Het algemene boekentopic (Deel 2)

Kruistocht in spijkerbroek heb ik nooit gelezen, heb het als kind geprobeerd en ik heb hem 3 x in de kast staan, maar het trekt me ook gewoon niet??
Ik vind bij brief voor de koning het tweede deel, vanaf de berg, wel echt veel sneller gaan. En ben het met je eens dat het deel in het bos wat tegenvalt. Wij hebben vorig jaar met moederdag een brief voor de koning speurtocht voor m’n moeder georganiseerd wel, was echt heel leuk!

@Sazie ik lees denk ik 40% kinderboeken, ik vind het heel fijn dat het geen enkele ruimte in m’n hoofd kost, ik het heel vlug lees, het vaak spannend is en het allemaal lekker goed eindigt.
Van de kinderboeken die ik lees zijn Nevermoor de meest volwassene. Andere boeken zijn Botje, lampje, ministerie van oplossingen, de geheime apotheek, eigk alle boeken van Janneke Schotveld behalve superjuffie, Siem Subliem, alle boeken van Anna Woltz en de verdwenen prins serie.

3 likes

Ja heb je gelijk in. Boeken met ellenlange bloemige omschrijvingen over de omgeving vermijd ik ook het liefst. Maar er zit zeker een goed verhaal in hoor. Het middenstuk is altijd doorbijten, begin en einde is goed. Dus misschien was ik iets te hard net in mijn bewoording.

En @Kusjessoldaat Snap ik. Vond het vroeger echt een heel cool verhaal. Toen heb ik de film gezien en ik vind die beter eigenlijk. Denk dat het daarom ook niet zo leuk is om nu nog te lezen. Heksenkind, andere schrijfster, vind ik trouwens Nog steeds steengoed. Anna Woltz vind ik ook fantastisch!

2 likes

Leuk om te zien dat er toch best veel soms ook nog kinderboeken lezen. :smiley:. Ik merk dat ik vooral de laatste tijd(veel gedoe en stress op werk) meer heb aan kinderboeken dan aan ‘volwassen’ boeken

3 likes

Ik lees heel veel jeugdliteratuur! Vooral middle grade. Ik ben nu bezig met The Ghost of Gosswater van Lucy Strange. Als je van historische fictie houdt is zij echt een aanrader!

Ik vond de York trilogie van Laura Ruby en Cogheart van Peter Bunzl ook heel tof. Allebei kinderseries (en steampunk!). Ik hoop dat de laatste twee van Cogheart ook snel op storytel komen.

1 like

Yayy weer een maand voorbij, weer een goede maand. Hopelijk kan ik dat volhouden :slight_smile: Ik zit inmiddels al op boek 25/26 van m’n goodreads challenga haha, maar vorige jaar lukte het me echt niet meer goed om te lezen dus had hem wat lager ingesteld dus fijn dat het nu beter gaat. Deze maand las ik 8 boeken. In de > mijn mening.

recaps
  1. Kinderen van de rivier – Lisa Wingate :star: :star: :star: :star:
    Prachtige historische roman, vond het meeslepend geschreven en vroeg me telkens af hoe de vork nou precies in de steel zat.

2. This is My America – Kim Johsnon :star: :star: :star: :star:
    Indrukwekkend boek over het leven van een POC, leerde me veel en deed me ook nogmaals mijn eigen privilege beseffen en nadenken over racisme.

3. Mijn kwaadbloed – Melissa Kremer :star: :star: :star:
    Veel besproken, geschreven door Melissa die inmiddels is overleven over haar leven met leukemie. Ik vond het een mooi boek en was er snel doorheen. Alleen om dat veel berichten rechtstreeks van een blog zijn overgenomen, lees het soms een beetje vervelend omdat het niet altijd in verhalende vorm per se geschreven is.

4. Ik ben er niet – Lize Spit :star: :star: :star: :star:
    Eerlijk gezegd moest ik wel weer even opzoeken waar dit boek alweer over ging :’)
    Toen ik het las vond ik het een fijn geschreven en makkelijk lezend boek met een interessant thema. Er werd wel regelmatig geswitcht tussen verschillende tijdsperioden en dat leest soms lastig.

