Hardlooptopic #2

Dankjewel! Mijn ouders viel het zo tegen hoe moeilijk mensen mijn naam vonden dat ze mijn broertje maar Nick hebben genoemd trouwens :joy: (Dit is off-topic sorry mensen maar ik vind dit altijd zo’n grappige anekdote!)

Terug naar het hardlopen: ik heb deze week vrij genomen maar ik ga zondag denk ik weer eens een 5km doen :smile: Had echt dagen spierpijn na de race! Denk omdat je dan toch net iets meer van jezelf vraagt qua tempo en spanning?

1 like

Ik lees al even mee in dit topic, want ben nu 2 maanden bezig met hardlopen. M’n doel is 2 x per week een half uurtje onafgebroken te kunnen rennen. Snelheid of afstand maakt niet uit, puur om een moment voor mezelf te hebben en conditie op te bouwen/te behouden.

Ik train 2 x per week. Ik zit nu 4 x 6 minuten met 1 min rust tussendoor (ik kom van 1 min rennen/1 min lopen). Maar nu weet ik even niet hoe ik dit verder op kan bouwen. Iemand tips?

1 like

Misschien kan je er nog eentje van 6 min aanplakken? Ik volgde destijds dit schema en daar gaan ze ook iets over de 30 minuten zodat je het uiteindelijk 30 minuten kan volhouden. Of misschien 4x7 of 4x8 overwegen?

1 like

Ik heb de app 5K runner gebruikt. Wat een schema gebruikt voor 3 keer per week hardlopen en binnen 8 weken kan je dan 5k rennen. Dat schema zag er ongeveer zo uit. Ik heb wel een stuk langer dan 8 weken er over gedaan. Ik liep vaak maar 2 keer per week en vond het soms te zwaar. In de app kon ik na elke run aangeven als het te zwaar was of niet en dan werd het schema aangepast.

Schema

3 trainingen 4 x:
6 min rennen, 1 min lopen

2/3 trainingen
3x: 7 min rennen, 2 min lopen

2/3 trainingen
7 min rennen, 1 min lopen
8 min rennen 2 min lopen
8 min rennen 2 min lopen

2/3 trainingen
9 min rennen, 2 min lopen
5 min rennen 1 min lopen
9 min rennen 2 min lopen

2/3 trainingen
10 min rennen, 2min lopen
8 min rennen 1 min lopen
10 min rennen 2 min lopen

2/3 trainingen
12 min rennen, 2 min lopen
5 min rennen 1 min lopen
12 min rennen 2 min lopen

2/3 trainingen
15 min rennen, 2 min lopen
15 min rennen 2 min lopen

1 training
20 min rennen

1 training
15 min rennen, 1 min lopen
15 min rennen 1 min lopen

1 training
20 min rennen

1 training
15 min rennen, 1 min lopen
5 min rennen, 1 min lopen
15 min rennen

1 training
25 min rennen

1 training
30 min rennen

1 training
35 min rennen

1 training
5k rennen

2 likes

Veel van ons zijn met Evy van ā€œHardlopen met Evyā€ (daarvoor ā€˜Start to run’) begonnen. Ze heeft goed beginnerschema’s, de app is noet duur en met de ING had ik destijds nog een kortingscode ook.

3 likes

@Moskou @Strawberrystatic @Keroppi ah fijn, wat een goede tips! Ik ga eens even kijken wat bij me past. Dankjulliewel!

Wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik ben sinds een paar weken begonnen met hardlopen en vind het heerlijk?? Ik noemde het altijd ā€˜de sport van de hel’, maar als ik die eerste 5 minuten doorkom waarin ik standaard mijn leven echt haat - gaat het bijna vanzelf. Nu met name nog op de loopband, ren ik nu zo’n 20 minuten op 7,5 km/u. Gisteren voor het eerst buiten, heel anders natuurlijk en steeds blokjes van 5/6 minuten gerend afgewisseld met wandelen.

