Thanks allemaal, ik ga met een beginnersschema beginnen, ik wil echt blessures voorkomen!
Ik ga straks mijn eerste event sinds 2019 lopen. 5km bij de Hilversum City Run. Ik hoop dat ik hem onder de 30 minuten kan lopen, maar voel me al de hele week een beetje uitgeblust. Dus ik denk dat ik de tijd maar los moet laten en gewoon zonder verwachtingen moet lopen.
De afstand is inmiddels niet zo spannend meer. Ik heb laatst voor het eerst in tijden weer 10km gelopen, dus als vandaag leuk is ga ik me ergens voor een 10k aanmelden.
Veel plezier en succes!
Veel plezier en succes iedereen vandaag!
Ik loop straks de 5km van de Cruyff run. Voelt echt als een mijlpaal om weer een wedstrijd te lopen na >1,5 jaar knieblessure en niet meer kunnen hardlopen. Tussentijds heel veel gericht op krachttraining. Hopelijk kan ik de afstand weer verder opbouwen (:
Omg 28.29 ![]()
Had ik echt niet verwacht. Wel echt maximale effort, maar ben zoooo blij!
Wow mooie tijd zeg, gefeliciteerd!!
Ik blijf een beetje mopperen dat het een 10k ipv een kwart marathon (want dat vind ik leuker klinken
) was, maar het was weer reuze gezellig in Rotterdam.
Ja het was druk, ik heb af en toe moeten slalommen om de mensen heen, maar ben blij met het resultaat. Trainer had me als ‘doel’ gegeven om 'm 57 min te lopen, en dat is gelukt!
Wat goed gedaan! Ik heb daar vandaag de 10 km gelopen. Vond het topweer om in te rennen en een gezellige sfeer.
Leuk om te horen over Rotterdam! Vond het erg gezellig in de stad. De marathon begon wel weer te kriebelen bij mij, misschien volgend jaar maar weer inschrijven.
Jaaaa bij mij begon het ook echt te kriebelen! Heb een aantal halve marathons gerend, maar nog nooit een hele, en nu wil ik misschien toch.
Ik heb gisteren m’n eerste marathon gelopen, in Rotterdam! Heb iets onder de tijd die ik wilde lopen gelopen en heb van bijna iedere km genoten! Echt heerlijk. Nu wel lekker stijf en loop een beetje moeilijk hahaha maar geen rare pijntjes en echt aan het nagenieten. Hebben meer mensen 'm gelopen?
Miss domme vraag, maar ik heb me ingeschreven voor een kleine run. Heb nu alleen sinds 2 dagen verkoudheidsklachten incl wat benauwdheid/kort ademigheid. Verder niet ziek of koortsig en ook gewoon aan het werk. Normaal is deze afstand voor mij goed te doen. Maar ik kan nu echt heel slecht inschatten of het verstandig en haalbaar is om te lopen, heeft iemand ervaring hiermee?
Benauwdheidsklachten kunnen heel erg vervelend zijn tijdens het hardlopen. Dat weet ik helaas uit ervaring. Als je niet normaal kan wandelen of andere dingen kan doen, zou ik niet gaan hardlopen. Afhankelijk van de klachten kan je wel voorzichtig meedoen. Geen idee of je ook een longpatiënt hebt, maar zo ja: bij deelname zeker medicatie meenemen. O en als het aanstaande zondag al is, vandaag of morgen even een miniloopje doen om te testen hoe het gaat?
Hmm benauwdheid klinkt wel vervelend. Het advies is volgens mij altijd dat het bij klachten vanaf en boven de nek prima is om (rustig) te sporten, dus bij een beetje keel- en hoofdpijn en verkoudheid; en eronder (dus je borst etc en gewoon algehele malaise/koorts etc) beter rusten. Ik zou er hoe dan ook vanuit gaan dat je beter niet all out kan gaan
Wanneer is die run en heb je nog tijd om een test-run te doen van 15-20min? Kijk dan hoe het voelt en of je het ziet zitten
Even een soot dagboek/frurstratiepost
Hardlopen gaat hier best goed. Ik heb nog nooit zo lang een sport volgehouden.
Gemiddeld ren ik 5km rondjes (met wat uitschieters richting de 10) en de ene keer gaat het beter dan de andere, maar ik blijf het altijd zwaar vinden.
Rustiger lopen lijkt het niet makkelijker te maken. Vandaag probeerde ik echt rustiger te rennen, nou ik starte ook tussen de 30 sec en minuut langzamer dan ik meestal ren. En gewoon nog steeds vind ik het echt nog zwaar. Rennen op conversatie pace zie ik sowieso nooit gebeuren, want ik kan al buiten adem raken van een beetje door wandelen/een trap lopen.
Fysiek merk ik ook een blokkade om nog langzamer te kunnen rennen. Het lijkt gewoon niet te lukken.
Anyway, ik wil graag na de zomer wat wedstrijden doen (dam tot dam bijv) dus moet echt focussen om ademhaling onder controle krijgen in plaats van de pace zien verhogen. Goed doel voor komende tijd.
Hier heb ik zelf ook nog wel moeite mee. Soms gaat het lopen ineens heel lekker en lukt het mij om daadwerkelijk langzaam te rennen, de volgende keer loop ik weer te hijgen. Ik kreeg laatst als tip om proberen in te ademen via je neus liefst ook uit via je neus en dan langzamer uitademen. Je hartslag schijnt dan naar beneden te gaan. Vind dat zelf echt nog lastig en probeer elke run als ik langzaam loop het een stukje te trainen en niet de hele 5km dat ik ren.
(Ongevraagd) advies:
- Behalve als je al langzamer dan 7-8 minuten per km loopt geloof ik dat het echt nog langzamer kan dan je nu al doet. Het is een kwestie van aanleren van een bepaalde techniek/cadans.
- Ligt het misschien niet aan het tempo maar aan je ademhaling op zich? Omdat je ook al buiten adem raakt van wandelen denk ik dat je misschien niet goed langzaam en diep vanuit je middenrif ademt maar erg hoog in je borst, kort en snel ademt.
- Ik wilde voorstellen om i.p.v. het tempo te verlagen gewoon wandelpauzes in te lassen maar als je daarmee je ademhaling ook niet rustig krijgt wordt dat lastig. Anders is het een ideale manier om langere runs te kunnen doen.
Je hebt zeker gelijk dat ik langzamer moet kunnen rennen! Maar op een of andere manier lijkt het niet (lang) te lukken. Het helpt niet dat ik geen goede meter heb. (Strava op telefoon)
Ik ga wandel pauzes misschien maar proberen ook!
Ademen ga ik ook naar kijken, ik waardeer je advies!