Het algemene boekentopic (Deel 2)

Met mijn niveau A2-B1 is dat vast wat te hoog gegrepen denk ik? Maar ik onthou hem!

Ik heb in februari 6 boeken gelezen!
Een aantal waar ik enorm door geraakt ben, en wat prima om te lezen/luisteren boeken.

• De boekbinder :star: :star: :star: Een prima boek dat bestaat uit 3 delen. Deel 1 boeide me goed, al vond ik de opbouw wat traag. Deel 2 kwam ik minder goed in maar is uiteindelijk mijn favoriete stuk. Het boek sneed een mooi thema aan over acceptatie en las prettig weg. Het boek speelt zich af in het verleden en gaat over een jongen die boekbinder blijkt te zijn, mensen hun persoonlijke verhalen worden gebonden in een boek en daardoor van hen afgenomen. Maar het boek gaat vooral over het verhaal van de hoofdpersoon.

• Een stralende toekomst :star: :star: :star: :star: :star: Dit boek is zo prachtig en sterk. Het gaat (grotendeels) over Chicago in de jaren 80 in de gay scene en de aids epidemie die er rondgaat. Het is tragisch om te lezen hoe de hoofdpersoon vanaf het begin weet dat ze uiteindelijk allemaal zullen sterven aan de ziekte. Het boek is krachtig geschreven en ondanks de lange hoofdstukken werd het nooit saai. De schrijfster heeft op een prachtige manier die tijd omschreven en mij een kijkje gegeven in een periode en een ziekte waar ik eigenlijk heel weinig vanaf weet. (ps: ik ga nu geld doneren aan het aidsfonds)

• H@ck het instituut :star: :star: :star: :star: Een leuk kinderboek dat zich afspeelt in de toekomst. Het boek gaat over een broer en zus en ieder (kort!) hoofdstuk wordt vanuit de andere persoon beschreven. Lekker futuristisch en heb echt zin om het volgende boek te lezen (al twijfel ik of ik deel 2 ga kopen, of wacht tot die op kobo plus staat)

• Mijn naam is Selma :star: :star: :star: :star: :star: Een sterk luisterboek over een Joodse vrouw die haar leven in het verzet en in het kamp tijdens WO2 deelt. Met vooraf aan ieder hoofdstuk interviewfragmenten van de schrijfster. Ik lees in de andere reviews veel over de taalstijl maar dit viel mij in de luisterversie niet op. Wel verloopt het begin wat rommelig.

• Waarom je niet zomaar moet stemmen waar je ouders op stemmen :star: :star: :star: :star: Informatief boek, makkelijk geschreven, goed te begrijpen en echt zo uitgelezen! Geen ingewikkelde taal waar ik niets van begreep, dus dat is een pluspunt. Wel wist ik al een hoop, maar dat was niet storend. En er zat een speciaal stukje met schandalen om te googlen, dat vond ik echt heel leuk.

• Zomer in het duincafé :star: :star: :star: :star: Een heerlijke feel good chicklit die net iets volwassener leest en net iets emotioneler is dan het gemiddelde verhaal. Een aanrader voor fijn leesvermaak. Ik heb echt zo genoten van dit boek. Over een moeder die 2 jaar na het overlijden van dr partner met haar 2 tienerkinderen naar een verlaten gat op werkvakantie gaat, haar kinderen hebben er eerst helemaal geen zin in maar zij leeft er helemaal in. En enorm voorspelbaar maar de eerste (levende) man in het boek wordt ze verliefd op, en dat is best leuk om te volgen. Ook hierbij twijfel ik trouwens om geld te betalen voor deel 2.

Ik ben heel tevreden over deze maand, ik heb een informatief boek gelezen, een boek over de tweede wereldoorlog gelezen en een boek over de tijd dat AIDS rondging gelezen, alle drie boeken die ik normaal nooit lees.
Voor komende maand wil ik sowieso druks, zon en sodeflikstralen en de ontheemde (hier kom ik echt moeilijk door!) lezen.

5 likes

Mijn boeken van februari. Al is The Iron Traitor eigenlijk van vanochtend, dus maart.

