Het ligt inderdaad vooral aan je bouw zoals @lariks zegt, maar ik denk dat die een ander lichaamstype heeft met alle 100km ultra’s dan ik hahaha.
Waar ik personlijk op let is lengte, dus minimaal 18-20cm inseam zodat mijn bovenbenen elkaar niet raken, zodra mijn huid tegen elkaar komt schuurt het direct al. Ik ben nog nooit een 2-in-1 short tegengekomen die naar mijn voorkeur de juiste lengte heeft. 
Naar mijn ervaring en met de nodige kennis zijn de opkruipende binnenbroekjes vooral degenen die een zacht flubberig stofje hebben met geen enkele elasticiteit of (lichte) compressie, vaak blijft daarin je telefoon ook niet stevig zitten. Een stevigere stof blijft vaak beter zitten en soms zit er een rubbertje bij de pijpen, dat kan ook helpen. Maar je moet de broekjes dan echt voelen om te weten of het juiste is.
Daarnaast kan het bij verschillende lichaamstypes ook nog zo zijn dat het binnenbroekje wel goed zit maar dat het losse shortje alsnog tussen je benen kruipt en je liezen gaat zitten. Ik heb echt stevige benen en met mijn loopstijl is er geen moment dat mijn benen elkaar niet raken. Vroeger droeg ik wel eens een normale half tight + een short erover (cringe) en die kropen zo lelijk omhoog dat ik daar snel mee gestopt ben toen ik dat terugzag op de foto’s. In de spiegel leuk, maar op wedstrijdfoto’s verschrikkelijk. 
TLDR: je moet het zelf passen en uittesten wat voor jou werkt. 
edit: maar ik zit nu te kijken naar Dynafit en dat ziet er wel veelbelovend uit voor mij! Alleen ben ik alsnog bang dat de bovenste laag bij mij heel lelijk gaat zitten.