Jaa Strava klopt nooit! Ik heb ook bijvoorbeeld bij hikes altijd dat ik veel hoger heb geklommen, volgens Strava, dan überhaupt mogelijk is
Da’s niet hardlopen maar toch…
Ben hierdoor nog een kwartiertje gegaan! Was inderdaad heel lekker ![]()
Oh interessant! Ik zet ook altijd ondertussen mijn Apple Watch aan tegelijk met Evy omdat ik mijn hartslag wil meten wat de Evy app niet doet, en ik heb nog nooit een discrepantie opgemerkt. Maar zal erop letten volgende keer!
Echt heerlijk lopen als het vriest (-2), alle bladeren knisperen en er is ijshaar:
En een ontmoeting met een reebok:
Vanmorgen liep ik met zonsopkomst en het was zo mooi! Qua loopconditie gaat het niet fantastisch helaas. Na kerst heb ik flinke griep gehad en daarna durfde ik met alle sneeuw en gladheid niet echt te gaan. Daardoor heb ik twee weken training gemist en ik ben ook nog steeds niet helemaal de oude. Het gaat natuurlijk sowieso met ups en downs en dat hoort erbij, maar ik merk dat ik het toch lastig vind om dat te accepteren! En dat vind ik dan ook weer irritant van mezelf: ik leg mezelf in alle aspecten van mijn leven zulke hoge eisen op. Dan wordt dus zelfs iets wat ik in feite alleen maar doe voor mijn plezier en mijn gezondheid een prestatieding. Ik weet dat sommige mensen het juist heel leuk en fijn vinden om prestatiegericht te lopen maar voor mij is het echt drie keer niks. Ik wil gewoon lekker genieten van de buitenlucht. Is dit herkenbaar voor jullie? Wat doen jullie om de prestatiedrang een beetje los te laten? Wat mij trouwens sowieso al helpt is dat ik geen Strava (meer) heb. Dus vergelijken met anderen doe ik gelukkig niet meer zo (hoewel ik wel een paar mensen volg op Garmin).
Misschien je horloge ook eens thuis laten en puur lopen op je gevoel?
Woow wat cool dat ijshaar!
Ja ik heb ook een tijd zonder horloge/app/etc gelopen. Gewoon om lekker te kunnen lopen en niet ‘teleurgesteld’ te worden door een tegenvallende snelheid.
Ja, ik vind het heel mooi natuur fenomeen.
Het ziet er ook per tak anders uit, moet me echt inhouden om elke op de foto te zetten haha.
@Keroppi Zonder horloge lopen is inderdaad wel eens een goed idee ja! Ik denk verder eigenlijk dat ik me ook gewoon niet meer moet inschrijven voor wedstrijden. Ik kan mezelf wel voornemen dat het me gewoon om het lopen van de afstand gaat, zonder verdere tijdsdruk, maar als puntje bij paaltje komt dan wil ik toch een bepaald tempo lopen.
Ja óf een wedstrijd proberen te lopen met als enige doel: plezier hebben zonder tijdsdoel en niet tot het gaatje gaan.
Voor mij was dat twee jaar geleden ook een gamechanger, dat zoiets doen zonder de lat hoog te leggen zo’n mega uitdaging is voor mij
ik was heel erg trots toen het gelukt was er 10km te lopen zonder tijdsdoel en met heel veel plezier
Late reactie maar het verschil met de Strava app en Garmin is dat de Strava app GPS van je telefoon gebruikt en dit is altijd minder nauwkeurig dan Garmin. Kun je niet de Evy app verbinden met je Garmin? Als dat niet zo is lijkt me dat echt een groot nadeel want alle concurrenten bieden dat wel aan.
Ik heb mij voor het eerst in bijna een jaar weer ingeschreven voor een hardloopevenement. Ben in de tussentijd sneller geworden, maar ik vind het nog lastig inschatten op welk tempo ik moet vertrekken. Grote kans op een PR. Dat maakt het wel extra spannend.
Hoe gaat het lopen bij jullie dit jaar tot dusver? Hier dus wel lekker. ![]()
Zijn er hardlopers die best onfit begonnen en nu goed zijn geworden in hardlopen?