Godsgrave :star::star::star::star::star:
The Right Swipe :star::star::star::star::star:
The Darkest Minds :star::star::star:
Halt’s Peril :star::star::star::star:
Take a Hint, Dani Brown :star::star::star::star::star:
Best I’ve Ever Had :star::star:
The Emperor of Nihon-ja :star::star::star:
The Iron Traitor :star::star::star:

Ben lekker bezig met series verder lezen/uitlezen. Hoef in 3 series nu nog maar één deel dus dat moet lukken :nerd_face:

5 likes

Februari was ook weer een lekkere leesmaand, 12 boeken gelezen!

• The Demonata Serie deel 1 t/m 10 - Darren Shan - :star: :star: :star:
    Ik wou deze boeken graag herlezen, ben er vroeger weleens in de serie begonnen maar nooit afgemaakt. Het is YA en dat merk je wel in de schrijfstijl, maar vond het juist wel fijn dat het wat makkelijker leesbaar was. Soms wat grafisch met bloed e.d.

• De meeste mensen deugen - Rutger Bregman - :star: :star: :star: :star:
    Moest er wel even inkomen maar de hoofdstukken lezen makkelijk weg en vond het wel een interessante kijk op de mensheid.

• Warriors: Path of Stars - Erin Hunter - :star: :star: :star: :star:
    Het laatste deel van deze reeks, ik zat er helemaal in en moest ik huilen op het einde.

Ik ben nog bezig in:

• An Apprentice to Elves - Sarah Monette
  • 1984 - George Orwell
6 likes

Volgens mij is dit de eerste keer dat ik in dit topic post, maar ik lees hier vaak mee om boeken uit te zoeken. Ik móet s’avonds lezen voor ik kan slapen. Heb door jullie al veel mooie boeken ontdekt!
De laatste mooie boeken die ik las zijn:
Aan het einde van de wereld - Kristin Hannah.
Het zoutpad - Raynor Winn. Door die beide boeken wil ik heel graag weer reizen en de natuur in.
The whale at the end of the world - john ironmonger. Dit is geschreven voor corona maar gaat over een soortgelijke pandemie. Heel mooi boek!
En daarnaast veel Leigh Bardugo en Sarah J Maas.
Dankzij een tip hier ga ik nu beginnen aan Sabaa Tahir!

7 likes

@Bennielava Aan het einde van de wereld vond ik ook prachtig! Ik waande me helemaal in Alaska.

Mijn boeken van februari:

• Kiley Reid - Such A Fun Age :star: :star: :star:
    Beetje wisselvallig boek, het had goede momenten maar die werden al te vaak afgewisseld met saaie stukken. Geen sympathieke personages.
  • Cho Nam-Joo - Kim Jiyoung, born 1982 :star: :star: :star: :star:
    Dun boek van minder dan 200 pagina’s maar meer dan dat heeft dit boek niet nodig. Aan de hand van het levensverhaal van het titelpersonage wordt de positie van de vrouw in de Zuid-Koreaanse samenleving verduidelijkt en het diepgewortelde seksisme dat daarmee gepaard gaat.
  • Celeste Ng - Wat ik nooit eerder heb gezegd :star: :star: :star:
    Goed opgebouwd verhaal over een verdwijning van een tienermeisje maar ik bleef een beetje op mijn honger zitten. Little fires everywhere vond ik een beter boek van haar.
  • Joyce Spijker - Volg me :star: :star: :star:
    Dit boek stond in de bieb bij de ‘‘thrillers’’ maar ik vind het een eerder een mix van chicklit en thriller. Het verhaal gaat over Nederlandse influencers die niet echt enge dingen meemaken. Ondanks het gebrek aan spanning had ik dit boek uit in 2 dagen dus toch nog vrij vermakelijk.
  • Kate Elizabeth Russell - Mijn duistere Vanessa :star: :star: :star: :star:
    Vorige maand werd dit boek door verschillende mensen getipt in dit topic (ik weet niet meer wie) en wow wat was dit een intens boek! Echt een boek om nu en dan weg te leggen en te overdenken wat je nu net gelezen hebt. Sterkste boek van de maand.
  • Geen rating: Hugh Howey - Silo
    Heb dit weggelegd na 100 pagina’s. Op papier is dit een boek dat me zou moeten aanspreken: postapocalyptisch verhaal in het genre van the hunger games, ook een trilogie. Het verhaal komt echter zo traag op gang. Iemand dit boek gelezen? If so, wordt het beter na de eerste 100 pagina’s?

