Hardlooptopic #2

Nee ik vind het juist goed advies!! Aangezien dit oprecht weer een impulsief idee kan zijn en ik niet zeker weet of ik het leuk vindt vind ik het juist chill om niet direct veel geld uit te geven :grimacing:

Als ik het drie maanden volhoudt kan ik eventueel altijd nog in goede schoenen investeren! Ben direct op Vinted aan het kijken naar Nike hardloopschoenen.

1 like

Ik had me ingeschreven voor mijn eerste halve marathon, in Hellevoetsluis.

De keuze was vooral gebaseerd op dat het niet al te ver weg was en in een gunstig weekend viel. En ik vond zo’n lokale loop ook wel wat hebben.

Hoor ik gisterenavond bij mijn hardlooptraining dat er trappen in het parcours zitten. Trappen!

Blijkbaar ga je dus over de vestingmuren. En bij de halve marathon zitten ze blijkbaar aan het begin en einde van het parcours. Ik baal er wel een beetje van, want het staat dus nergens vermeld van die trappen. En bij de andere vestinglopen zitten er blijkbaar geen trappen in het parcours.

Ik vond het al minder dat er een bloedsaai deel over een dam in zat, maar nu ook nog trappen. Het is dat de andere weekenden echt niet handig uitkomen anders zou ik serieus overwegen om toch een andere race te lopen :sweat_smile:

1 like

Waarom zijn trappen zo erg? :wink: Gewoon een paar 100m ervoor wat langzamer gaan lopen zodat je hartslag lager is, je mag ook wandelen omhoog, en dan rustig doordribbelen tot je hersteld bent en dan pak je het tempo weer op. Het is even door de verzuring heen maar je zult je verbazen dat je er ook zo weer van hersteld bent en dat je gewoon door kunt gaan!

Trappen vind ik juist een vette uitdaging! Maar ik vind een van de leukste races dan ook de Puinduinrun in Den Haag waar je meerdere rondjes over 3/4 steile en lange trappen moet rennen. :rofl:

4 likes

Dat is slim! Op Vinted staan sowieso wel veel goede hardloopschoenen die mensen maar 1x gedragen hebben. Wel oppassen voor fakes maar dat zijn vaak de “nieuwe” modellen van buitenlandse verkopers. Als je een Nederlandse verkoper weet te vinden die de schoenen een paar keer gedragen heeft dan is de kans groot dat het gewoon uit een speciaalzaak of webshop komt.

Een tip voor de juiste maat kiezen (als je nog nooit hardloopschoenen gepast hebt en je maat niet weet), meet je voeten op in cm en tel er 1,5cm bij op, kijk dan naar de maattabel van het merk en neem de bijbehorende maat.

Ben je bang dat het te groot is en ben je beginner/ren je geen lange afstanden, kies dan een halve schoenmaat kleiner. Mocht het toch te krap zitten kun je altijd daarop letten met nieuwe schoenen. Maar echt, bijna 100% zeker dat 1,5cm erbij optellen goed is. In mijn eigen geval is het vaker zelfs 2cm. Het is namelijk niet zo dat je werkelijk die ruimte ook overhoudt al je de schoenen aanhebt. Er blijft maar 0,5-1cm over en dat wil je.

3 likes

Ik heb een aantal fijne hardloopleggings maar zou nu het mooie weer er langzaam weer aankomt ook graag een kort hardloopbroekje aanschaffen.

Heeft iemand een tip voor een fijn kort broekje dat niet oprolt (ivm schurende benen)?

Één search doen in dit topic en je hebt je antwoord. :upside_down_face: Fusion of Ninepine.

Maar iedere andere half tight die lang genoeg is, werkt prima. 2-in-1 shortjes zijn een no go omdat ze vaak te kort zijn.

edit: aanvulling op Ninepine, het zit heerlijk maar na een jaar is mijn ervaring dat de stof zo glad is dat het een soort piepend geluid maakt wanneer het over elkaar wrijft. Hebben anderen dit ook? Ik ben ook wel iets dikker geworden dus mijn benen raken elkaar nog meer maar ik doe ze nu niet meer aan als ik met meerdere mensen ga lopen omdat ik het geluid irritant vind. Wanneer ik alleen loop heb ik toch oortjes in.

1 like

Hé haha wat gek en irritant dat piepende geluid? Ik heb dat niet met ninepine broekjes

1 like

De korte tights van Janji zijn ook chill, lekker veel zakken ook, en siliconen randje aan onderkant dus blijft mooi zitten, merk richt zich op trailrunning maar kan ook prima gedragen worden op de weg.

2 likes

Gewoon een paar 100m ervoor wat langzamer gaan lopen zodat je hartslag lager is

Dit is slim! Ik ga binnenkort een loop doen die over een lange hoge brug gaat (de Nescioloop, hij is zelfs vernoemd naar de brug), misschien moet ik dit daar ook proberen? Ik ben nu een paar keer over die brug gerend als oefening maar ik ben echt kaputtie op de top, moet elke keer even stoppen terwijl ik helemaal niet heel hard ren. Maar ik ren er wel altijd in volle vaart naartoe over de dijk.

