Het algemene boekentopic #3

Ik heb vier boeken uitgelezen in juni:

Sylvia Plath - The bell jar
Hier heb ik me echt doorheen moeten worstelen tbh. Wel blij dat ik nu eindelijk het verhaal ken, maar ik had gedacht dat het me meer zou grijpen.

Emma Cline - The guest
Las wel lekker weg, maar wel een heel leeg verhaal. Had naar mijn idee meer in kunnen zitten. Ik ben nu wel nog benieuwder naar The Girls haha, hoop daar binnenkort aan te beginnen.

Daphne Palasi Andreades - Brown girls
Aanrader, over een groep vrouwen van kleur en hoe ze opgroeiden in New York. Origineel geschreven en las heel fijn. Er zit niet echt een verhaal in, het is meer een verzameling korte schetsen van hun levens.

Marieke Lucas Rijneveld - De avond is ongemak
Mijn favoriet deze maand. Ik heb er ondanks de thema’s en nare en onsmakelijke gebeurtenissen toch vaak van genoten, vooral van alle landbouwmetaforen en beschrijvingen van het boerenleven die voor een deel heel herkenbaar waren, en de gedachtewereld van Jas. Het was ook voor het eerst dat ik in een boek over de MKZ-epidemie gelezen heb. Realiseer me nu pas echt dat we hier in de omgeving destijds de dans ontsprongen hebben.

Heeft iemand nog aanraders qua boeken die zich op het platteland afspelen?

7 likes

Dorsvloer vol confetti

1 like

Drift van Bregje Hofstede en Rinkeldekink van Martine Bijl vind je dan misschien ook mooi!

2 likes

Oh ja, dat is wel een goed idee!

7 likes

Gelezen in juni!

De Emily Henry hype snap ik totaal niet, ik vond Beach Read slecht geschreven en nu Happy Place net zo.

Grootste aanrader is Matrix!

5 likes

Lize Spit - het smelt, maar die lijkt nogal op de avond is ongemak (alleen dan veel beter vind ik haha) dus misschien minder leuk om kort na elkaar te lezen

1 like

Oh ik had geen idee dat Het smelt zich op het platteland afspeelde, thanks! En @Luzarl thanks die gaat ook op m’n lijstje!

2 likes

Gelezen de afgelopen maand:
Het komt goed 4/5
Het lied van ooievaar en dromedaris 5/5
Omwegen 5/5
Twee weken gedaan over Anjet Daanje en twee uur over de andere twee boeken haha

9 likes

5 boeken gelezen in juni:
Extraordinary adventures - Daniel Wallace :star: :star:
Leuk idee voor een plot maar iets te knullig ofzo voor mij, kon er niet inkomen ookal was (gelukkig) het einde wel goed en passend.
The wife between us - Greer Hendricks :star: :star: :star:
Heel spannend! Maar soms haast iets te veel plottwists.
Antiboy - Valentijn Hoogenkamp :star: :star: :star:
Interessant en soms poetisch taalgebruik, mooi maar de korte hoofdstukjes deden het niet voor mij.
Reminders of him - Colleen Hoover :star: :star:
Mijn eerste boek van Colleen Hoover, echt teleurgesteld :frowning: vond hem heel voorspelbaar
Ghosts - Dolly Alderton :star: :star: :star: :star:
Leuk en soms ook wel relatable voor mij al, waarschijnlijk nog meer voor mensen die zoals de hoofdpersoon in de 30 zijn. Aparte maar werkende combinatie van daten in de 21e eeuw alsook het zorgen (maken) om/voor een ouder en de realisatie dat je ouders ouder worden, dus die vond ik een aanrader! Ben ook benieuwd naar andere boeken van haar.

5 likes

Mijn boeken van afgelopen maand :

Het huis van zijde vond ik erg vermakelijk!

4 likes

Kom ook nog even mijn boeken delen! Heb echt een diverse leesmaand gehad.

DNF
Het huis in de azuurblauwe zee – T.J. Klune
Ben op 18% gestopt. Ik vond de worldbuilding leuk maar dit boek was het gewoon echt niet voor mij qua stijl. Ik vond het maar saai en vlak geschreven. Erg zouteloos voor iets wat aan zee speelt (Ha. Ha. Ha.).

Aanraders:
Zomerboek – Tove Jansson
Hier heb ik ergens hierboven al uitgebreider over geschreven! Knus en dromerig boek met fijne natuurbeschrijvingen.

Buurtsupermens – Sayaka Murata
Ik weet niet precies wat het was aan dit boek maar het pakte me helemaal. Het heeft iets heel compacts en simpels, zoals qua plot als setting, stijl en thematiek. Dat maakte het heel ontspannend voor mij.

Films die nergens draaien – Yorick Goldewijk
Dit boek had ik al vaker voorbij zien komen in dit topic en ik ben blij dat ik het heb gelezen! Heb gehuild en gelachen, vond het plot leuk elkaar zitten en de hoofdpersoon is echt een cutie.