Maar ik ben helemaal gemotiveerd en wil het liefst elke dag (maar dat is niet zo slim) en denk er heel veel aan?? :joy: misschien is dit gewoon een nieuwe adhd obsessie maar toch, gratis dopamine!

18 likes

Hebben jullie meerdere paren schoenen voor verschillende trainingen? Ik heb nu sinds kort een extra paar en ik merk dat ik daar veel lekkerder trainingen met een consistent tempo op loop.

Op mijn andere schoenen gaat intervallen of heuveltraining dan weer lekkerder, terwijl ik op die schoenen eerder met alles trainde, maar ik merkte wel dat mijn knieƫn de laatste tijd steeds wat zeurderig waren na het lopen. Dat is nu een stuk minder aan het worden.

1 like

Nee joh het geld groeit me niet op m’n rug. (haha sorry serieus antwoord: nee, maar ik train ook niet zo serieus denk ik.)

3 likes

Ja, sowieso meerdere paren omdat ik 6-8x per week loop en schoenen moeten kunnen drogen bij veel nat/modder. Ik loop meestal onverhard, wissel daar 3 paar (zelfde type trailrunschoenen) af, en ik heb 2 paar wegschoenen.

2 likes

Niet per se voor verschillende soorten trainingen, maar ik heb wel twee paar om af te wisselen en daarmee hopelijk ook de levensduur van de schoenen te verlengen. Ik loop 4-5 keer in de week.

2 likes

Ik wel maar dat had ik in het begin ook niet hoor! Op de baan loop ik op andere schoenen dan op de weg met name en trailrunnen doe ik ook op andere schoenen. Voor grote wedstrijden had ik hele dure carbon maar die gingen een keer een dag voor een race kapot en ik was niet echt veel langzamer dus dat doe ik niet meeršŸ˜‚.

3 likes

Ja, inmiddels wel. Op die manier kunnen mijn schoenen tussendoor drogen. Het schijnt ook beter te zijn om verschillende schoenen te hebben, zodat je je spieren net anders belast. Daardoor minder kans op blessures.

2 likes

Ik heb steeds 1 paar die ik vervang als ze ā€˜op’ zijn. Ga morgen weer kijken voor een nieuw paar.

Edit:

Deze zijn het geworden, niet mijn foto.

3 likes

Ik dacht een fijne korte hardlooplegging (van Adidas) te hebben, 6 inches. Al een paar keer mee gelopen, had nergens last van.
Maar vanochtend kroop die de hele tijd omhoog en heb ik ineens een open schuurplek op mn dij…

Waarom is het zo moeilijk om een goede korte hardlooplegging te maken?

Ninepine :nerd_face: (my fave) of fusion is de andere forum favoriet

1 like

Ik heb vandaag die van Ninepine binnengekregen. Morgen testen maar het passen voelde al hoopvol. Die van Swedemount zijn ook top.

Ik heb met net ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop. Merk dat ik trainen wel echt leuker vind met een duidelijk doel.

3 likes

Ik heb echt een haat liefde verhouding met hardlopen. Ik ben elke run toch weer te streng voor mezelf waardoor ik te snel start (en eindig ook trouwens) en helemaal niet ver kom. Bij 3km ben ik dan helemaal kapot (als in de laatste km is al echt afzien en vreselijk), dan ga ik weer een week of 2 niet en bouw ik dus niks op.

Nou sinds kort dan toch echt rustiger gaan rennen en toen kon ik dan toch 5km (maar langzaam) en dat wordt nu steeds sneller. En vandaag dus uit het niets een 7km stuk. Nouuuu dat heb ik nog nooit in mien leven gered! Helemaal trots!

Maar geen runners high, komt dat nog? Ooit?

13 likes

Thanks! Die prijzen zijn ook niet dat je denkt van ā€˜ik probeer er een paar’ he, nondeju

Knap gedaan! Die runners high heb ik bijna nooit, helaas, een paar keer per jaar.

3 likes