Vanaf wanneer begon je het een beetje leuk te vinden, en vooral het makkelijker te vinden.
Samenvatting
Ik ben erg slecht in sporten en vind het nooit echt leuk, maar het is ook altijd echt afzien. Hardlopen gaat best goed, omdat ik nergens aan vast zit. Plus als ik een klein rondje doe ben ik met een half uur klaar.
Alleen blijf ik het echt zwaar vinden. Het begin is zwaar, waarschijnlijk start ik steeds wat snel nog, daarna heb ik meestal wel eventjes een momentje van oh dit gaat best oke lekker met minder moeite, om vervolgens weer flink af te moeten zien met de laatste loodjes.
Dat mensen kunnen praten tijdens het hardlopen, is echt een raadsel voor mij. Ben een hijgende hond na 500m (oke, ik rook dat helpt niet).
Gaat dit ooit verbeteren, of moet ik maar inzien dat het altijd zwaar gaat blijven?
Is alweer een poos geleden, maar ik had nooit gesport tot mijn 22e en toen ben ik begonnen met hardlopen. Heel ouderwets met m’n iPod nano en start to run van Evy. Door het langzaam opbouwen en wandelen-rennen echt af te wisselen, niet eigenwijs doorrennen, kon ik daarna prima 5km lopen zonder dat het een lijdensweg was. Consistent 3x in de week lopen, niet boven m’n eigen kunnen gaan, geduld hebben. Denk dat het een half jaartje duurde voordat ik ook wat meer tempo kon gaan maken, maar een easy 5 km lukte na dat programma wel.
Dus denk dat je gewoon goed bezig bent hoor! Volhouden en genieten van de omgeving. Het komt wel ![]()
Ik probeer inderdaad 3 keer per week te gaan. Eerste week dat dat weer is gelukt zojuist. Zit vaak rond de 5 km al, ik moet waarschijnlijk echt nog wat rustiger rennen en dan door blijven gaan! Vond rustiger rennen dan ook weer echt heel lastig wel!
Blij dat het bij jou ja gekomen, dat geeft hoop’
Ik begon het leuker te vinden toen ik het wat langer vol kon houden en een schema ging volgen. Ik vond het lekker dat ik gewoon de trainingen uit dat schema kon doen, voelde goed om verder niet na te denken over hoe snel en ver je ging. Wat mij ook helpt, is af en toen mee doen aan een wedstrijdloopje of trail. Als je zo snel moe vind zou ik eens proberen om veeeel langzamer te lopen.
Ik ben begonnen met hardlopen vanuit niks, dus totaal niet fit. Had weleens wat andere sporten gedaan. Niks lang want ik vond niks leuk. Hardlopen was de eerste maanden pittig, maar had er wel plezier in en kon daarna vrij makkelijk kilometers opbouwen. Ik liep vanaf begin regelmatig (3x in de week met een schema). Ook op een tempo waarop ik woorden kon uitwisselen. Later werden dat hele gesprekken. Nu zijn we 4 jaar verder en loop ik 5 keer in de week, nog altijd met veel plezier.
Samenvatting
Even in een spoiler, omdat je het gedeelte over roken ook in een spoiler had gezet. Roken en hardlopen is geen fijne combi, wat je eigen zelf ook al zelf aanmerkt. Als je daar niks aan wil veranderen, vrees ik dat je er rekening mee moet houden dat je veel meer moeite moet gaan doen om op het niveau te komen waarop je kunt kletsen tijdens het hardlopen. In het ergste geval blijft het wellicht zo, vrees ik. Longfunctie is zooo belangrijk bij het hardlopen. Dat merk ik ook uit eigen ervaring. Niet vanuit een rokersperspectief echter.
Ik ben vorig jaar begonnen en in het begin vond ik het echt zwaar. Toen ik eindelijk 5 km achter elkaar kon lopen zonder stoppen, was ik vaak helemaal kapot en zo rood als een tomaat. Ik ben sinds een paar maanden een stuk langzamer gaan lopen en dat helpt echt. Kan nu een gesprek voeren, ben niet helemaal kapot als ik terug kom.
Ik wil mij zelf nog niet goed noemen maar heb er plezier in.