Hardlooptopic #2

Ben 3 maanden postpartum de krachttraining weer langzaam gaan opbouwen + conditie door te fietsen (racefiets op een trainer binnen, deze al vanaf ongeveer 10w pp). Heb ook een deel van het SterkHer postpartum programma thuis gedaan om m’n core op te bouwen.
Hardlopen ben ik pas op z’n vroegst 9 maanden pp mee begonnen en loop weer opnieuw bij een bekkenfysio omdat m’n bekkenbodem nog steeds iets verzwakt is, dus daar heb ik ook gerichte oefeningen voor.

Ik heb net voor het eerst een intervaltraining gedaan en ik was van te voren echt zo bang. Maar het viel reuze mee! Twee blokken van drie keer 400 meter op een tempo van 5:15. Dik gehaald. Nog nooit zo’n tempo aangehouden. Echt leuk om te merken dat mijn lijf dit allemaal kan!

7 likes

Anderhalf jaar geleden rende ik met m’n postpartum lijf en zoogcompressen in m’n sportbeha gepropt met hangen en wurgen 1 minuut.

Vanochtend een lekker trainings rondje van 10 km gerend, binnen een uur.

Is toch zo knap wat een lichaam kan

22 likes

Goed bezig!

Moet wel zeggen dat ik mijn PR’s in Garmin gereset heb zodat ik niet de hele tijd gecontronteerd werd met mijn pre-kind PR’s :grin: (Die ook zo’n 7 jaar geleden zijn, ouder worden helpt ook niet mee).

4 likes

Haha snap ik! Maar dat is natuurlijk ook helemaal geen eerlijke vergelijking

2 likes

Ik heb het lopen weer opgepakt. Meestal geen zin om te gaan, maar zit nu in een soort flow dat ik het zonde vind om m’n reeks kwijt te raken haha.

Vandaag rondje van 8km gelopen, maar m’n broekje kroop telkens omhoog. Wat voor kort broekje is een fijne, iemand daar nog tips voor? En wil denk ik ook een nieuw horloge, welke hebben jullie en is dat een aanrader? Ik heb nu een Apple Watch maar die is niet perse op lopen gericht. Meet ook vaak niet m’n hartslag.

Tips voor broekjes worden hier best wel vaak gevraagd, denk dat je met de zoekfunctie een heel eind komt!

Ik heb het basic hardoopbroekje van de Decathlon gekocht (volgens mij n.a.v. een tip hier) en die is top en kruipt niet omhoog!

En voor hardlopen gebruik ik nu een tweedehands Polar, vind die voor sporten fijner dan de Apple Watch. Echt een sporthorloge ipv een smartwatch met sportfunctie. Mijn Apple begaf het ook heel snel bij lange fiets/ wandeltochten en de Polar houdt het juist extreem lang vol.

1 like

Met horloges heb je heel veel keuze. Ligt eraan wat voor data je wil en wat je budget is. Ik heb zelf een relatief goedkope van Garmin (oud model inmiddels) die eigenlijk meer ‘lifestyle’-gericht is en waarvan de hardloopfuncties ruim voldoende zijn voor mij.

Ik heb echt zo snel last van schuurplekken, vooral van m’n sportbh, maar soms ook van m’n broekje. Zeker als het warm is en ik veel zweet. Heeft iemand hier goede tips voor? Ligt het aan de maat bh? Ik gebruik al van die anti-schuur crème maar dat helpt ook maar tot een bepaald moment (ik denk dat dat ook vermengt met zweet en dan minder werkt)

2 likes

Ik plak een randje tape maar weet niet of je dat een goede oplossing vindt

Oh slim!! Gewoon sporttape of zo? Ik heb wel een paar plekjes waar het heel snel gebeurt dus kan daar best een oplossing voor zijn

Ja gewoon sporttape inderdaad

2 likes

Het wordt regelmatig gevraagd maar er zijn eigenlijk niet zo heel veel tips gegeven. Ik kom uit 2024 wel tips voor Ninepine en Fusion tegen.

@jahoor Als je een iets langer broekje zoekt: Swedemount core pocket. Heb er nu twee van. Zakken niet af, kruipen niet omhoog en genoeg ruimte in de zakken. En super betaalbaar.

2 likes

Ik kreeg schuurplekken van bh die toch niet helemaal de juiste maat was.

Schuurplekken op je benen voorkom je door of langer broekje of van dat anti fric smeren

2 likes

Ik heb laatst nog een ninepine gekocht maar volgens mij hebben ze het model veranderd, was echt geen aanrader meer. Dus ik kijk ook weer verder! stof is anders, veel slapper en hij heeft geen achterzakje meer. Alles wat ik fijn vond 🥹

Heb zelf geen last van schuurplekken, dus geen ervaring mee, maar ik zag laatst een video op YouTube waarbij vaseline als tip werd gegeven.

2 likes

Ja ik vind dit iets minder goed werken nog dan de anti-schuurcrème maar ook een beetje hetzelfde probleem dat dat na een bepaalde tijd (vooral met lange runs) niet meer werkt :frowning: Maar bedankt voor de tip!

1 like

Kan je de creme meenemen met je long runs en dan onderweg een 2e keer aanbrengen?

1 like