5. One Day We’ll All Be Dead and None of This Will Matter – Scaachi Koul :star: :star: :star: :star:
    Ik zou eigenlijk vaker eens moeten opschrijven waar een boek ook daadwerkelijk over gaat haha want ook bij deze wist ik het niet meer. Maar toch had ik het 4 sterren gegeven lol. Een collectie essays over het opgroeien als dochter van Indiaanse immigranten in Canada. Grappig geschreven

6. Clean – Juno Dawson :star: :star: :star: :star:
    Interessant boek. Vertelt het verhaal van Lexi die na een overdosis opgenomen wordt in een rehab-centrum.

7. De keuze: leven in vrijheid – Edith Eger :star: :star: :star:
    Een verhaal (deels) over de tweede wereldoorlog en de nasleep daarvan. Ik vond zelf het deel over de oorlog erg interessant maar de rest een beetje meh

8. Vals alarm: leven met een dwangstoornis – Menno Oosterhof :star: :star: :star:
    Interessant boek, leerde me veel extra over een dwangstoornis. Ook geschikt denk ik wel voor mensen die niet bekend zijn met deze soort klachten en er meer over willen lezen/weten.

6 likes

Qua kinderboeken vind ik de Hart van Inkt-serie van Cornelia Funke ook heel erg tof trouwens.

4 likes

Ja klopt goede serie! Film is vreselijk saai. De wilde kippenclub is ook leuk van haar.

Hebben jullie vroeger ook de boeken van Kate Cann gelezen? Had afgelopen week een boek herlezen maar wat een vage voorstelling van Een goede relatie werd daar in weergegeven. Echt toxic was die jongen. Nu vraag ik me sterk af waren ze dat allemaal in haar boeken? En hoezo las ik dat? En hoeveel jeugdboeken zijn zo?

Ik heb alleen de boeken gelezen. Wel jammer dat de film zo saai is :frowning:

1 like

Ik heb zo weinig gelezen deze maand, alleen twee boeken van Lauren Conrad (Style en Beauty) en The Notebook. Alledrie niet per se aanraders overigens. De eerste twee zijn duidelijk geschreven voor een wat jonger publiek, wel prima boeken voor jongeren die met make-up willen beginnen of een eigen kledingstijl willen gan ontwikkelen maar ik was er toch echt te oud voor. The Notebook vond ik nog slechter dan de film en (sorry, unpopular opinion) ik vind dat een verschrikkelijke film. Geen idee waarom ik ook aan het boek begon, ik had dit natuurlijk kunnen verwachten.
Heb wel de komende vijf dagen vrij, echt zin om weer te gaan lezen :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Heeft iemand hier het boek van Lale Gül gelezen?

1 like

Mijn gelezen boeken van afgelopen maand:
Schermafbeelding 2021-03-31 om 18.35.03

7 likes

Ik heb alleen Kamers, antikamers van Niña Wijers gelezen deze maand. Wel een aanrader! Heel verwarrend maar daardoor juist ook heel interessant.

1 like

Ja ik heb ook een aantal boeken van haar gelezen. Wat mij nog altijd is bijgebleven is dat een jongen zijn vriendin ‘de Porsche’ noemde, omdat ze een air had/moeilijk te paaien was ofzo? Dus ik herken wat je bedoelt.

Ik ben er nu in bezig. De manier van schrijven spreekt me totaal niet aan en ik klik daardoor steeds stukken door op de e-reader.Ging echt pagina’s lang over hoe ze seks had met haar vriend (heel plastisch beschreven) en hoe een Rome reis op de middelbare school verliep. Vast leuk als je erbij was maar mij interesseert het weinig. Het geeft wel een beeld van hoe ze is opgegroeid en van een ‘cultuur’ die mij deels onbekend is. En een die wel echt heel verstikkend en vrouwonvriendelijk is. (Mens onvriendelijk eigenlijk.)

