Het algemene boekentopic (Deel 2)

Grappig die lijst, staat voor mij heeel veel onbekends op. Ik heb er 10 van gelezen zie ik.
Ben eigenlijk de afgelopen tijd (vorig jaar en dit jaar) meer klassiekers aan het lezen zoals Lord of the Flies, To kill a mockingbird, en I know why the caged bird sings valt daar ook wel onder vind ik.
Heb een tijd terug met de boekenclub hier Emma geprobeerd, maar dat vond ik echt bloedjesaai haha. Wel jammer want ik vind dat tijdperk heel interessant, maar de schrijfstijl is niet aan mij besteed.

5 likes

Ik heb er wel een aantal op mijn lijstje, maar inderdaad, ik kan me er niet toe zetten. Anna Karenina staat hoog bovenaan, alleen heb ik weinig concentratie de laatste tijd. Die laat ik dus even voor wat ‘t is. Een paar andere klassiekers die ik nog wil lezen:

Mrs. Dalloway - Virginia Woolf
Nooit meer slapen - W.F. Hermans
De avonden - Gerard Reve
The bell jar - Sylvia Plath
The picture of Dorian Gray - Oscar Wilde

Nu ben ik bezig in Kindertijd van Tove Ditlevsen, toevallig ook een klassieker.

O en fijne Boekenweek allemaal! :books:
Ik ga nog even kijken welk boek ik ga kopen. Sowieso bestel ik het essay van Marieke Lucas Rijneveld erbij. Hopelijk zijn de boekenweekgeschenken nog op voorraad.

3 likes

En anders over een tijdje meestal wel te vinden in ruilbiebs!

2 likes

Ik zou graag meer klassiekers willen lezen, maar merk dat ik er toch maar 1 per half jaar op pak omdat het vaak wat trager leest. Op school heb ik nooit echt klassiekers gelezen dus mijn lijst is sowieso pas van de afgelopen jaren. Ben toevallig nu bezig in Little Women.

Op mijn goodreads classics tbr staan nu 25 classics, maar ik zou heel graag dit of volgend jaar toch wel Wuthering Heights, Emma of Persuasion, Jane Eyre en 1984 willen lezen. De rest is meer een toekomstplan haha

2 likes

De laatste klassieker die ik heb gelezen was Gone With the Wind en dat vond ik vooral een ontzettend racistisch kutboek.

Moet wel zeggen dat ik van het grootste deel van de boeken op die lijst nog nooit heb gehoord, dus of dat nou de grootste klassiekers zijn… daar kun je over discussiëren denk ik.

2 likes

Dat je die uit hebt gekregen! Ik kwam er niet doorheen. De film heb ik wel gezien, was tr doen maar Mwah.

Ik zou wel meer klassiekers willen lezen maar vind het vaak taaie kost. Russische literatuur vind ik het ergst. Zooo traag. Ik heb al wel heel wat gelezen, vaker per ongeluk onbekendere klassiekers. Soms snap ik niet waarom een boek als literair gezien wordt. Herkenbaar?

Wel kwam ik laatst een overzicht tegen van klassiekers geschreven door vrouwen. Dus ga mij daar maar op richten. De eerste Nederlandse briefroman is door een vrouw geschreven, leuk boek is dat. En zo blijken veel meer andere vormen door vrouwen te zijn geïntroduceerd.

Edit: het was even zoeken, maar hier is het essay waar ik het over heb met klassiekers van vrouwen tussendoor genoemd. Niet echt een lijst dus, wel veel tips. Ik had het niet helemaal goed onthouden. Tijd voor meer vrouwen in de literaire canon! - Fixdit.nu

2 likes

Bij bol zag ik ineens dat het 8e boek van de Zeven zussen reeks van Lucinda Riley te reserveren is. Dus ik dacht leuk die komt bijna en er staat mei. Is het mei 2023. Over meer dan een jaar zou ik allang vergeten zijn dat ik die gereserveerd had en dan zit ik er vast ineens met twee haha. Maar wel leuk dat die er aan komt.

2 likes

Over klassiekers gesproken, ik vind het werk van Shirley Jackson daar ook wel tussen passen. Ik heb net The Sundial uit, echt met veel plezier gelezen. Het is duister maar ook echt heel grappig, goed geschreven. Over een disfunctionele familie in een groot landhuis, waar “aunt Fanny” een visioen krijgt van haar overleden vader die vertelt dat de hele wereld eraan gaat: behalve de mensen die zich op dat moment in het huis bevinden, die overleven het.
Aanrader!

7 likes

hoe vond je honderd jaar eenzaamheid? Ik wil daaraan beginnen als ik mijn andere twee boeken uit heb

Heb wel redelijk wat klassiekers gelezen, maar vooral Nederlandse Literatuur. Engelse boeken blijkt vaak toch niet helemaal mijn smaak. To kill a mockingbird heb ik heel snel opgegeven. Eigenlijk wat ik mij kan bedenken qua Engels klassiekers vond ik alleen 1984 leuk.

4 likes

Geweldig boek! Je moet je er wel een beetje aan overgeven, er gebeurt zoooveel. Maar echt geweldig.

1 like

Dag 6 vandaag van de Laagdrempelige leeschallenge!

Heb jij op dag 5, vrijdag de 15e, een kwartier of meer gelezen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

2 likes

Heeft iemand Aleksandra van Lisa Weeda al gelezen? Ben benieuwd of het echt zo goed is al iedereen zegt

1 like

Niet gelezen, wel gekocht. Ben heel benieuwd!

3 likes

Ik twijfel zo erg om boeken te gaan verkopen. Ik lees nu voornamelijk boeken op mijn kindle en heb geen ruimte meer…

1 like

Misschien alleen de boeken die je erg mooi vond (en mogelijk ook nog wel wil herlezen) bewaren en de rest verkopen/wegdoen?

De laagdrempelige leeschallenge paasweekend polls!

Heb jij op dag 6, zaterdag de 16e, een kwartier of meer gelezen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Heb jij op dag 7, zondag de 17e, een kwartier of meer gelezen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Heb jij op dag 8, maandag de 18e, een kwartier of meer gelezen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Met gepaste trots kan ik melden dat ik eindelijk begonnen ben met lezen… Paar dagen vrij en wat zon is blijkbaar wat ik nodig had. Ben begonnen met Ik heet Lucy Barton, van Elizabeth Strout. Mooi boek tot nu toe!

6 likes

Ik lees normaal altijd Nederlands en wilde toch wel graag meer Engels lezen. Veel meer keuzes en ook veel boeken die natuurlijk nooit zijn vertaald.

Vorige week waren de Kindle’s in de aanbieding en heb ik voor €54 het goedkoopste model gescoord om te kijken of het iets is voor mij.
En yes ik ben blij! Lekker twee spicy :hot_face: boekjes gelezen haha en nu kan ik eindelijk alle spicy booktok aanraders afwerken :sweat_smile:.

7 likes

Leuk! Heb je dan ook Kindle Unlimited? Zo nee, bedoel je dan dat je meer titels kan lezen doordat er meer aanbod is in de online winkel?

Ik lees eigenlijk alleen maar Engels en vind het wel irritant dat het aanbod op kobo plus heel beperkt is…

1 like

Ik kan ook echt alleen maar luisterboeken luisteren als ik aan het wandelen of aan het strijken ben. Anders raak ik te snel afgeleid

3 likes