Ik ben vorig weekend begonnen in De Vervlogen helft van Brit Bennett. Tot nu toe vind ik het heel goed: aangename schrijfstijl, mysterieus verhaal.

6 likes

Ik heb twee luchtige en vermakelijke boeken gelezen afgelopen 1.5 week. Met name in de zon op het dakterras, heerlijk.

• Camino - Anne Buist en Graeme Simsion: over twee mensen die de Santiago de Compostela gaan wandelen, verbinding en ontdekken wat je wilt. Ik vind zijn schrijfstijl (Graeme) fijn en grappig; luchtig maar met diepgang. En kreeg zin om te wandelen.

• Bijna echt - Lisa van Campenhout: over een meisje / jonge vrouw die een nieuwe identiteit aanneemt om erbij te horen. Over leugens, identiteitsfraude, influencers & Amsterdam. Helemaal van “nu”. Een chicklit / guilty pleasure achtig boek wat vlot leest.

4 likes

Heb de Silo trilogie gelezen, kan me de eerste pagina’s niet herinneren dus weet niet of het beter wordt maar ik vond het wel waard.

1 like

Ik heb deze maand 4 boeken gelezen.

The Girls in the garden - lisa jewell :star::star::star::star::star:
Las lekker weg, vond vooral de sfeer heel goed beschreven.

Helsinki- Natalie pagie :star::star::star::star::star:
Fijne thriller. Door de korte hoofdstukken , ging ik snel door het boek. Ik was van begin tot het eind geboeid door het verhaal.

De campus - Natalie pagie :star::star::star:
Dit boek vond ik minder. Ergerde me vooral aan de hoofdpersoon en haar domme acties. Daar kon ik niet goed doorheen kijken.

Martien, van burgermeesterzoontje tot kasteelheer- Jan dijkgraaf.
Vond het lezen als een lange interview.

Ik lees nu denk ik 2a 3 jaar regelmatig, van te voren af en toe een boek. Ik merk dat boeken waar veel sfeer in beschreven word mij het meest boeit. Als iemand daar nog aanrader voor heeft ? Heel graag. Genre maakt niet veel uit, als het maar niet over geesten gaat daar kan ik niet tegen haha

2 likes

Goede tip! Ooit wel eens wat van haar gelezen volgens mij. Lijkt het wat op Cathy Kelly? In elk geval heb een boek aangevraagd bij de bibliotheek en ga daar in beginnen zodra ik de trilogie van ‘de beer en de nachtegaal’ uit heb.

Vind het altijd wel leuk om te zien wat iedereen leest.
Zijn er mensen die het leuk vinden om te linken op goodreads?

link

https://www.goodreads.com/friend/i?feature=friend-invite-url&invite_token=MWVhZGVkNzgtNzNiNS00Yjc0LWE3YTctZDRkMmRkMDA0YjRh

4 likes

Ohja dat wil ik ook wel, werkt dat zo? Check out the books I added on Goodreads! https://www.goodreads.com/friend/i?invite_token=ZTk5NjhjODAtMDEwZC00ZjI2LTg5ODItNDA3M2YzOGEyNmM0

3 likes

Ik klikte op die linkjes en toen stond er meteen pending dus ik denk dat ik jullie een vriendschapsverzoek heb gestuurd haha.

Dit is mijne: https://www.goodreads.com/user/show/8800217-lonneke

2 likes

Heb je vd week gevolgd en wilde ff zeggen dat ik je bookstagram heel leuk vind!!

Die van jou trouwens ook @vitaminwater, echt fijne leestips allemaal

1 like

Hee wat lief, thanks!

1 like

Ik ben nu dit boek aan het lezen en vind hem zooo mooi :heart_eyes: De uiteinden van de pagina’s zijn goud wat het nog beter maakt. Elke keer dat ik hem oppak word ik gewoon gelukkig ervan. Lekker materialistisch ook haha

22 likes

Ahhh ik heb aardig wat classics waarvan ik niet gelijk de intentie heb ze te lezen (:roll_eyes:), maar Dorian Gray ben ik echt zo enorm benieuwd naar! Mooie editie ook inderdaad!

1 like

Ik heb jou en @vitaminwater ook een verzoek gestuurd!