Heel gelijkmatig maandje:20210331_210031

5 likes

Ik heb net mijn achtste boek van de maand uitgelezen, blij mee.

• De verborgen geschiedenis - Donna Tartt :star::star::star::star::star:

• Het Bernini mysterie - Dan Brown :star::star:

• Lieve Ijeawele, of een feministisch manifest in 15 voorstellen - Chimamanda Ngozi Adichie :star::star::star::star::star:

• Vallen is als vliegen - Manon Uphoff :star::star::star:

• Confessions of a Bookseller - Shaun Bythell :star::star::star::star:

• Daar waar de rivierkreeften zingen - Delia Owens :star::star::star:

• Seven kinds of people you find in bookshops - Shaun Bythell :star::star:

• Harry Potter and the Halfblood Prince :star::star::star::star:

Samenvatting

De verborgen geschiedenis - Donna Tartt :star::star::star::star::star:
Zoals ik van de week ook al zei: mijn nieuwe favoriet. De hele sfeer, de gebeurtenissen, ik zat er echt aan vastgekleefd. Op pagina twee had ze me al met de woorden:

‘Op een gegeven moment in mijn leven zal ik wel een onbegrensd aantal geschiedenissen hebben gehad, maar nu is er geen andere meer. Dit is de enige geschiedenis die ik ooit zal kunnen vertellen.’ :heart:

Nu durf ik hem dus nooit meer te herlezen, bang dat het tegenvalt.

Het Bernini mysterie - Dan Brown :star::star:
Dit was echt trash. Eén ster voor het ronde verhaal, één ster voor het vasthouden van mijn aandacht.

Lieve Ijeawele, of een feministisch manifest in 15 voorstellen - Chimamanda Ngozi Adichie :star::star::star::star::star:
Krachtig verhaal, wel vooral gericht op haar eigen cultuur, maar daarom juist een must read.

Vallen is als vliegen - Manon Uphoff :star::star::star:
Een boek over een afgrijselijke familiegeschiedenis, met onder andere incest en geweld. Ze verzandde helaas voor mij iets te vaak in beeldspraak en metaforen, maar ik denk dat dit haar manier van vertellen was.

Confessions of a Bookseller - Shaun Bythell :star::star::star::star:
Net als het vorige deel een heerlijk boek over het hebben van een boekenwinkel met tweedehands boeken. Ster eraf om zijn soms nogal lompe manier van klanten beschrijven.

Daar waar de rivierkreeften zingen - Delia Owens :star::star::star:
Deze lijkt iedereen geweldig te vinden, maar het kon mij niet echt bekoren. En nu ik er zo over nadenk is me ook weinig bijgebleven.

Seven kinds of people you find in bookshops - Shaun Bythell :star::star:
Deel drie in de boekverkoperserie. En met deze was ik klaar met de auteur. Zoals de titel al zegt: zeven typen mensen worden beschreven/in een hokje gedrukt. Ontzettend negatief, stereotyperend en klantonvriendelijk. Deze heb ik met hangen en wurgen uitgelezen.

Harry Potter and the Halfblood Prince :star::star::star::star:
Reread. Ik vond hem dit keer wel wat langdradiger dan de vorige keer dat ik hem las.

8 likes

Untitled design-2

Hier ging het lezen en luisteren ook best lekker. Die van Marijke Vos zijn trouwens allemaal korte boeken. Until November en Voor verdriet heeft niemand tijd las ik niet uit.

7 likes

Naamloos
Mijn boeken van maart. Mijn doel van series uitlezen ging echt lekker, weer 3 series uit :star_struck:

3 likes

de schrijfstijl vind ik ook vreselijk, ik krijg een beetje de indruk dat door alle opheft eromheen je weinig kritiek erop ‘mag hebben’. Ik ben wel bekend met de cultuur, een deel is absoluut waar en een deel nogal generaliserend… maar ja lastig om er heel veel over te zeggen

1 like

Ik ben erin bezig!

1 like