Ik ben het met veel dingen die over de film gezegd worden (hier, in de video en op het internet) eens maar om de een of andere reden vond ik het echt gewoon een leuke film. Er was duidelijk geen structuur en er gebeurde heel veel en veel dingen waren a) dom en b) onnodig maar ik heb me geen moment verveeld.
Samenvatting
De manier waarop Queenie zich in deze film gedroeg vond ik echt heel kut, vond haar een leuk personage in de eerste film maar had het idee dat er van die persoon niks over was. Het idee dat zij zich bij Grindelwald aansluit vind ik leuk/een interessante wending maar de uitvoering werkte totaal niet.
Had meer verwacht an de relatie tussen Newt en Tina, vond de miscommunicatie heel flauw. Tina als karakter was ook teleurstellend, vond Leta een stuk interessanter en snap totaal niet waarom zij en Newt blijkbaar uit elkaar gegroeid zijn. Ook haar drama en het hele verhaal met haar halfbroer was nogal zwak. Ik had ooit een gesprek met mijn vriend dat elk Harry Potter boek eigenlijk een mystery novel is (wrs dat JK nu Cormoran Strike schrijft) en dat gevoel heb ik bij Fantastic Beasts ook maar de ontknoping van dit hele mysterie was zo flauw en anticlimactisch. Het idee trouwens dat haar kindermeisje half house elf was is zo fucked up.
Grindelwald’s personage vond ik wel heel cool eigenlijk, had nog steeds liever Colin Farrel in de rol gezien but still. Ik vond hem heel anders dan Voldemort, hoe hij mensen naar zijn kant overtuigd door heel manipulatief en charmant te zijn. Voldemort was dat natuurlijk ook in zijn jonge jaren maar altijd alleen voor zichzelf, heb bij Grindelwald het idee dat het niet alleen om macht te doen is en dat hij echt achter zijn denkwijze staat. Vond ook zijn toekomst visioenen over WW2 dus wel leuk bedacht op een manier (ook al vond ik het wel weer raar hoe hij daar aan kwam en wat die schedel dan was). Mensen hadden het erover dat een oorlog geen invloed zou hebben op de wizarding community maar daar ben ik het dus totaal niet mee eens, lijkt mij dat de blits voor tovenaars net zo kut is, net als shortages e.d. en een atoombom al helemaal.
Dingen die niks toevoegde en voor mij niet hadden gehoeven: het vuurgevecht aan het einde, de cameo van Flamel en McGonagall, het feniks verhaal (als bloedlijnen en waar je magie vandaan komt er niet toe doet waarom maakt het dan wel uit of je een Dumbledore bent), het bloedpact tussen Dumbledore en Grindelwald en vooral die random voorspellingen die steeds genoemd werden.
Nog over de structuur die ontbrak en het bizar aantal verhaallijnen en personages: ik denk dus dat Rowling dit weer op eenzelfde manier als HP heeft geschreven, dus met vet veel extra informatie over allerlei karakters. In een boekenserie had dit misschien wel gewerkt maar verspreid over vijf films niet. Deze hele film was eigenlijk alleen maar set up voor de rest van de serie maar als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat ik in de toekomst deze film op zich zou kijken en alleen maar in de context van de andere films die nog moeten komen (binge cultuur enzo).
Lang verhaal blijkbaar heb ik hier veel meningen over.