Hardlooptopic #2

Ik heb straks mijn hardloopschoenen advies/analyze! Vind het best spannend, hoop dat niet de allerduurste schoenen eruit komen! En dat het een beetje soepel verloopt, vind dit soort dingen altijd heel lastig uitzoeken!

1 like

De meeste standaard hardloopschoenen zijn ook wel een beetje in dezelfde prijscategorie, dus komt vast goed! En ook goed om te weten dat het uiteindelijk vooral gaat om dat het lekker zit; dus zij zullen kijken of je een neutrale of anti-pronatie schoen nodig hebt, en als je dat dan weet gewoon kiezen wat lekkerder zit en dan doe je het sowieso niet echt fout waarschijnlijk

Leuk veel plezier!

Nou ik heb ze hoor, vond het wel echt lastig. Alles zat lekker, maar wat een verademing en verschil na de middelbare schoolgympen waar ik op liep :smiling_face_with_tear:

Wel klap geld, hoop dat dit goed motiveert om hardlopen goed door te pakken. Ga ze hopelijk morgen binnenkrijgen en uitproberen!

Ben voor deze gegaan

11 likes

Hoelang doen jullie ongeveer met schoenen? Ik heb vorig jaar nieuwe gekocht en via Garmin geeft ie aan dat je er ongeveer 600 km op kan lopen en zit op de 450 nu. Maar geen idee of ik dit zo kan aanhouden of niet? Of beter twee paar zodat je kan afwisselen.

Ik hou 600-800km aan per paar schoenen. Ik heb wel een “snellere” schoen voor tempo en intervaltrainingen, en een duurloopschoen. Dus ik wissel wel af tussen 2 paar schoenen.
Ik heb me laten vertellen onlangs in de winkel dat het ook sterk afhangt van welke soort schoen je hebt. Een schoen met meer foam (demping) zal sneller slijten zeggen ze.
Maar meestal voel ik het wel aan wanneer het tijd is voor nieuwe. :sweat_smile:

Oja dat klinkt ook wel heel logisch. Geen idee of ik het ga aanvoelen. Anders binnenkort eens kijken voor nieuwe en dan de eerste tijd nog afwisselen. Dan zal ik het wel merken.

3 likes

Pretty! Het belangrijkste is natuurlijk dat ze lekker lopen maar bonuspunten als ze mooi zijn vond ik toen ik de mijne kocht. Hopelijk geeft dit net het zetje dat je het nog leuker gaat vinden. Ik ben zelf sinds halverwege de zomer bezig en merk dat ik het vooral leuker begon te vinden toen ik merkte dat ik vooruit ging. Ik kom van heel ver en ik merk dat het belangrijk is dat ik dat in de gaten houd. Ik moet niet naar anderen kijken die veel sneller kunnen. Ik ben wat zwaarder en ik heb een geschiedenis met veel blessures. In het begin had ik na 2 minuten rennen een tomatenhoofd en nu na 10. Eerst moet ik stoppen na 8x2 min en nu wandel ik maar een paar minuten in mn parkrun. Zo lang ik het maar niet vergelijk met mensen die veel sneller lopen en mij daar iets van aantrek (maar daar worstel ik soms wel mee). Ik heb een vriendin die ook langzaam loopt en zij zegt heel vaak dat ze trots is plus ik ben slow runners gaan volgen op instagram. Dit is hoe het voor mij werkt, misschien heb jij wel hele andere dingen. Maar omdat je laatst deze vraag had gesteld wilde ik nog even mijn ervaring delen. Ik hoop vooral dat je veel plezier gaat hebben van je nieuwe schoenen!

4 likes

Wat goed dat het zo goed gaat! Je progressie is fantastisch! Ik merk bij mijzelf dat ik waarschijnlijk te snel ga, maar ik ind langzamer rennen echt wel lastig. Komt waarschijnlijk ook doordat ik in mijn omgeving nu al de langzaamste ben (ook de zwaarste). Als ik dan nog langzamer ga voelt toch ergens stom, al moet ik mij daar natuurlijk helemaal niks van aantrekken. Ik ga nu focussen op meer een tempo rennen, daar fluctueer ik ook nogal in.

