Het algemene boekentopic #3 (Deel 4)

Het ligt ook heel erg aan wie het voorleest want dat is echt een kunst

3 likes

Haha bij mij ligt het echt enorm aan wie het inspreekt. Bij sommigen heb ik echt het gevoel alsof een basisschooljuf me aan het voorlezen is terwijl ik sommige anderen prima kan hebben.

Bij Nextory (en volgens mij andere app ook wel kan je op de naam van de verteller klikken en zien wat ze nog meer ingesproken hebben. Mocht je nog wel een fijne tegen komen :sweat_smile:

2 likes

Helaas geen toppers gelezen in juli.

2 likes

Als je geen kinderwens hebt, vind ik Nooit, nooit, nooit een aanrader. Lentekind vond ik heel mooi, klein traantje gelaten ook.
De onbedoelden had niet supergoede reviews, maar ik vond het wel een intrigerend en compact verhaal. Verder zijn Aan het einde van de wereld en Amerikanah gewoon goede verhalen die ik niet aan de kant kon leggen.

9 likes

Ik heb in juli The Lost Metal van Brandon Sanderson gelezen, ben nu eindelijk klaar met de Mistborn serie (ja, ik weet dat er nog een trilogie aankomt in de komende jaren). Vond de originele trilogie het meest leuk, maar de laatste vier boeken waren zeker heel tof. Keihard gejankt om het einde van The Lost Metal, natuurlijk. Nu door met The Way of Kings, maar ik vind de eerste pagina’s heel erg wennen, het is een heel andere wereld.

Tussendoor ook nog Bury our Bones in the Midnight Soil van VE Schwab gelezen. Half geluisterd op Spotify en toen kwam ik er na ongeveer 60% achter dat je zelfs met een premium abonnement maar een beperkt aantal uren krijgt per maand, dus de rest als ebook uitgelezen. Ik ergerde me ook aan Alice haar stem, dus dat was uiteindelijk beter ook. Verhaal was wel tof, maar vond het toch nog een soort van ‘ineens’ klaar en had graag meer van Sabine in de meer moderne tijd willen weten.

3 likes

Wat leuk!! Haha ik zie dat ik vorig jaar schreef er naar uit te kijken om die te lezen maar heb het nog steeds niet gelezen :sob: Ben heel benieuwd wat jij ervan vindt!

2 likes

Voor de ontzichtbaren ben ik te dom ofzo denk ik want ik kon mijn aandacht er zoooo niet bijhouden, snapte het soms niet en vond het saai. Lieke Marsman: ik vind dit niet echt een boek om sterren te geven. Ik vond het soms heel mooi en boeiend en soms was ik helemaal de draad kwijt. Maar vooral de stukken over ufo’s en buitenaards leven heb ik met veel interesse gelezen.

Voor Toon alleen maar liefde❤️

3 likes

Ik heb de afgelopen maand twee boeken gelezen, vooral veel geschiedenis.
Geert Mak - Wisselwachter :star: :star: :star: :star:
In de omschrijving staat dat het gaat om de meest nabije adviseur van Roosevelt, maar het gaat over het hele witte huis in die periode. Vond het interessant om over de politiek/New Deal, Eleanor Roosevelt en veel andere mensen in die tijd te lezen.

Bas von Benda - Beckmann - Het kleedje voor Hitler :star: :star: :star: :star: :star:
Familiegeschiedenis van een adellijke familie in de Tweede Wereldoorlog. Hij beschrijft, heel mooi in de context van die tijd, hoe een groot deel van zijn familie steeds conservatiever wordt en opschuift naar het nazisme. Zijn oudtante trouwt met een van Hitlers trouwste generaals - die later ter dood veroordeeld wordt in het Neurenberg proces, terwijl haar zus verliefd wordt op een Joodse arts en zoveel mogelijk afstand neemt van haar familie en het nazigedachtegoed. En daar tussenin alle familieleden die niet “actief” deelnemen, maar door hun werk of het niet willen weten of zien, net zo goed een rol spelen.
Vond het heel mooi hoe hij al die verschillende kanten belicht, ook hele prettige schrijfstijl.

4 likes

Ik ben ooit vrij ver in het luisterboek van Een kleedje voor Hitler gekomen, maar ik kwam er echt niet doorheen, het ging zo traag. Hoor nu wel vaker positieve verhalen, dus mss moet ik het ebook nog maar eens proberen.

1 like

Ik heb het kleedje voor hitler ook net uit! Ik vond het zo’n indrukwekkend verhaal en enorm goed geschreven. Het is een dik boek maar de informatiedichtheid is enorm en ik kon echt niet stoppen met het lezen van dit boek.

1 like

Ik vind bij tragere boeken lezen vaak fijner, idee dat ik het dan meer kan bezinken? En had bij dit boek ook dat ik even terugbladerde oid. Hopelijk vind je het als ebook leuker!

