Hardlooptopic #2

Als je een Hardlopen-activiteit neemt en je klikt daarop en je scrollt naar onder dan zie je
Hardlopen persoonlijke records.

2 likes

Zeker leuk stuk, maar wel vrij generiek. Want overal waar hardlopen staat had ik ook ‘roeien’ of ‘wielrennen’ kunnen invullen.

1 like

Ik heb vanochtend mijn eerste hardloop wedstrijd gelopen en het is zo goed gegaan. Heb ruim een minuut sneller gelopen dan een paar weken geleden. Was vanochtend zo zenuwachtig, slecht geslapen en dit was nog maar 5 km. Ik wilde graag een PR lopen en maakte mij zorgen dat ik het tempo niet zou halen, normaal heb ik nooit zo hoog looptempo. Nu heb ik zelfs sneller gelopen dan ik had gehoopt.

11 likes

@boonie hoe ging het vandaag?

1 like

Anders dan ik had verwacht! Maar het was wel heel leuk :slight_smile: ik had niet verwacht dat het zó druk zou zijn, de hele race lang? Misschien dat ik in een te langzame wave was gestart, want ik heb eigenlijk helemaal nergens gewoon m’n eigen tempo kunnen lopen. Ik zat steeds achter mensen die een stuk trager liepen vast, en moest hen dan steeds inhalen wat natuurlijk veel energie kost. Ik verwachtte dat dat misschien de eerste 5k zou zijn, maar het is eigenlijk de hele race geweest. Uiteindelijk heb ik de eerste 16k redelijk steady gelopen maar ik denk dat die inhaalacties en het steeds vertragen en versnellen toch te veel energie kostte want na die 16k zakte ik in ipv te versnellen. Heb zelfs heel even 20-30 seconden gewandeld in kilometer 18 om m’n hartslag naar beneden te krijgen.

M’n A-goal (sub 1:50) dus niet gehaald. Chiptijd uiteindelijk 1:53:02 (m’n Garmin klokte de halve marathonafstand in 1:51:51, maar goed dat telt niet :p), dus wel een PB en het was (relatief) leuk en ik ben toch trots! En veel geleerd over zulke events, kan het de volgende keer alleen maar beter.

15 likes

Ik heb heel erg last van irritaties door mijn Garmin horloge/bandje. Herkent iemand dit?
Wissel hem weleens af van arm of de huid weer rust te geven maar na een paar dagen doet het weer echt pijn.

Ik heb dit ook! Ik draag hem tegenwoordig veel losser om mijn pols en als ik ga sporten doe ik hem wat strakker. Dat lijkt tot nu toe wel goed te helpen.

1 like

Ik heb dit ook en wissel inderdaad ook regelmatig van pols. Wat ook wel helpt is om regelmatig een dikke laag vaseline op je pols te smeren en daaroverheen het horloge te dragen.

1 like

Veel plezier en succes en geniet ervan voor degene die dit weekend marathon Rotterdam of marathon Enschede of een van de andere afstanden lopen!

10 likes

Ik heb andere bandjes besteld, dat originele bandje bleef irriteren. Heel makkelijk te wisselen!

1 like

Oh wat een goed idee. Waar heb je dit besteld?

1 like

Een keer bij smart.bandenwatch en gewoon op bol

2 likes

Ik ga voor de zoveelste keer weer opnieuw beginnen. Deed het altijd wel met plezier maar voelde toch zwaar voor mijn lichaam. Toen overgestapt naar pilates maar heb een tenniselleboog. Slechtste combinatie ooit. Voel me totaal niet lekker in mijn lijf en wil weer gaan sporten dus toch maar weer beginnen. Nu maar extra rustig opbouwen denk ik.

5 likes

Ik ben weer aan het opbouwen na m’n bevalling een jaar geleden. Merk dat het opbouwen best vlot gaat, fijn om te merken waar je lichaam toe in staat is.

8 likes

Wat fijn! Het lijkt mij best wel moeilijk om “weer opnieuw” te beginnen na zwangerschap/bevalling

1 like

Ja het was vooral lang wachten omdat m’n bekkenbodem flink was aangedaan, en vervolgens weer met 2 min rennen en 1 min wandelen beginnen :sweat_smile:

Ik ga beginnen met hardlopen. Ik heb al een paar goede schoenen gekocht. Nu heb ik wel een redelijke basisconditie maar m’n lichaam moet denk ik wel wennen aan de belasting op m’n spieren en pezen. Is het slim om echt met een beginnersschema te starten of kan ik wel ietsje meer gaan doen?

Ik zou misschien niet het aller conservatiefste beginnersschema kiezen als je wel fit bent, maar wel serieus nemen dat het opbouwen in jouw geval vooral gaat over je pezen en gewrichten trainen ipv (ook) conditie. Ik zou maximaal drie keer in de week lopen en misschien wel een beetje met intervallen werken? Bijvoorbeeld één of twee keer in de week 6x3 minuten rustig rennen, 1 minuut wandelen; en dan nog een “long run” waarbij je begint met 20 minuten rustig rennen (en wandelpauzes neemt als nodig, maar ook eventueel doorlopen als dat lukt). En dan rustig per week die intervallen uitbreiden en de duur van de long run uitbreiden.

Maar goed sorry ik zeg dit maar ik heb er helemaal geen verstand van verder dus het mag ook zo de prullenbak in

2 likes

Een schema voor beginners is zeer aan te raden. De schema’s kunnen nog best wel van elkaar verschillen, maar zullen wel met een voorzichtige opbouw zijn. Kies er een die het beste bij jouw conditie past. Onderschat niet dat je lichaam moet wennen aan de belasting. Veel onervaren lopers lopen blessures op omdat ze te snel te veel willen. Conditie hoeft daarbij geen rol te spelen. Rustig opbouwen = later meer plezier! Succes :muscle:

6 likes

Ik zou echt met een beginnersschema starten. Ik ben vorig jaar begonnen en had al een goed basisconditie, wandelde altijd veel, sport meerdere keren per week. En toch kreeg ik bij te snel opbouwen last van mijn schenen en moest mijn lichaam echt wennen aan het hardlopen.

Duurt misschien een paar weken langer voordat je je eerste 5km rent maar een blessure oplopen kost je uiteindelijk nog veel meer tijd.

2 likes