Het algemene boekentopic (Deel 2)

Dekker en van de Vegt in Nijmegen mag niet ontbreken. Groot aanbod, altijd een paar tafeltjes met top-picks van medewerkers en grotere tafels per genre. Behulpzaam personeel en je krijgt gratis prachtige boekenleggers als je een boek laat inpakken

5 likes

Ohja Roelants in Nijmegen is ook heel fijn. Beneden heb je een grote kelder met tweedehands boeken, vriendelijk personeel ook.

4 likes

Ik vind de Kinderboekwinkel in Groningen ook altijd heel leuk. Ik gun het hen ook altijd meer dan de grotere ketens als ik een kinderboek koop. :stuck_out_tongue:

Ik kwam op een facebookgroep dit pakket tegen: Verrassingspakket met 3 boeken (2021)
van Blossom Books. Leek me wel leuk om eens uit te proberen, voor de YA-liefhebbers. Ook leuk als cadeautje. Ik twijfel nog of ik het zelf houd of aan een vriendin ga geven die in januari jarig is.

4 likes

Haha ja klopt idd! Ze hebben ook echt heel veel religieuse boeken en naslagwerken nog voor naast de bijbel. Vroeger was de winkel wel een tikje specialer nog door de indeling, maar de kraakvloer blijft leuk. Ze hadden ook altijd op de wc dat hele boek van wie heeft er op mijn kop gepoept aan de muur hangen. Weet niet of dat nog zo is maar vond en vind dat echt fantastisch bedacht.

Van der Velde heeft trouwens ook een fijne collectie tweedehandsboeken! Vooral in de Friese filialen is die uitgebreid. Groningen iets minder maar wat er staat is wel leuk.

3 likes

Waarom heb ik dit topic nog niet eerder ontdekt? Ik had als doel 50 boeken te lezen dit jaar. Zit nu op 45 maar heb zo meteen 2,5 week vakantie dus hoop het nog te halen. Ben weer in Harry Potter bezig :nerd_face:

Leuk om hier mee te lezen voor tips! Ik vind de boekenwinkel in Eindhoven (van Piere) ook fijn. Met coffee lovers onderin de kelder dus lekker koffie drinken/taartje eten en boekenmensen bekijken :blush:

9 likes

Oh, dat wist ik eigenlijk helemaal niet van Van der Velde! Ga ik de volgende keer eens naar kijken :slight_smile:

(R.F. Kuang is van The Poppy War)

1 like

Oh ik woon hier zelfs maar kende deze helemaal niet! Wanneer het weer mag eens een kijkje nemen.

Ik was laatst in Berlijn en toen liep ik deze boekenwinkel tegen het lijf, met alleen maar vrouwelijke en queer auteurs. Ze hadden echt een heel bijzonder aanbod ook, veel boeken die je niet snel tegenkomt. Aanrader voor als je een keer naar Berlijn gaat!

https://www.instagram.com/shesaidbooks/

9 likes

Super leuk! Volgens mij was Bonnie daar in de interrail vlogs ook naartoe geweest.

Cool, kende ik nog niet, en is blijkbaar ook nog eens bij mij om de hoek zoā€™n beetje. Ga snel eens een kijkje nemen!

1 like

Ja dit is echt een leuke en mooie boekwinkel! Ze hebben ook veel leuke kinderboeken, ik wilde er een paar kopen voor kinderen van vrienden, maar was even vergeten dat alles daar natuurlijk in het Duits is haha. Ik ben nu toevallig in een boek bezig dat ik daar laatst heb gekocht.

1 like

Middelburg - De Drvkkery :blush:

1 like

Langzaamaan naderen we het einde van het jaar weer. Ik ben heel benieuwd naar jullie favorieten van 2021!

Ik zelf had echt een uitstekend leesjaar, ik had mijn challenge gezet op 40 maar heb uiteindelijk 70 boeken gelezen (volgens goodreads waren dat 22,236 paginaā€™s, maar mijn uiteindelijke rating was maar 2,9 sterren. Maar dat komt ook denk ik omdat de meeste boeken van mij een 3 sterren rating krijgen).

Mijn 5-sterren van dit jaar gingen naar:
Tara Westover- Educated
Lucinda Berry - The Perfect Child

Speciale boeken die echt wel flinke indruk maakten maar nĆØt geen 5 sterren kregen:
Kim Johnson - This is my America
Lize Spit - Ik ben er niet
Colleen Hoover - it ends with us
:books:

9 likes

Ik heb maar 2 boeken 5 sterren gegeven dit jaar zie ik! Dat zijn ik ben er niet van Lize Spit en reisverslag van een kat. Lize Spit is wel de winnares van dit jaar wat mij betreft, ik vond dat boek zo goed. Verder heb ik erg genoten van het slot van het kerkhof der vergeten boeken (het labyrint der geesten), De Nix van Nathan Hill en Mijn duistere Vanessa van Kate Elizabeth Russel. En ik ben nu bezig in de winternacht trilogie en geniet daar zooooo erg van. Moet nog 3 boeken om mā€™n reading challenge te halen, ben benieuwd of ik het ga redden.

