Hardlooptopic #2

Echt heerlijk loopweer! Net een rondje van 6,5 gelopen.

Ik heb me ingeschreven voor de 10k tijdens de marathon van Amersfoort. Echt zin in. Ik heb nu via Runna een schema voor een snellere 10, want uitlopen kan ik hem wel. Ik heb niet per se een streeftijd, ben vooral benieuwd naar wat ik kan met een goede opbouw.

5 likes

Hoe ga je dat aanpakken met een snellere tijd? Ik heb vorige week de 10 gelopen, en wil nu ook opbouwen naar een iets snellere tijd maar voor mijn gevoel blijf ik altijd rond hetzelfde lopen zeg maar.

Ik ben geen expert maar volgens mij kan (bepaalde) intervaltraining hierbij helpen :slight_smile: En misschien krachttraining?

2 likes

Ja geweldig weer! Ik heb vandaag 9k gelopen, mijn langste ooit! Ik wandel nog wel tussendoor (af en toe even) maar ben eigenlijk van plan dat altijd te blijven doen. Mijn stijve enkels hebben dat toch echt nodig :joy: (ja ik doe een uitgebreide warming-up!)

Ik train voor een 10k wedstrijd. Vind wel dat Runna vrij snel ging. Vorige week was het 8km, nu 9km en dan straks ook 11 en zelfs 12?? Heb wel besloten dat ik na de wedstrijd misschien wil kijken voor een snellere 5k maar lange afstanden zijn niks voor mij

6 likes

Wel vrij normaal om in zo’n schema langer te lopen dan 10km, daarmee bouw je namelijk uithoudingsvermogen en meer conditie op.

@Petitprince naast intervaltrainingen en krachttrainingen zou ik dus ook long runs gaan doen (12-17km ofzo) om je uithoudingsvermogen te laten groeien, daarmee word je ook sneller. Er zijn genoeg schema’s te vinden voor een snellere 10km!

3 likes

Ik heb een schema in Runna gemaakt. Daar zitten allerlei soorten trainingen tussen, zoals interval- en progressieve trainingen. De app schat dat ik na het schema 5 minuten sneller kan lopen dan nu. Geen idee of het zo werkt, maar dat weet ik over 6 weken :sweat_smile:

3 likes

Jaa snap ik, ik vond het alleen best snel? Die voor 8km was 5km als long run, en na de 8km dus elke week komt er een km bij. Maar goed ik ploeter door :joy::pray:

Woehoe!!! Zo leuk dit. Hoe ging ie bij jou? Deed je de 15 of de 8?

Ik vond het echt perfect renweer en heb de tijd die ik wilde rennen, precies gered (8km, 45 minuten) :blush:

3 likes

Vanmiddag heb ik zo lekker gerend en voor het eerst samen met mijn vriend. Vond ik zo leuk en gezellig! Hij is sinds kort gestart met hardlopen en ik ben nog enthousiaster dan dat hij is.

5 likes

Ik heb mijn vriend vanavond overgehaald! Ik vind het ook vooral heeeeeel leuk, hij nog wat minder :joy:

Ik heb zelf dit weekend met Tante Trail gelopen. Zit in meerdere steden, ik vind het wel een leuk initiatief! Kennen meer mensen hier het al?

2 likes

Wat leuk, wij rennen nooit samen. Onze tempo’s liggen zover uit elkaar dat dat voor noemand leuk is.

1 like

Ik had gehoopt dat onze tempo’s wel bij elkaar zouden liggen aangezien hij nog niet zo lang loopt en ik bijna een jaar. Maar hij heeft zich de hele run in moeten houden :smiling_face_with_tear:

oh ik vind met mijn partner rennen ook zo gezellig!

1 like

Ik weet niet of je op muziek rent, maar ik loop dan standaard te snel. Zelfs met goede bpm voor wat ik wil. Als ik iets wil luisteren moet het een luisterboek zijn voor ideaal rustiger tempo

2 likes

Ja, leuk initiatief, in de nieuwe Trailrunning magazine staat nu toevallig ook een artikel over in.

1 like

Hier ben ik ook mee aan het experimenteren. Op podcast etc ren ik sowieso langzamer dan muziek inderdaad!

Heel leuk initiatief! Alleen de naam vind ik stom haha. Leuk dat het alleen voor vrouwen is.

Bij mij in de buurt zit niet zoiets maar ik heb zelf geen behoefte om het op te starten, hoewel het vrijblijvend is moet je toch een beetje je gezicht aan koppelen.

1 like

Ja klopt idd! Als je eenmaal begint komt dat denk ik toch ook met verwachtingen.

Zo! Voor het eerst 20k gelopen. Halve marathon is pas half mei maar door alle vakanties en studiedagen van de kinderen heb ik niet echt veel momenten meer om echt lange runs te doen.

Moest wel 2x naar de wc. Gelukkig is er ergens een (best schoon) openbaar toilet (had zelf zakdoekjes mee) en is er op een kinderboerderij waar ik langs kom ook een toilet.

Maar de tweede keer vonden mijn kuiten het niet fijn dat ik zo abrupt stopte met bewegen, dus ze verzuurden een beetje. En toen moest ik nog 8 km :sweat_smile:

10 likes

Wat goed! Heb je iets aan kracht/core gedaan als voorbereiding en zo ja, wat?

Ik ben nu 12 weken post partum en helaas nog geen groen licht van de fysio maar mag/kan überhaupt nog vrijwel niks. Baal zo want had echt verwacht nu weer te kunnen beginnen.