Het algemene boekentopic (Deel 2)

Ik heb mn 10de boek van het jaar gelezen, en loop dus perfect op schema voor mn challenge van 30!:nerd_face: Vanavond Naar het Paradijs uit gelezen van Hanya Yanagihara. Intrigerend boek!

5 likes

Ik heb vandaag De zevenvoudige dood van E… uitgelezen, en ik vond het op zich wel goed te volgen. Zal vast wat kleine dingen vergeten zijn, maar dat was dan niet storend.

Heb er wel bijna een maand over gedaan omdat ik alleen in bed heb gelezen aan het eind van drukke dagen en mijn ogen elke keer na 10 minuten bijna in slaap viel

2 likes

Oude post maar door jou heb ik de morgenster geleden en wowwww wat een fantastisch boek! 666 pagina’s maar ik heb hem in 2 dagen uitgelezen :+1: Qua “uncanny” sfeer deed het me denken aan twin peaks / melancholia (ok dit zijn geen boeken maar misschien snap je wat ik bedoel haha), ik was ook bang dat het theologische/filosofische pretentieus zou zijn maar dat was helemaal niet zo. Ik zag dat deel twee al uit is in het Noors, hopelijk wordt het snel vertaald.

9 likes

O wat leuk om te lezen dit! Ik heb Twin Peaks en Melancholia nooit gezien maar ‘uncanny’ is wel een toepasselijk woord.

Mijn vriend heeft het inmiddels ook gelezen en was al even enthousiast. Hij heeft me daarna Knausgårds debuut cadeau gedaan (Buiten de wereld), maar daar ben ik nog niet in begonnen.

Spoilers De morgenster

Ja dat het niet pretentieus voelt is knap gedaan hè? Zeker als het om het laatste hoofdstuk gaat. Ik denk dat het misschien komt doordat Egil in vergelijking met de meeste personages heel sympathiek overkomt? Dat je daardoor meer van hem kan hebben, of zo? Vind het sowieso bizar dat dit boek ‘werkt’, dat je het als lezer slikt als het ware, al die rare gebeurtenissen en dat hele stuk van Jostein in het hiernamaals. Heel interessant dat je als auteur met zoiets kan wegkomen, haha.

1 like

Ik ben bezig in fluwelen begeerte van Sarah Waters. Tot nu toe erg leuk. Het plot doet mij wel denken aan lelieblank scharlakenrood. Wel echt stukken beter te lezen. Ik vind het ook leuker dan het boek de huisgenoten van Sarah Waters.

1 like

Ik heb het ook gelijk aan een vriendin uitgeleend en daarna wil mijn vriend het lezen, dat zegt wel wat over mijn enthousiaste betoog over dit boek want hij leest bijna alleen nog maar non-fictie haha. Nou kortom: bedankt voor de tip!

3 likes

Ik heb de morgenster ook gelezen nav jouw tip en ben ook fan! Ik merk dat ik nu soms nog aan bepaalde stukken denk dus dat zegt wel iets.

Ik had persoonlijk wel wat moeite om me door het laatste hoofdstuk heen te worstelen haha, het was daarvoor zó spannend en dan ineens bam paginalange filosofische uiteenzetting.

1 like

Gelezen in april. Het boek over QAnon vond ik erg interessant: heel compleet, goed geschreven en best grappig/droog :sweat_smile:

Van Educated (Leerschool) had ik hele hoge verwachtingen. Gaat over een vrouw die ergens in de bergen opgroeit in een Mormoons gezin, met amper scholing, en het toch schopt tot Cambridge en Harvard. Interessant, maar vond het eigenlijk meer een familiedrama dan dat het ging over hoe ze haar weg vond in het leersysteem.

9 likes

Fijne leesmaand weer.:smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Ik schrijf even wat uitgebreidere reviews want dat vind ik leuk, en zoveel boeken heb ik niet gelezen dus dat kan makkelijk.

Echt sexy – Renate Dorrestein 5/5
Ik moest dit boek in 4 havo lezen en toen was ik er niet zo positief over. Ik ben blij dat ik ‘m nog een keer ben gaan lezen! Veel metaforen over de maatschappij waarin jonge meisjes opgroeien, gingen destijds langs me heen en begreep ik nu wel. Ook snapte ik toen niet goed wat Dorrestein ermee wilde bereiken dat het verhaal naarmate het vordert steeds absurder wordt. Het zit gewoon veel beter in elkaar dan ik me destijds realiseerde. Echt een aanrader dit als je zin hebt in een makkelijk leesbaar boek dat tegelijk maatschappelijk relevant is.
En ook nog interessant: het stuk dat ze schreef n.a.v. de recensies die ze kreeg.