8 likes

Ik heb deze maand relatief weinig boeken gelezen. Wel m’n eerste roman van Murakami en ondanks de overduidelijke misogynie (vooral aan het begin) was ik wel echt geboeid door het verhaal. Als iemand aanraders heeft voor iets soortgelijks, maar dan zonder misogynie, dan hoor ik het graag!

6 likes

ik ben nu al een paar keer in die broken Earth Trilogy begonnen, maar ik kom steeds niet verder dan de eerste bladzijden, het pakt me gewoon totaal niet. Vond het steeds zo gek omdat het zo goed beoordeeld is

1 like

Helemaal eens over Buurtsupermens! Ontroerend vond ik die. Ken je (één van) haar andere boek(en), Earthlings? Ook een aanrader!

Ik heb ook nog een juni lijstje, bijna alleen maar fantastische boeken :heart:

Severance is een soort zombie post-apocalyps meets verveelde millenial verhaal, en vond ik onverwacht ontroerend. Grappig, lekker hoog tempo en veel meer lagen dan ik had verwacht.

The Secret Lives of Church Ladies zijn korte verhalen waarin vrouwen, geloof/religie/de kerk en seksualiteit centraal staan. Ik hou niet eens van short stories maar deze pakten me echt.

Homegoing volgt twee takken van een Ghanese familie over een periode van ± 300 jaar. Mooi maar ik vond het jammer dat elk personage maar redelijk kort voor kwam (steeds in één hoofdstuk van ongeveer 15 pagina’s) en het verhaal voelde daarom soms wat gehaast en oppervlakkig.

Herland is een boek uit 1915 en gaat over 3 mannen die een eiland ontdekken waar alleen maar vrouwen leven. Voor die tijd gewaagd en baanbrekend, in 2023 is er behoorlijk wat af te dingen op het verhaal (het levensdoel van die vrouwen is namelijk: moeder zijn :woozy_face:).

My Year of Rest of Relaxation: you love or hate Ottessa Moshfegh en ik vind haar geniaal. Geen enkel personage is likeable en toch is het zo grappig, zo bizar, zo origineel. Er gebeurt niks en toch wilde ik de hele tijd doorlezen.

What Moves the Dead vond ik een hele leuke, grappige, originele thriller. Niet eng maar een goede creepy gothic vibe.

9 likes

Ja, omdat het zo goed beoordeeld wordt heb ik dus doorgelezen. Maar de eerste bladzijden zijn wel heel tekenend voor het verhaal. Het is echt goed geschreven en uitgewerkt, dus daar ligt het niet aan, maar achteraf was ik zelf liever na die 1e bladzijden gestopt.

Haaai, ik kom even binnenvallen.

Als klein kind las ik heel veel en dan vooral boeken van Zwijssen (mijn nicht werkte daar dus die nam altijd boekjes mee), de serie kippenvel en de serie hoe overleef ik. Volgens mij heb ik toen nog een paar boeken gekocht van carry slee ‘’ hot or not en lover of loser ‘’ maar eigenlijk vanaf mijn 15e is dat helemaal vervaagd. een paar jaar geleden stuitte ik op het boek ‘’ Het hoogsensitieve brein ‘’ dat ik een ontzettend interessant boek vond.

Nu zoek ik eigenlijk zo’n zelfde soort boek om weer eens te gaan lezen. Meer een soort zelfhulpboek of psychologisch boek. Ik weet niet of iemand hier iets heeft gelezen over ‘‘HSP’’ en nog andere aanraders heeft dan het bovengenoemde boek of een boek dat die richting op gaat? En zo ja, wat zijn die dan :grin:

3 likes

Ken je Leven zonder filter van Fleur Van Groningen? Die vond ik fijn lezen, maar misschien is het niet je ding, is eerder haar verhaal dan echt zelfhulp.

1 like

Beetje laat met het lijstje van juni, maar wilde hem toch nog graag delen

Was op vakantie dus vrij veel gelezen. Toen we terug waren van vakantie (21 juni) kon ik het niet meer echt opbrengen om te lezen maar zit er sinds vandaag weer lekker in.

Iene miene mutte was echt een boek dat ik niet weg kon leggen en gewoon dus ook binnen een dag uitgelezen heb, vandaar de hoge beoordeling.

De camino heeft zo een diepe indruk gemaakt, en vond ik echt heel goed geschreven en zeker een aanrader.

Las overal dat men enthousiast was over Leed en lief maar daar heb ik mij echt door heen moeten worstelen. Pas de laatste 20% vond ik leuk worden dus die vind ik minder aa aanrader dan vooraf gedacht.

6 likes

Ik heb net deel twee uit van de Zeven Zussen en ik vind het echt zo fantastisch!!! Had ik echttt niet verwacht, normaal lees ik compleet andere genres maar omg :star_struck:

6 likes