6 likes

Ik lees nu ook de wintervacht deel 1! Zoā€™n heerlijk boek om met deze donkere, koude dagen te lezen!

Morgen eens kijken wat mā€™n favorieten zijn geweest. Erg weinig gelezen (18 tot nu toe) dus dat valt tegen.

2 likes

Leuk! Ik las tot nu 48 boeken en hoewel dat minder is dan voorgaande jaren, heb ik wel mijn doel gehaald. Ik had al ingecalculeerd dat ik dit jaar veel tijd kwijt was aan andere dingen.

Ik heb best wat :star::star::star::star::star: sterren uitgedeeld:

  • Bloemblad van Zee (Isabel Allende)
  • Hier komen wij vandaan (Leonieke Baerwaldt)
  • 11/22/63 (Stephen King)
  • Against the loveless world (Susan Abulhawa)
  • De vervlogen helft (Brit Bennett)
  • Het huis met de geesten (Isabel Allende)
  • Vele hemels boven de zevende (Griet op de Beeck)
  • Mrs Degas (Arthur Japin)

Van Isabel Allende en Griet op de Beeck had ik niet eerder boeken gelezen en waren voor mij dus echte verrassingen! Als ik een van de boeken moet kiezen, dan was ik voor Het huis met de geesten gegaan. Of 11/22/63. Maar against the loveless world vind ik ook een aanrader. Lastig kiezen! En eigenlijk vond ik heel veel boeken die ik minder dan 5 sterren heb gegeven ook hartstikke goed.

Het slechtste boek dat ik heb gelezen was Mijn lieve gunsteling (Marieke Lucas Rijneveld). Dikke afrader.

Dit jaar las ik maar 7 non fictie boeken. Maar van de fictie boeken heel uiteenlopende genres: familiegeschiedenissen, oorlog, sciencefiction, feministisch, YA. Dus alsnog het gevoel dat ik veel heb geleerd door te lezen.

Is het ook al tijd voor goede leesvoornemens? :wink:

4 likes

Oeh goede vraag. Het eerste boek dat in mij opkomt is het boek ā€˜Ik wil geen hond zijnā€™ van Alma Mathijsen. Ik vind dit echt zoā€™n absurd en toch realistisch verhaal. Of nou ja het is zo geschreven dat het is alsof het echt kan allemaal. Af en toe popt het weer op in mijn hoofd. Steengoed.

Ik zal nog even verder nadenken welke boeken nog meer leuk waren. Veel boeken heb je gelezen! Van je lijstje heb ik geen een gelezen, heb ik wat te doen volgend jaar.

2 likes

Ik heb van de 25 boeken dit jaar zes boeken 5 sterren gegeven:

  • Birthday - Meredith Russo: geweldig onderwerp, erg indrukwekkend en op sommige punten erg herkenbaar
  • The Thursday Murder Club - Richard Osman: zo bijzonder hoe het geschreven is, de personages (bejaarden) handelen/praten ook zo typisch als bejaarden
  • The other people - C. J. Tudor: bloedstollend spannend echt een goede thriller.
  • One of us is Lying + One of us is next - Karen McManus: YA crime, gewoon heel leuk en spannend tot de ontknoping
  • Good girl, bad blood - Holly Jackson: YA, deel twee van A good girlā€™s guide to murder. Eerlijk gezegd kan ik me niet heel goed meer herinneren wat er in dit boek gebeurde, maar weet nog wel dat ik het binnen no time uit had.

De eerste drie zou ik het meest aanraden. Ik merk wel dat voor mij de schrijfstijl echt de doorslag geeft wat betreft rating. Het beste qua verhaal vond ik denk ik The invisible life of Addie LaRue, maar dat was soms echt ploeteren om doorheen te komen en daardoor geen 5 sterren.

4 likes

Zo jammer, eind van het jaar met de leuke kerstboeken. En ik heb een dikke leesdip. Ben nu al 2 weken bezig in 1 boek en het wil gewoon niet. Ik lees nu the toy maker.

Dit jaar 87 boeken gelezen, waarvan
The priory of the Orange tree de langste was met 848 pagina de korte en slechte boek gelijk was kerst met Evie 60 pagina.

Mijn gemiddelde ster is 3.9

5 sterren boeken zijn
Heartstopper -Alice Oseman
The perfect guest- Emma rous
Helsinki - nathalie page
The unhoneymooners- Christina lauren
Meisje A - abgail Dean
Dail a for aunties- jesse q sutanto
Het Meisje In De witte kimono- ana Johns

4 likes