Au Pair – W. F. Hermans 3/5
Kwam er slecht doorheen, met name door ellenlange dialogen (en monologen) de weinig bijdragen aan het verhaal. Het mysterieuze (waarom is Paulina bij die rijke mensen in huis, wat moet ze voor hen doen? Welke rol speelt die man die haar in het park aansprak?) maakte dat ik wel bleef lezen. Het verhaal zat goed in elkaar, maar ik vond Paulina als personage niet heel overtuigend neergezet.

Ego Faber – Maurice Seleky 0/5
Ik las dit als makkelijk boek tussendoor, maar het was zo ongelofelijk oppervlakkig en nietszeggend dat het toch als verspilde tijd voelde. Dit had letterlijk elke student in een grote stad kunnen schrijven.

De aanslag – Harry Mulisch 2/5
Zat op zich goed in elkaar, maar het pakte me niet. Vond het verhaal best droog en zakelijk verteld. Als de hoofdpersoon zoiets heftigs meemaakt, dan verwacht ik ergens toch meer diepgang ofzo, hoewel het waarschijnlijk de bedoeling van Mulisch was om het aan het oppervlakte te houden, soort van wegdrukken van het trauma etc. En verder vond ik het thema rondom de schuldvraag gewoon niet zo interessant, maar kan me voorstellen dat dat anderen wel bezig kan houden.

Verder heb ik de afgelopen maand af en toe in twee non-fictie boeken gelezen, De graanrepubliek van Frank Westerman en De mens is de mens een zorg van socioloog Abram de Swaan, maar ik heb ze allebei nog niet uit.

11 likes

Ik dacht even dat ik er deze maand vier had gelezen, maar Goodreads bracht me weer eens in de war. Wat ik wel uit heb:

• The Swimmers van Julie Otsuka review
  • Sundial van Catriona Ward review
  • Lord of the Flies van William Golding review
  • Sinds ik niet meer drink van Evi Hanssen - vrij lang over gedaan, las wel makkelijk en aardig geschreven. Ook best herkenbaar.
  • The Sundial (toevallig) van Shirley Jackson - ik ben gek op alles wat zij heeft gemaakt
  • Woman, Eating van Claire Kohda - ik weet nog niet echt wat ik vind! heeft iemand anders deze ook gelezen?
  • Heroes of the Frontier van Dave Eggers - wel okee
  • The Hail Mary Project van Andy Weir - zalig, misschien wel leuker dan The Martian

Ga nu even mijn ereader leeggooien want er staan allemaal boeken op waar ik steeds geen zin in heb, en dan nieuwe boeken erop zetten. Ik denk dat ik begin met Self-Help van Lorrie Moore.

11 likes

Deze maand alleen twee makkelijke boeken gelezen, beide van populaire podcasts.

De Volksjury - Silke Vandenbroeck en Laura Scheerlinck :star::star:
Vermakelijk boek over diverse moordzaken, waarin ook de mening van experts over bepaalde aspecten wordt gevraagd. Leest op zich lekker weg, alleen zijn letterlijk alle moordzaken al in de podcast behandeld, waardoor het als herhaling voelt. Als je de podcast niet luistert wel 3 :star:

Man man man het boek - Bas Louissen, Chris Bergström en Domien Verschuuren :star::star::star:
Af en toe wat herhaling in vergelijking met de podcast, maar ook genoeg nieuwe anekdotes/aanvullende informatie.

4 likes

Sherryl Woods - A slice of heaven (Sweet Magnolia’s deel 2). :star::star::star: Vermakelijk, las hem digitaal tussendoor.

Colleen Hoover - It ends with us. :star::star::star: Ontzettende hype momenteel, maar ik vond het een beetje meh? Wel goed geschreven en je leest het makkelijk weg.

Robin Hobb - Het bestemde schip :star::star::star::star::star: Echt een fantastische fantasy trilogie en het verhaal komt bizar goed samen in dit laatste deel.