Project hail mary is een extreem goed audioboek (heel grappig ook), wel in het Engels. Is die voorgelezen wordt door Ray Porter

3 likes

Dit. Ik luister alleen luchtige boeken (bepaalde thrillers, foute romance boeken, biografieën etc) omdat ik flink doorwandel
en niet doodgereden wil worden door een fatbike. Alleen een hele tijd terug had ik dus zo een populaire romance aangezet en halverwege werd de POV dus geswitcht van vrouw naar man, en mijn god die mannelijke stem was dus compleet verrassend en uit het niets. Heel hijgend en Spaans accent en alles (zoals bij Jane the Virgin) en totaal onverwachts. Dat ik niet ter plekke dood ben neergevallen van horror en daarna een lachbui is nog een wonder.

Wel zonde want die uren daarvoor dus voor niks geluisterd. Al eindigen dat soort boeken altijd hetzelfde dus op zich niks gemist.

5 likes

Nu mijn E-reader weer volstaat met boeken weet ik dat de vakantie eraan komt. Whooo :cowboy_hat_face:
Ik heb nog ruimte voor twee titels via de online bieb dus als iemand aanraders heeft, let me know.

Gekozen

Frederiek Verberg - Lijm
Alma Mathijssen - Ik wil geen hond zijn (nav de podcast van Kroegpraat)
Colleen Hoover - Maybe not (2e deel)
Lisa Jewell - Niets is waar (lees de laatste twee vakanties steeds een boek van haar, echt spannend zijn ze)
Erik Jan Harmens - Het grote autismeboek (ik ben al over de helft, echt een aanrader)
TJ Klune - Het boomhuis in het bos
Joost Oomen - Het paradijs van slapen
Graeme Simsion & Anne Buist - Camino

1 like

Ik had dit ook met De onzichtbaren. Ik was tot pag. 50 gekomen en kon me niet herinneren wat ik had gelezen? Toen weer opnieuw begonnen en uiteindelijk rond pag. 50 definitief afgehaakt. Het kon me totaal niet boeien en de schrijfstijl was niet mn ding. Het boek krijgt veel lovende recensies dus ik vraag me heel erg af wat ik dan mis wat anderen niet missen. Ik ben ook te dom denk ik.

1 like

Hahaha ja dit had ik ook, dat ik al bijna 50% gelezen had en dacht wanneer komt er eigenlijk een punt in dit boek? Maar dat was rond de 50% en daarna vond ik het boek geweldig.
Het andere boek van deze schrijver was echt verschrikkelijk (land van dadels en prinsen)

2 likes

Eens met wat er al gezegd is! Verder kan ik er nog aan toevoegen dat ik vooral non-fictie luister, en ‘makkelijkere’ leesboeken. Zodat het niks uitmaakt als ik even een zin mis omdat mijn gedachtes afdwalen.

Relaas over luisterboeken

Ik heb ook al meerdere luisterboeken afgebroken omdat de stem me niet aanstond of omdat ik het inderdaad cringe vond. Maar daartegenover staat dat ik 50+ boeken geluisterd heb de afgelopen 2/3 jaar. Het helpt me om in de leesflow te blijven merk ik.

Een roman die ik heerlijk vond om te luisteren is Cleopatra en Frankenstein van Coco Mellors (vert. door Gerda Baardman en Jan de Nijs), voorgelezen door Wynn Heliczer. De stem voegde echt wat toe. Ik weet zeker dat ik het boek minder leuk had gevonden als ik hem vanaf papier gelezen had. Recensies zijn ook vrij verdeeld.

Concrete boekentips:

Fictie

• Boeken van Lucy Foley
  • Boeken van Freida McFadden
  • The Wedding People - Alison Espach
  • Zo is het niet gegaan - Sarah Easter Collins (vert. Marion Drolsbach)

Non-fictie

• Moederland - Milouschka Meulens
  • Mama Lee - Mischa Blok
  • Het hele dorp wist het - Rinke Verkerk
  • Alleen nog vandaag - Linda Hakeboom
  • Gevalletje borderline - Kathelijn Hulshof
  • Morgen vertel ik alles - Job van Ballegoijen de Jong

Gemiddeld maandje voor mij, maar prima verder.

Het diner las ik voor de boekenclub-aflevering van BoekenFM. Niks toe te voegen aan de twee sterren :joy: Ik moet de podcast nog luisteren trouwens, ben benieuwd wat ze ervan vinden.

Vond het aan The Wedding People heel mooi dat het een soort chicklit met een diepere laag was. Je weet hoe het af gaat lopen, maar toch zit er wat meer diepgang in.

3 likes

Ik heb net de podcasts geluisterd maar vond het echt raar; dikke boeken willen ze sowieso niet lezen dus skippen ze, die ene wil niks lezen wat erg is / knoop in de maag / naar én niet gebeurd (’‘waarom schrijf je iets naars wat niet echt is gebeurd’’), houdt niet van thriller / misdaad genre en skipt dat helemaal maar het liefst van genre ‘biografie celebs’’ (heel beperkt lijkt me? haha) & andere biografieen.

1 like

Ahw lief dat je specifieke tips geeft, want ik denk inderdaad dat de stem super veel uitmaakt.
Toevallig gisteren tijdens het inpakken van verhuis dozen geswitcht van een suzanne Vermeer boek naar een Frieda McFadden boek en dat bevalt me al een stuk beter! Ik ga zeker je boekentips meenemen

1 like

Lieke kwam langs bij de Ongelooflijke Podcast om haar boek te promoten, was een mooi interview! Misschien een luistertip voor je

1 like