Hardlooptopic #2

Ben je nog geweest uiteindelijk?

Soms helpt tegen dat om op je buik te gaan liggen en/of vast paar rondjes in je huis te wandelen (of de trap op/af als je die hebt), wat water drinken en dan nog eens naar de wc te gaan.
En anders desnoods beginnen met rondje om het blok zodat je eerst weer naar wc kan als het op gang komt…

1 like

Nee helaas niet, thanks voor de tips! Naar de WC gaan lukte niet helaas! buik is nogsteeds rommelig :frowning: heb al een deflatine genomen. Misschien krijg ik het vanavond met Zumba eruit haha

Morgen een nieuwe dag! Hopen dat het net zo lekker weer is!

2 likes

Mega dagboekpost:
Over twee weken loop ik de halve marathon van Berlijn :fearful: het trainen is redelijk goed gegaan, in week 7 en 8 het een klein beetje rustiger aan moeten doen qua km’s en intensiteit door wat pijn aan m’n knie maar dat ging later beter; m’n tempo en interval sessies zijn allemaal goed gegaan en m’n (langste) 18km duurloop vorig week ging echt super goed (conversational pace). Maar afgelopen woensdag had ik een tempo sessie die ik vroegtijdig heb afgekapt omdat het te zwaar voelde (denk dat het in mn hoofd zat) en ik kan mij ook echt niet motiveren om te lopen vandaag, maar ik moet nog 10k easy en een 14k duurloop deze week. Die tempo loop van woensdag heeft m’n zelfvertrouwen verbrijzeld :grimacing: ik weet dat het er bij hoort dat niet elke sessie goed voelt, dat m’n lijf moe is van het trainen, dat heb ik ook wel vaker gehad dit trainingsblok, en ik denk dat ik gewoon zenuwachtig ben voor die halve?

De afgelopen twee jaar hebben in het teken gestaan van milder zijn voor mijzelf en dingen doen voor de lol ipv hoge eisen stellen, en hardlopen was een heel belangrijke oefening daarin voor mij. Dus m’n belangrijkste doel voor m’n eerste halve marathon vorig jaar was plezier hebben, en ik hoopte het binnen de twee uur te doen en dat is allebei toen ruim gelukt.

Ennnnn nu wil ik eigenlijk wel een “ambitieuze” tijd lopen, waarvan ik het echt spannend vind of ik dat kan (sub 1:50). Volgens Runna moet het kunnen, en ik heb daar in feite ook voor getraind en de training is ook voor 80% goed en volgens plan gegaan. Maarja nu is het bijna zo ver en vind ik het heel spannend! Ik denk dat sub 1:50 betekent dat ik op een tempo moet lopen dat voor een groot deel ook gewoon oncomfortabel en zwaar gaat zijn, en dat het ook kan betekenen dat het nét niet lukt of dat ik het verkeerd inschat en te vroeg instort ofzo. Dus volgens mij komt daar m’n dip in motivatie nu vandaag, uit angst :smiley: dat ik nu ook twijfel of ik voor die sub 1:50 moet gaan of niet (ik bedoel, ik denk dat ik het gewoon moet proberen, in het ergste geval lukt het niet, moet ik een stukje wandelen en dan rustiger door ofzo - het proberen en falen en daar dan oke mee zijn is ook een goeie oefening I guess, beter dan het gewoon niet proberen omdat ik bang ben).

Iemand wijze woorden?

9 likes

Geen wijze woorden, wel een knuffel voor jou omdat je sowieso niet kan falen omdat je het al zo goed gedaan hebt in de weg erheen! Ik hoop dat je kan genieten!

Thanks! Ja vorig jaar was ik al gewoon heel erg trots op het trainen er voor en was ik ook vooral heel erg trots op hoe mild ik voor mezelf was!

Ik denk dat het nu spannend vind om wél weer iets ambitieus te proberen? Omdat ik juist heel erg geoefend heb met géén “eisen” aan mezelf of m’n prestaties stellen. Dit is ook geen eis, maar een prestatiegerichte ambitie/doel, maar dat heb ik dus ook al lang niet meer gehad. Even wennen haha

4 likes

Zenuwen zijn heel normaal en ergens ook gezond, ze geven gewoon aan hoe graag je iets wil.

Vertrouw op je trainingen, het is ook niet zo erg als het nu niet helemaal lukt zoals je wil, de basis hiervoor heb je allang gelegd en gaat niet kapot als je nu in die korte periode wat “minder goed” loopt.

Probeer dus erop te vertrouwen en gewoon gaan met die banaan en geniet.

5 likes

Er zijn al goede tips gedeeld en volgens mij heb je genoeg gereflecteerd op het mentale stuk. Zo te lezen heb je genoeg getraind en zal het daar niet aan liggen, je mag erop vertrouwen dat je dit kan. :smiling_face: Een training die wat minder ging hoort er ook bij. Daar staan een hoop trainingen tegenover die volgens plan gingen dus laat je brein jezelf niet foppen dat je er niet klaar voor bent.

Mij helpt het om gedachten als “ik kan dit niet”, “ik ga te snel, dit hou ik niet vol” of “ik kan beter stoppen” of iets dergelijks van een afstandje te bekijken in m’n hoofd. Ik realiseer mij heel goed dat dit voortkomt uit het deel van m’n brein/systeem die liever het comfortabele opzoekt en daarom wil stoppen. Door dat op die manier te aanschouwen kan ik er vaak in m’n hoofd wel om lachen en blijven doorgaan. Je kan meer dan je denkt.

Gun jezelf een goede taperperiode zodat je uitgerust aan de start staat, onderschat niet wat de adrenaline van zo’n evenement met je doet (in positieve zin dus) en vergeet niet onderweg ook om je heen te kijken en te genieten. Heel veel plezier en succes!