Lee Min-Jin - Pachinko :star::star::star: :star::star: prachtige familieroman, interessante periode en tof om meer over de wisselwerking tussen Korea en Japan te leren.

Die laatste twee waren superdik dus vind het echt top dat ik 4 boeken uit heb gelezen!

9 likes

APRIL

Heb hem eindelijk uitgelezen. Ben niet super enthousiast, al maakt het eind het toch wel de moeite waard.

Ben nu bezig in het onzichtbare leven van Addie LaRue (V.E. Schwab) en in the debt of time (HP fanfic)

2 likes
Samenvatting

Ik heb deze maand zoooveel gelezen doordat ik 10 dagen vrij was en ik in een booktokhole ben gevallen :grimacing:. 7 van de ‘boeken’ waren vrij kort dus dat scheelt ook nogal. Vond vooral de Mindfuck series heel leuk (de cringy rood/zwart/witte covers) De covers doen het verhaal echt geen recht want daardoor lijken het net stomme seksboekjes terwijl ze totaaaal niet smutty zijn en meer thriller/mystery.

Het plot is wel wat wattpad (over een man die als fbi agent seriemoordenaars probeert te vinden en een vrouw die allemaal mannen vermoord om iets dat ze haar hebben aangedaan toen ze een kind was. Ze beginnen dus met daten, maar de fbi agent weet natuurlijk niet dat zij de moordenaar is waar hij naar op zoek is :sweat_smile:). Doordat elk deel maar 100-150 pagina’s is vlieg je er doorheen en er gebeurde heel veel waardoor je maar door blijft lezen.

9 likes

Uitgelezen in april:

De tweede: eigenlijk 3,5 ster, heb het boek geluisterd. Interessant perspectief over het krijgen van een tweede kind (heb geen kinderen maar wil er maar 1 dus wel interessant), leest/luistert makkelijk weg.

Feitenkennis: 4,5 ster. Ook geluisterd, stond al lange tijd op mijn to read omdat ik al hoopte dat het je wereldbeeld positief kan bijstellen en dat klopte. Heel fijn boek om wat meer te weten over vooruitgang en de echte issues in de wereld.

Echo: 4,5 ster. Het leukste (en engste) boek dat ik ooit las is HEX van dezelfde schrijver, dus was erg benieuwd maar ook bang dat deze dan zou tegenvallen. Maar, hoewel een stuk minder eng dan HEX, vond ik het een heel gaaf boek, vooral heel origineel in het horrorgenre. Genot om te lezen.

Ons geld is stuk: 3,5 ster. Boek dat mijn man had gekocht maar hij leest er dan zelf niet in??, dus toen ging ik 'm maar lezen. Het is een hele volledige, leuk geschreven inleiding in bitcoin. Het technische vlak boeit mij weinig, maar de (toekomstige) implicaties voor de wereld zijn wel interessant.

Het jaar dat ik 30 werd: 2,5 ster. Liep ik tegenaan bij de kringloop en ik ben net 30 dus ja, meegenomen. Was even vergeten dat Aaf toch wel een stuk ouder is en dit boekje dus best gedateerd. Leest wel lekker makkelijk weg maar je mist er niks aan.

Stoorzender: 3,5 ster. Leest makkelijk weg, leuke anekdotes uit het leven van Lubach. Vind het altijd erg leuk hoe hij denkt.

Het bromvliegeffect: 3,5 ster. Geluisterd. Over kleine dingen die effect hebben op gedrag. Leuk om je wat bewuster van te zijn.

10 likes

Merk dat ik laatste tijd moeite heb om boeken te vinden waar ik zin in heb. Wel weer paar leuke gelezen. Earthlings kan ik gewoon geen rating geven, want aan de ene kant kon ik niet stoppen met lezen, maar aan de andere kant is dit echt 1 van de raarste boeken die ik heb gelezen.

11 likes

Shit, had hem vanmiddag in de boekwinkel nog in mijn handen. Call me intrigued.

3 likes

Ik wacht nog steeds op een boek waar ik compleet in word meegezogen. Die er voor zorgt dat je de hele dag met dat boek bezig bent. En dat je elke vrije minuut gaat lezen.

14 likes

Ja dat is zo fijn!!

Laatste keer dat ik dat had was met Dark Matter van Blake Crouch. Heb 'm hier nog nooit voorbij zien komen geloof ik.

2 likes