1 like

Haha same, ik heb alle standaard novels van Jane Austen omdat ik graag dezelfde edities wou en bang was dat ze out of print zouden gaan maar nog maar een gelezen :’). Same met Jane Eyre. Voordat ik die lees zijn we denk ik wel 5 jaar verder.

Zo, enorm late recap van mijn leesmaand, maar dat kwam omdat ik totaal verzonken was in een boek en elk vrij moment vooral wilde doorlezen. Met zeven boeken was het voor mij een goede leesmaand!

• De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid :star::star::star:
  • Leon & Juliëtte - Annejet van der Zijl :star::star::star:
  • Licht in de tunnel - Marc de Hond :star::star::star:
  • Dagboek van een boekverkoper - Shaun Bythell :star::star::star::star:
  • Illuminae - Amy Kaufman en Jay Kristoff :star::star::star::star:
  • The Midnight Library - Matt Haig :star::star::star::star:
  • Ik ben er niet - Lize Spit :star::star::star::star:

Toelichting in spoiler want ik ben vrij lang van stof.

Lange toelichting

De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid :star::star::star:
Misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog, maar ik was gewoon niet echt onder de indruk van deze. Ik vond het een hoog chicklitgehalte hebben, waar ik niet echt fan van ben.

Leon & Juliëtte - Annejet van der Zijl :star::star::star:
Dit is meer een vertelling van een geschiedenis. Een bijzonder boek over ongelijkheid en hoe een slaaf vrijgekocht wordt, waarna ze tot de elite gaat behoren. Al was het een dun boekje (boekenweekgeschenk), er is me ook niet veel bijgebleven.

Licht in de tunnel - Marc de Hond :star::star::star:
Dit boek werd me nogal opgedrongen door mijn moeder, dus om haar het plezieren heb ik het maar gelezen😬 Al was het ook wel een indrukwekkend boek, over het verloop van zijn ziekte, alle moeiten die erbij kwamen kijken en hoe zijn leven eindigde. Maar eerlijk gezegd stond hij me zelf een beetje tegen, het iets te lollig willen doen bijvoorbeeld. Daarom drie sterren.

Dagboek van een boekverkoper - Shaun Bythell :star::star::star::star:
Ah dit boek zat echt een week nadat ik het uit had nog in mijn hoofd. Het is geschreven door een verkoper van tweedehands boeken in Schotland, en het gaat dan ook over zijn zaak. Dat Amazon de markt volledig kapotmaakt, hoe hij bij mensen langsgaat om partijen boeken op te kopen en hoe het er in de winkel aan toe gaat. Om hem te steunen heb ik zijn andere twee boeken bij hemzelf besteld (geen goed idee met de brexit volgens mij). En toch heb ik vier, en geen vijf sterren gegeven door zijn soms wat arrogante houding en zijn af en toe vreemde opmerkingen over klanten. Maar de algehele sfeer was goed, en ik raad hem zeker aan als je boekenfan bent (of zoals ik bijvoorbeeld ook met boeken werkt/hebt gewerkt).

Illuminae - Amy Kaufman en Jay Kristoff :star::star::star::star:
Ik ben dit boek eigenlijk gaan lezen omdat de opvolgers zo goede ratings op Goodreads hebben. En ik vond het ook wel een vermakelijk boek. Wel moest ik er echt inkomen, mede omdat ik niet vaak in het Engels lees, maar misschien ook omdat ik eigenlijk nooit sci-fi lees. Al was er na honderd bladzijdes ook nog maar weinig info vrijgegeven.

The Midnight Library - Matt Haig :star::star::star::star:
Een bijzonder boek over keuzes maken. En ook al kon ik hem steeds niet wegleggen, toch 4 sterren omdat ik het einde wat vaag en gehaast vond. Maar dat kan ook aan mijn eigen lezen en concentratie liggen.

Ik ben er niet - Lize Spit :star::star::star::star:
Het smelt vond ik erg indrukwekkend, en ook deze was goed. Een ontzettend schrijnend verhaal over wanneer een partner plots zichzelf niet meer is en hoe het leven dan volledig op z’n kop staat. Ontzettend knap geschreven ook, ik had ontzettend te doen met de personages, maar ik heb me ook rot geërgerd. Tip: niet lezen tijdens het eten.

7 likes