2 likes

Ik heb al meerdere schoenen van nike (ook hardloopschoenen maar die gebruik ik daar niet voor) dus weet mijn maat gelukkig :blush: en voor ± 20 euro durf ik de gok wel te nemen haha.

1 like

Ik heb in mijn ‘casual’ Nikes een halve maat kleiner dan in mn hardloopschoenen. En mijn voet is precies 1,5cm kleiner dan de cm’s die in mijn hardloopschoen staan. Dus ik sluit me wel aan bij Oliverqueen dr advies

4 likes

Kon vooral dingen vinden over lange leggings. Wilde eigenlijk het liefst zo’n short en broekje in één maar als ik je goed begrijp is dat eigenlijk niks?

Ik draag die ook wel graag, maar is volgens mij lichaamsbouw afhankelijk of het goed zit/niet opkruipt. Dat lees ik hier van sommige maar heb ik geen last van.
Ik draag graag de 2-in-1 van Dynafit (met binnenzak) en Salomon (maar heb niks van verleden jaar want die missen die binnenzak waar de telefoon in past dacht ik). Alle andere bekende merken verkopen ook 2-in-1, allemaal ongeveer bijna hetzelfde in uitvoering.
Bij 2-in-1 is voor mij belangrijkst dat je telefoon in het binnen-tight zak kan :sweat_smile:

1 like

Die ga ik ook doen :tipping_hand_woman:t3:

1 like

Ik vind de pocket shorts van Gymshark heel chill, daar past je mobiel ook in en hij rolt niet op!

3 likes

Ik vind die juist heel fijn!

Heb hele fijne van de decatlon die al jaren oud zijn. Pas nieuwe besteld maar die zijn helemaal niet zo goed en kruipen omhoog.

1 like

Ik had een kortere (korter dan m’n ninepine) tight van Adidas gekocht en daar gisteren mee gelopen, maar die kruipt helemaal in m’n bil :cry:

Weet iemand wat het verschil tussen die asana biker shorts en active van Nine pine is? Heeft die asana ook een touwtje? Die hebben ze nu wel in 15 en 10cm

Het ligt inderdaad vooral aan je bouw zoals @lariks zegt, maar ik denk dat die een ander lichaamstype heeft met alle 100km ultra’s dan ik hahaha.

Waar ik personlijk op let is lengte, dus minimaal 18-20cm inseam zodat mijn bovenbenen elkaar niet raken, zodra mijn huid tegen elkaar komt schuurt het direct al. Ik ben nog nooit een 2-in-1 short tegengekomen die naar mijn voorkeur de juiste lengte heeft. :disappointed:

Naar mijn ervaring en met de nodige kennis zijn de opkruipende binnenbroekjes vooral degenen die een zacht flubberig stofje hebben met geen enkele elasticiteit of (lichte) compressie, vaak blijft daarin je telefoon ook niet stevig zitten. Een stevigere stof blijft vaak beter zitten en soms zit er een rubbertje bij de pijpen, dat kan ook helpen. Maar je moet de broekjes dan echt voelen om te weten of het juiste is.

Daarnaast kan het bij verschillende lichaamstypes ook nog zo zijn dat het binnenbroekje wel goed zit maar dat het losse shortje alsnog tussen je benen kruipt en je liezen gaat zitten. Ik heb echt stevige benen en met mijn loopstijl is er geen moment dat mijn benen elkaar niet raken. Vroeger droeg ik wel eens een normale half tight + een short erover (cringe) en die kropen zo lelijk omhoog dat ik daar snel mee gestopt ben toen ik dat terugzag op de foto’s. In de spiegel leuk, maar op wedstrijdfoto’s verschrikkelijk. :joy:

TLDR: je moet het zelf passen en uittesten wat voor jou werkt. :joy:

edit: maar ik zit nu te kijken naar Dynafit en dat ziet er wel veelbelovend uit voor mij! Alleen ben ik alsnog bang dat de bovenste laag bij mij heel lelijk gaat zitten. :upside_down_face:

4 likes

Ik snap weer eens niks van Garmin. Ik loop redelijke steady 5km runs, maar zag net ineens dat in mijn top 10 5km runs in de Garmin-app alleen maar oude runs van 2025 staan, met echt vrij langzame erbij, haha. Zie nu ook dat ie in 2026 bij geen enkele run een 5km-segment gedetecteerd heeft. Wat is dat nou weer voor iets stoms. ChatGPT zegt er dan waarschijnlijk GPS-issues zijn geweest, maar elke keer?!

Waar zie je dat in de garmin app? Ik wist niet dat dat ergens stond.