Toen ik de schoenen uitzocht waren er nog twee paar over waarvan ik niet wist wat ik nou beter vond, dus heb toen deze mooiere gekozen. Hopelijk houd ik ze een beetje goed schoon! Nu nog leuk outfitje erbij sparen en we gaan galloperend de stad door :wink:

2 likes

Dit gesprek was de perfecte reminder om vast nieuwe hardloopschoenen te kopen nu ze afgeprijsd zijn en mijn maat er nog is! De vorige keer was ik net te laat en moest ik de volle prijs betalen voor het nieuwe model. Ik doe er ook 600-800 km mee. Zag net dat ik op m’n huidige schoenen ook alweer ruim 600 km heb gelopen, dus wel weer bijna tijd voor nieuwe! Gaat altijd hard, maar ik denk altijd: blessures kosten meer geld (en frustratie) :wink:

1 like

Ik koop meestal rond 600km nieuwe schoenen maar dat is ook omdat ik dat dan leuk vind en een nieuwe motivatieprikkel geeft :sweat_smile: ik geloof dat de demping ook uitdroogt als je je schoenen niet draagt, dus als je relatief weinig rent en er langer over doet om tot 600km te komen heb je misschien inderdaad rond 600km nieuwe schoenen “nodig”, vs als je heel veel km’s maakt in korte tijd, dus dat je het dan kan rekken tot 800-1000km. En ik heb nu inderdaad twee paar, een snellere voor tempo/interval en eentje met veel demping voor easy/duurloopjes.

1 like

Ongeveer 700/800km, ik heb wel verschillende schoenen voor verschillende typen wedstrijden of trainingen. Ik koop meestal met black friday of na de launch van een nieuwer model 2 paar tegelijk, dan kan ik weer even vooruit!

Wat wel ook belangrijk is voor de duur van je schoenen is dat je ze niet bij de verwarming bewaart, dan drogen ze uit. Als je minder kms loopt maar wel regelmatig zou ik misschien 1,5/2 jaar max aanhouden.

Wat fijn om te lezen dit, heel herkenbaar allemaal. Heb je tips voor slowrunners op insta? Dat soort motivatie gaat voor mij ook goed werken denk ik.

Ik heb wat advies nodig weer.

Ik heb ze nu aan maar vind ze heel strak zitten… in de winkel begon in op halve maat groter, toen zei hij je moet halve maat kleiner. Daar heb ik alleen niet meer echt op gerend. Wel gepast en zaten prima. Maar nu knellen ze bij mijn achter en aan de zijkanten ( voorkant is wel prima) behalve dat ik mijn kleine teen zie. Is dit gewoon een kwestie van inlopen?
De schoenen in de winkel waren dat natuurlijk al. Ik mag een proefritje en dan nog terig naar de winkel, maar het is geen droog weer buiten dus dan mag het niet.

Ik heb het idee dat je mijn kleine teen hier wat ziet, maar is een lichte stof dus misschien is dat normaal.

1 like

Als je teen tegen de zij-/voorkant zit lijkt het me niet de goede maat. Ik zou even teruggaan naar de winkel

1 like

Hmm oke, bij de andere tenen zit ie in ieder geval wel goed. Daar is ruimte zat

1 like

Ik zou bij twijfel sowieso even naar de winkel gaan! Die kunnen even meekijken, en het is zonde als je na een paar keer hardlopen niet tevreden bent en ze dan niet meer terug kunnen. Maar als je zonder te lopen al het gevoel hebt dat ze knellen, lijkt dat me sowieso niet goed. Je voeten zwellen tijdens het lopen namelijk ook nog op. Ik heb van mijn hardloopschoenen 2 maten groter dan mijn normale schoenen

2 likes

Oke ga ik doen! Dankjewel!

1 like

Ik had ook een tijd problemen met mijn Saucony’s, mijn hiel lag meteen open na een rondje en ze hebben echt heel lang gekneld (kreeg ook helemaal tintelende tenen enzo, waren bij mij te smal). Nu na maanden (!) zitten ze eindelijk lekker haha, dus ik zou als ik jou was gewoon meteen teruggaan. Ik heb er echt te lang mee gelopen, maar was al een paar keer terug geweest en ze waren ondertussen ook echt vies… dus wilde er niet meer mee terug. Maar had bijna andere schoenen gekocht!

1 like

Heeft de winkel gezegd dat de schoenen niet geruild mogen worden als je ze getest hebt? Dat kan niet hoor, zij adviseren deze maat toch? Ik zou ze echt even een paar keer goed testen zodat je echt zeker weet of ze wel of niet goed zitten. Dan kun je daarna met zekerheid zeggen of je ze te krap vindt, bijvoorbeeld als je voeten gaan tintelen, verkrampen, je blaren krijgt of wat dan ook. Misschien is trouwens de lengte wel goed maar heb je een bredere maat nodig. Misschien kan de winkel die wel voor je bestellen. Een goede winkel luistert ook naar de klant.

Jawel, mag er een “proefritje” op maken, maar niet in de regen. Nu is het kak weer buiten komende tijd natuurlijk. Dus ga zo maar terug, mijn voeten gingen tintelen toe ik tijdje op de bank zat terwijl ik ze aan had. Net de winkel gebeld en mag gewoon langskomen, beetje jammer dat het niet echt om de hoek is