5 likes

Haat het zo als ik een leuk broekje koop, met binnenbroekje, en hij dan alsnog zo opkruipt dat ik mn loop halverwege maar afbreek omdat mn benen zo tegen elkaar schuren :sob:

1 like

Vreselijk is dat!!!

Heb een lade vol ervan!

1 like

Wat zijn goede hardloopschoenen voor beginners of waar moet ik op letten? Ik wil geen godsvermogen kwijt zijn voor het geval ik het niet volhou :upside_down_face:

Er zit in mijn stad zo’n winkel waar je een analyse kan laten doen maar ik wil niet direct 150 piek of meer kwijt zijn

Hardloopschoenen zijn vrij persoonlijk en het hangt echt af van je loopstijl en hoe je voet eruit ziet wat lekker zit en goed loopt. Maar, je kan je denk ik als beginnende loper prima beginnen met een neutrale schoen van een willekeurig merk, wel handig om even te gaan passen omdat de maatvoering vaak afwijkt van gewone schoenen en het ene merk beter past bij bijvoorbeeld brede voeten dan het andere. Je kan ook wel een loopanalyse doen en dan online het vorige model van die schoen kopen, scheelt vaak ook weer geld.

2 likes

Bij Run2Day vragen ze dan wel geld voor een analyse, als je niks bij ze afneemt. Weet niet hoe het bij andere winkels zit.

1 like

Ik vind dat ook een beetje aso om te doen :grimacing: is ook geen grote keten zoals bijvoorbeeld Nike.

Ik heb wel zo’n online test gedaan waarbij je zelf kijkt naar de stand van je knieën, stabiliteit etc.

1 like

Je zou dat toch kunnen benoemen in die winkel? Denk dat dat niet eens zo heel afwijkend is als je niet zoveel geld wilt uitgeven!

Ik heb zelf mega moeilijke voeten dus ik zou er niet mee weg kunnen komen om een neutraal paar te nemen. Maar dat weet je over je eigen voeten natuurlijk het beste

2 likes

Ja dat is toch ook logisch, je maakt gebruik van iemand z’n expertise haha. Maar dat is misschien alsnog goedkoper dan het nieuwste model aanschaffen :slight_smile:

2 likes

Ja mee eens hoor!
Mijn eerste paar hardloopschoenen (of volgens mij zelfs meerdere paren) heb ik gewoon zelf gekocht en niet laten opmeten. Als je geen heel moeilijke voeten hebt en echt weinig km maakt/rustig opbouwt moet dat denk ik best kunnen. Het is een kwestie van veel passen wel. Soms kom je er ook tijdens het hardlopen (met de schoenen) achter wat je er wel of niet fijn aan vind (ook als je ze hebt laten aanmeten!)
Ik zou ze wel echt offline kopen, zodat je ze goed kan passen.
Edit: oh en koop ze vooral ook iets groter omdat je voeten opzwellen tijdens het rennen.

3 likes

Ik zie net dat DAKA ook analyses doet en die verkopen volgens mij ook wel ‘betaalbare’ schoenen dus daar ga ik komende week naar toe :blush:

Bij die duurdere winkel lees ik ook wat mindere recensies dus dat scheelt

Edit:
Ik had vorig jaar impulsief Nikes besteld maar die voelden veel te zwaar, terwijl mijn andere schoenen die ik in de gym gebruik (waarschijnlijk ook een hardloopschoen) veel lekkerder meeveren

Ik heb vandaag voor het eerst 17k gedaan. En ik vond dat ik bij een dergelijke afstand wel snoep mee mocht onder het mom ‘koolhydraten’.

En ik ben blijkbaar echt een groot kind want jezelf elke 2 km een snoepje beloven werkt dus best goed :sweat_smile:.

Verder nog knijpfruit en een kleine softflask mee. Met dat in m’n zakken en Flipbelt gepropt had ik wel overal dubieuze ‘bulten’, maar het ging prima.

12 likes

Hahah ik neem ook altijd zoute dropjes mee als ik een langere afstand doe en ik leef dan ook naar het moment toe dat ik weer een dropje kan eten. Dat breekt de afstand wel lekker op in stukjes.

Moet zeggen dat dit bij alles in mijn leven werkt (het opbreken). In een lange treinreis vind ik overstappen ook chill, want dan duurt het gevoelsmatig minder lang. En bij bodypump zijn 16 squats slechts 4 blokjes van 4, als ik gewoon tot 16 zou tellen zou ik het veel zwaarder vinden.

3 likes

Dit is níét bedoeld als advies (denk dat heel veel mensen dit heel dom vinden), maar ik loop al maanden op hardloopschoenen van Vinted. Ik heb weinig geld en had écht geen zin om al schoenen te kopen terwijl ik nog niet eens wist of ik deze sport zou volhouden. Ik begon bij 0 met Evy, dus ik liep sowieso heel korte stukjes in het begin.

Heb gezocht op Asics hardloopschoenen, toen dit paar gevonden, het model gegoogled en de reviews klonken prima, dus ik dacht: we wagen de gok voor € 10. En ze zitten gelukkig heel lekker.

Nu ik wat langere stukken loop merk ik dat ze toch een fractie te klein zijn (bij 6+ kilometer krijg ik blaren aan de voorkant van mijn tenen), dus ik ga als mijn vakantiegeld binnen is naar een hardloopwinkel en me daar uitgebreid schoenen laten aanmeten. Maar het voelt toch wel fijn dat ik vrij succesvol heb volgehouden op schoenen van een tientje :grin:

7 likes