn en minimaal tot 12 k/m per uur gaan.

Wij hebben een Tunturi hardloopband. Ideaal! Deze kan ook helling en ook hoge snelheid. Maar is geen subtiel apparaat (zou vanavond kunnen kijken welk type, maar is al oudje)… Zeker met dit weer, en vroeger tijdens de slaapjes van kinderen veel plezier van.

1 like

Ik heb met oud en nieuw een Garmin Forerunner 55 gekregen. Meteen zin om die uit te proberen.

Nou… Sindsdien heb ik nog niet kunnen lopen, mede door de sneeuw. Grr

1 like

Leuk! Ik doe eind maart de halve van Madrid en ik ga me op 1 feb proberen in te schrijven voor de halve van Texel in september. Vorig jaar heb ik mijn eerste halve gedaan, dus mijn enige doel is die tijd verbeteren, dat moet sowieso wel gaan lukken!

1 like

Leuk!! Je kan je doelen voor die halve marathon misschien opdelen in A, B en C goals, dat een PR je A goal is, die 2:09 je B goal en gewoon uitlopen/plezier hebben je C goal. Of niet en gewoon zien hoe het gaat natuurlijk!

@Strawberry je kan met krachttraining sowieso unilateral oefeningen/varianten doen, van oefeningen die je misschien al doet? Zoals leg press met 1 been, (romanian) single leg deadlifts, single leg glute bridges, step-ups, lunges? En ik heb een programma van natacha oceane voor “hybrid athletes” en een greep uit de run specific gym training oefeningen die daar in staan: side plank hip dips, A-skips, pogo jumps, bilateral leg drop jumps, single leg ball squat, stability ball trunk rotation, plate OH marches, single leg jumps… kan je daar wat mee? :joy: Die running specific oefeningen zijn er vaak 4, core en plyometrics, en die komen in haar programma na het “reguliere” krachttrainingstuk.

@Sambal wat leuk! Ik ben echt fan, denk dat Runna 80% van de reden is dat ik nu al bijna twee jaar loop! Dat is eerder nooit gelukt, maar het gemak, de progressie, de accountability, leuke trainingen etc werkt voor mij echt goed!

3 likes

Ik hoop zooo dat het zo gaat dooien zodat ik straks/vanavond buiten kan hardlopen! Heb gisteren de loopband gepakt en vond dat zo vreselijk haha, maar met deze gladheid durf ik het buiten nog niet aan denk ik

3 likes

Dat heb ik met mijn nieuwe Shokz oordopjes. Wil zo graag weten of ze fijn blijven zitten met hardlopen, maar komt er maar niet van.

2 likes

Ik had zondag gerend, ging echt lekker. Onderweg ging het ontzettend hard sneeuwen wel, maar zat in een flow en wil dit doorpakken. Vind het zo irritant dat ik nu deze dagen niet kan rennen. Zie al helemaal dat ik er weer uit ben als het weer veilig is op de weg…

Ik loop gewoon door, ik loop toch gewoon in het bos en dat is goed te doen (wel stuk zwaarder want hier ligt echt veel dus is regelmatig echt ploegen door de sneeuw).
Dit was vanochtend:

Mijn jaardoel is minimaal 5250km (met minimaal 60.000 hoogtemeters) lopen, een aantal 100milers en vooral genieten (van het bos) en geen blessures lopen (net als vorig jaar).

20 likes

@lariks Ja met verse sneeuw is het wel te doen, maar gisteren was hier alles juist vastgevroren en heel glad. Maar nu is het meeste weg! Dus ik ga zo lekker de deur uit :relaxed:

2 likes

Hier ook een heerlijk rondje door de sneeuw vanochtend. Het was soms wel ploeteren :sweat_smile: maar vooral genieten!

4 likes

Lekker! Geniet ervan.

Ja, hier is ook wel het laatste stukje straat richting bos wat glad/vastgevroren maar dan kan ik langs de rand.
En sommige padden in het bos zijn heel erg plat gelopen dus je moet er wel op bedacht zijn dat dat ook glad kan zijn en dan gaat eigenlijk wel prima zo.

2 likes

Ik ben vandaag pas met het donker thuis dus ga het nog niet wagen, misschien morgen! Veel plezier jij!

2 likes

Er lag uiteindelijk ook nog meer dan verwacht, maar in het bos was het inderdaad meestal niet echt glad. Was een mooie reden voor een extra rustig rondje!

1 like

Ik zit een kort sportschool abonnement te overwegen en heb zelfs al naar een eigen hardloopband gekeken haha ik word gek van al die gladheid hier

Kun je niet ergens een dagpas regelen?

1 like

Ben echt blij dat ik vorige week net een abonnement had afgesloten weer (voor de fitness maar ook om bijv. hard te lopen bij schijtweer, had alleen niet aan sneeuw gedacht) :sweat_smile:

Vind hardlopen op een loopband wel echt anders (logisch natuurlijk) en mijn Apple Watch zei dat ik heel langzaam was terwijl ik helemaal had uitgerekend welke stand welk tempo zou hebben (ik deed sprints, daar leek me een loopband nou top voor want dan kun je 1 tempo aanhouden). Maar misschien compenseert het omdat een loopband misschien je ook een ‘boost’ geeft omdat de ondergrond al beweegt? Ofzo? Does this make sense? :rofl: :rofl: Tot zover mijn wetenschappelijk onderzoek.

1 like

Ik loop om die reden ook mijn interval trainingen het liefst op de loopband, maar ik heb gemerkt dat ik echt heel krachtig mijn armen moet bewegen. Anders denkt mijn Garmin dat ik langzamer ga, terwijl ik de loopband vaak iets boven het aangegeven tempo zet. Misschien is dat bij jou ook het geval?

1 like